• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Tjäna, har väl nämnt det innan också. Det är vare sig kostsamt eller svårt att sätta sin personliga prägel om man bara hittar det man vill ha.
Hjälper själv gärna till med frågor av alla dess slag men bygger bara åt andra i undantagsfall✌🏼
Underbart med stöd och tips! Jag ska kolla i modd-tråden efter lite nybörjargrejer! Det kliar i fingrarna :)
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Bra att ha men inget måste för lite småmodd. Har själv bara bytt glas en gång på en ryss, en 20 år gammal amphibia som "någon" råka fimpa en cigg på 🥳
Aaa oki 👍🏻😊 Man är ju lite feg av sig..jag har väl typ allt som behövs egentligen. Till och med visavdragare. Men lär väl aldrig bli färdig att testa 😬
Hehe snowboard gills inte. Hardcore arbetarklass att åka på demonterad skateboard med en ryssen på armen. Förresten heter kullen bredvid Ryssberget.
Och jag bor ju andra sidan om det berget 😄 Får ta en runda på det med ryssen på handleden någon dag 😊
 

Kreacon

Audemars
från det ena till det andra, nu när ni ändå är här. En krona som hugger efter ett halvt varv. Kan man lita på att den kommer fortsätta hugga där x antal åt framöver?
i min bok blir det en liten bit av gängningen som får ta hela belastningen och den borde då slitas relativt snabbt. Att gänga om känns inte som ett alternativ. Fel tråd, jag vet, urschäkta.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag kör faktiskt två mejslar som hävstång men är iofs jäääkligt hardcore (rekommenderas inte!). Visavtagare och vispressare kan vara bra att ha faktiskt, glömde det👍🏼
Vispressare är bra, det glömde jag. Jag körde med en tom kulspetspenna i plast innan jag köpte några riktiga.

Jag har en Bergeon Presto visavtagare ( 30636-1) som jag köpte begagnad för några hundralappar som jag använder mest samt två liknande Bergeon 30027 (osäker på om det är samma, mina har annan färg). Någon gång har en skruvmejsel eller två åkt fram, då t.ex. en visare varit nedpressad i botten dikt an tavla.

Dessutom kör jag med en korntång av trä (Bergeon) för att inte repa visarna.
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
Vispressare är bra, det glömde jag. Jag körde med en tom kulspetspenna i plast innan jag köpte några riktiga.

Jag har en Bergeon Presto visavtagare ( 30636-1 jag köpte begagnad för några hundralappar som jag använder mest samt två liknande Bergeon 30027 (osäker på om det är samma, mina har annan färg). Någon gång har en skruvmejsel eller två åkt fram, då t.ex. en visare varit nedpressad i botten dikt an tavla.
Ah, den gamla kulspetspennan känns igen 😃
Angående visavtagare har jag testat flera varianter men tja, tycker känslan försvinner och det är lätt hänt att någon visare pajar så föredrar faktiskt
att plocka en o en manuellt (under lupp).
Och glöm inte att skydda era tavlor också gott folk, lär er inte den hårda vägen✌🏼
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Måndag, ny vecka och nya utmaningar. Blåa modden fick följa med till jobbet.
20210201_075505.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ah, den gamla kulspetspennan känns igen 😃
Angående visavtagare har jag testat flera varianter men tja, tycker känslan försvinner och det är lätt hänt att någon visare pajar så föredrar faktiskt
att plocka en o en manuellt (under lupp).
Och glöm inte att skydda era tavlor också gott folk, lär er inte den hårda vägen✌🏼
Ja, det där med att skydda tavlan är ngt av det viktigaste. Det finns skydd att köpa, men kan kan enkelt klippa till av plast eller (lite tjockare) papper.
Saker och ting blir ofta lite mer avancerat när man tänker efter. Om man tex vill byta visare på manuella 2414 måste man tänka på att hålla emot sekundvisarens fjäderbleck under verket för att få dit visaren. På automatiska 2416 känns inte det som ett problem eftersom blecket inte sitter oskyddat på samma sätt där. (jag kan ha fel, men har inte haft problem när jag har fixat med detta)
Lite beroende på hur händig man är skulle jag nog i första hand rekommendera enkla handverktyg för montering av visarna.
Sök efter filmer på Youtube som visar hur man gör de olika momenten.
Se till att göra arbetet när du har tid och inte är stressad.
Inget moment kräver fysisk kraft i ngn större utsträckning. Behöver du ta i är sannolikt ngt fel... :) Enda undantaget kan vara bakstycket, som ibland kan sitta fast lite granna.
 

nbla

Cartier
Har ni tillgång till 3D-printer kan jag rekommendera denna. Har printat den själv och fungerar bra so far :)

 

v0n

Patek
2-Faktor
Ja, det där med att skydda tavlan är ngt av det viktigaste. Det finns skydd att köpa, men kan kan enkelt klippa till av plast eller (lite tjockare) papper.
Saker och ting blir ofta lite mer avancerat när man tänker efter. Om man tex vill byta visare på manuella 2414 måste man tänka på att hålla emot sekundvisarens fjäderbleck under verket för att få dit visaren. På automatiska 2416 känns inte det som ett problem eftersom blecket inte sitter oskyddat på samma sätt där. (jag kan ha fel, men har inte haft problem när jag har fixat med detta)
Lite beroende på hur händig man är skulle jag nog i första hand rekommendera enkla handverktyg för montering av visarna.
Sök efter filmer på Youtube som visar hur man gör de olika momenten.
Se till att göra arbetet när du har tid och inte är stressad.
Inget moment kräver fysisk kraft i ngn större utsträckning. Behöver du ta i är sannolikt ngt fel... :) Enda undantaget kan vara bakstycket, som ibland kan sitta fast lite granna.
Du är klok du, håller med om allt som vanligt. Angående 2414 behöver du inte hålla emot på undersidan utan det räcker att du lägger verket på en plan yta så håller fjädern emot själv 🙂
 

Vinflaskan

Cartier
Kul att fler börjar modda så vi får ännu fler grymma ryssar! 😍

här har ni en guide på hur man plockar bort vidare och tavla som kan va bra att titta på. Jag använder fortfarande bläckpenna men har köpt en visditsättare som jag väntar på. https://klocksnack.se/threads/instruktion-byte-krona-visare-och-urtavla.89/

sen finns det massor av bra klipp på youtube och oftast någon som gjort en film på samma klocka man själv ska skruva i. Det värsta som händer är att det blir fel och det är ju inte så farligt :)
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor

Stup

Panerai
2-Faktor
Nu är detta säkert inte världens bästa produkter, men vad säger ni om detta för en nybörjare som undertecknad?

Sannolikt skräp. Kolla i hemslöjddelaen av forumet där finns en tråd för att köpa verktyg och börja skruva

/ P
 

Vinflaskan

Cartier
Säkert skräp, men tycker ändå det är bättre att köpa sånt i början. Eller jag gör så i alla fall. Ett sånt här set kostar lika mycket som en fjuttig riktig mejsel fast du får allt du kan behöva. Så man börjar med sånt här skräp-set och ser vad man behöver på riktigt och om man tycker det ens är kul. Sen byter man successivt ut det man faktiskt använder till riktiga grejer. Blir oftast billigare än att köpa värstinggrejer på en gång utan att ens veta om det är något man vill hålla på med eller vad man behöver.

sen har användaren McGyver riktigt många budgetlösningar och trix på massor av grejer så rota igenom hans gamla inlägg.
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Säkert skräp, men tycker ändå det är bättre att köpa sånt i början. Eller jag gör så i alla fall. Ett sånt här set kostar lika mycket som en fjuttig riktig mejsel fast du får allt du kan behöva. Så man börjar med sånt här skräp-set och ser vad man behöver på riktigt och om man tycker det ens är kul. Sen byter man successivt ut det man faktiskt använder till riktiga grejer. Blir oftast billigare än att köpa värstinggrejer på en gång utan att ens veta om det är något man vill hålla på med eller vad man behöver.

sen har användaren McGyver riktigt många budgetlösningar och trix på massor av grejer så rota igenom hans gamla inlägg.
Ja, det är alltid en svår avvägning såklart, men lutar åt att köpa lite det jag kommer över för att öht kunna börja modda lite. :) Man får ju se det som att de flesta kanske inte börjar med en Rolex när klockintresset slår till... :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nu är detta säkert inte världens bästa produkter, men vad säger ni om detta för en nybörjare som undertecknad?

Det du aldrig kommer att vilja snåla på är skruvmejslar av hög kvalité. :)
 

Delgada

Patek
Ingen aning varför de byttes ("fasades") ut. Kanske någon av gammalrävarna i forumet har någon aning?
Skulle jag killgissa, så skulle jag säga att paddlarna togs fram för optimal/enkel avläsning på de "riktiga" dykarna. Sedan när Vostoks dykare blev mer av "var mans klocka" så kanske man gick lite mer åt vanliga ...
Min är en s.k. Ministerial - eller Old Ministry. Kan ha fel, men tror att de även ibland kallas "Turtle". Det är första modellen av de som sedan skulle börja kallas just Ministry, eller som den idag heter: "boett 710".
De första var som du ser lite stora och fyrkantiga - och hade just paddlar - och (tror jag) de första med s.k. kupol-krona.
Ministerials finns i tre versioner. Där luggarna är "vasst brutna", lite mjukt brutna (som min), eller helt raka/släta ut mot luggarna.
Har inte kollat alla kataloger, men tror de anlände i början av 1980-talet. Min är nog så äkta den kan vara, och är bedömt från 1983.
Och ja: automatisk.
Gammelrävarna... om jag skulle göra en lista över gammelrävar i rysstråden skulle @MAz_666 finnas med på den listan....😄👍
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det du aldrig kommer att vilja snåla på är skruvmejslar av hög kvalité. :)

+1 på det!!!

Köpte billiga indiska skruvmejslar.

Tröttnade rätt snabbt, hatar när de blev magnetiska och skruvarna fastnade hela tiden på mejseln.

Köpte Bergeon istället, först ett par begagnade, men hade då inte tillräckligt många (och även dessa blev magnetiska).

Köpte ett set med helt nya Bergeon. Blev inte billigare för mig i slutändan att köpa billigt, men jag har en del billiga verktyg jag fortfarande använder, korntänger, glaspress etc.

Dagens klocka!
20210201_101302.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
+1 på det!!!

Köpte billiga indiska skruvmejslar.

Tröttnade rätt snabbt, hatar när de blev magnetiska och skruvarna fastnade hela tiden på mejseln.

Köpte Bergeon istället, först ett par begagnade, men hade då inte tillräckligt många (och även dessa blev magnetiska).

Köpte ett set med helt nya Bergeon. Blev inte billigare för mig i slutändan att köpa billigt, men jag har en del billiga verktyg jag fortfarande använder, korntänger, glaspress etc.

Dagens klocka!
20210201_101302.jpg
Det att man behöver avmagnetisera verktygen är nog inte så ovanligt oavsett prislapp. Så, verktyg för att avmagnetisera verktyg är bra att ha 🙂
 
Topp