Jaha tänker ni, varför lägga upp en bild på en oansenlig Komandirskie i originalutförande, dessutom ny...
Inget ont om klockan, men inget speciellt heller. Jag har uteslutande köpt den för att få ännu ett 2414-verk att skruva på för att lära mig mer om urmakeriets förunderliga värld.
Att jag lägger upp bilden är mest för att tipsa om det där med magnetism. Direkt efter leverans för ett par veckor sedan drog jag upp den och lät den gå ett tag. Timegraphern visade på ca +60 s, vilket iof är inom spec, men inte asbra. Det spelade heller ingen större roll vilken position jag valde. Innan jag satte mig att regulera verket kom jag på tanken att avmagnetisera klockan. Jag lät den gå tills den stannade (jag tror det är så man bör göra) och genomförde sedan två avmagnetiseringar med billig apparat från Kina.
Döm om min förvåning när klockan sedan går +15 s med tavlan uppåt och -7 s med tavlan åt vänster, kronan framåt (som när man har vänsterarmen på en bordsskiva). Alltså totalt sett precis så bra som jag brukar vilja få till det. Detta alltså utan att jag har petat under huven (än...
)
Hur vet man då om klockan är magnetiserad? Vad jag har kunnat läsa mig till, vilket även styrks av detta experiment, skall man hålla utkik efter att klockan går ganska fort. Det kan iof också vara ett tecken på att den behöver service pga av att balanshjulets fjäder har börjat becka ihop av gammal olja, men det kan alltså bero på att klockan har blivit magnetiserad.
Så, mitt tips är naturligtvis att skaffa en avmagnetiserare. Det skall inte vara den minsta typen med ett hål där man kan stick in ett spetsigt verktyg, utan en modell som klarar av en hel klocka. Det är inga farliga pengar och det är definitivt en bra investering. Nedan den jag har, som är en ganska vanlig modell.