• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Kreacon

Audemars
Håller med, nya Vostoks nyttjar rätt sällan paddlar. Och ja, tycker dom är extremt coola. Både utseendemässigt snygga, men också bra läsbarhet.
Många av de gamla ”försthandsutgåvorna” på både 350, 090 o.s.v. hade just paddlar.
Men bra att de är ovanliga. Då är de man har, fortfarande lite ovanliga! 😉😂🤘🏽
🙂 klokt resonerat. Varför byttes paddlarna ut? När är din ifrån? Automatisk?
 
Senast ändrad:

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Jag är lite mer klassisk av mig, gillar 100 bäst! :)

God lördag på er! Nu har jag blivit helt hooked på att skaffa en Vostok. Jag har väldigt små handleder så är nyfiken på 120 och 420. Om nån av er har nån smaskig bild på någon sådan får ni gärna posta. Jag skulle vilja ha en riktig beater som man tom kanske kan basta med?

Sett till priset verkar det här vara riktigt härliga klockor! 😃
 

Stup

Panerai
2-Faktor
God lördag på er! Nu har jag blivit helt hooked på att skaffa en Vostok. Jag har väldigt små handleder så är nyfiken på 120 och 420. Om nån av er har nån smaskig bild på någon sådan får ni gärna posta. Jag skulle vilja ha en riktig beater som man tom kanske kan basta med?

Sett till priset verkar det här vara riktigt härliga klockor! 😃
Jag har en Scubadude i 420 boett som jag tänkte göra mig av med då den är ganska liten på mina handleder.

skicka ett om om du är intresserad annars få du njuta av de smaskiga bilderna 😀
D6B10305-154E-49D8-8551-B53A4851B477.jpeg
ED8890A0-C222-445F-B26F-31912000DE05.jpeg
 
Senast ändrad:

turkojs

Cartier
2-Faktor
Har ett par vostoks som legat lite oanvända på sistone så tänkte spicea upp det lite med att byta boett på dom.

Tänkte egentligen bara på att en scuba dude skulle vara fin i 470 boett och så lägger jag väl det som blir över från den i 420n så vet jag var det är.

03C8C2EF-B41D-455B-9FA7-FAF85E1DCDB6.jpeg


Men jäklar vad trevlig 420n blir med det tunna handjagade verket, en helt annan klocka. Mindre puckig.

E9121228-AEB6-4C77-9898-7DA8C6C5CE95.jpeg
DFA3A8B2-30AA-4C52-930C-B9A3AED57B32.jpeg
90B78710-B98D-4186-8F68-E02B468CA9EE.jpeg


470 sväljer höjden av automatverket bättre men skulle nästan köpa en manuellt till den också.

3354E845-763A-46CD-9191-B011263AB2A3.jpeg
984C131D-C785-45B5-A00A-BF706EA8F570.jpeg
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Har ett par vostoks som legat lite oanvända på sistone så tänkte spicea upp det lite med att byta boett på dom.

Tänkte egentligen bara på att en scuba dude skulle vara fin i 470 boett och så lägger jag väl det som blir över från den i 420n så vet jag var det är.

03C8C2EF-B41D-455B-9FA7-FAF85E1DCDB6.jpeg


Men jäklar vad trevlig 420n blir med det tunna handjagade verket, en helt annan klocka. Mindre puckig.

E9121228-AEB6-4C77-9898-7DA8C6C5CE95.jpeg
DFA3A8B2-30AA-4C52-930C-B9A3AED57B32.jpeg
90B78710-B98D-4186-8F68-E02B468CA9EE.jpeg


470 sväljer höjden av automatverket bättre men skulle nästan köpa en manuellt till den också.

3354E845-763A-46CD-9191-B011263AB2A3.jpeg
984C131D-C785-45B5-A00A-BF706EA8F570.jpeg
Boettlocket från komandirskie är slankare och rotorn går fritt åtminstone när jag testade i min 420
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Riktigt nöjd med mina ryssar och denna växte med bezeln @Johanaxe66 var vänlig nog att skiljas från. Lite sugen på en orange bezel dock och kanske "the buran one" orangea visare och en annan krona... De senare ligger nog en bit utanför min kompetens- och verktygsnivå dock...
Bra eller anus? En klocka till med annan tavla och orange tema kanske, men kompetens-issuen kvarstår iofs, men man måste testa för att lära sig.
Så många beslut på en gång 🤪
Snyggt!
Jag vet ju vad jag tycker och att en klocka till aldrig är fel, men det ju jag... 🤣
 

MAz_666

Rolex
🙂 klokt resonerat. Varför byttes paddlarna ut? När är din ifrån? Automatisk?
Ingen aning varför de byttes ("fasades") ut. Kanske någon av gammalrävarna i forumet har någon aning?
Skulle jag killgissa, så skulle jag säga att paddlarna togs fram för optimal/enkel avläsning på de "riktiga" dykarna. Sedan när Vostoks dykare blev mer av "var mans klocka" så kanske man gick lite mer åt vanliga ...
Min är en s.k. Ministerial - eller Old Ministry. Kan ha fel, men tror att de även ibland kallas "Turtle". Det är första modellen av de som sedan skulle börja kallas just Ministry, eller som den idag heter: "boett 710".
De första var som du ser lite stora och fyrkantiga - och hade just paddlar - och (tror jag) de första med s.k. kupol-krona.
Ministerials finns i tre versioner. Där luggarna är "vasst brutna", lite mjukt brutna (som min), eller helt raka/släta ut mot luggarna.
Har inte kollat alla kataloger, men tror de anlände i början av 1980-talet. Min är nog så äkta den kan vara, och är bedömt från 1983.
Och ja: automatisk.
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jaha tänker ni, varför lägga upp en bild på en oansenlig Komandirskie i originalutförande, dessutom ny...
Inget ont om klockan, men inget speciellt heller. Jag har uteslutande köpt den för att få ännu ett 2414-verk att skruva på för att lära mig mer om urmakeriets förunderliga värld.
20210130_141240.jpg

Att jag lägger upp bilden är mest för att tipsa om det där med magnetism. Direkt efter leverans för ett par veckor sedan drog jag upp den och lät den gå ett tag. Timegraphern visade på ca +60 s, vilket iof är inom spec, men inte asbra. Det spelade heller ingen större roll vilken position jag valde. Innan jag satte mig att regulera verket kom jag på tanken att avmagnetisera klockan. Jag lät den gå tills den stannade (jag tror det är så man bör göra) och genomförde sedan två avmagnetiseringar med billig apparat från Kina.
Döm om min förvåning när klockan sedan går +15 s med tavlan uppåt och -7 s med tavlan åt vänster, kronan framåt (som när man har vänsterarmen på en bordsskiva). Alltså totalt sett precis så bra som jag brukar vilja få till det. Detta alltså utan att jag har petat under huven (än... 🤣 )
Hur vet man då om klockan är magnetiserad? Vad jag har kunnat läsa mig till, vilket även styrks av detta experiment, skall man hålla utkik efter att klockan går ganska fort. Det kan iof också vara ett tecken på att den behöver service pga av att balanshjulets fjäder har börjat becka ihop av gammal olja, men det kan alltså bero på att klockan har blivit magnetiserad.
Så, mitt tips är naturligtvis att skaffa en avmagnetiserare. Det skall inte vara den minsta typen med ett hål där man kan stick in ett spetsigt verktyg, utan en modell som klarar av en hel klocka. Det är inga farliga pengar och det är definitivt en bra investering. Nedan den jag har, som är en ganska vanlig modell.
20210130_143311.jpg
 

Kreacon

Audemars
Ingen aning varför de byttes ("fasades") ut. Kanske någon av gammalrävarna i forumet har någon aning?
Skulle jag killgissa, så skulle jag säga att paddlarna togs fram för optimal/enkel avläsning på de "riktiga" dykarna. Sedan när Vostoks dykare blev mer av "var mans klocka" så kanske man gick lite mer åt vanliga ...
Min är en s.k. Ministerial - eller Old Ministry. Kan ha fel, men tror att de även ibland kallas "Turtle". Det är första modellen av det som sedan skulle börja kallas just Ministry, eller som den idag heter: "boett 710".
De första var som du ser lite stora och fyrkantiga - och hade just paddlar - och (tror jag) de första med s.k. kupol-krona.
Ministerials finns i tre versioner. Där luggarna är "vasst brutna", lite mjukt brutna (som min), eller helt raka/släta ut mot luggarna.
Har inte kollat alla kataloger, men tror de anlände i början av 1980-talet. Min är nog så äkta den kan vara, och är bedömt från 1983.
Och ja: automatisk.
Intressant! Tack för infon!
 

Kreacon

Audemars
Profilen på 170 är ju inte dum. Inte dum alls...
20210130_134742.jpg

.... men profilen på 710 tycker jag ändå slår det mesta. Och i mitt tycke särskilt bra med slät bezel som länkar formen mellan boett och glas.
20210130_134820.jpg
Ser riktigt trevlig ut!
Den släta bezeln på 710an, går den att ploppa av? Antar att det är som vilken annan vridning som helst, men ett annat utförande? Är lite sugen på en modell som säljs med slät bezel men jag använder bezeln för mycket för att vilja vara utan.
frågan är alltså om jag kan köpa till en vridning, poppa av den släta och trycka dit den andra. 🙂
 

Delgada

Patek
Ser riktigt trevlig ut!
Den släta bezeln på 710an, går den att ploppa av? Antar att det är som vilken annan vridning som helst, men ett annat utförande? Är lite sugen på en modell som säljs med slät bezel men jag använder bezeln för mycket för att vilja vara utan.
frågan är alltså om jag kan köpa till en vridning, poppa av den släta och trycka dit den andra. 🙂
Jadå. Den släta bezeln sitter fast på samma sätt som vilken annan bezel som helst, men att spalten mellan boett och bezel är lite tajtare, men med en boettkniv är det inte svårare än för övriga. Ibland poppar de av som man vill och ibland tjurar de lite....
 

Vostok

Audemars
Jaha tänker ni, varför lägga upp en bild på en oansenlig Komandirskie i originalutförande, dessutom ny...
Inget ont om klockan, men inget speciellt heller. Jag har uteslutande köpt den för att få ännu ett 2414-verk att skruva på för att lära mig mer om urmakeriets förunderliga värld.
20210130_141240.jpg

Att jag lägger upp bilden är mest för att tipsa om det där med magnetism. Direkt efter leverans för ett par veckor sedan drog jag upp den och lät den gå ett tag. Timegraphern visade på ca +60 s, vilket iof är inom spec, men inte asbra. Det spelade heller ingen större roll vilken position jag valde. Innan jag satte mig att regulera verket kom jag på tanken att avmagnetisera klockan. Jag lät den gå tills den stannade (jag tror det är så man bör göra) och genomförde sedan två avmagnetiseringar med billig apparat från Kina.
Döm om min förvåning när klockan sedan går +15 s med tavlan uppåt och -7 s med tavlan åt vänster, kronan framåt (som när man har vänsterarmen på en bordsskiva). Alltså totalt sett precis så bra som jag brukar vilja få till det. Detta alltså utan att jag har petat under huven (än... 🤣 )
Hur vet man då om klockan är magnetiserad? Vad jag har kunnat läsa mig till, vilket även styrks av detta experiment, skall man hålla utkik efter att klockan går ganska fort. Det kan iof också vara ett tecken på att den behöver service pga av att balanshjulets fjäder har börjat becka ihop av gammal olja, men det kan alltså bero på att klockan har blivit magnetiserad.
Så, mitt tips är naturligtvis att skaffa en avmagnetiserare. Det skall inte vara den minsta typen med ett hål där man kan stick in ett spetsigt verktyg, utan en modell som klarar av en hel klocka. Det är inga farliga pengar och det är definitivt en bra investering. Nedan den jag har, som är en ganska vanlig modell.
20210130_143311.jpg
En kompass kan även ge en hint om en klocka är magnetiserad eller vilka delar som är magnetisk.. Jag hade problem med en klocka som jag avmagnetiserat men efter ett tag blev den lika igen och när jag började undersöka vad det berodde på va det bandstiften som var "tok magnetiska".
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
En kompass kan även ge en hint om en klocka är magnetiserad eller vilka delar som är magnetisk.. Jag hade problem med en klocka som jag avmagnetiserat men efter ett tag blev den lika igen och när jag började undersöka vad det berodde på va det bandstiften som var "tok magnetiska".
Bra tips med magneten! 👍

Edit: Vafasen skrev jag? Jag menar ju "Bra tips med KOMPASSEN!" Suck. 🤣🤣🤣
 
Senast ändrad:

LoveL

Rolex
Paneristi
2-Faktor
Profilen på 170 är ju inte dum. Inte dum alls...
20210130_134742.jpg

.... men profilen på 710 tycker jag ändå slår det mesta. Och i mitt tycke särskilt bra med slät bezel som länkar formen mellan boett och glas.
20210130_134820.jpg
Måste säga att jag gillar 170:ns profil! En slags ”grov” stilighet som gifter så bra med former över och under. Motsatser som skapar balans och intresse! ❤️
 

v0n

Patek
2-Faktor
Har inte lärt mig Vostoks referenser.

Någon som vet en liknande denna eller exakt likadan fast utan datum? Liknande med scuba dude funkar med.
image.jpg
Den tavlan heter 382. Första tre siffrorna anger boett (710 i detta fall) och de sista tre anger tavla i referenserna. Just den finns ej som no-date men det finns och andra sidan ganska många tavlor att välja på 😃
 

Kreacon

Audemars
Tack snällaste, satt långt inne som du ju vet men det blev iaf nånting till slut 🥳
Tycker den blev grym. 👍
Överlag när det kommer till kreativa processer, tycker jag att det ibland bara är att köra på. Flow, idéer, inspiration kommer ju inte alltid när man vill. Men jag talar såklart bara för mig själv. 😊
47601F29-2335-41BB-AABE-FD6944812CF0.jpeg

Helt slut efter ett par timmar i pulkabacken. Pulkorna är på vift men vingade två gamla brädor utan hjul och truckar. Det gick undan det med! Nu; köpa mandelmassa!
 

v0n

Patek
2-Faktor
Tycker den blev grym. 👍
Överlag när det kommer till kreativa processer, tycker jag att det ibland bara är att köra på. Flow, idéer, inspiration kommer ju inte alltid när man vill. Men jag talar såklart bara för mig själv. 😊
47601F29-2335-41BB-AABE-FD6944812CF0.jpeg

Helt slut efter ett par timmar i pulkabacken. Pulkorna är på vift men vingade två gamla brädor utan hjul och truckar. Det gick undan det med! Nu; köpa mandelmassa!
Väl talat broder! Precis så det är, det är när man (jag) börjar tänka det blir pannkaka. Oh, brädpulka låter snofsigt men undrar om inte den redan är uppfunnen?

Galet fin bild för övrigt, BAM! :snaphappy:
 

Lindahl

Omega
Någon som kan berätta mer om den här klockan? Har inte sett en så ljus urtavla på en amphibia från sovjettiden, men jag har iofs inte kikat så länge på dessa klockor. Är det en franken? Sprang på den på eBay.
 

Bilagor

  • 916DAB05-BCF5-425D-8CB7-3096F318B677.jpeg
    916DAB05-BCF5-425D-8CB7-3096F318B677.jpeg
    142.2 KB · Visningar: 12
  • 15E7DBBE-F467-4039-922C-E2AC9473F9E5.jpeg
    15E7DBBE-F467-4039-922C-E2AC9473F9E5.jpeg
    82.1 KB · Visningar: 14

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Ursäkta en fråga rakt på sak, men finns det klock-kamrater (he he) här som har möjlighet att (mot ersättning givetvis) modda lite Vostok åt andra? Har sett så många fina moddar med ny bezel eller visare och tavla, och skulle gärna leka runt själv, men har ingenting i form av utrustning, så antar att det är enklare att be någon snällt innan man ger sig på att köpa massa utrustning? 😺⌚❤️🇷🇺 Eller är det enkelt att göra med lite vanliga verktyg? Spasibo!
 

v0n

Patek
2-Faktor
Ursäkta en fråga rakt på sak, men finns det klock-kamrater (he he) här som har möjlighet att (mot ersättning givetvis) modda lite Vostok åt andra? Har sett så många fina moddar med ny bezel eller visare och tavla, och skulle gärna leka runt själv, men har ingenting i form av utrustning, så antar att det är enklare att be någon snällt innan man ger sig på att köpa massa utrustning? 😺⌚❤️🇷🇺 Eller är det enkelt att göra med lite vanliga verktyg? Spasibo!
Tjäna, har väl nämnt det innan också. Det är vare sig kostsamt eller svårt att sätta sin personliga prägel om man bara hittar det man vill ha.
Hjälper själv gärna till med frågor av alla dess slag men bygger bara åt andra i undantagsfall✌🏼
 
Topp