• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Har nu rengjort och polerat 350-dykaren. Den smutsiga färgen ramlade av på en gång så ny självlysande färg skulle behövas. Trots det blev den betydligt bättre enligt mig.
Tack för alla tips!

Bilagor

• D174407E-455A-4305-A9B2-94E9B864A0D0.jpeg
    D174407E-455A-4305-A9B2-94E9B864A0D0.jpeg
    349.9 KB · Visningar: 19
  • AA61FF08-7D06-4C1B-A3EA-C4599F2397E8.jpeg
    AA61FF08-7D06-4C1B-A3EA-C4599F2397E8.jpeg
    498.4 KB · Visningar: 20
  • ECA7B212-4234-4197-90B8-CA00E70C9049.jpeg
    ECA7B212-4234-4197-90B8-CA00E70C9049.jpeg
    527.4 KB · Visningar: 19
  • F10E11F4-5EBB-4B3F-99F6-ADFBA8DF980B.jpeg
    F10E11F4-5EBB-4B3F-99F6-ADFBA8DF980B.jpeg
    477.6 KB · Visningar: 20
Spot on! Högst upp på Kreml-tornen! Har för mig att det var 2 svenska bröder som var inblandade i konstruktionen. Den där bilden fick jag slåss lite för att få ta.. 😂
Sorry OT! 😬
Finkultur kan aldrig bli OT om du frågar mig 😘 Nu inväntar vi bara @Johanaxe66 frågesport också, är fasen på hugget idag alltså.
Råkade tyvärr ha något annat västerländskt krims krams på armen idag men...Glad Ryssfredag alla!

OK, @Von , du bad om det!

Man kan säga vad man vill om jubileumsmodeller som uppmärksammar hur länge det är sedan andra världskriget slutade. Själv är jag faktiskt ganska måttligt intresserad av denna företeelse, men har ändå ett par av dessa i min samling, ja det kan ju bli så ibland med klockor...

Nedanstående klocka, som uppmärksammar att det har gått 65 år sedan krigsslutet, hör just till min samling. Klockan är lite speciell. Är det någon som vet exakt vad det är som gör att denna utgåva utmärker sig?

1613730003547.png

OK, @Von , du bad om det!

Man kan säga vad man vill om jubileumsmodeller som uppmärksammar hur länge det är sedan andra världskriget slutade. Själv är jag faktiskt ganska måttligt intresserad av denna företeelse, men har ändå ett par av dessa i min samling, ja det kan ju bli så ibland med klockor...

Nedanstående klocka, som uppmärksammar att det har gått 65 år sedan krigsslutet, hör just till min samling. Klockan är lite speciell. Är det någon som vet exakt vad det är som gör att denna utgåva utmärker sig?

1613730003547.png
Asså.. klurar klurar.. 🤔🤥
medans måste jag bara säga att det var snyggt att ha datum 3 inställt på bilden. 😀

Veckans Ryssfredag hedras med min tidiga 90-talsNeptune på svart mjukt skinn från UK.
Sliten Scubakille när den är som bäst!
444D42B3-676B-4DEA-85C1-4ED3FCBBB4D0.jpeg
Vackert krackelerad, som bara urtavlan på en Vostok kan vara (antar jag :) ). Jag tycker det ofta ger en alldeles unik och fantastisk lyster åt tavlan. Dessutom var denna boett (937?) väldigt lyckad med "solstrålsslipningen".

WOW, faktiskt en slump! Men, var det 2:e eller 3:e? (Antar att du syftar på just krigsslutet?)
Nej, bra mycket enklare än så.. bara att datumet fungerar som index för kl 3.. 😂
Slutdatumet för ”det stora fosterländska kriget” firas i Ryssland den 8:e maj, och i resten av världen den 9:e. Eller om det var tvärtom..🤔😬

tillägg: det var tvärtom! 😂

Senast ändrad:
Nej, bra mycket enklare än så.. bara att datumet fungerar som index för kl 3.. 😂
Slutdatumet för ”det stora fosterländska kriget” firas i Ryssland den 8:e maj, och i resten av världen den 9:e. Eller om det var tvärtom..🤔😬
Aha, då fattar jag, sant! Men slutdatum för HELA andra världskriget var först i september (det var ju inte bara Europa som drabbades) och det var där jag var osäker på om det var den 2:e eller 3:e. (Enkel googling visar nu dock 2/9...)

Hejsan och välkommen hit!visa gärna bild på klockan så kan jag/vi säkert hjälpa dig på traven,står den helt still?går det ställa visarna?😊

Hej och tack för det, alltid härligt med KS-andan oavsett i vilken tråd man råkar ramla in i! :)

Visarna går att ställa både framåt och bakåt, dock förblir sekundvisaren statisk. Jag är osäker på om den går att dra upp, i vart fall hoppar den inte igång när man trycker in kronan.

Klockan ser ut såhär:
IMG_3054.jpg

Hej och tack för det, alltid härligt med KS-andan oavsett i vilken tråd man råkar ramla in i! :)

Visarna går att ställa både framåt och bakåt, dock förblir sekundvisaren statisk. Jag är osäker på om den går att dra upp, i vart fall hoppar den inte igång när man trycker in kronan.

Klockan ser ut såhär:
IMG_3054.jpg
Dum fråga kanske, men har du hittat "dragläget"? Tog en bra stund att hitta helt rätt med min ena, snurrade mig halvt fördärvad utan att något hände...
Ska väl iofs räcka med att skaka igång den för att åtminstone få lite liv.... :rolleyes:

Hmm.. min sekund snurrar medans jag ställer tiden, men det klart. Den är uppdragen och går..
AE003E7A-396C-4027-929D-90190A67C24C.jpeg
För att hitta dragläget så brukar det underlätta att ”börja om”. Skruva in kronan, luta klockan med kronan neråt. Skruva ut kronan igen. Så fort skruven släpper, känn efter om du får ett litet tickande motstånd när du vrider upp/medsols..

andra riktiga proffs kan säkert tipsa mer.. 😀

Dum fråga kanske, men har du hittat "dragläget"? Tog en bra stund att hitta helt rätt med min ena, snurrade mig halvt fördärvad utan att något hände...
Ska väl iofs räcka med att skaka igång den för att åtminstone få lite liv.... :rolleyes:

Hmm.. min sekund snurrar medans jag ställer tiden, men det klart. Den är uppdragen och går..För att hitta dragläget så brukar det underlätta att ”börja om”. Skruva in kronan, luta klockan med kronan neråt. Skruva ut kronan igen. Så fort skruven släpper, känn efter om du får ett litet tickande motstånd när du vrider upp/medsols..

andra riktiga proffs kan säkert tipsa mer.. 😀

Det var absolut ingen dum fråga, jag visste om det här med dragläget, stort tack @Jox!

Och det var en mycket bra beskrivning @LoveL, tack för det!

Jag har hittat dragläget och kan konstatera att klockan är helt låst, i dragläget lyckas jag röra kronan minimalt innan jag möter ett stort men något fjädrande motstånd. Antar att det pekar på att något med verket är dåligt?

Det var absolut ingen dum fråga, jag visste om det här med dragläget, stort tack @Jox!

Jag har hittat dragläget och kan konstatera att klockan är helt låst, i dragläget lyckas jag röra kronan minimalt innan jag möter ett stort men något fjädrande motstånd. Antar att det pekar på att något med verket är dåligt?
Hmm.. ja det låter inte så bra.. ping @Von , @Nilas , @schnedsegler och alla andra som skruvat ?
Jag skulle annars själv passa på att ta isär klockan och lära sig, när den ändå inte går.. 🤔😬

17 Kahmner = manuellt verk men klart man ska skaka/hamra/dunka loss lite innan man öppnar upp en ryss 🥳

@MartinKalle om verktyg finnes för att öppna upp den tycker jag du ska göra det och blåsa lite på balansfjädern för att eventuellt kunna sprutta igång den (inte spotta).
Det är inte så att sekundvisaren "bara" hoppat loss och minut/timvisarna rör sig?

Det där ser ut som en manuell modell och dom känns ungefär så när dom är fullt uppdragna, distinkt stopp men lite fjädrande. Något knas med verket som hindrar den från att ticka igång alltså.

Supertrevligt skick på den i övrigt

17 Kahmner = manuellt verk men klart man ska skaka/hamra/dunka loss lite innan man öppnar upp en ryss 🥳

@MartinKalle om verktyg finnes för att öppna upp den tycker jag du ska göra det och blåsa lite på balansfjädern för att eventuellt kunna sprutta igång den (inte spotta).
Det är inte så att sekundvisaren "bara" hoppat loss och minut/timvisarna rör sig?
Tack för lektionen, man lär så länge man lever 😍
Missade helt att det var manuellt och de kan jag absolut inget om, innan nu dvs 👍

Det där ser ut som en manuell modell och dom känns ungefär så när dom är fullt uppdragna, distinkt stopp men lite fjädrande. Något knas med verket som hindrar den från att ticka igång alltså.

Supertrevligt skick på den i övrigt
Tack, ska hälsa polaren det! Bra jämförelse det, mina handjagade ur känns precis likadana när de är fullt uppdragna. Och kan det knaset vara något man kan fixa själv? Eller är det bara att försöka få tag på ett nytt verk och byta, om det ens går? (Har all förståelse för att det inte går att svara på rak arm.)

Tillbaka
Topp