Svar på dagens fråga:
(Jag skall försöka fatta mig hyfsat kort.)
2010 var ett turbulent år för Vostok, som helt enkelt gick i konkurs detta år. Om denna omständighet är den direkta orsaken till det som nedan skall beskrivas kommer vi nog aldrig få veta, men vi kan anta att detta har spelat in.
Någon officiellt presenterad jubileumsmodell 2010 finns av allt att döma inte att finna i någon katalog. Söker man på Internet efter denna klocka får man normalt inga träffar över huvud taget. Saken är helt enkelt den att det aldrig tycks ha släppts någon sådan klocka, alls.
Så vad är det då jag har hemma i min samling? Tavlan är faktiskt tillverkad av Vostok på fakbriken i Chistopol. Detta har gått att hjälpligt få bekräftat. Av allt att döma handlar det om en prototyp-tavla som sedan aldrig kom i produktion. Anledningen till detta kommer vi som sagt sannolikt aldrig att få veta, men det är ju sannolikt att konkursen spelade in och gjorde att denna modell helt enkelt aldrig sattes i produktion.
Kvar finns då en enda prototyp-tavla. Denna köptes av min kompis EndeavourDK (som inte visste vad det var han hade fått tag på). När han började kika på hur klockan såg ut som tavlan var tänkt att sitta i hittade han absolut ingen information över huvud taget. Efter att ha kommunicerat direkt med Chistopol framkom den bild jag har gett ovan.
EndeavourDK tänkte då att det ju var lite synd att tavlan bara låg och skräpade, så han tog sig an att skapa en egen 65-års-jubileumsmodell. Utgångspunkten var dels att han uteslutande skulle använda sig av delar från 2010, alt delar som garanterat fanns att köpa 2010, men han kikade även på hur andra jubileumsmodeller hade sett ut och skapade då en SANNOLIK design för hur en sådan klocka skulle ha kunnat ha blivit om den hade realiserats.
Resultatet är det ni ser på bilen, dvs en klocka om absolut inte finns, med en väldigt ovanlig men äkta urtavla! Franken? Kan inte bli mer franken än såhär!
Nedan länk till EndeavourDKs artikel på WUS (om det nu är tillåtet att länka till andra forum...
)
Dear All; I have been trying to find out more about the commemorating WW2 1945 - 2010 Vostok dial I own and whether there has ever been a complete commemorative 2010 watch issued? Up till now I tried to get information about the dial from the person from whom I bought the dial, I tried Dmitry...
www.watchuseek.com
Ha nu en fortsatt trevlig Ryssfredag/-kväll på er alla och tänk på att även en tråkig och obetydlig urtavla kan visa sig bära på de mest förunderliga hemligheter!