• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Dum fråga kanske, men har du hittat "dragläget"? Tog en bra stund att hitta helt rätt med min ena, snurrade mig halvt fördärvad utan att något hände...
Ska väl iofs räcka med att skaka igång den för att åtminstone få lite liv.... :rolleyes:
Att skaka igång den (slå boetten mot handflatan) kan ju fungerar förutsatt att den är uppdragen (det är ju ett manuellt verk i denna). Håller annars med om det kan vara så enkelt att det är lite svårt att hitta dragläget när man ev inte är van vid den lite unika konstruktionen på Vostoks krona.

Testa att skruva dit kronan. Skruva sedan av den och fortsätt att skruva åt det hållet tills du hör klicket från mekanismen. Testa att börja dra upp klockan med kronan i exakt det läget. Detta kan man göra ända tills man känner att det tar emot. Om visarna börjar röra sig har kronan hamnat för långt ut och man får börja om igen.

Edit: Nu ser jag att frågan har avhandlats av andra ovan :)

Min senaste ryss in...

Pobeda structured dial på skön flexlänk. Tog ett tag att få hem, men värt väntan :)

20210219_091119.jpg
20210219_091150.jpg
20210219_144957.jpg

Det var absolut ingen dum fråga, jag visste om det här med dragläget, stort tack @Jox!

Och det var en mycket bra beskrivning @LoveL, tack för det!

Jag har hittat dragläget och kan konstatera att klockan är helt låst, i dragläget lyckas jag röra kronan minimalt innan jag möter ett stort men något fjädrande motstånd. Antar att det pekar på att något med verket är dåligt?
Ja det är ett 2414 verk i den klockan och det låter som det är något som ”stoppar” balansen för det låter som klockan är fult uppdragen.

OK, @Von , du bad om det!

Man kan säga vad man vill om jubileumsmodeller som uppmärksammar hur länge det är sedan andra världskriget slutade. Själv är jag faktiskt ganska måttligt intresserad av denna företeelse, men har ändå ett par av dessa i min samling, ja det kan ju bli så ibland med klockor...

Nedanstående klocka, som uppmärksammar att det har gått 65 år sedan krigsslutet, hör just till min samling. Klockan är lite speciell. Är det någon som vet exakt vad det är som gör att denna utgåva utmärker sig?

1613730003547.png
Svar på dagens fråga:

(Jag skall försöka fatta mig hyfsat kort.)

2010 var ett turbulent år för Vostok, som helt enkelt gick i konkurs detta år. Om denna omständighet är den direkta orsaken till det som nedan skall beskrivas kommer vi nog aldrig få veta, men vi kan anta att detta har spelat in.

Någon officiellt presenterad jubileumsmodell 2010 finns av allt att döma inte att finna i någon katalog. Söker man på Internet efter denna klocka får man normalt inga träffar över huvud taget. Saken är helt enkelt den att det aldrig tycks ha släppts någon sådan klocka, alls.

Så vad är det då jag har hemma i min samling? Tavlan är faktiskt tillverkad av Vostok på fakbriken i Chistopol. Detta har gått att hjälpligt få bekräftat. Av allt att döma handlar det om en prototyp-tavla som sedan aldrig kom i produktion. Anledningen till detta kommer vi som sagt sannolikt aldrig att få veta, men det är ju sannolikt att konkursen spelade in och gjorde att denna modell helt enkelt aldrig sattes i produktion.

Kvar finns då en enda prototyp-tavla. Denna köptes av min kompis EndeavourDK (som inte visste vad det var han hade fått tag på). När han började kika på hur klockan såg ut som tavlan var tänkt att sitta i hittade han absolut ingen information över huvud taget. Efter att ha kommunicerat direkt med Chistopol framkom den bild jag har gett ovan.

EndeavourDK tänkte då att det ju var lite synd att tavlan bara låg och skräpade, så han tog sig an att skapa en egen 65-års-jubileumsmodell. Utgångspunkten var dels att han uteslutande skulle använda sig av delar från 2010, alt delar som garanterat fanns att köpa 2010, men han kikade även på hur andra jubileumsmodeller hade sett ut och skapade då en SANNOLIK design för hur en sådan klocka skulle ha kunnat ha blivit om den hade realiserats.

Resultatet är det ni ser på bilen, dvs en klocka om absolut inte finns, med en väldigt ovanlig men äkta urtavla! Franken? Kan inte bli mer franken än såhär!

Nedan länk till EndeavourDKs artikel på WUS (om det nu är tillåtet att länka till andra forum... :) )

Ha nu en fortsatt trevlig Ryssfredag/-kväll på er alla och tänk på att även en tråkig och obetydlig urtavla kan visa sig bära på de mest förunderliga hemligheter!

OK, @Von , du bad om det!

Man kan säga vad man vill om jubileumsmodeller som uppmärksammar hur länge det är sedan andra världskriget slutade. Själv är jag faktiskt ganska måttligt intresserad av denna företeelse, men har ändå ett par av dessa i min samling, ja det kan ju bli så ibland med klockor...

Nedanstående klocka, som uppmärksammar att det har gått 65 år sedan krigsslutet, hör just till min samling. Klockan är lite speciell. Är det någon som vet exakt vad det är som gör att denna utgåva utmärker sig?

1613730003547.png
Den där tavlan kräver musik😘

Tack, ska hälsa polaren det! Bra jämförelse det, mina handjagade ur känns precis likadana när de är fullt uppdragna. Och kan det knaset vara något man kan fixa själv? Eller är det bara att försöka få tag på ett nytt verk och byta, om det ens går? (Har all förståelse för att det inte går att svara på rak arm.)

Jag hade skuvat av baklocket och petat lite på balansen men den lär väl inte gå bra direkt om den kärvat ihop så pass att den inte klarar att starta på egen hand.
Finns ibland lösa verk på dom vanliga sidorna, meranom.com http://vostok-watches24.com/ mfl. Annars får du köpa den billigaste komandierskien med rätt verk och plundra den https://www.vostok-watches24.com/e-home/e-komandirskie-handaufzug/
Är ju lite meckigare än att bara använda den nya klockan, men tycker att det är värt det iom att den gamla ser så charmig ut :)

Svar på dagens fråga:

(Jag skall försöka fatta mig hyfsat kort.)

2010 var ett turbulent år för Vostok, som helt enkelt gick i konkurs detta år. Om denna omständighet är den direkta orsaken till det som nedan skall beskrivas kommer vi nog aldrig få veta, men vi kan anta att detta har spelat in.

Någon officiellt presenterad jubileumsmodell 2010 finns av allt att döma inte att finna i någon katalog. Söker man på Internet efter denna klocka får man normalt inga träffar över huvud taget. Saken är helt enkelt den att det aldrig tycks ha släppts någon sådan klocka, alls.

Så vad är det då jag har hemma i min samling? Tavlan är faktiskt tillverkad av Vostok på fakbriken i Chistopol. Detta har gått att hjälpligt få bekräftat. Av allt att döma handlar det om en prototyp-tavla som sedan aldrig kom i produktion. Anledningen till detta kommer vi som sagt sannolikt aldrig att få veta, men det är ju sannolikt att konkursen spelade in och gjorde att denna modell helt enkelt aldrig sattes i produktion.

Kvar finns då en enda prototyp-tavla. Denna köptes av min kompis EndeavourDK (som inte visste vad det var han hade fått tag på). När han började kika på hur klockan såg ut som tavlan var tänkt att sitta i hittade han absolut ingen information över huvud taget. Efter att ha kommunicerat direkt med Chistopol framkom den bild jag har gett ovan.

EndeavourDK tänkte då att det ju var lite synd att tavlan bara låg och skräpade, så han tog sig an att skapa en egen 65-års-jubileumsmodell. Utgångspunkten var dels att han uteslutande skulle använda sig av delar från 2010, alt delar som garanterat fanns att köpa 2010, men han kikade även på hur andra jubileumsmodeller hade sett ut och skapade då en SANNOLIK design för hur en sådan klocka skulle ha kunnat ha blivit om den hade realiserats.

Resultatet är det ni ser på bilen, dvs en klocka om absolut inte finns, med en väldigt ovanlig men äkta urtavla! Franken? Kan inte bli mer franken än såhär!

Nedan länk till EndeavourDKs artikel på WUS (om det nu är tillåtet att länka till andra forum... :) )

Ha nu en fortsatt trevlig Ryssfredag/-kväll på er alla och tänk på att även en tråkig och obetydlig urtavla kan visa sig bära på de mest förunderliga hemligheter!

Jag hittade en annan tavla men om den är äkta vet jag ej? Boetten är ju äldre så verkar ju vara ett hopplock av delar vart fall..

Bilagor

• 1613766752645.png
    1613766752645.png
    1.2 MB · Visningar: 13
Jag föredrar faktiskt den vita och jag har en som ligger hos postumbudet och väntar på mig. Jag tänkte köpa en slät bezel till den också, men jag vill ju inte kopiera någon annan här inne haha ;)
Det finns sjukt många andra alternativ att välja på, så vi får se vilken bezel det blir :)
Den släta jag har satt på en annan ryss. Beställde även en röd som var tänkt att sitta på klockan, får se om den åker på. Tänkte att det skulle funka med det röda i tavlan och visaren. :)
bezel.jpg

Varit en upptagen dag 😱 Men har fått hem ännu en bad azz ryss från @Von 🤘🏻Och denna ska jag bära genom hela Mars i forumets stora OWG Mars välgörenhetsprojekt. Lär ju bli hur enkelt som helst och vet ni vad det bästa är? Att jag får klockan om jag klarar det 😎
Vi kallar den Vonstock K-28 "Ratnik" ✌🏻
IMG_20210219_195415.jpg

Varit en upptagen dag 😱 Men har fått hem ännu en bad azz ryss från @Von 🤘🏻Och denna ska jag bära genom hela Mars i forumets stora OWG Mars välgörenhetsprojekt. Lär ju bli hur enkelt som helst och vet ni vad det bästa är? Att jag får klockan om jag klarar det 😎
Vi kallar den Vonstock K-28 "Ratnik" ✌🏻
IMG_20210219_195415.jpg
Jaså, du törs köra ryskt i år igen? Förra året så gav ju amphibian upp före målsnöret vill jag minnas.

Tillbaka
Topp