• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Lördagen blir min hommage till 300-metersklubbens Gen3:a.
Albatross at its finest.
TGIS!
650D93B3-33E5-4436-BD08-DB4A4755C768.jpeg

Jag hittade en annan tavla men om den är äkta vet jag ej? Boetten är ju äldre så verkar ju vara ett hopplock av delar vart fall..

När man intalat sig att det är köpstopp, dyker det upp fler och fler intressanta butiker ...
Vilken är kopplingen mellan Meshok och Starina? Sidorna är ju närmast identiska, och efter en snabbkoll på Starina tycker jag mig se liknande saker på den som återfinns på Meshok.

När man intalat sig att det är köpstopp, dyker det upp fler och fler intressanta butiker ...
Vilken är kopplingen mellan Meshok och Starina? Sidorna är ju närmast identiska, och efter en snabbkoll på Starina tycker jag mig se liknande saker på den som återfinns på Meshok.
Jag har alltid köpstopp men dåligt minne gör att jag även glömmer det ofta ;)
Vet ej kopplingen men som du säger är det ofta samma prylar på båda sidorna :)

Måste väl hjälpa till lite med fördärvet och tipsa om ännu fler ställen att slösa pengar på när vi ändå håller på ;)

Senast ändrad:
Vafalls?
Visst inhandlade du en grön 350765 och en svart 350 med "pilar"? Vilken var det som bråkade? Och hur?
TRIST!
Du minns helt rätt och det var den gröna med paddlar som bråkade. Dels satt verket väldigt löst och rörde sig åt alla håll. När jag sedan drog upp den och satte den på timegraphern gick den tok-fort, typ +10-20 min per dag. Jag öppnade bakstycket och såg direkt att "balansfjädern" (heter hairspring så på svenska?) var defekt och inte centrerad kring balanshjulets nav. Jag tog bort hela balans-installationen. Fjädern var egentligen inte defekt, men satt alltså inte rätt centrerad. Jag konsulterade en bekant som är BETYDLIGT mer van vid att skruva och vi kom fram till att klockans allmänna skick plus det faktum att ganska mycket på den inte var original (tavla, visare och bezel) gjorde att det inte kändes värt att behålla den.
Jag kontaktade säljaren (i Lettland, vilket underlättar en hel del) och han bad om ursäkt och erkände att han inte hade gett klockan en ordentlig översyn innan han sålde den, så det var inga problem om jag ville skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka (den var inte jättebillig heller...).
Till saken hör att jag har en helt annan grön på G: (bild från säljaren)
NVCh-20_2-05.jpg

Nu har jag blivit ganska insnöad på NVCh-30 gen 1 och 2. (fasiken vilka grymma klockor!) Oavsett köpstopp eller ej ryms dock ingen av dessa i min nuvarande klockbudget, så det blir till att spara lite granna.
Sätter man saken i rätt perspektiv är ju dock dessa gamla militära klenoder nästan löjligt billiga. Man kan ju nästan inte ens fantisera om vad en dykare med motsvarande bakgrund som en NVCh-30 gen 1 skulle kosta om den kom från ost- och choklad-landet i Alperna... :D
Så, det kan nog bli så att jag ber om lite köphjälp vad det lider. Det ligger dock lite längre fram i år...

Du minns helt rätt och det var den gröna med paddlar som bråkade. Dels satt verket väldigt löst och rörde sig åt alla håll. När jag sedan drog upp den och satte den på timegraphern gick den tok-fort, typ +10-20 min per dag. Jag öppnade bakstycket och såg direkt att "balansfjädern" (heter hairspring så på svenska?) var defekt och inte centrerad kring balanshjulets nav. Jag tog bort hela balans-installationen. Fjädern var egentligen inte defekt, men satt alltså inte rätt centrerad. Jag konsulterade en bekant som är BETYDLIGT mer van vid att skruva och vi kom fram till att klockans allmänna skick plus det faktum att ganska mycket på den inte var original (tavla, visare och bezel) gjorde att det inte kändes värt att behålla den.
Jag kontaktade säljaren (i Lettland, vilket underlättar en hel del) och han bad om ursäkt och erkände att han inte hade gett klockan en ordentlig översyn innan han sålde den, så det var inga problem om jag ville skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka (den var inte jättebillig heller...).
Till saken hör att jag har en helt annan grön på G: (bild från säljaren)
NVCh-20_2-05.jpg

Nu har jag blivit ganska insnöad på NVCh-30 gen 1 och 2. (fasiken vilka grymma klockor!) Oavsett köpstopp eller ej ryms dock ingen av dessa i min nuvarande klockbudget, så det blir till att spara lite granna.
Sätter man saken i rätt perspektiv är ju dock dessa gamla militära klenoder nästan löjligt billiga. Man kan ju nästan inte ens fantisera om vad en dykare med motsvarande bakgrund som en NVCh-30 gen 1 skulle kosta om den kom från ost- och choklad-landet i Alperna... :D
Så, det kan nog bli så att jag ber om lite köphjälp vad det lider. Det ligger dock lite längre fram i år...
Trist att höra; men jäkligt gött att säljaren var så smidig!
Den nya var ju grym! Ser lite ut som att ena visaren "smutsat ner" tavlan lite. Vågar du försöka rengöra - eller vill du fortsatt ha den så där?
Men grym patina!!!

En fråga till er ryssexperter! Om ni fick rekommendera en klocka att testa, som skulle få mig att verkligen gilla ryska klockor. Vilken klocka ska jag då slå till på, som första ryska klockan in i samlingen? Jag är inte dummare än att jag förstår att tycker och smak är individuellt men jag tror att ni förstår vad jag är ute efter. Tack på förhand!

En fråga till er ryssexperter! Om ni fick rekommendera en klocka att testa, som skulle få mig att verkligen gilla ryska klockor. Vilken klocka ska jag då slå till på, som första ryska klockan in i samlingen? Jag är inte dummare än att jag förstår att tycker och smak är individuellt men jag tror att ni förstår vad jag är ute efter. Tack på förhand!
Alltså jag tycker du ska testa en 170548 😅 (Jag har en till salu 😂) Annars lämnar jag det till de kunniga 😊

Tackar, du är väl inte partisk just nu? 😌 Faktum är att det är en av modellerna som lockar, vore dock kul att få fler uppslag då detta är helt outforskade marker för min del.
Jo, jag är absolut partisk 😅 Den är jäkligt fin och det är mycket klocka för pengarna. Men det beror ju helt på vad man är ute efter. Klassiskt Vostok eller nytt. 170548 tillhör ju de nyare varianterna. Men gillar du det du ser så rekommenderar jag den varmt, partisk eller ej 😊

Det jag tycker du ska testa är att köpa en Vostok Amphibia och byta bezel på den så att du får något helt eget. Vilken Amphibia du väljer spelar nog ingen större roll. Det var så min kärlek för ryska klockor började ❤️

Är långt ifrån expert men tycker också Amphibia är en lagom inkörsport, Nyare 170*** spelar i en helt annan division än "basmodellerna" men är fortfarande
vansinnigt prisvärda✌🏼

Trist att höra; men jäkligt gött att säljaren var så smidig!
Den nya var ju grym! Ser lite ut som att ena visaren "smutsat ner" tavlan lite. Vågar du försöka rengöra - eller vill du fortsatt ha den så där?
Men grym patina!!!
Om tavlan bara är smutsig kommer jag nog kika lite närmare på om det gör att försiktigt få bort lite av missfärgningar, men jag gillar samtidigt patina...

Tillbaka
Topp