Du minns helt rätt och det var den gröna med paddlar som bråkade. Dels satt verket väldigt löst och rörde sig åt alla håll. När jag sedan drog upp den och satte den på timegraphern gick den tok-fort, typ +10-20 min per dag. Jag öppnade bakstycket och såg direkt att "balansfjädern" (heter hairspring så på svenska?) var defekt och inte centrerad kring balanshjulets nav. Jag tog bort hela balans-installationen. Fjädern var egentligen inte defekt, men satt alltså inte rätt centrerad. Jag konsulterade en bekant som är BETYDLIGT mer van vid att skruva och vi kom fram till att klockans allmänna skick plus det faktum att ganska mycket på den inte var original (tavla, visare och bezel) gjorde att det inte kändes värt att behålla den.
Jag kontaktade säljaren (i Lettland, vilket underlättar en hel del) och han bad om ursäkt och erkände att han inte hade gett klockan en ordentlig översyn innan han sålde den, så det var inga problem om jag ville skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka (den var inte jättebillig heller...).
Till saken hör att jag har en helt annan grön på G: (bild från säljaren)
Nu har jag blivit ganska insnöad på NVCh-30 gen 1 och 2. (fasiken vilka grymma klockor!) Oavsett köpstopp eller ej ryms dock ingen av dessa i min nuvarande klockbudget, så det blir till att spara lite granna.
Sätter man saken i rätt perspektiv är ju dock dessa gamla militära klenoder nästan löjligt billiga. Man kan ju nästan inte ens fantisera om vad en dykare med motsvarande bakgrund som en NVCh-30 gen 1 skulle kosta om den kom från ost- och choklad-landet i Alperna...
Så, det kan nog bli så att jag ber om lite köphjälp vad det lider. Det ligger dock lite längre fram i år...