• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Svårt sugen av någon märklig anledning, inte alls min grej egentligen men den har något. 39mm Basilika, ca 5k vilket är helt sinnes med tanke på verk och komplikationer. Erfarenheter, någon?
c8z44eC.jpg

h46V6Xz.jpg

BhyEvK3.jpg

Köp!!! När du tröttnar kan du sälja den billigt till mig 😜

Svårt sugen av någon märklig anledning, inte alls min grej egentligen men den har något. 39mm Basilika, ca 5k vilket är helt sinnes med tanke på verk och komplikationer. Erfarenheter, någon?
c8z44eC.jpg

h46V6Xz.jpg

BhyEvK3.jpg
Den där påminner om en kinesisk Sea-Gull som ligger utanför min samling.
Jag var sugen på en moonphase och letade runt bland vintage. Dyrt. Snubblade på den här i en helt annan prisklass. Jävlar vad fin den är. En riktig prydnad på armen och priset är galet lågt jämfört med den kvalitet man har på armen.
Jag säljer den ju inte men jag har en dublett om nå'n känner för att prova en läcker kinesisk klocka.
IMG_20210223_143033.jpg

IMG_20210223_143044.jpg

Den där påminner om en kinesisk Sea-Gull som ligger utanför min samling.
Jag var sugen på en moonphase och letade runt bland vintage. Dyrt. Snubblade på den här i en helt annan prisklass. Jävlar vad fin den är. En riktig prydnad på armen och priset är galet lågt jämfört med den kvalitet man har på armen.
Jag säljer den ju inte men jag har en dublett om nå'n känner för att prova en läcker kinesisk klocka.
IMG_20210223_143033.jpg

IMG_20210223_143044.jpg
Ja, det gjorde den minsann. Riktigt fin och vilsam för ögat trots att det sker en hel del!
Poljot 31679 i den jag länkade så helrysk så sett.
Vet du hur verken står sig mot varandra, för och nackdelar? Får för mig att Sea-Gull skulle vara enklare att serva och finna delar till om olyckan skulle vara framme...

Ja, det gjorde den minsann. Riktigt fin och vilsam för ögat trots att det sker en hel del!
Vet du hur verken står sig mot varandra, för och nackdelar? Får för mig att Sea-Gull skulle vara enklare att serva och finna delar till om olyckan skulle vara framme...
Svårt för mig att jämföra. Klockorna jag köpte var "flong-nya" men man känner kvaliteten. Urverken är nya efter 50 år gamla ( ursprungligen ) schweiziska patent. Kolumnhjuls kronografurverk. De här klockorna kommer att överleva mig med många år.

Så här ser orginalbanden ut samt den utsökta lådan!

20210223_155836.jpg

Bifogade manualen. 2414 är urverket.

Söker man bakåt i tråden hittar du en sida jag fick med på engelska hur man skall ställa datumet på smidigaste sätt.

Bilagor

• 20210223_160212.jpg
    20210223_160212.jpg
    1 MB · Visningar: 4
  • 20210223_155749.jpg
    20210223_155749.jpg
    869.7 KB · Visningar: 3
  • 20210223_155742.jpg
    20210223_155742.jpg
    651.5 KB · Visningar: 3
  • 20210223_155739.jpg
    20210223_155739.jpg
    908.7 KB · Visningar: 3
  • 20210223_155731.jpg
    20210223_155731.jpg
    862.8 KB · Visningar: 3
  • 20210223_155714.jpg
    20210223_155714.jpg
    1 MB · Visningar: 2
  • 20210223_155702.jpg
    20210223_155702.jpg
    851 KB · Visningar: 3
  • 20210223_155659.jpg
    20210223_155659.jpg
    832.8 KB · Visningar: 4
  • 20210223_155642.jpg
    20210223_155642.jpg
    960.5 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

Skulle Sea-Gull vara enklare och finna delar till? Jag hittade inte mycket till mitt ST-36-verk, men kanske går det använda delar från ETA som det är en klon av. Dock är mitt urverk så billigt att man likaväl kan köpa ett nytt... Antar att urverket du har i klockan är dyrare.

Har ingen aning om hur kvaliten är jämnfört med ryssarna, men skulle nästan tro att ryssarna är knappt bättre (en vild gissning från min sida). Tror inte det skiljer sig jättemycket dock.

Skulle Sea-Gull vara enklare och finna delar till? Jag hittade inte mycket till mitt ST-36-verk, men kanske går det använda delar från ETA som det är en klon av. Dock är mitt urverk så billigt att man likaväl kan köpa ett nytt... Antar att urverket du har i klockan är dyrare.

Har ingen aning om hur kvaliten är jämnfört med ryssarna, men skulle nästan tro att ryssarna är knappt bättre (en vild gissning från min sida). Tror inte det skiljer sig jättemycket dock.
Utan att egentligen veta om jag har vetenskapliga eller fullt empiriska belägg för det jag skriver så skulle jag påstå att nytillverkade mer avancerade ryska verk inte har högre kvalité jmf med kinesiska motsvarigheter.
Det mest konkreta exemplet jag har är gamla klassiska Poljot 3133, som faktiskt hade hyfsat bra kvalité på själv urverket under många år. Idag tycks "Poljot" 3133 ofta ha ersatts av något man kallar för "MakTime" 3133. Jag vet från en säker källa att kvalitén på verk av just detta märke kan uppvisa ganska skrämmande kvalitetsbrister. Pilen nedan visar placeringen av det "T" som som identifierar verk av märket "MakTime".
1614100052164.png

Utan att egentligen veta om jag har vetenskapliga eller fullt empiriska belägg för det jag skriver så skulle jag påstå att nytillverkade mer avancerade ryska verk inte har högre kvalité jmf med kinesiska motsvarigheter.
Det mest konkreta exemplet jag har är gamla klassiska Poljot 3133, som faktiskt hade hyfsat bra kvalité på själv urverket under många år. Idag tycks "Poljot" 3133 ofta ha ersatts av något man kallar för "MakTime" 3133. Jag vet från en säker källa att kvalitén på verk av just detta märke kan uppvisa ganska skrämmande kvalitetsbrister. Pilen nedan visar placeringen av det "T" som som identifierar verk av märket "MakTime".
1614100052164.png
Jag tror att de gamla, vintage, ryska urverken är mer robusta i konstruktionen och materialval än de motsvarande kinesiska. Obs! Tror.

1614100052164.png

Vem är denna säkra källa? Har källat verifierat och testat de senaste av dessa urverken?

Enligt https://www.watchfreeks.com/threads/maktime-watches.5171/ så köpte t.ex. Maktime en fabrik 2007 för att öka produktionen och förbättra kvalitén. "2nd Moscow watch factory 'Slava Moscow'. This move allowed Maktime to substantially increase the quality and volume of production.". Fast här kan det ju iofs bara vara säljsnack då de verkar komma från dem själva.

Jag kan tänka mig att de faktiskt även har jobbat med att förbättra kvaliten under de år de jobbat med urverken om de hittat uppenbara felaktigheter som gör att urverken slutar fungera i förtid (dock kan nog även tänkas att de inte gör de för bra, de vill väl (som de flesta andra bolag idag) sälja mer och då skall produkterna vara lagom bra och hålla lagom länge.

Senast ändrad:
Kvällens 👌🏻 Tack @Delgada 😉 Det är bra att vara lättpåverkad ibland ✌🏻
IMG_20210222_222141.jpg
Väl bekomme. Den är ju brutalt snygg!
Men det är ju det som samtidigt är lite bekymmer med 170 klockorna, det att de redan är färdiga. Om ni förstår hur jag menar.
Särskilt de där panerai hommage modellerna, inte ens bezelbyte är ju påkallat!
Om jag skulle vara tvungen att bara äga en enda Amphibia (hu hemska mardröm) skulle det förmodligen vara en sådan, men som det är nu avvaktar jag.
Är det någon som förstår hur jag menar?.😄

Men det är ju det som samtidigt är lite bekymmer med 170 klockorna, det att de redan är färdiga. Om ni förstår hur jag menar.
Om jag skulle vara tvungen att bara äga en enda Amphibia (hu hemska mardröm) skulle det förmodligen vara en sådan, men som det är nu avvaktar jag.
Japp, testade bezelbyte häromdagen, nope. Ingen idé 😅

Jag hävdar bestämt att den fasade SS bezeln från kommandierski skulle kunna funka på den 170-modellen ni pratar om. Och det är sant ända tills jag blivit bildbevisad motsatsen. 😊

Edit får nog lägga till en smiley

Vet inte, är ute på ordentligt djupt vatten när det gäller alla kronografer därav frågan. Misstänker dessutom att ett sånt här verk ligger utanför min egen kunskapsnivå så blir automatiskt livrädd för allt.
Vill vara en sån där bekymmerslös typ som bara köper på ren känsla, men nu är jag inte det 😉

Jag hävdar bestämt att den fasade SS bezeln från kommandierski skulle kunna funka på den 170-modellen ni pratar om. Och det är sant ända tills jag blivit bildbevisad motsatsen. 😊

Edit får nog lägga till en smiley
Njä, tycker inte det funkar men smaken är som den berömda baken. För stökigt med typsnitten på något vis 🤔
(ursäkta sämst bild)
efkRG8N.jpg

Vet inte, är ute på ordentligt djupt vatten när det gäller alla kronografer därav frågan. Misstänker dessutom att ett sånt här verk ligger utanför min egen kunskapsnivå så blir automatiskt livrädd för allt.
Vill vara en sån där bekymmerslös typ som bara köper på ren känsla, men nu är jag inte det 😉

Kollade lite, hittade bara ett urverk till salu
Screenshot_20210223-223713_Chrome.jpg

Inte jättebilligt. Kan tänkas att det nog kommer finnas fler till salu framöver, både nya och delar allt eftersom klockorna blir gamla. Tror nog man kan hitta mer urverk till salu om man är bättre på o leta.

Tja, jag har förstått det som att kronografer slits mer (har uppfattat det så, men kan ha helt fel), förstår att de är svårare att jobba med då det är så många delar, men jag tänker såhär:

Jag håller på o lära mig i enklare urverk och när jag jag lyckats laga och serva tillräckligt många kan jag ge mig på en kronograf. Snackar man dessutom om kronografer i denna klassen så är ju det inte superdyrt att köpa en ny eller ett nytt urverk den dagen det stannar om man inte lyckats serva det själv.

En service kostar väl ungefär vad klockan kostar ny om man skulle serva den proffitionellt?

Men hur länge håller den utan service, 10 år minst? Beroende på hur mycket du använder den. Sälj den efter 5 medans den fortfarande fungerar? Finns massa scenarior...

Tycker dom i jädrans snygga, blir sugen. Får lägga upp på listan "Att fundera på o köpa".

Tillbaka
Topp