Svårt sugen av någon märklig anledning, inte alls min grej egentligen men den har något. 39mm Basilika, ca 5k vilket är helt sinnes med tanke på verk och komplikationer. Erfarenheter, någon?
![]()
![]()
![]()
Köp!!! När du tröttnar kan du sälja den billigt till mig
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Svårt sugen av någon märklig anledning, inte alls min grej egentligen men den har något. 39mm Basilika, ca 5k vilket är helt sinnes med tanke på verk och komplikationer. Erfarenheter, någon?
![]()
![]()
![]()
Idag dök den här upp, någon som kan hjälpa mig med lite info?![]()
Ja lite vad det är jag köpt, köpte den lite på vinst och förlust.Vad vill du veta?
hehe, ser den inte väldans balanserad ut för att vara en rysk kronograf eller är det bara jag?Köp!!! När du tröttnar kan du sälja den billigt till mig![]()
KomandirskieIdag dök den här upp, någon som kan hjälpa mig med lite info?![]()
Den där påminner om en kinesisk Sea-Gull som ligger utanför min samling.Svårt sugen av någon märklig anledning, inte alls min grej egentligen men den har något. 39mm Basilika, ca 5k vilket är helt sinnes med tanke på verk och komplikationer. Erfarenheter, någon?
![]()
![]()
![]()
Ja, det gjorde den minsann. Riktigt fin och vilsam för ögat trots att det sker en hel del!Den där påminner om en kinesisk Sea-Gull som ligger utanför min samling.
Jag var sugen på en moonphase och letade runt bland vintage. Dyrt. Snubblade på den här i en helt annan prisklass. Jävlar vad fin den är. En riktig prydnad på armen och priset är galet lågt jämfört med den kvalitet man har på armen.
Jag säljer den ju inte men jag har en dublett om nå'n känner för att prova en läcker kinesisk klocka.
![]()
![]()
Svårt för mig att jämföra. Klockorna jag köpte var "flong-nya" men man känner kvaliteten. Urverken är nya efter 50 år gamla ( ursprungligen ) schweiziska patent. Kolumnhjuls kronografurverk. De här klockorna kommer att överleva mig med många år.Ja, det gjorde den minsann. Riktigt fin och vilsam för ögat trots att det sker en hel del!
Poljot 31679 i den jag länkade så helrysk så sett.
Vet du hur verken står sig mot varandra, för och nackdelar? Får för mig att Sea-Gull skulle vara enklare att serva och finna delar till om olyckan skulle vara framme...
Komandirskie
Modell: 539301
Чистопольский часовой завод Восток - официальный сайт. Командирские 539301
Чистопольский часовой завод Востокvostokinc.com
Ja, det gjorde den minsann. Riktigt fin och vilsam för ögat trots att det sker en hel del!
Poljot 31679 i den jag länkade så helrysk så sett.
Vet du hur verken står sig mot varandra, för och nackdelar? Får för mig att Sea-Gull skulle vara enklare att serva och finna delar till om olyckan skulle vara framme...
Tack för all info och en riktigt fin låda^^ Tror jag har ett sådant band som jag fick med min andra ryss.Så här ser orginalbanden ut samt den utsökta lådan!
![]()
Bifogade manualen. 2414 är urverket.
Söker man bakåt i tråden hittar du en sida jag fick med på engelska hur man skall ställa datumet på smidigaste sätt.
Utan att egentligen veta om jag har vetenskapliga eller fullt empiriska belägg för det jag skriver så skulle jag påstå att nytillverkade mer avancerade ryska verk inte har högre kvalité jmf med kinesiska motsvarigheter.Skulle Sea-Gull vara enklare och finna delar till? Jag hittade inte mycket till mitt ST-36-verk, men kanske går det använda delar från ETA som det är en klon av. Dock är mitt urverk så billigt att man likaväl kan köpa ett nytt... Antar att urverket du har i klockan är dyrare.
Har ingen aning om hur kvaliten är jämnfört med ryssarna, men skulle nästan tro att ryssarna är knappt bättre (en vild gissning från min sida). Tror inte det skiljer sig jättemycket dock.
Jag tror att de gamla, vintage, ryska urverken är mer robusta i konstruktionen och materialval än de motsvarande kinesiska. Obs! Tror.Utan att egentligen veta om jag har vetenskapliga eller fullt empiriska belägg för det jag skriver så skulle jag påstå att nytillverkade mer avancerade ryska verk inte har högre kvalité jmf med kinesiska motsvarigheter.
Det mest konkreta exemplet jag har är gamla klassiska Poljot 3133, som faktiskt hade hyfsat bra kvalité på själv urverket under många år. Idag tycks "Poljot" 3133 ofta ha ersatts av något man kallar för "MakTime" 3133. Jag vet från en säker källa att kvalitén på verk av just detta märke kan uppvisa ganska skrämmande kvalitetsbrister. Pilen nedan visar placeringen av det "T" som som identifierar verk av märket "MakTime".
![]()
Jag TROR att du har 100% rätt!Jag tror att de gamla, vintage, ryska urverken är mer robusta i konstruktionen och materialval än de motsvarande kinesiska. Obs! Tror.
Utan att egentligen veta om jag har vetenskapliga eller fullt empiriska belägg för det jag skriver så skulle jag påstå att nytillverkade mer avancerade ryska verk inte har högre kvalité jmf med kinesiska motsvarigheter.
Det mest konkreta exemplet jag har är gamla klassiska Poljot 3133, som faktiskt hade hyfsat bra kvalité på själv urverket under många år. Idag tycks "Poljot" 3133 ofta ha ersatts av något man kallar för "MakTime" 3133. Jag vet från en säker källa att kvalitén på verk av just detta märke kan uppvisa ganska skrämmande kvalitetsbrister. Pilen nedan visar placeringen av det "T" som som identifierar verk av märket "MakTime".
![]()
Visa mera!
Väl bekomme. Den är ju brutalt snygg!
Japp, testade bezelbyte häromdagen, nope. Ingen idéVäl bekomme. Den är ju brutalt snygg!
Men det är ju det som samtidigt är lite bekymmer med 170 klockorna, det att de redan är färdiga. Om ni förstår hur jag menar.
Särskilt de där panerai hommage modellerna, inte ens bezelbyte är ju påkallat!
Om jag skulle vara tvungen att bara äga en enda Amphibia (hu hemska mardröm) skulle det förmodligen vara en sådan, men som det är nu avvaktar jag.
Är det någon som förstår hur jag menar?.![]()
Bild?Japp, testade bezelbyte häromdagen, nope. Ingen idé![]()
Jag tog inte ens en bild nej..har blivit sämst på det på sistone
Meh!Jag tog inte ens en bild nej..har blivit sämst på det på sistone![]()
Jag hävdar bestämt att den fasade SS bezeln från kommandierski skulle kunna funka på den 170-modellen ni pratar om. Och det är sant ända tills jag blivit bildbevisad motsatsen.Väl bekomme. Den är ju brutalt snygg!
Men det är ju det som samtidigt är lite bekymmer med 170 klockorna, det att de redan är färdiga. Om ni förstår hur jag menar.
Särskilt de där panerai hommage modellerna, inte ens bezelbyte är ju påkallat!
Om jag skulle vara tvungen att bara äga en enda Amphibia (hu hemska mardröm) skulle det förmodligen vara en sådan, men som det är nu avvaktar jag.
Är det någon som förstår hur jag menar?.![]()
Vet inte, är ute på ordentligt djupt vatten när det gäller alla kronografer därav frågan. Misstänker dessutom att ett sånt här verk ligger utanför min egen kunskapsnivå så blir automatiskt livrädd för allt.Skulle Sea-Gull vara enklare och finna delar till? Jag hittade inte mycket till mitt ST-36-verk, men kanske går det använda delar från ETA som det är en klon av. Dock är mitt urverk så billigt att man likaväl kan köpa ett nytt... Antar att urverket du har i klockan är dyrare.
Har ingen aning om hur kvaliten är jämnfört med ryssarna, men skulle nästan tro att ryssarna är knappt bättre (en vild gissning från min sida). Tror inte det skiljer sig jättemycket dock.
Njä, tycker inte det funkar men smaken är som den berömda baken. För stökigt med typsnitten på något visJag hävdar bestämt att den fasade SS bezeln från kommandierski skulle kunna funka på den 170-modellen ni pratar om. Och det är sant ända tills jag blivit bildbevisad motsatsen.
Edit får nog lägga till en smiley
Vet inte, är ute på ordentligt djupt vatten när det gäller alla kronografer därav frågan. Misstänker dessutom att ett sånt här verk ligger utanför min egen kunskapsnivå så blir automatiskt livrädd för allt.
Vill vara en sån där bekymmerslös typ som bara köper på ren känsla, men nu är jag inte det![]()
Njä, tycker inte det funkar men smaken är som den berömda baken. För stökigt med typsnitten på något vis![]()
(ursäkta sämst bild)
![]()
Nej du har helt rätt! Sluttjatat från mig, tack hej.Njä, tycker inte det funkar men smaken är som den berömda baken. För stökigt med typsnitten på något vis![]()
(ursäkta sämst bild)
![]()