• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Finns mycket kul o köpa! Den här är jag grymt intresserad av, den är bara sååå snygg!

Screenshot_20210223-234444_Chrome.jpg
Är inte @Equilibrium s till salu?

Vem är denna säkra källa? Har källat verifierat och testat de senaste av dessa urverken?

Enligt https://www.watchfreeks.com/threads/maktime-watches.5171/ så köpte t.ex. Maktime en fabrik 2007 för att öka produktionen och förbättra kvalitén. "2nd Moscow watch factory 'Slava Moscow'. This move allowed Maktime to substantially increase the quality and volume of production.". Fast här kan det ju iofs bara vara säljsnack då de verkar komma från dem själva.

Jag kan tänka mig att de faktiskt även har jobbat med att förbättra kvaliten under de år de jobbat med urverken om de hittat uppenbara felaktigheter som gör att urverken slutar fungera i förtid (dock kan nog även tänkas att de inte gör de för bra, de vill väl (som de flesta andra bolag idag) sälja mer och då skall produkterna vara lagom bra och hålla lagom länge.
Det kommer från en person jag känner och som har lång erfarenhet av att serva många olika modeller av urverk, speciellt då med inriktning mot ryska/sovjetiska grejer. Hur mycket statistik som finns bakom uttalandet kan jag inte säga säkert. Det jag fick refererat var ett nytt 3133 som visade sig dels vara begåvat med ett svagt ovalformat datumhjul, vilket fick datumet att hoppa fram inte alls alt två steg i taget plus att koronografens minutvisare inte fungerade. Det fanns inga tecken på att verket skulle ha utsatts för yttre våld. Slutsatsen var att man inte tycktes ha lagt så speciellt mycket energi på just kvalité.

Senast ändrad:
Kollade lite, hittade bara ett urverk till salu
Inte jättebilligt. Kan tänkas att det nog kommer finnas fler till salu framöver, både nya och delar allt eftersom klockorna blir gamla. Tror nog man kan hitta mer urverk till salu om man är bättre på o leta.

Tja, jag har förstått det som att kronografer slits mer (har uppfattat det så, men kan ha helt fel), förstår att de är svårare att jobba med då det är så många delar, men jag tänker såhär:

Jag håller på o lära mig i enklare urverk och när jag jag lyckats laga och serva tillräckligt många kan jag ge mig på en kronograf. Snackar man dessutom om kronografer i denna klassen så är ju det inte superdyrt att köpa en ny eller ett nytt urverk den dagen det stannar om man inte lyckats serva det själv.

En service kostar väl ungefär vad klockan kostar ny om man skulle serva den proffitionellt?

Men hur länge håller den utan service, 10 år minst? Beroende på hur mycket du använder den. Sälj den efter 5 medans den fortfarande fungerar? Finns massa scenarior...

Tycker dom i jädrans snygga, blir sugen. Får lägga upp på listan "Att fundera på o köpa".
Ah tack för googlingen 👍🏼
Jag resonerar i väldigt liknande banor som du, alltså bara för att klargöra så vill jag inte lämna in en klocka för service om man kan fixa själv och det blir ju som du säger en utmaning man eventuellt kan ta på sig om det skulle behövas i framtiden.

Just nu brottas jag mer med den emotionella biten...kommer jag ens använda den, den är som sagt ganska långt ifrån min opretentiösa inställning till klockor 😄

Kan vi anta att en poäng med detta är att du får ett spann +/- 3 minuter inom vilket du kan anta att rätt visad tid faktiskt är? :D

Det där med fickuret i ett "hölster" på armen har vi ju berört en del på sistone. Cool! Som sagt, det var så det började...

Får nog rucka fickuret lite, tror det är det som dragit sig lite över natten...

Ställde om Zim:en till Vladivostok-tid efter jag tagit bilden (som jag absolit inte har någon användning för). Orkade inte ta ny bild 😃

Svinsmidigt med flera ur för olika tidszoner 😜

Nu är allt på plats, klocka, band och bezel. "Red hot navigator".

420 är en ny bekantskap. Allt känns väldigt nätt, som väntat med 18 mm bandvidd.

Helt nöjd med tavlan 916. Inget datum att krångla med vid klockbyte. Vad tycks?
20210224_115119.jpg
20210224_115029.jpg
20210224_120127.jpg
Datum slipper jag gärna själv närhelst det går. Jobbigt att ställa om man inte kör Winder, och dessutom omöjliga att läsa utan läsglasögon.
Superbalanserad med trådarna och sekundvisaren - som en smäck!
Röda bezelen funkar också bra. Tröttnar du på "mycket färg" sätter du bara dit en svart- eller silver-bezel.
Och 420 måste man ju gilla om Desert Shield:arna pirrar ...
Gillar!

Det kommer från en person jag känner och som har lång erfarenhet av att serva många olika modeller av urverk, speciellt då med inriktning mot ryska/sovjetiska grejer. Hur mycket statistik som finns bakom uttalandet kan jag inte säga säkert. Det jag fick refererat var ett nytt 3133 som visade sig dels vara begåvat med ett svagt ovalformat datumhjul, vilket fick datumet att hoppa fram inte alls alt två steg i taget plus att koronografens minutvisare inte fungerade. Det fanns inga tecken på att verket skulle ha utsatts för yttre våld. Slutsatsen var att man inte tycktes ha lagt så speciellt mycket energi på just kvalité.

Om ett sådant kommer ut först från fabrik och sedan sätts i en klocka av en tillverkare så är det ju åtminstone två ställen där kvalitetskontrollen brister. Känns inte jättebra.

Kan nog tänkas att pga något mänskligt misstag att det ändå skulle kunna ske eller pga dålig kvalitetskontroll.

Kul och få lite insikt iallafall. Tack för ditt svar!

Nu är allt på plats, klocka, band och bezel. "Red hot navigator".

420 är en ny bekantskap. Allt känns väldigt nätt, som väntat med 18 mm bandvidd.

Helt nöjd med tavlan 916. Inget datum att krångla med vid klockbyte. Vad tycks?
20210224_115119.jpg
20210224_115029.jpg
20210224_120127.jpg

Supersnyggt! Riktigt bra med bandet! Hoppas du har en passande bil till (annars skymtar jag en som skulle passa bra i bakgrunden) 😉

Tröttnade på min röda bezel så återanvänder den svarta från min icebreaker istället.
Ska fixa en annan röd bezel så får jag se om det blir bättre.
Och så var det ju det där med kort sekundvisare, ni sätter griller i huvudet på en, nu ser man ju bara det, suck, så får nog tusan beställa en lång variant till denna också, och ev svart datumhjul men vet inte riktigt om jag tycker det stör för mycket med det vita 🤔

B9BA2A42-0278-4D27-AF94-3DBF2E10A3C8.jpeg

C1B3BC4B-6819-45B6-9DB5-DD3E146709FC.jpeg

Tillbaka
Topp