• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Eller den här stötsäkringen på gamla Raketaverk. Tror jag skiter i lossa dessa i fortsättningen, har redan haft sönder en del.

PSX_20210320_131644.jpg
 
Huu!!
Man ska undvika heltäckningsmattor i det rum man skruvar i... Eller alla slags mattor faktiskt...

Borde nog undvika även golv, väggar och andra prylar än just arbetsplatsen 😃.

Clickfjädrar och jag är inte alltid kompisar. , dom vill gärna vara någon annanstans än där jag vill. Dom har ju ett eget liv...

Föresten hittade ett kuggjhul igår på bänken, vet inte vilken klocka den tillhör, men tror det är något ryskt...
 
  • Wow
Reactions: Jox
Borde nog undvika även golv, väggar och andra prylar än just arbetsplatsen 😃.

Clickfjädrar och jag är inte alltid kompisar. , dom vill gärna vara någon annanstans än där jag vill. Dom har ju ett eget liv...

Föresten hittade ett kuggjhul igår på bänken, vet inte vilken klocka den tillhör, men tror det är något ryskt...
Ja dom där jä**a fjädrarna har man dragit iväg över hela rummet i början så såna ligger det nog en par st av och lurar någonstans :D
 
  • Like
Reactions: Jox
Eller pilla tillbaka stötskringen på 24xx verkens ändstenar efter rengjörning och oljning😉!
En skarp lupp är ett måste. Jag har tillverkat ett eget verktyg av en träpinne, som gör det relativt (åja...) smidigt att vrida tillbaka stötsäkringens treuddiga fjädring. Jag kan lägga upp en bild när jag kommer hem.
Det roligaste som jag har lyckats skjuta iväg är den jättelika huvudfjädern, som flög iväg när jag skulle ta ut den ut trumman och jag var både trött och okoncentrerad. Efter en kvarts letande på golvet hade jag bara hittat trumman, som också hade flugit iväg. Jag gav generat upp och satte mig vid arbetsbordet bara för att upptäcka att fjädern hade flugit 30 cm rakt fram och nu låg och glänste framför mig på bordet... 🤣
 
  • Like
Reactions: Jox
En skarp lupp är ett måste. Jag har tillverkat ett eget verktyg av en träpinne, som gör det relativt (åja...) smidigt att vrida tillbaka stötsäkringens treuddiga fjädring. Jag kan lägga upp en bild när jag kommer hem.
Det roligaste som jag har lyckats skjuta iväg är den jättelika huvudfjädern, som flög iväg när jag skulle ta ut den ut trumman och jag var både trött och okoncentrerad. Efter en kvarts letande på golvet hade jag bara hittat trumman, som också hade flugit iväg. Jag gav generat upp och satte mig vid arbetsbordet bara för att upptäcka att fjädern hade flugit 30 cm rakt fram och nu låg och glänste framför mig på bordet... 🤣
HA, den där känns igen. "Oj där låg den visst under skruvmejseln"
Brukar få en s.k Matrixreflex när fjädrar och annat smått flyger iväg så tror mig veta exakt hur/vilken båge fjädern har flugit, "hör" och "känner" den i luften liksom.
Får nog tillägga att min matrixreflex är fullständigt hundraprocentigt felinställd 🙄
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Jox
En skarp lupp är ett måste. Jag har tillverkat ett eget verktyg av en träpinne, som gör det relativt (åja...) smidigt att vrida tillbaka stötsäkringens treuddiga fjädring. Jag kan lägga upp en bild när jag kommer hem.
Det roligaste som jag har lyckats skjuta iväg är den jättelika huvudfjädern, som flög iväg när jag skulle ta ut den ut trumman och jag var både trött och okoncentrerad. Efter en kvarts letande på golvet hade jag bara hittat trumman, som också hade flugit iväg. Jag gav generat upp och satte mig vid arbetsbordet bara för att upptäcka att fjädern hade flugit 30 cm rakt fram och nu låg och glänste framför mig på bordet... 🤣
Hahaha!been ther and done that!ja lägg gärna upp en bild på verktyget👍😊!
 
Kopior är inga roliga. Mycket hellre en reissue och om det inte finns - en homage.
Jag kan ibland sitta och fundera vart tusan klockan varit någonstans tidigare, när jag sitter med t.ex. en gammal NVCh-30 på armen.
IMG_20200622_192732.jpg
I vilken kategori skulle du klassa den klockan som säljs på poljot-watches24.com då?
Är det en kopia eller reissue eller hommage?
Urverkets benämns som 3133 poljot. Mig säger det ingenting men ni andra som vet?
Är man lurad om man köper en sån?
 
I vilken kategori skulle du klassa den klockan som säljs på poljot-watches24.com då?
Är det en kopia eller reissue eller hommage?
Urverkets benämns som 3133 poljot. Mig säger det ingenting men ni andra som vet?
Är man lurad om man köper en sån?
Länge tvekade jag om att ha en Okeah i min samling - även om den är marin och "linjen" i min samling är marin. Anledningen är de olika upplagorna. Militära, civila, re-issues, frankens o.s.v. Nu fick jag chansen att köpa en Okeah av en duktig samlare.
Jag samlar helst vintage men kommer det nya upplagor på klockor som jag annars inte kan köpa i orginal så tycker inte jag att nya upplagor är fel - om de är bra.
Vintage är coolt och ger lite historia till klockan, tycker jag. Problemet med vintage är att man aldrig kan få några garantier. Klockan kan "rasa" vilken dag som helst. Andra kanske vill ha en ny klocka som ska fungera utan problem i många år framåt.
Det går fortfarande att hitta en fungerande militär Poljot Okean. Vintage då såklart. Skick och pris varierar.
Jag tror inte att du blir lurad om du köper den där nytillverkade klockan.
Två års garanti. Boett i rostfritt stål.
Jämfört med en vintage - som kan "rasa" vilken dag som helst - så verkar den nytillverkade vara billigare.
 
Perfekt ju!ja har med fnulat på hur verktyget för att få dit dem lättare skulle se ut och din lösning är ju ”klockren”🤪!jag var inne på att göra liknande i mässing och fila för att passa men din är mycket bättre för den lär inte skada eller repa något👌.
Jag fick tipset från en frände på Watchuseek.com. Man måste ju fortfarande pilla fjädern på plats, men den sista vridningen går väldigt smidigt med detta lilla verktyg.
 
Jag fick tipset från en frände på Watchuseek.com. Man måste ju fortfarande pilla fjädern på plats, men den sista vridningen går väldigt smidigt med detta lilla verktyg.
Ja för jag har haft korntång och satt i fjäderns 2 ben och tagit en tandpetare och hållit ner den helt och sedan använt en mässing korntång för att trycka ner sista benet och vrida,JÄTTESMIDIGT!!!😨
 
Ja för jag har haft korntång och satt i fjäderns 2 ben och tagit en tandpetare och hållit ner den helt och sedan använt en mässing korntång för att trycka ner sista benet och vrida,JÄTTESMIDIGT!!!😨
Igenkänningsfaktor! Det roliga är att första gången jag skulle göra denna operation så gick jag tillväga på exakt det sättet och det gick perfekt direkt utan något strul på första försöket. Så, jag tänkte att shit, I'm the man! Gång #2 gick det inte alls och efter ett antal mer och mer irriterade försök gav jag helt upp, kom sedan på tipset med trägrejen, gjorde en provisorisk variant av en grillpinne från Willys och då fick jag dit fjädern omedelbart.
Min nuvarande variant är i ganska hård pegwood och den hjälper mig varje gång.
 
Ok, you asked for it. :pirate: Jag "bombar" lite. Ni som inte gillar får "igga" mig om ni vill. skrattar
IMG_20200807_191324.jpg

IMG_20200807_191341.jpg
IMG_20200807_191427.jpg
IMG_20200807_191657.jpg
IMG_20200807_191738.jpg
IMG_20200807_193134.jpg
IMG_20200807_191324.jpg
IMG_20200807_191341.jpg
IMG_20200807_191427.jpg
IMG_20200807_191657.jpg
IMG_20200807_191738.jpg
IMG_20200807_193134.jpg
IMG_20200807_204524.jpg
IMG_20201030_161431.jpg
IMG_20200807_204524.jpg
IMG_20201030_161431.jpg

IMG_20201121_162459-413x640.jpg

IMG_20201120_174137.jpg

IMG_20201120_154850-317x640.jpg

IMG_20201121_114251-500x248.jpg

Okea:n är grym. Jag har ev en franken-variant på G från en annan samlare och den kan bli aktuell.

Annars gillar jag även de som brukar kallas "Shturmanskie". Jag har en från Ryssland men nu även en NOS från -88 på väg in. Den är inte baserad på 3133, utan 31659 med hack.
Sturmanskie 31659_1.jpg


Förutom denna så har jag fått ihop sex olika. Var och en av dessa har sin egen lite unika stil och det är ju rätt kul. När jag började intressera mig för klockor på riktigt var det just kronografer som hägrade, men det är först iom intresset för ryska klockor som jag har kunnat förverkliga drömmen om mekaniska sådana tingestar. Omega Speedmastern cal 321 lär förbli oköpt har jag en känsla av...
1616262826567.png
 
Okea:n är grym. Jag har ev en franken-variant på G från en annan samlare och den kan bli aktuell.

Annars gillar jag även de som brukar kallas "Shturmanskie". Jag har en från Ryssland men nu även en NOS från -88 på väg in. Den är inte baserad på 3133, utan 31659 med hack.
Sturmanskie 31659_1.jpg


Förutom denna så har jag fått ihop sex olika. Var och en av dessa har sin egen lite unika stil och det är ju rätt kul. När jag började intressera mig för klockor på riktigt var det just kronografer som hägrade, men det är först iom intresset för ryska klockor som jag har kunnat förverkliga drömmen om mekaniska sådana tingestar. Omega Speedmastern cal 321 lär förbli oköpt har jag en känsla av...
1616262826567.png
Oj! Det var ingen dålig samling av kronografer du har där! Kronografer är kronografer alltså. Det är ett ganska bra hantverk att montera ett sånt urverk. De är rätt häftiga och nu kan du ha olika kronografer på armen varenda dag i veckan ju. 😄 Speedmastern kanske kommer längre fram? Att ha på storhelger och så.
 
Senast ändrad:
Okea:n är grym. Jag har ev en franken-variant på G från en annan samlare och den kan bli aktuell.

Annars gillar jag även de som brukar kallas "Shturmanskie". Jag har en från Ryssland men nu även en NOS från -88 på väg in. Den är inte baserad på 3133, utan 31659 med hack.
Sturmanskie 31659_1.jpg


Förutom denna så har jag fått ihop sex olika. Var och en av dessa har sin egen lite unika stil och det är ju rätt kul. När jag började intressera mig för klockor på riktigt var det just kronografer som hägrade, men det är först iom intresset för ryska klockor som jag har kunnat förverkliga drömmen om mekaniska sådana tingestar. Omega Speedmastern cal 321 lär förbli oköpt har jag en känsla av...
1616262826567.png
Sturmanskie är ganska häftiga. Den här gillar jag men jag försöker hålla en "röd tråd" i min samling och där passar inte "flygarklockor". Jag kanske ändrar mig förstås.
s-l400.png
 
Okea:n är grym. Jag har ev en franken-variant på G från en annan samlare och den kan bli aktuell.

Annars gillar jag även de som brukar kallas "Shturmanskie". Jag har en från Ryssland men nu även en NOS från -88 på väg in. Den är inte baserad på 3133, utan 31659 med hack.
Sturmanskie 31659_1.jpg


Förutom denna så har jag fått ihop sex olika. Var och en av dessa har sin egen lite unika stil och det är ju rätt kul. När jag började intressera mig för klockor på riktigt var det just kronografer som hägrade, men det är först iom intresset för ryska klockor som jag har kunnat förverkliga drömmen om mekaniska sådana tingestar. Omega Speedmastern cal 321 lär förbli oköpt har jag en känsla av...
1616262826567.png
Riktigt vacker samling chronografer!👍(konstateras med en gnutta avundsjuka)
En omega speedmaster skulle nog bara göra dig marginellt lyckligare, men ganska mycket fattigare.😄
 
Funderar på att slå till på den här med 2209-verk. Vill gärna ha så nära original som möjligt och jämför med mroatmans sajt. Det som jag är lite tveksam till är att tavlan är i väldigt bra skick, men samtidigt verkar den vara i rätt utförarande för modellen. Synpunkter?
Screenshot_20210320_204215.jpg
Screenshot_20210320_204248.jpg
 
Funderar på att slå till på den här med 2209-verk. Vill gärna ha så nära original som möjligt och jämför med mroatmans sajt. Det som jag är lite tveksam till är att tavlan är i väldigt bra skick, men samtidigt verkar den vara i rätt utförarande för modellen. Synpunkter?
Screenshot_20210320_204215.jpg
Screenshot_20210320_204248.jpg
EDIT: På den duktiga italienarens sida som reder ut "allt om tunnan" ser den ut så här. Och EDIT: den hade nog inte kupolkrona, den ser ok ut!
Men möjligen om den första hade röd sekundvisare? (Men lätt att fixa!)
1616316072837.png
 
Senast ändrad:
Funderar på att slå till på den här med 2209-verk. Vill gärna ha så nära original som möjligt och jämför med mroatmans sajt. Det som jag är lite tveksam till är att tavlan är i väldigt bra skick, men samtidigt verkar den vara i rätt utförarande för modellen. Synpunkter?
Screenshot_20210320_204215.jpg
Screenshot_20210320_204248.jpg
Typ som denna? Jag tycker den ser väldigt OK ut, men jag är nog inte den mest kunnige.
20210320_213037.jpg
 
Tillbaka
Topp