• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Svidar om inför ryssfredagskvällen med en av favoriterna.
20210319_150455.jpg
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Någon här som har testat appen "Clock Tuner"? Fick tips här på forumet. Enkelt sätt, om kanske inte helt 100%, att mäta tidhållningen på. Man lägger endast micen till hands free bak på klockan och trycker igång start på appen.

Blev lite förvånad när min Vostok 350 från circus 1970 visade på +4 sek. Bästa tidhållningen av mina klockor faktiskt, om man kanske bortser från min Accutron, men den kan jag inte mäta pga stämgaffelverket.
IMG_20210316_175031.jpg

Screenshot_20210319_115536.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Någon här som har testat appen "Clock Tuner"? Fick tips här på forumet. Enkelt sätt, om kanske inte helt 100%, att mäta tidhållningen på. Man lägger endast micen till hands free bak på klockan och trycker igång start på appen.

Blev lite förvånad när min Vostok 350 visade på +4 sek. Bästa tidhållningen av mina klockor faktiskt, om man kanske bortser från min Accutron, men den kan jag inte mäta pga stämgaffelverket.
Screenshot_20210319_115536.jpg
Jag har använt "Timegrapher" till iPhone. Funkade ganska bra, men var oerhört känslig för även låga bakgrundsljud.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ok, det är samma princip? Har aldrig använt mig av någon app tidigare.
Egentligen är det ju samma princip som för alla time graphers, dvs en mikrofon plus någon form av logik och/eller programvara. I mitt fall blev appen vägen till att dels förstå hur de olika parametrarna fungerar och hänger ihop, men även till att inse att jag själv behövde en "riktig" time grapher. Jag använde nyligen appen på jobbet och knäckte en kollega genom att tala om att det såg ut som att hans Omega snabbade sig mer än en minut per dag. Det blev han ju då, något besvärad, tvunget att erkänna att det ju faktiskt stämde ganska exakt. 😀 Däremot lär det ofta vara svårare att få bra mätningar på amplitud och beat error, men ett problem där är även att det blir lite olika uppträdanden med olika telefoner och headsets (man skall nog inte försöka med den inbyggda mikrofonen i mobilen).
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Eftersom det verkar vara ryssfredag visar jag mitt senaste inköp som kom i natt.

En äkta kinesisk Ohsen! Den här får börja dagen så man får känna lite på den innan den skall slaktas 😇.

Den andra klockan man ser i bild lär komma på senare idag... 😃


20210319_174622.jpg


Då ligger kinesen slaktad... Den kom mycket snabbare än förväntat så nu får jag ta och köpa vostokboett och verk så man kan börja modda 😃.

Aviatorn kom igår (det är den som var i bakgrunden på mitt inlägg ovan) och det sitter ett 2609.HA-urverk i som är SU märkt.

Frågan är vem som tillverkat klockan. Jag gissar på företaget Volmax som tog över efter Poljot la ner sin fabrik (ett gäng av urmakarna från Poljot startade Volmax).

Jag har kollat gamla broschyrer och hittade samma boett använd av Poljot samt Buran (Volmax), dock med annat urverk i.

Screenshot_20210318-235402_Chrome.jpg


Screenshot_20210318-234727_Chrome.jpg


Eller så är det någon annan som satt ihop det själv.

Jag frågade en säljare på bukten som sålde en liknande "Is this a Poljot watch or just a Poljot movement in a generic case? What is custom with it (as stated in the name of the item)?"och fick svaret "Hi yes, this watch has a Poljot movement, now such watches are no longer produced, they are assembled by hand.?" .

Nåja, jag lär nog aldrig få reda exakt på vad det är, men är nöjd ändå.
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Många här i tråden är ju inne på Vostok och moddning så tänkte tipsa om de här auktionerna. Obs, inte mina annonser.

 

Vostok

Audemars
20210319_174622.jpg


Då ligger kinesen slaktad... Den kom mycket snabbare än förväntat så nu får jag ta och köpa vostokboett och verk så man kan börja modda 😃.

Aviatorn kom igår (det är den som var i bakgrunden på mitt inlägg ovan) och det sitter ett 2609.HA-urverk i som är SU märkt.

Frågan är vem som tillverkat klockan. Jag gissar på företaget Volmax som tog över efter Poljot la ner sin fabrik (ett gäng av urmakarna från Poljot startade Volmax).

Jag har kollat gamla broschyrer och hittade samma boett använd av Poljot samt Buran (Volmax), dock med annat urverk i.

Screenshot_20210318-235402_Chrome.jpg


Screenshot_20210318-234727_Chrome.jpg


Eller så är det någon annan som satt ihop det själv.

Jag frågade en säljare på bukten som sålde en liknande "Is this a Poljot watch or just a Poljot movement in a generic case? What is custom with it (as stated in the name of the item)?"och fick svaret "Hi yes, this watch has a Poljot movement, now such watches are no longer produced, they are assembled by hand.?" .

Nåja, jag lär nog aldrig få reda exakt på vad det är, men är nöjd ändå.
Nu vet jag inte om jag är ute och cyklar ang Aviatorn men kan det vara något bygge av Juri Levenberg?? Finns säkert massa trådar om du söker lite om honom :)

Edit: Kan nog vara någon annan än Juri... Sök på Raketa Aviator på Ebay så får du upp flera liknande med texten "mariage".. 2609.HA är väl raketa?
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Nu vet jag inte om jag är ute och cyklar ang Aviatorn men kan det vara något bygge av Juri Levenberg?? Finns säkert massa trådar om du söker lite om honom :)

Edit: Kan nog vara någon annan än Juri... Sök på Raketa Aviator på Ebay så får du upp flera liknande med texten "mariage".. 2609.HA är väl raketa?

Det finns åtminstone 2609.H som är poljoturverk, kanske är samma som Raketas (vet inte, har inte kollat?).
När Poljot la ner sin urverkstillverkning använde de urverk från andra fabriker, men fortsatte sälja Poljot-klockor. Volmax startade med märkena Aviator och Buran. Aviator verkar numera flyttat till Schweiz.

Ryska klocktillverkningen efter sovjets fall verkar snårig minst sagt.

Kanske kan det även vara Juri eller någon helt annan.

Edit: lite info om historian med Poljot och Aviator (läs under historia)

Kanske kommer inte klockan från något bolag alls, utan bara från någon ensam urmakare som köpt upp en del orginal boetter, tavlor och slänger ihop en klocka med urverk.
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Det finns åtminstone 2609.H som är poljoturverk, kanske är samma som Raketas (vet inte, har inte kollat?).
När Poljot la ner sin urverkstillverkning använde de urverk från andra fabriker, men fortsatte sälja Poljot-klockor. Volmax startade med märkena Aviator och Buran. Aviator verkar numera flyttat till Schweiz.

Ryska klocktillverkningen efter sovjets fall verkar snårig minst sagt.

Kanske kan det även vara Juri eller någon helt annan.
Stämmer 2609.H är nog Poljot och verken är ganska lika men finns detaljer som skiljer dem åt..
Ja vem vet?? Det är inte det lättaste att få fram information alla gånger om Ryska klockor :)
 
Senast ändrad:

Samlarn

Rolex
Poljot Okeah

Det här kan vara den ryska klocka som överraskat mig mest positivt. Den är mycket snyggare i verkligheten.
I höstas köpte jag den av en duktig engelsk samlare. Ganska bra pris p.g.a. att kronografen inte funkade. Klockan gick bra. Tickade högt som ett gammalt väckarur men det var ganska rogivande.
Klockan är så "kultig" att jag bestämde mig för att serva den. Det är ingenting som jag klarar av själv. Inte en "schweizisk" kronograf iallafall. Urverket är ursprungligen schweiziskt.
Testade en urmakare som säljer sina tjänster på eBay. Igår kom den hem. Servad och kronografen fungerar bra. Det höga tickande urverket är mycket tystare också.
IMG_20210319_144008.jpg

IMG_20210320_074011.jpg
 

Delgada

Patek
Poljot Okeah

Det här kan vara den ryska klocka som överraskat mig mest positivt. Den är mycket snyggare i verkligheten.
I höstas köpte jag den av en duktig engelsk samlare. Ganska bra pris p.g.a. att kronografen inte funkade. Klockan gick bra. Tickade högt som ett gammalt väckarur men det var ganska rogivande.
Klockan är så "kultig" att jag bestämde mig för att serva den. Det är ingenting som jag klarar av själv. Inte en "schweizisk" kronograf iallafall. Urverket är ursprungligen schweiziskt.
Testade en urmakare som säljer sina tjänster på eBay. Igår kom den hem. Servad och kronografen fungerar bra. Det höga tickande urverket är mycket tystare också.
IMG_20210319_144008.jpg

IMG_20210320_074011.jpg
Det där är ju en dröm-chronograf!
Vilket snyggt metallarmband.
Jag skulle gärna se fler bilder, både på klocka och armband.👍
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Poljot Okeah

Det här kan vara den ryska klocka som överraskat mig mest positivt. Den är mycket snyggare i verkligheten.
I höstas köpte jag den av en duktig engelsk samlare. Ganska bra pris p.g.a. att kronografen inte funkade. Klockan gick bra. Tickade högt som ett gammalt väckarur men det var ganska rogivande.
Klockan är så "kultig" att jag bestämde mig för att serva den. Det är ingenting som jag klarar av själv. Inte en "schweizisk" kronograf iallafall. Urverket är ursprungligen schweiziskt.
Testade en urmakare som säljer sina tjänster på eBay. Igår kom den hem. Servad och kronografen fungerar bra. Det höga tickande urverket är mycket tystare också.
IMG_20210319_144008.jpg

IMG_20210320_074011.jpg
Den är hemskt grann! Inte sett i verkligheten, men är en holy grail jag vill ha!
Skönt att allt flöt! Grattis!
 

Vostok

Audemars
Najs! Okean e för j-vla cool! Strelan går inte av för hackor heller!

Men vad är det för skräp längst till vänster i bilden med 3 klockor? 😜

Av någon konstig anledning blev jag sugen på 3133a...
Bygg en egen!? ;)

 
Topp