• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor

Rikala

Patek
2-Faktor
Bygg en egen!? ;)


Funderade faktiskt halvseriöst på det. Frågan är vad en byggd i fabrik skiljer sig från andra 3133:eek:r om man lyckas hitta någon klocka som har samma boett. Sedan är det väl bara tavla, visare baklock o ev bom som borde skiljas?
 

Vostok

Audemars
Funderade faktiskt halvseriöst på det. Frågan är vad en byggd i fabrik skiljer sig från andra 3133:eek:r om man lyckas hitta någon klocka som har samma boett. Sedan är det väl bara tavla, visare o ev bom som borde skiljas?

Visare finns boetten är vanlig bland massa andra modeller verket finns det massa info om och går nog få fram rätt delar även bandet finns att köpa så du kan nog göra en ganska exakt kopia om du vill :D

Finns en sida som berättar exakt detaljer om olika 3133 modeller men hittar inte den just nu... Jag hade samma tanke ett tag men fortsatte nörda vidare med Vostok istället :D

Edit: Hittade en sida nu men har för mig jag sett någon annan med... Håll till godo så länge...

 

Rikala

Patek
2-Faktor
Visare finns boetten är vanlig bland massa andra modeller verket finns det massa info om och går nog få fram rätt delar även bandet finns att köpa så du kan nog göra en ganska exakt kopia om du vill :D

Finns en sida som berättar exakt detaljer om olika 3133 modeller men hittar inte den just nu... Jag hade samma tanke ett tag men fortsatte nörda vidare med Vostok istället :D

Edit: Hittade en sida nu men har för mig jag sett någon annan med... Håll till godo så länge...


Blir nog ungefär lika "billigt" som och köpa en äkta 🤣
 

Delgada

Patek
Vad säger ni om nytillverkad. Kopia? Reissue? Hommage?
Jag har haft funderingar på en sån men bromsat mig lite. 6500 kr ca... billigt jämfört med alpklockorna men... får många Amphibia moddar för det. Och så är det ju detta att köpa färdig klocka. Tråkigt. Inte sin egen touch.
Men den är ju fin.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vad säger ni om nytillverkad. Kopia? Reissue? Hommage?
Jag har haft funderingar på en sån men bromsat mig lite. 6500 kr ca... billigt jämfört med alpklockorna men... får många Amphibia moddar för det. Och så är det ju detta att köpa färdig klocka. Tråkigt. Inte sin egen touch.
Men den är ju fin.

Det där är väl en nyproducerad klocka? Antar att det sitter en 3133a från Maktime i?

"Retro - edition". Skulle gissa på homage/reissue, typ.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Det är ju halva nöjet att hitta en äkta. :bookworm:😄

Själv är jag inte så nördig än att äkta är ett absolut krav, dock vill man ju inte köpa en kinakopia... Lite franken känns ok, iallafall för billigare klockor (särskilt om allt är från samma märke).

Skall man lägga lite mer pengar, så är det ju klart att man inte vill bli lurad.

Nåja, någon slags 3133a lär det väl bli i framtiden. Får lära mig lite mer först bara och spara ihop några slantar...
 

nbla

Cartier
Fick ihop min första frankenstock idag. Minut och sekundvisarna var nog svårast, samt de sjukt små skruvarna för hållaren till urverket och rotorn. Men kul! Ska ha ett annat insert sen men inte beställt det ännu. Nu får den vila i klocklådan till april innan jag testar :)

2021-03-19 12.26.04.jpg
2021-03-19 12.27.03.jpg
2021-03-19 16.33.58.jpg
2021-03-20 11.11.56.jpg
2021-03-20 11.15.01.jpg
 

Vostok

Audemars
Fick ihop min första frankenstock idag. Minut och sekundvisarna var nog svårast, samt de sjukt små skruvarna för hållaren till urverket och rotorn. Men kul! Ska ha ett annat insert sen men inte beställt det ännu. Nu får den vila i klocklådan till april innan jag testar :)

2021-03-19 12.26.04.jpg
2021-03-19 12.27.03.jpg
2021-03-19 16.33.58.jpg
2021-03-20 11.11.56.jpg
2021-03-20 11.15.01.jpg

Skruvarna som håller datumskivan på 24xx verk är ganska spännande att tappa på golvet kan jag tipsa om annars om du tycker dom där skruvarna är små ;)
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Inte så många som förvånas av att jag kan det (eller kan och kan, jag håller på o lär mig). Jag har iofs alltid haft ett tekniskt intresse och vart inne i både datorer/telefoner/tvättmaskiner etc...
Hög igenkänning!
Var inne i klockaffär igår (konstiga ur nya typ), men det var urmakaren som kom ut så vi började prata. Imponerande på honom med att ha bytt balans axel och fått verket att gå bra!
Han var mycket mer prestigelös än jag förutfattad trodde!

Edit: jag förvånar många med min hobby, men har med alltid pillat med allt!
 

Samlarn

Rolex
Vad säger ni om nytillverkad. Kopia? Reissue? Hommage?
Jag har haft funderingar på en sån men bromsat mig lite. 6500 kr ca... billigt jämfört med alpklockorna men... får många Amphibia moddar för det. Och så är det ju detta att köpa färdig klocka. Tråkigt. Inte sin egen touch.
Men den är ju fin.
Kopior är inga roliga. Mycket hellre en reissue och om det inte finns - en hommage.
Jag kan ibland sitta och fundera vart tusan klockan varit någonstans tidigare, när jag sitter med t.ex. en gammal NVCh-30 på armen.
IMG_20200622_192732.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Fick ihop min första frankenstock idag. Minut och sekundvisarna var nog svårast, samt de sjukt små skruvarna för hållaren till urverket och rotorn. Men kul! Ska ha ett annat insert sen men inte beställt det ännu. Nu får den vila i klocklådan till april innan jag testar :)

2021-03-19 12.26.04.jpg
2021-03-19 12.27.03.jpg
2021-03-19 16.33.58.jpg
2021-03-20 11.11.56.jpg
2021-03-20 11.15.01.jpg

Hög igenkänning!
Var inne i klockaffär igår (konstiga ur nya typ), men det var urmakaren som kom ut så vi började prata. Imponerande på honom med att ha bytt balans axel och fått verket att gå bra!
Han var mycket mer prestigelös än jag förutfattad trodde!

Edit: jag förvånar många med min hobby, men har med alltid pillat med allt!

Snyggt jobbat med klockan nbla!

AutoOla. Bytt balans där jag tagit bort axeln har jag endast gjort en gång än så länge, men det är kul och lära sig! Kommer inte ihåg om klockan går bra nu, men tror det.

Angående storleken på små skruvar, så är det här det minsta verket jag skruvat i...

20210320_115440.jpg


Dock går verket fortfarande inte, men jag la det åt sidan och tittade på annat istället (vet inte vad som är fel).

Jag har skruvat några quartzverk också, det är smått!

Jag har bara hållt på ett år, och en del klockor jag pillat på går fortfarande inte (en del behöver delar, andra vet jag inte riktigt vad det är för fel på ännu).

Kul är det iallafall! Tips och trix-tråden är bra för att få tips om vad kan vara fel eller hur man skall göra etc!
 
Topp