• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Beo

Patek
2-Faktor
Bjuder på en pärlemo vit Luch idag utan sol.
image.jpg
 

turkojs

Cartier
2-Faktor
65A59D6E-CFEF-48E8-8277-B2502F833C6B.jpeg


Råkade förstöra min favoritryss i höstas genom att hugga ved med den på armen ett par timmar, blev lite övermodig med robustheten :) började forta sig minuter/timma efter det.

Tänkte att det får bli att köpa ett nytt verk men så har inte 2409 funnits i lager på dom vanliga ställena sedan dess.

Fick ett ryck idag och skruvade loss balansbryggan och kika på fjädern, ser normal ut, skruvade dit den igen och vi är back in business, antar att fjädern måste ha trasslat ihop sig någonstans.

4BC73627-3ACA-4BAB-96B9-0AE913F4F5E9.jpeg
7C870989-1A2F-4D26-8059-B906112E3E42.png


Får hoppas att det håller i sig, svårt att inte dra paralleller till ak47or och royal enfield bullet :)
 

Beo

Patek
2-Faktor
65A59D6E-CFEF-48E8-8277-B2502F833C6B.jpeg


Råkade förstöra min favoritryss i höstas genom att hugga ved med den på armen ett par timmar, blev lite övermodig med robustheten :) började forta sig minuter/timma efter det.

Tänkte att det får bli att köpa ett nytt verk men så har inte 2409 funnits i lager på dom vanliga ställena sedan dess.

Fick ett ryck idag och skruvade loss balansbryggan och kika på fjädern, ser normal ut, skruvade dit den igen och vi är back in business, antar att fjädern måste ha trasslat ihop sig någonstans.

4BC73627-3ACA-4BAB-96B9-0AE913F4F5E9.jpeg
7C870989-1A2F-4D26-8059-B906112E3E42.png


Får hoppas att det håller i sig, svårt att inte dra paralleller till ak47or och royal enfield bullet :)
Snyggt jobbat!det kan vara gånghaken som hoppat på fel sida balansen med och då blockerat gången med och när du tog bort balansbryggan så är den på rätt sida igen.😊
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Precis!jag brukar peta ankaret in mot centrum sätta tillbaka bryggan med balansen vriden in mot centrum med och när hjulet är i motstenen dra bryggan ut när jag lägger ner den för då brukar klockan ticka igång när allt är rätt direkt!👍😊
Den där känslan när man har gjort allt rätt och balansen börjar röra sig av sig själv är lika fascinerande varje gång! 😍
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det här är en lite rolig kompis. Urverkets märkning visar att klockan skall vara tillverkad 1957. Skicket på boett inkl krona och bakstycke bekräftar även åldern med en fantastisk patina. Tyvärr har någon tyckt att tavla och visare skulle bytas till nya prylar. Glaset är nog också antingen bytt eller hårt putsat (det har jag iof inte så mycket problem med egentligen)
Min initiala plan blev då att byta till tavla och visare från en gammal Moskva och två ganska risiga sådana inköptes för en väldigt billig penning. När de båda moskvaorna kom hem visade det sig att jag hade haft dålig koll på vad det var jag köpte, eftersom Moskva-klockorna hade betydligt mindre diameter och tavlorna därmed var alldeles för små.
Sedan blev jag plötsligt lite orolig för att Moskva-klockorna skulle ha radium-baserat lume och bad faktiskt kommunens miljökontor om hjälp med att mäta upp ev strålning från klockorna. Lumet såg faktiskt skumt ut och tidsepoken stämmer även överens med när det fortfarande hände att man använde radium.
Som väl var visade det sig att klockorna (förvarade utomhus i en försluten plastburk) inte gav något utslag utöver den naturliga bakgrundsstrålningen.
Resultatet av ovanstående lilla utsvävning blev att jag nu har en initialt ogillad Shturmanskie samt två vackert patinerade Moskva (den ena utan sekundvisare). Den förstnämnda har aldrig fått någon armtid, men nu tyckte jag nästan lite synd om den. Den är ju fin på sitt eget lilla sätt, trots plastikoperationen.
20210325_072918.jpg
 
Senast ändrad:

Delgada

Patek
Det här är en lite rolig kompis. Urverkets märkning visar att klockan skall vara tillverkad 1957. Skicket på boett inkl krona och bakstycke bekräftar även åldern med en fantastisk patina. Tyvärr har någon tyckt att tavla och visare skulle bytas till nya prylar. Glaset är nog också antingen bytt eller hårt putsat (det har jag iof inte så mycket problem med egentligen)
Min initiala plan blev då att byta till tavla och visare från en gammal Moskva och två ganska risiga sådana inköptes för en väldigt billig penning. När de båda moskvaorna kom hem visade det sig att jag hade haft dålig koll på vad det var jag köpte, eftersom Moskva-klockorna hade betydligt mindre diameter och tavlorna därmed var alldeles för små.
Sedan blev jag plötsligt lite orolig för att Moskva-klockorna skulle ha radium-baserat lume och bad faktiskt kommunens miljökontor om hjälp med att mäta upp ev strålning från klockorna. Lumet såg faktiskt skumt ut och tidsepoken stämmer även överens med när det fortfarande hände att man använde radium.
Som väl var visade det sig att klockorna (förvarade utomhus i en försluten plastburk) inte gav något högre utslag jämfört med den naturliga bakgrundsstrålningen.
Resultatet av ovanstående lilla utsvävning blev att jag nu har en initialt ogillad Shturmanskie samt två vackert patinerade Moskva (den ena utan sekundvisare). Den förstnämnda har aldrig fått någon armtid, men nu tyckte jag nästan lite synd om den. Den är ju fin på sitt eget lilla sätt, trots plastikoperationen.
20210325_072918.jpg
Har du några bilder på Moskva-klockorna?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Absolut. Avståndet mellan bandhornen är bara 16 mm, så det är inga jättar direkt. Tror dock inte att dessa klassades som damur på 50-talet. Vi har väl helt enkelt vant oss vid att armbandsuren blir allt större. Ja, jag vet att det fanns större klockor redan på 50-talet, men trenden är tydlig.
Moskva_1_01.jpg

Moskva_2_01.jpg

Hur stora är boetterna? Runt 30mm?
Jag tycker de ser rätt sköna ut!
 

Daydream_ll

Cartier
Det finns åtminstone 2609.H som är poljoturverk, kanske är samma som Raketas (vet inte, har inte kollat?).
När Poljot la ner sin urverkstillverkning använde de urverk från andra fabriker, men fortsatte sälja Poljot-klockor. Volmax startade med märkena Aviator och Buran. Aviator verkar numera flyttat till Schweiz.

Ryska klocktillverkningen efter sovjets fall verkar snårig minst sagt.

Kanske kan det även vara Juri eller någon helt annan.

Edit: lite info om historian med Poljot och Aviator (läs under historia)

Kanske kommer inte klockan från något bolag alls, utan bara från någon ensam urmakare som köpt upp en del orginal boetter, tavlor och slänger ihop en klocka med urverk.
Lite bakgrundsmaterial som kanske kan vara användbart, https://www.aviation-time.com/en/mediabase/chronos/russian-watches.pdf
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hur stora är boetterna? Runt 30mm?
Jag tycker de ser rätt sköna ut!
Knappt: 29,75 mm diameter enligt mitt gamla mekaniska Luma-skjutmått. (31,7 inkl krona)

Definitivt sköna och väldigt laid back. Boetterna ser ut att behöva en dust i ultraljudstvätten... Över huvud taget behöver nog verken gås igenom. Båda tickar på, så inget är paj, men timegraphern ritar upp värsta bergodalbanan för båda två. Dock saknar dessa gamla godingar stötskydd för balanshjulet och skruvarna går naturligtvis underifrån, så det är betydligt pilligare att serva dessa jmf med ex Vostok-verken. Snygga verk är det oavsett.
1616673081384.png

Någon gång har jag nog nått fram till den nivån att jag tar mig an dessa verk utan att tveka... :D
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Knappt: 29,75 mm diameter enligt mitt gamla mekaniska Luma-skjutmått. (31,7 inkl krona)

Definitivt sköna och väldigt laid back. Boetterna ser ut att behöva en dust i ultraljudstvätten... Över huvud taget behöver nog verken gås igenom. Båda tickar på, så inget är paj, men timegraphern ritar upp värsta bergodalbanan för båda två. Dock saknar dessa gamla godingar stötskydd för balanshjulet och skruvarna går naturligtvis underifrån, så det är betydligt pilligare att serva dessa jmf med ex Vostok-verken. Snygga verk är det oavsett.
1616673081384.png

Någon gång har jag nog nått fram till den nivån att jag tar mig an dessa verk utan att tveka... :D

Ah, snyggt urverk! 😃 Är nog som du säger herrklockor med den storleken.

Med bund t.ex. kan ju små klockor upplevas något större! Jag har ett gäng runt 30 som jag använder både med o utan bund, men det är rätt små jämnfört med dagens (ibland groteskt) stora klockor 😃

Ser att det inte finns någon justering för beat error på balansen, så jag antar att det är klurigare och få dem att gå rätt då (att man behöver polera tapparna eller något sådan eller vad man nu gör)... Där är inte jag heller (än). 😃
 

Beo

Patek
2-Faktor
Ah, snyggt urverk! 😃 Är nog som du säger herrklockor med den storleken.

Med bund t.ex. kan ju små klockor upplevas något större! Jag har ett gäng runt 30 som jag använder både med o utan bund, men det är rätt små jämnfört med dagens (ibland groteskt) stora klockor 😃

Ser att det inte finns någon justering för beat error på balansen, så jag antar att det är klurigare och få dem att gå rätt då (att man behöver polera tapparna eller något sådan eller vad man nu gör)... Där är inte jag heller (än). 😃
Ja be är lite meckigare på dem då man måste vrida balans axeln istället.😊
 

Vostok

Audemars
Knappt: 29,75 mm diameter enligt mitt gamla mekaniska Luma-skjutmått. (31,7 inkl krona)

Definitivt sköna och väldigt laid back. Boetterna ser ut att behöva en dust i ultraljudstvätten... Över huvud taget behöver nog verken gås igenom. Båda tickar på, så inget är paj, men timegraphern ritar upp värsta bergodalbanan för båda två. Dock saknar dessa gamla godingar stötskydd för balanshjulet och skruvarna går naturligtvis underifrån, så det är betydligt pilligare att serva dessa jmf med ex Vostok-verken. Snygga verk är det oavsett.
1616673081384.png

Någon gång har jag nog nått fram till den nivån att jag tar mig an dessa verk utan att tveka... :D
Mmmmm!! Urverks-porr!! Mer sånt!! :p
 
Topp