• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Beo

Patek
2-Faktor
Blandat fredag!🤪
image.jpg
 

Quercus robur

Omega
2-Faktor
Plockade nyss upp denna på auktion och har städat upp den till bästa förmåga. Den kom med Vostok-märkt läder som tyvärr var riktigt mögligt :grumpy:
Tänker att det är denna tråden som man ska vända sig till när det gäller gamla ryssar.

Finns det någon indikation på hur gammal den kan tänkas vara? Är det korrekt att anta att den är från innan Sovjetunionens fall då det står CCCP på tavlan?
Vilket urverk sitter i (inte vågat öppna ännu)?
Vad betyder 592010 som står angivet på baksidan?
 

Bilagor

  • IMG_20210326_170924856.jpg
    IMG_20210326_170924856.jpg
    307.8 KB · Visningar: 15
  • IMG_20210326_170639050.jpg
    IMG_20210326_170639050.jpg
    453.9 KB · Visningar: 16

Vostok

Audemars
Plockade nyss upp denna på auktion och har städat upp den till bästa förmåga. Den kom med Vostok-märkt läder som tyvärr var riktigt mögligt :grumpy:
Tänker att det är denna tråden som man ska vända sig till när det gäller gamla ryssar.

Finns det någon indikation på hur gammal den kan tänkas vara? Är det korrekt att anta att den är från innan Sovjetunionens fall då det står CCCP på tavlan?
Vilket urverk sitter i (inte vågat öppna ännu)?
Vad betyder 592010 som står angivet på baksidan?
Exakt årtal är svårt att säga då dom gjorts en längre period så det vågar jag ej svara på.
Ja den är innan sovjets fall eftersom det står CCCP.
Kaliber: 2414A
Numret på baksidan är serienumret på klockan
Den va i fint skick!! Grattis och välkommen in i "Vostok-träsket" ;)
 

Quercus robur

Omega
2-Faktor
Exakt årtal är svårt att säga då dom gjorts en längre period så det vågar jag ej svara på.
Ja den är innan sovjets fall eftersom det står CCCP.
Kaliber: 2414A
Numret på baksidan är serienumret på klockan
Den va i fint skick!! Grattis och välkommen in i "Vostok-träsket" ;)

Tack så mycket för svaret! Kändes som ett riktigt fynd då den verkar ticka på och byta datum som den ska!

Lite rädd för att man fastnar i träsket. Länge funderat på att hoppa i och kunde inte låta bli när jag såg denna.
 

Vostok

Audemars
Tack så mycket för svaret! Kändes som ett riktigt fynd då den verkar ticka på och byta datum som den ska!

Lite rädd för att man fastnar i träsket. Länge funderat på att hoppa i och kunde inte låta bli när jag såg denna.
Ja det brukar börja med en, sen helt plötsligt sitter man där med ett helt rum fullt av Vostok klockor och funderar vad i helsike som hände ;)
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Tog ju kort tidigare, men glömde posta Ryssfredag.

Edit: Den här klockan ska ha getts till förra ägaren av en rysk sjöman i början på 80-talet då de blev strandsatta i Sverige efter motorhaveri. Sen om det stämmer vet man ju aldrig, men jag tar den storyn iaf 🙂
IMG_20210326_203848.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Roade mig ikväll och försöka översätta graveringen på min scuba dude, inte helt lätt.

Så här har jag tolkat det (om det är någon som är bra på krylliska bokstäver i skrivstil så får ni gärna rätta mig):

20210326_214008.jpg

Bcaбмшру - Antar att detta är ett förnamn

20210326_214028.jpg

Гавлоьиеу -Antar att detta är efternamn

20210326_214043.jpg

в - "In" på engelska.
Гежь - ?

20210326_214052.jpg

55 летмя - 55 år

Antar att språket är Kazakh, då jag lyckades översätta det sista ordet летмя.

Och så avslutningsvis en bild på framsidan, får hänga på resten av kvällen...

20210326_220120.jpg
 

Jasth

Breitling
Roade mig ikväll och försöka översätta graveringen på min scuba dude, inte helt lätt.

Så här har jag tolkat det (om det är någon som är bra på krylliska bokstäver i skrivstil så får ni gärna rätta mig):

20210326_214008.jpg

Bcaбмшру - Antar att detta är ett förnamn

20210326_214028.jpg

Гавлоьиеу -Antar att detta är efternamn

20210326_214043.jpg

в - "In" på engelska.
Гежь - ?

20210326_214052.jpg

55 летмя - 55 år

Antar att språket är Kazakh, då jag lyckades översätta det sista ordet летмя.

Och så avslutningsvis en bild på framsidan, får hänga på resten av kvällen...

20210326_220120.jpg

Var ett tag sen jag läste ryska och det var inte helt lätt att se. Men är ganska säker på att det står Vladimir Pavlovich
Владимир Павловичь
På 55 års dagen в 55 день.

Det kyrilliska alfabetet är speciellt men kyrillisk kursiv text är typ kyrilliska bokstäver efter 32 vodkaflaskor...
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Var ett tag sen jag läste ryska och det var inte helt lätt att se. Men är ganska säker på att det står Vladimir Pavlovich
Владимир Павловичь
På 55 års dagen в 55 день.

Det kyrilliska alfabetet är speciellt men kyrillisk kursiv text är typ kyrilliska bokstäver efter 32 vodkaflaskor...

Aha, då var det ryska ändå. Tack för hjälpen! 😃
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Plockade nyss upp denna på auktion och har städat upp den till bästa förmåga. Den kom med Vostok-märkt läder som tyvärr var riktigt mögligt :grumpy:
Tänker att det är denna tråden som man ska vända sig till när det gäller gamla ryssar.

Finns det någon indikation på hur gammal den kan tänkas vara? Är det korrekt att anta att den är från innan Sovjetunionens fall då det står CCCP på tavlan?
Vilket urverk sitter i (inte vågat öppna ännu)?
Vad betyder 592010 som står angivet på baksidan?
Ser fin ut! Dateringen är lurig, men runt 89-90 är ingen vild gissning! Just u-båts tema och fallskärms tema på tavlan har ofta sekundvisare med rund lysmassa, som annars mest syns på amphibia modeller! Grattis till ett fint exemplar 🙂 Både med och utan lysmassa är ok!
 
Topp