• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

v0n

Patek
2-Faktor
Oj vad snyggt. Coolt med svartvitt.
Dessutom oerhört solidariskt med de totalt färgblinda. 😁
Va, är den svartvit? :oldman: ...tack!
Jo, det kan man... 🤣
Ville bara visa hur mitt "B" ser ut helt inskruvad. Slumpen? Skulle inte tro det va 🤓
HYZtoXw.jpg
 

Vostok

Audemars
Så här såg den ut i morse, inte hänt så jättemycket under natten. Värmde på röran i micron i påsen, stänkte lite vinäger på klockan och i med den i påsen igen...

Den låg på ett element under natten, hade förväntat mig ännu mörkare färg, men det hade det inte blivit. Får ligga ett tag till.

20210323_074308.jpg
20210323_110207.jpg
Det är ju ett lager med titanium-nitrid på mässingen på dessa boetter så du kanske måste få bort det först för att få fram mässingen om patineringen ska ta..
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det är ju ett lager med titanium-nitrid på mässingen på dessa boetter så du kanske måste få bort det först för att få fram mässingen om patineringen ska ta..

Ah, aha. Alltid lär man sig nått 🤣

Gick dock rätt hårt åt boetten, då den var belagd med guld antog jag? Eller är det titanium-nitrid som hade den guldiga färgen?

Körde sandpapper för hand, tröttnade, körde sedan dremel med slippapper på följt av grovt sandpapper (för att ge den ännu mer repor). Vissa ställen slipade jag bort en hel del av metallen (med mening) skall se om jag fått mer patina där...

Har sett att en del verkar köra med syra, men hade inget sådant hemma, så körde fulstilen med att slipa ner boetten...

Det här är första gången jag testar att patinera någonting nånsin... så det blir lite trial and error 🤟
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Skapligt pris!! :oops: Är den gjord av guld??

Hittade nu det som ser ut som samma modell men till ett LITE lägre pris... Undrar vilket av dem som är felaktigt? Kanske läge att göra livets bästa fynd? 🤣
 

Boatman

Cartier
Nån som är sugen på lite rassel och lite pling?
Nu har jag två originallänkar (inkl ändlänkar förstås) som söker nya hem.
En 18 mm från en 420 och en 22 mm från en 090.
@Boatman har första tjing på 18 mm.
Hör av er på PM så jag vet vart jag ska skicka.

Länken kom fram idag, stort tack @Delgada.
Den var verkligen blank, för blank för min smak så det fick bli lite bearbetning med gröna sidan på en ny disksvamp. Aldrig testat detta men blev väldigt nöjd med resultatet.

476E87E2-E4EF-4BD9-81AB-4452B79C5CB6.jpeg
2440F4F3-490B-4401-A307-0AABAC3D279A.jpeg
F0FAC194-E516-4780-A629-119187692A34.jpeg
 
Senast ändrad:

Jox

Rolex
2-Faktor
Ställer frågan här innan jag klickar hem från meranom - är det någon som sitter på en PVD-bezel till amphibia? Liknande bilden nedan.
Screenshot 2021-03-22 at 23.06.20.png
Har bara den som sitter på kompisen. Är sugen på att byta ut den mot tex en Batman så har du något att byta med kanske vi kan hitta på nåt. Om det är vad du letar efter dvs
(Det blåa går att tvätta bort)
Lumii_20210216_134332676.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Dagens klocka.

PSX_20210324_102402.jpg


Lekte lite med urtavlan igårkväll till mitt nuvarande projekt. Den fick uthärda en kort stund med varmluftspistolen (600 grader, någon minut).
Skiftade färg lite och det försvann en del av den lyster som fanns kvar i tavlan. Nu ser man de fingeravtrycken som fanns sedan tidigare lite tydligare. Polerade upp indexen lite.

20210324_095613.jpg


Inte helt nöjd med boetten ännu, funderar på och köpa lite kemiprylar för och snabba upp pateneringen...
 

Vostok

Audemars
Dagens klocka.

PSX_20210324_102402.jpg


Lekte lite med urtavlan igårkväll till mitt nuvarande projekt. Den fick uthärda en kort stund med varmluftspistolen (600 grader, någon minut).
Skiftade färg lite och det försvann en del av den lyster som fanns kvar i tavlan. Nu ser man de fingeravtrycken som fanns sedan tidigare lite tydligare. Polerade upp indexen lite.

20210324_095613.jpg


Inte helt nöjd med boetten ännu, funderar på och köpa lite kemiprylar för och snabba upp pateneringen...
Tvätta av allt fett först med så det biter riktigt, blanda vinäger och lite salt i en behållare och värm upp boetten och lägg den i blandningen.. torka den med värme och gör om tills du är nöjd med resultat..
Vet ej hur bra det fungerar men såg det någonstans en gång.. :) Kan ju va värt ett försök :)

Edit: Minns lite fel men här verkar det vara den metoden jag såg..

Antikbehandla mässing:
mässingen läggs i en mix av 3 delar mörk äppelcidervinäger och 1 del salt minst 1 h. Sedan bakas de i ugn på 400-425 F (ca 204-208 grader C) i 15-20 min. Använd bakplåtspapper under. Om de inte är mörka nog, upprepa vinägerbadet och bakningen.

Till sist så måste patinan förseglas om den ska hålla sig likadan över tid. Antingen med matt spraylack/skyddslack eller vax.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Tvätta av allt fett först med så det biter riktigt, blanda vinäger och lite salt i en behållare och värm upp boetten och lägg den i blandningen.. torka den med värme och gör om tills du är nöjd med resultat..
Vet ej hur bra det fungerar men såg det någonstans en gång.. :) Kan ju va värt ett försök :)

Edit: Minns lite fel men här verkar det vara den metoden jag såg..

Antikbehandla mässing:
mässingen läggs i en mix av 3 delar mörk äppelcidervinäger och 1 del salt minst 1 h. Sedan bakas de i ugn på 400-425 F (ca 204-208 grader C) i 15-20 min. Använd bakplåtspapper under. Om de inte är mörka nog, upprepa vinägerbadet och bakningen.

Till sist så måste patinan förseglas om den ska hålla sig likadan över tid. Antingen med matt spraylack/skyddslack eller vax.

Testade boetten i vanlig vinäger och salt igår ca 1h, sedan blåste jag på med varmluftspistolen, hände inte mycket (nog för kort tid). Körde även ättika och fönsterputs i ca 1h, sedan varmluftspistolen igen. Blev mindre patinerad än innan.

Tack för tipset angående bakning! Kanske blir nästa försök, annars köper jag lite kemikalier som gör att det nog går snabbare och testar med det. Kul o lära sig iallafall. 😃
 

Vostok

Audemars
Testade boetten i vanlig vinäger och salt igår ca 1h, sedan blåste jag på med varmluftspistolen, hände inte mycket (nog för kort tid). Körde även ättika och fönsterputs i ca 1h, sedan varmluftspistolen igen. Blev mindre patinerad än innan.

Tack för tipset angående bakning! Kanske blir nästa försök, annars köper jag lite kemikalier som gör att det nog går snabbare och testar med det. Kul o lära sig iallafall. 😃
Du får hålla oss uppdaterade om hur det går.. :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag hittade denna kombo in min låda. Har ingen aning hur grejerna fick detta skick. Måste kolla med den jag köpte delarna ifrån.
20210323_115256.jpg
Jag fick svar från den jag köpte dessa delar från att det var ett pläterings-projekt som liksom aldrig blev slutfört... (avancerad kille som testar att silver- och guldplätera hemma i "garaget") Oavsett så har delarna behandlats med någon form av syra, som har frätt bort allt ner till bara mässingen.

Jag fick även en liten utläggning ang att dessa mässingsboetterna har ett mellanskikt av okänt material under kromet. Detta skikt syftar till att jämna ut små ojämnheter i mässingsytan för att skapa ett slätt underlag inför förkromningen. Alternativet till detta skulle annars vara att man gör en mer noggrann bearbetning av mässingsytan, men eftersom man gärna har velat hålla nere kostnaderna i Ryssland/Soviet har man då i stället valt att lägga på ett extra skikt av någonting. Kromets extremt släta yta gör tydligen annars att minsta lilla ojämnhet syns igenom.

Jag funderar på att bara klarlacka boett och bezel i exakt detta skick och sedan bygga en klocka med detta som bas. Kronan kommer ju då att sticka ut, men det får man leva med. Kanske kan "bearbeta" den också på ngt sätt...
 
Topp