• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Bra fråga, det undrar nämligen jag också, med följdfrågan: Hur får man loss den? 🤣

Det är lite det jag är ute efter 😉. Skall ta bort hela kronhalsen (helst utan att skada något, iallafall inte boetten), sedan köra med en helt annan krona och kronförlängare då jag skall använda en annan krona med mindre bom.

Edit: Verkar vara pressade i, hittade bla svar på Meranom. Värma och slå bort på något sett kanske.


Edit 2: Verkar enkelt med rätt verktyg
Får se om man kan hitta på något enkelt sätt utan det.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
När man inte har grejjer för höga glas och man ända vill få loss glaset...

20210325_193236.jpg


Tja, kanske inte behöver ta loss kronhalsen, kronskyddet passade på gängorna den kronhalsen som satt där!

Det blir lite kortare skydd bara då kronhalsen till skyddet inte sitter på (än ca 2mm tjockt).

20210325_212349.jpg


Får fundera lite till, ändå sugen på och lossa kronhalsen.
 

Vostok

Audemars
När man inte har grejjer för höga glas och man ända vill få loss glaset...

20210325_193236.jpg


Tja, kanske inte behöver ta loss kronhalsen, kronskyddet passade på gängorna den kronhalsen som satt där!

Det blir lite kortare skydd bara då kronhalsen till skyddet inte sitter på (än ca 2mm tjockt).

20210325_212349.jpg


Får fundera lite till, ändå sugen på och lossa kronhalsen.

Vänd på bezel :) (och kronhals kan man knacka ur med en modifierad dorn eller en gammal borr om man ej har rätt verktyg, värm lite före och använd baksidan av borren mot kronhalsen)

 
Senast ändrad:

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
När man inte har grejjer för höga glas och man ända vill få loss glaset...

20210325_193236.jpg


Tja, kanske inte behöver ta loss kronhalsen, kronskyddet passade på gängorna den kronhalsen som satt där!

Det blir lite kortare skydd bara då kronhalsen till skyddet inte sitter på (än ca 2mm tjockt).

20210325_212349.jpg


Får fundera lite till, ändå sugen på och lossa kronhalsen.
Jag har lossat kronhalsen, men sabbade den jag tog bort (var redan kass i gängerna).
Tryckte in en tandpetare från insidan för att få tuben lite stabilare, sedan knackade jag med dorn. När det blev lite glipa mellan boetten så tog jag med två skruvmejslar och hävde ut den.
Jag spräckte tuben av dornandet, kanske kan man lirka in tunn mejsel för att häva ut bara.
Men skydda boetten med tape.
Sen har jag "limmat" nya med locktite.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ryssfredag, tyckte jag att jag hörde. Dessutom sista fredagen i mars. Detta firas med svensk-rysk historia i form av en Exacta-Poljot Alarm.
Exacta är alltså ett svenskt klockmärke, som användes av Malmöföretaget "AB Rätt tid" (cool) Man plockade in urverk och kompletta klockor/armbandsur från ganska många olika håll och kanter. På 60-talet tycks man ha fokuserat ganska mycket på armbandsur från Sovietunionen. I praktiken handlade det om att sätta Exacta-märket på kompletta produkter. Det finns exempel på kända modeller från bla Vostok, Raketa och Poljot.

Just mitt exemplar är ju då egentligen en Poljot Alarm med alternativ text på tavlan. Klockan i sig är i mitt tycke ganska häftig och jag ser det som en gammal variant på en smart-watch :) , där man kan sätta ett larm som ljuder vackert (åja...) vid utsatt tid. Konstruktionen är fö riktigt snygg och oerhört kompakt, med tanke på att verket rymmer två helt separata fjädertrummor. Larm-komplikationen har tex även en egen keyless-mekanism. De dubbla kronorna gör även att klockan sticker ut lite granna. Den blå sekundvisaren är 100% rätt och matchar även larm-komplikationens skala färgmässigt.

Jag demade funktionen (med illa dold entusiasm) för min tonårsdotter vid frukosten idag, men hon blev väl i ärlighetens namn endast ytterst begränsat imponerad... Ibland inser man att man nog är ganska nernördad i det här med armbandsur 🤣 Hur som helst: Glad ryssfredag på er alla!

20210326_074757.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
När man inte har grejjer för höga glas och man ända vill få loss glaset...

20210325_193236.jpg


Tja, kanske inte behöver ta loss kronhalsen, kronskyddet passade på gängorna den kronhalsen som satt där!

Det blir lite kortare skydd bara då kronhalsen till skyddet inte sitter på (än ca 2mm tjockt).

20210325_212349.jpg


Får fundera lite till, ändå sugen på och lossa kronhalsen.
Jädrigt fet krona! 😍

Här kommer en dum fråga från amatör: Finns det en standard för kronornas gängning, dvs bommens gänga i kronan?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det är lite det jag är ute efter 😉. Skall ta bort hela kronhalsen (helst utan att skada något, iallafall inte boetten), sedan köra med en helt annan krona och kronförlängare då jag skall använda en annan krona med mindre bom.

Edit: Verkar vara pressade i, hittade bla svar på Meranom. Värma och slå bort på något sett kanske.


Edit 2: Verkar enkelt med rätt verktyg
Får se om man kan hitta på något enkelt sätt utan det.
Jaha, som vanligt, man behöver bara köpa ett specialverktyg från Bergeon för 3780 kr + moms, som man sedan använder en gång vartannat år 🤣

Tipset med att försiktigt dorna ut kronhalsen efter lite uppvärmning är ju annars väldigt bra. Tål att tänka på.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jädrigt fet krona! 😍

Här kommer en dum fråga från amatör: Finns det en standard för kronornas gängning, dvs bommens gänga i kronan?

Japp, fet värre (fast det är ingen krona), bara kronskydd eller vad man nu kallas.
Blir säkert supersmidig och ha på armen (inte testat än).

En vild killgissning från en annan amatör är att det nog inte finns någon standard av gängningen mellan klocktillverkare.

Dock finns det väl standard för storlek, avstånd och stigning på gängor rent generellt.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Japp, fet värre (fast det är ingen krona), bara kronskydd eller vad man nu kallas.
Blir säkert supersmidig och ha på armen (inte testat än).

En vild killgissning från en annan amatör är att det nog inte finns någon standard av gängningen mellan klocktillverkare.

Dock finns det väl standard för storlek, avstånd och stigning på gängor rent generellt.
Ja, du har ju tom skrivit tydligt att det handlar om just ett "kronskydd" och ingenting annat! (läskunnig?) :D
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jaha, som vanligt, man behöver bara köpa ett specialverktyg från Bergeon för 3780 kr + moms, som man sedan använder en gång vartannat år 🤣

Tipset med att försiktigt dorna ut kronhalsen efter lite uppvärmning är ju annars väldigt bra. Tål att tänka på.

Självklart måste man ha ett dyrt verktyg 😉.

Finns billigare med, men känns som detta är något man gör väldigt sällan så tipset med dorn eller liknande är nog bäst 😃
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Man brukar säga att en klocka som står still åtminstone visar rätt tid två gånger på dygn (ja, alltså, om den inte har ex 2431-verk, för då visar den ju endast rätt tid en gång per dygn...) Men denna...? 🤣

Boetten känns fö väldigt bekant på något sätt... ;)

Det är en sk ultra rare mystery dial på denna 😉. Man har ingen aning om hur ofta den visar rätt 😇.

Du har helt rätt att du känner igen boetten!

Visare är på väg, men tar nog lång tid. Tavla har jag inte löst ännu, skall nog testa printa en så länge, så det kommer ta lite tid innan den är klar...

Insåg att bom/krona jag har inte går igenom orginalkronhalsen, så den får nog ryka... Blir nog en då snyggast med ett par mm längre kronskydd, är ju lite för diskret som den är nu 🤣
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Ryssfredag? Är det inte sovjetfredag?

klickade hem denna billigt på tratten. Den gick inte riktigt att dra upp så jag fick fixa lite innan den gick rätt.

Tycker den blev rätt bra med slät ring och svart gummiband. Den är ruskigt bekväm också. Det är sällan jag när en klocka en hel dag utan att det skaver men den hör var inga bekymmer. Tänk om den hade varit nån mm större

708F73FA-BA72-42E3-8110-2B9FA7FD5433.jpeg
A2149A73-9E7C-482E-885B-2E0F3F14D64E.jpeg
 
Topp