• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Andreas. G

Breitling
Äntligen fått tillbaka klockan efter ett mindre garantiärende. Måste säga att Vostok-watches24 hanterat ärendet galant. Min initiala skepsis var således obefogad.
20210406_193554.jpg
 

Andreas. G

Breitling
"There's no quick set. If you want to pseudo quickset it advance the hands past about 3AM or so and reverse them until you see the date wheel "click" a little (usually around 8) then advance again. That will move your date wheel one day. Continue until you get to the correct date.
However, this procedure is of dubious benefit to the movement. Personally, I used it on my Amphibia and the date complication started malfunctioning soon after. I do not know whether it was due to the poor man's quickset or not, but I don't freely recommend it just in case."

Hittade denna information på Watchuseek. Vad tror ni? Kan quickset av datum skada klockan?
 

Beo

Patek
"There's no quick set. If you want to pseudo quickset it advance the hands past about 3AM or so and reverse them until you see the date wheel "click" a little (usually around 8) then advance again. That will move your date wheel one day. Continue until you get to the correct date.
However, this procedure is of dubious benefit to the movement. Personally, I used it on my Amphibia and the date complication started malfunctioning soon after. I do not know whether it was due to the poor man's quickset or not, but I don't freely recommend it just in case."

Hittade denna information på Watchuseek. Vad tror ni? Kan quickset av datum skada klockan?
Nix det ska ej inträffa för så här ser mekaniken ut och om nån ej har bytt skruven för datum framdragnings hjulet som i mitt fall så rör sig allt fjädrande bakåt!😊
20180721_125033.jpg
20180721_125457.jpg
20180721_125746.jpg
20180721_125838.jpg
 

Gelmax

Cartier
"There's no quick set. If you want to pseudo quickset it advance the hands past about 3AM or so and reverse them until you see the date wheel "click" a little (usually around 8) then advance again. That will move your date wheel one day. Continue until you get to the correct date.
However, this procedure is of dubious benefit to the movement. Personally, I used it on my Amphibia and the date complication started malfunctioning soon after. I do not know whether it was due to the poor man's quickset or not, but I don't freely recommend it just in case."

Hittade denna information på Watchuseek. Vad tror ni? Kan quickset av datum skada klockan?
Kan naturligtvis inte garantera att det inte kan skada urverket men det vore underligt eftersom Meranom skriver att man kan göra så:

”The accelerated updating of a calendar.

Set the winding head into position 3. Moving the winding head from figure "12" to figure "8" counter clockwise and then from figure "8" to figure "12" set the correct date. After that, set the winding head into position 1.”
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Cadet är inte en Amphibia boett.
Jag skulle säga att 350 gissningsvis är den minsta Amphibia boetten (dock ej med på bilden)..
960 är även den ganska liten men lite bredare än 420 men på höjden är den mindre.. Beror på hur man ser på det :D

b476f2d298f6a214ed89830ff3e3431c.jpg

Bra bild, letade efter den men hittade inte. 😃

Ps. Jag har aldrig påstått att Cadet är en Amfibia, svarade endast på minsta Vostok'en.

Lär väl dock finnas massa icke dykare och damur som även är mindre 😇
 

Delgada

Patek
Någon som har Amphibia-bezels över att avvara? Kan vara vad som egentligen. Skicka gärna bild här i tråden på vad ni har.
Vet att det finns en köp och säljdel, men chansar på att det inte blir någon varning samt att jag känner att det är bättre att gå på kärnan direkt 😉
Dessa har jag att avvara.
20210406_165255.jpg

Uppifrån vänster. Originalbezel till 420, 710 och nere till vänster 090. Dessa ger jag bort gratis om någon vill ha. Nere till höger bezel med svart keramisk insert med lume, från vostok-watches24.com , den vill jag i alla fall ha 250 för.
 

Andreas. G

Breitling
Kan naturligtvis inte garantera att det inte kan skada urverket men det vore underligt eftersom Meranom skriver att man kan göra så:

”The accelerated updating of a calendar.

Set the winding head into position 3. Moving the winding head from figure "12" to figure "8" counter clockwise and then from figure "8" to figure "12" set the correct date. After that, set the winding head into position 1.”
Tycker också att det låter underligt eftersom Vostok skriver att man kan göra så. Samtidigt så har jag fått höra att man inte skall ställa tiden bakåt på en mekanisk klocka som inte har hacking..:confused:

Mitt datumhjul gick nämligen också sönder strax efter quickset..
 

Vostok

Audemars
Bra bild, letade efter den men hittade inte. 😃

Ps. Jag har aldrig påstått att Cadet är en Amfibia, svarade endast på minsta Vostok'en.

Lär väl dock finnas massa icke dykare och damur som även är mindre 😇
Japp finns massa mindre vostok modeller än cadet:en men ska vi kolla på små urverk så är nog chaika 1200 det minsta urverket som producerats i Ryssland tror jag?
Skit tråkig klocka men urverket är porr för en urverksnörd som mig :D

1617733485579.png

1617733579770.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor

Beo

Patek
Någon som har Amphibia-bezels över att avvara? Kan vara vad som egentligen. Skicka gärna bild här i tråden på vad ni har.
Vet att det finns en köp och säljdel, men chansar på att det inte blir någon varning samt att jag känner att det är bättre att gå på kärnan direkt 😉
De jag har!😊en härligt patinerad orginalare i syra,ägg och vinäger!!😁
16177339850223023009324734067249.jpg
16177341258577474375023359510468.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
"There's no quick set. If you want to pseudo quickset it advance the hands past about 3AM or so and reverse them until you see the date wheel "click" a little (usually around 8) then advance again. That will move your date wheel one day. Continue until you get to the correct date.
However, this procedure is of dubious benefit to the movement. Personally, I used it on my Amphibia and the date complication started malfunctioning soon after. I do not know whether it was due to the poor man's quickset or not, but I don't freely recommend it just in case."

Hittade denna information på Watchuseek. Vad tror ni? Kan quickset av datum skada klockan?

Kan naturligtvis inte garantera att det inte kan skada urverket men det vore underligt eftersom Meranom skriver att man kan göra så:

”The accelerated updating of a calendar.

Set the winding head into position 3. Moving the winding head from figure "12" to figure "8" counter clockwise and then from figure "8" to figure "12" set the correct date. After that, set the winding head into position 1.”

Tycker också att det låter underligt eftersom Vostok skriver att man kan göra så. Samtidigt så har jag fått höra att man inte skall ställa tiden bakåt på en mekanisk klocka som inte har hacking..:confused:

Mitt datumhjul gick nämligen också sönder strax efter quickset..

RTFM! 😇

20210406_203548.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Dessa har jag att avvara.
20210406_165255.jpg

Uppifrån vänster. Originalbezel till 420, 710 och nere till vänster 090. Dessa ger jag bort gratis om någon vill ha. Nere till höger bezel med svart keramisk insert med lume, från vostok-watches24.com , den vill jag i alla fall ha 250 för.

Tur att jag köpte en ny 420 bezel som kom på lådan idag... Ibland har man grym timing 🤣
 

Vostok

Audemars
Man kan ju alltid börja skruva quartz. Löjligt stora juveler o annat i mekaniska urverk! 😇
Nej!! Jag är emot elektriska apparater... Blir som att vara på jobbet då så elektronik skruvas/lagas ej frivilligt på min fritid.. ;) :D
Sen för att nörda loss ännu mer i urverk så har vi Poljot 2200 verket som är 1.85 mm tjock (eller tunt kanske man ska säga?)

1617734823159.png

1617734822429.png
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Bra bild, letade efter den men hittade inte. 😃

Ps. Jag har aldrig påstått att Cadet är en Amfibia, svarade endast på minsta Vostok'en.

Lär väl dock finnas massa icke dykare och damur som även är mindre 😇
Här är två minstingar jag har grävt fram från mina gömmor. Båda två boetterna (olika modeller) har uppmätta diametrar, exkl krona, på 34 mm.

Om man kikar noga finns det är en sak med den kompletta klockan som är lite underlig. Någon som ser vad det är jag menar?
20210406_203007.jpg

20210406_203022.jpg
 

Gelmax

Cartier
God eftermiddag kamrater! Två ryssar ute på tradera för tillfället. Säljs via sellpy så det är kassa bilder och beskrivningar som alltid. Borde gå att skambuda hem dessa i sista sekunden, jag kommer dock avstå så någon här kanske är intresserad. Någon som vet mer om modell och årtal?
Finns ”Paketa” (lol) i stål istället för förgylld någonstans skulle jag vara intresserad!


Vostoken gick för 395:-, någon av er som köpte den?
 

Rikala

Patek
2-Faktor

Kan tänkas att detta kanske kan skada datum-delen?

"NOTE: Never go directly from position 3 (the time-setting position) to position 2 (the winding position). Instead screw down to position 1 then proceed to pos. 2 So after setting the time or date, screw down the cap then go to position 2 to wind it up."


Jag tycker dock att det är väldigt jobbigt, när man inte får gå från pos 3 till position 2, för det måste man ju göra när man skall gå från 3 till 1!

Därför öppnar jag alltid mina klockor när jag skall göra detta och tar loss bommen och återmonterar den i position 1 så det inte blir fel! 😇
 
Topp