• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vinflaskan

Cartier
God eftermiddag kamrater! Två ryssar ute på tradera för tillfället. Säljs via sellpy så det är kassa bilder och beskrivningar som alltid. Borde gå att skambuda hem dessa i sista sekunden, jag kommer dock avstå så någon här kanske är intresserad. Någon som vet mer om modell och årtal?
Finns ”Paketa” (lol) i stål istället för förgylld någonstans skulle jag vara intresserad!


 

Delgada

Patek
Snyggt! Gillar bandet - Barington Racer Red?? Var köpte du det och är du nöjd med känsla & kvalitet?
Visst är det Barrongton.👍Här är länken där jag köpte bandet.


Jag är mycket nöjd med både känslan och utseendet. Har handlat flera gånger från den firman och är nöjd.
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
God eftermiddag kamrater! Två ryssar ute på tradera för tillfället. Säljs via sellpy så det är kassa bilder och beskrivningar som alltid. Borde gå att skambuda hem dessa i sista sekunden, jag kommer dock avstå så någon här kanske är intresserad. Någon som vet mer om modell och årtal?
Finns ”Paketa” (lol) i stål istället för förgylld någonstans skulle jag vara intresserad!


Tack! Paketan har jag koll på.
Ang. årtal så är det väl början/mitten på -90 för Vostoken och några år äldre på Paketan. Kanske 80-tal. Min gissning iaf.

Edit: Att beakta är att Vostoken är 30 mm.
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
God eftermiddag kamrater! Två ryssar ute på tradera för tillfället. Säljs via sellpy så det är kassa bilder och beskrivningar som alltid. Borde gå att skambuda hem dessa i sista sekunden, jag kommer dock avstå så någon här kanske är intresserad. Någon som vet mer om modell och årtal?
Finns ”Paketa” (lol) i stål istället för förgylld någonstans skulle jag vara intresserad!


Jodå, en enkel sökning på bukten efter "raketa 24 h" ger ganska många träffar inkl en hel del i stål, så något sådant skulle jag börja med iafall.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Vad i hela friden är detta för urverk? Sitter i en Vostok.
Screenshot_20210405-162412_Chrome.jpg
Ganska udda konstruktion IMHO. Sitter alltså i en Vostok? Voffo?
 

Vostok

Audemars
Ganska udda konstruktion IMHO. Sitter alltså i en Vostok? Voffo?
Rysslands motsvarighet till Cajsa Warg "man tager vad man haver" ;)
 

MAz_666

Rolex
Tack! Paketan har jag koll på.
Ang. årtal så är det väl mitten på -90 för Vostoken och några år äldre på Paketan. Kanske 80-tal. Min gissning iaf.

Edit: Att beakta är att Vostoken är 30 mm.

God eftermiddag kamrater! Två ryssar ute på tradera för tillfället. Säljs via sellpy så det är kassa bilder och beskrivningar som alltid. Borde gå att skambuda hem dessa i sista sekunden, jag kommer dock avstå så någon här kanske är intresserad. Någon som vet mer om modell och årtal?
Finns ”Paketa” (lol) i stål istället för förgylld någonstans skulle jag vara intresserad!



Men den ser ut som en vanlig KGB-Vostok? Skulle jag killgissa är det en vanlig 420, och Sellpy har skrivit fel diameter.
Men det är jag;
Skumögd farbror ...
 

Vinflaskan

Cartier
Jodå, en enkel sökning på bukten efter "raketa 24 h" ger ganska många träffar inkl en hel del i stål, så något sådant skulle jag börja med iafall.
Tack för tipset, eBay känns dock som ett riktigt minfält fyllt av kopior, men det kanske bara är förutfattade meningar. Hittade några intressanta så blir nog att djupdyka ordentligt och kanske köpa.

Som jag förstått blir Tullavgift och moms bara 75 spänn från Ryssland om värdet är under 1600, vet någon om det stämmer? Hur ser det ut från Ukraina?

EDIT: tack @Gelmax då avstår jag den. Hoppas någon annan här slår till, hade gärna sett bättre bilder på den, samma med Raketan jag länkade till :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Fan är den bara 30mm ger jag nog mig in i budkriget.. Sellpy brukar annars skriva fel, dom hade en vostok jag missade i förrgår som kallades för Citizen och det är ofta det står fel storlek på kläder och liknande.
420 är Vostok-boetten med minst diameter, dock är den 39 mm och ingenting annat.

Edit: Fel av mig, 420 är inte den minsta Vostok-boetten, men torde vara den minsta Amphibian-boetten! 😀
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tack för tipset, eBay känns dock som ett riktigt minfält fyllt av kopior, men det kanske bara är förutfattade meningar. Hittade några intressanta så blir nog att djupdyka ordentligt och kanske köpa.

Som jag förstått blir Tullavgift och moms bara 75 spänn från Ryssland om värdet är under 1600, vet någon om det stämmer? Hur ser det ut från Ukraina?

EDIT: tack @Gelmax då avstår jag den. Hoppas någon annan här slår till, hade gärna sett bättre bilder på den, samma med Raketan jag länkade till :)
Nja, såhär: 75 kr är den fasta avgiften som PostNord tar ut. Till detta kommer 25% moms på det angivna värdet. Tull är ytterligare 4% påslag men tillkommer endast om värdet överstiger 1700 kr. Ibland godtas det att avsändaren har angett ett symboliskt värde samt att det är frågan om en gåva, men det skall man inte utgå från. Om det sistnämnda går igenom slipper man helt betala avgifterna, men det är ju å andra sidan inte ett helt ärligt upplägg.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nja, såhär: 75 kr är den fasta avgiften som PostNord tar ut. Till detta kommer 25% moms på det angivna värdet. Tull är ytterligare 4% påslag men tillkommer endast om värdet överstiger 1700 kr. Ibland godtas det att avsändaren har angett ett symboliskt värde samt att det är frågan om en gåva, men det skall man inte utgå från. Om det sistnämnda går igenom slipper man helt betala avgifterna, men det är ju å andra sidan inte ett helt ärligt upplägg.

Och det är coolt och betala moms! 😉
 

Gelmax

Cartier
Nja, såhär: 75 kr är den fasta avgiften som PostNord tar ut. Till detta kommer 25% moms på det angivna värdet. Tull är ytterligare 4% påslag men tillkommer endast om värdet överstiger 1700 kr. Ibland godtas det att avsändaren har angett ett symboliskt värde samt att det är frågan om en gåva, men det skall man inte utgå från. Om det sistnämnda går igenom slipper man helt betala avgifterna, men det är ju å andra sidan inte ett helt ärligt upplägg.
Korrekt... en god vän skickade en GÅVA (ja - det var verkligen en gåva!) från USA men eftersom den var hyffsat värdefull så skickade han försäkrat (vilket gjorde att transportören visste värdet) och då fick jag betala moms för att få hem paketet. Jag var i kontakt med tullverket men det är så reglerna är (spelade ingen roll att det var från privatperson till privatperson samt markerat som gåva)!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Korrekt... en god vän skickade en GÅVA (ja - det var verkligen en gåva!) från USA men eftersom den var hyffsat värdefull så skickade han försäkrat (vilket gjorde att transportören visste värdet) och då fick jag betala moms för att få hem paketet. Jag var i kontakt med tullverket men det är så reglerna är (spelade ingen roll att det var från privatperson till privatperson samt markerat som gåva)!

Det där känns ju fel, om man t.ex. får en present när man fyller år av en privatperson borde man inte betala moms? Antar att det skulle kunna gå igenom om mam ger dem mer bevis o bråkar lite? Har för dålig koll på reglerna...
 

Gelmax

Cartier
Det där känns ju fel, om man t.ex. får en present när man fyller år av en privatperson borde man inte betala moms? Antar att det skulle kunna gå igenom om mam ger dem mer bevis o bråkar lite? Har för dålig koll på reglerna...
Jepp, precis så (jag blev hyffsat förvånad när jag fick moms-fakturan...)

Detta är kopia av mitt mail till tullverket:

"Hej

En god vän till mig skickade två presenter till mina barn. Min vän bor i USA och skickade paketen (två styck) med FedEx (försäkrad försändelse). Nu, i efterhand, har jag fått en faktura på 2815:- i importmoms - kan det verkligen stämma? Skall jag betala moms på presenter som skickas från en privatperson till en annan?"


... och svaret från tullverket:

"Hej,

Enligt deklarationen som Fedex gjort är det två klockor till ett värde av 1000usd.
Stämmer detta värdet?
Gåvor är endast avgiftsfria om de har ett värde som högst är 1700kr.
Finns att läsa här:
https://www.tullverket.se/allmantomattskickaellertaemotengava.4.792224361590183a4d311c8.html"
 
Topp