• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Andreas. G

Breitling
RTFM! 😇

20210406_203548.jpg
Nu var ju frågan inte huruvida en Quickset funktion existerar eller inte.. :confused: Men jag är novis när det kommer till mekaniska klockor i överhuvudtaget..
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Kan tänkas att detta kanske kan skada datum-delen?

"NOTE: Never go directly from position 3 (the time-setting position) to position 2 (the winding position). Instead screw down to position 1 then proceed to pos. 2 So after setting the time or date, screw down the cap then go to position 2 to wind it up."


Jag tycker dock att det är väldigt jobbigt, när man inte får gå från pos 3 till position 2, för det måste man ju göra när man skall gå från 3 till 1!

Därför öppnar jag alltid mina klockor när jag skall göra detta och tar loss bommen och återmonterar den i position 1 så det inte blir fel! 😇
Ännu smidigare är ju att montera isär keyless-mekanismen och placera delarna i önskad position och sedan bara snabbt montera ihop hela rasket igen! 👍😀
 

Vostok

Audemars
Jaha, ytterligare jag måste köpa. Tack för den! 😉
Tror jag sett en på E-bay.. boett är i 14karats guld och tror inte den är så lätt att hitta :D

Edit: Jag hitta en åt dig här så nu är det bara att "slå till"
 

Vostok

Audemars

Andreas. G

Breitling
Det finns ingen quickset.. Du får jucka fram och tillbaks som det står i manualen.. Kolla på filmen så förstår du hur du ska ställa datumet..

Vet redan hur man snabb ställer datum. Min nybörjar fråga bestod i huruvida det kunde orsaka ökad risk för skada/slitage att använda sig av "Poor-mans quickset". Men det har jag precis lärt mig att det inte gör. Ursäkta om jag varit otydlig.:)
 

Beo

Patek
2-Faktor
Vet redan hur man snabb ställer datum. Min nybörjar fråga bestod i huruvida det kunde orsaka ökad risk för skada/slitage att använda sig av "Poor-mans quickset". Men det har jag precis lärt mig att det inte gör. Ursäkta om jag varit otydlig.:)
Nej det sliter inte mer på den,ryssarna har en smart fjädrande funktion som gör det smidigt!😊kolla här!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Kööp!! ;)

Fan att han inte hade två så vi fick var sin😉🤣!!

Men fri frakt uppväger ju en del 🤣

Iofs, om jag skippar o köpa en mig-29a så blir det ju rätt så billigt! Kan man ju kosta på sig en passade bil till o även en ny chromad titanarm 😉

Kanske en ZIS 101A? Känner jag mig själv rätt lär det väl bli en Niva...
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Goroda av relativt sent datum på armen idag. Kanske inte den klocka som får mest armtid. (Senast var faktiskt nyårsafton!) Kärt återseende oavsett av en riktig kult-klocka.
Intressant urtavla på dessa. Det ser onekligen ut som om någon tänkte tanken att modellen skulle bestyckas med ngt form av 24h-verk (siffrorna utanför index-markeringarna) och detta finns ju även i Raketas sortiment. Av någon anledning verkar idén ha skrotats, dock utan att de som hade hand om tavlans formgivning tycks ha kontaktats. Intressant då att denna lilla "personlighet" uppenbarligen även hängde med till andra generationens tavla, som trots allt fick nya loggan ditplitad, som i mitt fall. Men, visst hade det varit coolt med ett verk med en extra GMT-komplikation, typ Vostok 2426.12, som ju iof inte har central sekundvisare eller datum eller veckodag, men iafall, principen! :)
Just mitt exemplar går lite konstigt, låter som om den "haltar". Amplituden är även väldigt dålig (typ 170 grader). Trots detta har det gått att regulera den hyfsat bra. Läge för service, men då måste jag först lära mig dessa verk, som tycks ha lite annan uppbyggnad jämfört med Vostok-verken. Ser ut som att denna lilla hobby kommer att vara livet ut. Inte så dumt mao! ;)
20210407_075051.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Blev lite inspererad, så här kommer min Raketa "Goroda" "World timer".

Min har fel tavla, men den våffeltavlan är rätt så najs ändå...

20210407_082735.jpg


Glaset har jag bytt, men min skulle också behöva en service! Den startar endast genom att man vickar lite lätt på den (trots fullt uppdragen) och datumdelen lever sitt egna liv...
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Blev lite inspererad, så här kommer min Raketa "Goroda" "World timer".

Min har fel tavla, men den våffeltavlan är rätt så najs ändå...

20210407_082735.jpg


Glaset har jag bytt, men min skulle också behöva en service! Den startar endast genom att man vickar lite lätt på den (trots fullt uppdragen) och datumdelen lever sitt egna liv...
"Franken-fin" på ett lite unikt sätt.
Ja, jag vill gärna påpeka att det är den sjunde idag och ingenting annat... :D Antar att du har koll på snabbinställningen för datum-siffran genom att man drar ut kronan längst ut och tillbaka ett snäpp för att klicka fram steg för steg?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag tror en SMZ passar min plånbok bäst!

1617781631854.png
Spec hämtad från Wikipedia, ingen jätte direkt... :)

  • Weight – 454 kg
  • Dimensions – 2595 mm (length) x 1380 mm (width) x 1350 mm (height)
  • Track width – 1,114 mm
  • Wheelbase – 1,700 mm
  • Min turning radius – 3,8 – 4,2 m
  • Max velocity – 70 km/h
  • Fuel consumption – 7.0 litres per 100 kilometres
  • Engine – IZH-P3-01, located in the rear
    • cylinder – 346 cc, 72 mm in diameter
    • piston stroke – 85 mm
    • max power – 18 hp (13 kW)
    • compression index – 7,5–8
  • four-stage gearbox
 

MAz_666

Rolex
Spec hämtad från Wikipedia, ingen jätte direkt... :)

  • Weight – 454 kg
  • Dimensions – 2595 mm (length) x 1380 mm (width) x 1350 mm (height)
  • Track width – 1,114 mm
  • Wheelbase – 1,700 mm
  • Min turning radius – 3,8 – 4,2 m
  • Max velocity – 70 km/h
  • Fuel consumption – 7.0 litres per 100 kilometres
  • Engine – IZH-P3-01, located in the rear
    • cylinder – 346 cc, 72 mm in diameter
    • piston stroke – 85 mm
    • max power – 18 hp (13 kW)
    • compression index – 7,5–8
  • four-stage gearbox
Framtagen på tiden då även långa människor kunde åka små bilar utan att hävda "jag är så lång, jag behöver en rejäl SUV" och då föräldrar kunde cykla med barnen i barnstol utan stora vagnar efter cykeln, eller stora regntäta skåp ...
;) 🤣 😂 🤣 😂
 
Topp