• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Här är en liknande variant fast med med krona klocka 4 och centrumsekund som jag köpte får något år sen (detta ex är från ca 1989). Denna modell är rätt ovanlig. Tyvärr har metallen släppt - annars helt ok skick!

1TURzx1.jpg

Ropade hem den på Tradera för en 3-4 år sedan. En riktigt sköning.:happyhappy:

M.L!

Din klocka är riktigt lurig att datera. Ser ut att vara från 2000-talet. Det som förbryllar är att den saknar märkning av härkomst.
Kan du posta en bild av boettlocket. Köpte du den ny!? Den är säkerligen gjord som en hyllningsklocka med röd 12 och sekunden placerad vid klockan 9. Denna modell har jag endast sett utan röd tolva och med CCCP eller USSR märkning! Det är något lurt!

M.L!

Din klocka är riktigt lurig att datera. Ser ut att vara från 2000-talet. Det som förbryllar är att den saknar märkning av härkomst.
Kan du posta en bild av boettlocket. Köpte du den ny!? Den är säkerligen gjord som en hyllningsklocka med röd 12 och sekunden placerad vid klockan 9. Denna modell har jag endast sett utan röd tolva och med CCCP eller USSR märkning! Det är något lurt!
Den var (som jag förstod det) beggad när jag köpte den. Tavlan har också lite mörkare partier på ytterkanten som jag har tolkat som patinering (försökte fånga det på bild, men är lite svårt att få fram) vilket alltid har gjort att jag tänkt att den nog kan vara lite äldre. Men det är ju mycket möjligt att det är en (relativt) nyproduktion med fejkpatinerad tavla. Snygg är den hursomhelst.
19HsM2q.jpg

I8pv07z.jpg

Den var (som jag förstod det) beggad när jag köpte den. Tavlan har också lite mörkare partier på ytterkanten som jag har tolkat som patinering (försökte fånga det på bild, men är lite svårt att få fram) vilket alltid har gjort att jag tänkt att den nog kan vara lite äldre. Men det är ju mycket möjligt att det är en (relativt) nyproduktion med fejkpatinerad tavla. Snygg är den hursomhelst.
19HsM2q.jpg

I8pv07z.jpg

Jag det är troligen en franken! Locket är ett komandirskielock. Denna modell brukade ha helt blank yta!
Det spelar ingen roll om du inte är helt nördig på ryska klockor! Klockan är kult trotts allt!:)

Jag det är troligen en franken! Locket är ett komandirskielock. Denna modell brukade ha helt blank yta!
Det spelar ingen roll om du inte är helt nördig på ryska klockor! Klockan är kult trotts allt!:)
Vilken kunskap. Tack för all info.
Det är ju ingen särskilt dyr klocka, så att det skulle vara en franken är inget problem. Den är snygg och går riktigt bra - det räcker för mig.:)

Desert Shield!

Denna Vostok amphibia var ett slags samarbete mellan USA och USSR under operation desert shield. Den finns som Komandirskie variant också. De amerikanska styrkorna kunde köpa dessa som en slags souvenir. Dock är det få av styrkorna som faktiskt har sett en. vad som är sanning eller ej kan därför diskuteras. Var försiktiga när ni köper dessa på bukten. Nya tavlor görs på löpande band!

FePcYWq.jpg

Gagarin Bandet!

Ibland dyker dom upp på tratten på olika modeller och tillverkare från ryska klockfabriker. Många kallar dem för "turistbandet"
eftersom de förekom på marknader i Berlin efter murens fall. Jag tycker de är nostalgi! De tillverkades främst i svart men finns även i denna något tveksamma bruna färg! Svart variant är - tycker jag mycket snyggare. Här är dock mitt turistband!

lEwLlEo.jpg
ohUYlLd.jpg

Scuba dude introduceras!

Detta är en av de första modellerna av amphibia Vostoks numera nästan legendariska "Scuba Dude" (ca 1985)
Urverket är Vostoks 2416 (automatisk) med 21 stenar. Denna klocka har "Single luggs" och kom med en länk som oftast är mycket sliten. Jag köpte denna klockan som på bilden - sliten utan lume på några visare och utan länk. Det är svårt att hitta singlelugglänken på nätet. Det är näst enklare att köpa en ny klocka!

Det är inte helt lätta att få tag på och i bra skick hamnar den tidiga "Scuba Dudeklockan" runt 1.500-2000kr

jCFongb.jpg

Röd eller Gul index på Komandirskie ?

På denna modell av komandirskie finns två färgvarianter runt lysmassan på tavlan. Gul och Röd!
Denna variant av tavla (3AKA3 med text över klockan 6) är eftertraktad av komandirskiesamlare. Den kan vara svårt att
se skillnader i färg eftersom de flesta exemplar har blekts med tiden.

Så här kan de se ut!

Gul blekt index!
0MFA0Vw.jpg

Röd blekt index!
7sj0ZdS.jpg

Snygg Pappi!

Många klagar på länkarna som sitter på nya Amphibia. Vad tycker du!
Stör det eller byter du direkt till något annat?!

Grattis!

Tack Fixoflex !
Jag kan bara ge dem rätt. Länken är bajs och kronan är alldeles lös och sladdrig i utskruvat läge. Kort sagt, en riktig skitklocka men jag gillar den! Inte bara för den roliga filmen och hur de måste ha tänkt när de valde klocka, utan också för att konstruktionen är så annorlunda. Och även om den känns riktigt, riktigt usel så ska det ju vara en hygglig klocka o_O Dessutom, för den slanten gör det inte så mycket om allt inte är på topp. Jag ska testa med något nato vid tillfälle.

Tack Fixoflex !
Jag kan bara ge dem rätt. Länken är bajs och kronan är alldeles lös och sladdrig i utskruvat läge. Kort sagt, en riktig skitklocka men jag gillar den! Inte bara för den roliga filmen och hur de måste ha tänkt när de valde klocka, utan också för att konstruktionen är så annorlunda. Och även om den känns riktigt, riktigt usel så ska det ju vara en hygglig klocka o_O Dessutom, för den slanten gör det inte så mycket om allt inte är på topp. Jag ska testa med något nato vid tillfälle.

Kronan får du leva med! Den är faktiskt mer hållbar än vad man kan tro å klockan i sig är ändå förvånansvärt stabil.
Det kommer bli en daglig beater!

Vostok Komandirskie urverk 2414 manuellt urverk med datum!

Det finns två typer av märkning till Vostoks Komandirskie klockor. Båda dessa varianter är som dom lämnade fabriken.

Här är en liten lathund:

1. Första typen är tydligt märkt med 2414 (A SU = Sovjet Unionen)
  2. Andra typen är helt omärkt och syns oftast i 3AKA3 modeller. Under balansen skall det alltid finnas Vostokloggan (B) se undre bilden. OBS Vostokloggan skall finnas på bägge modellerna!
Med märkning:
PW9yfLY.jpg

Utan märkning:
4nhDdY4.jpg

Två typer av boetter till Komandirskie!

Dessa två typer är helt ok och lämnade fabriken på detta sätt!
Lutande och rak linje! Den högra (lutande) modellen är ovanlig och förekommer mycket sällan!

Ännu en nördig post!:(

Nördiga poster är de bästa!

Det vore kul att se din samling, har du postat den någonstans?

Hubbatix!

Detta är min Vostoksamling som den ser ut idag. Har en del andra ryssar också samt några reservdelsvostok!
Övriga klockor i min samling finns i tråden "hur ser din samling ut" Det är tycker jag roligast att samla på Vostok Komandirskie som finns i en uppsjö av varianter och tavlor! Det finns inget slut på det! Det slank med en Lemania TG och en Chrono Shturmanskie från 1990-talet också som jag glömde bort i all hast!

ktQ0hPP.jpg

Ba0iYbw.jpg

Fixoflex kan inte du skriva en artikel eller motsvarande om ryska klockor och lägga upp i recensions och guidedelen? Du har uppenbarligen en massa kunskap som i a f jag gärna skulle vilja se mer av. Du har ju redan nu postat en hel del matnyttigt bara i den här tråden som skulle vara ännu mer intressant om det sammanställdes.

Tillbaka
Topp