• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Stämgaffel ur från sovjet, finns det?! Verkar vara så!

Screenshot_20210407-204104_Chrome.jpg


Är dock rätt svåra och få tag på idag i fungerande skick (och dyra).


fs78113 https://www.fromrussiawithwatch.com...578fec31f509f83&wix-vod-comp-id=comp-jj4plemj
Kul, verkar vara ganska sällsynta klockor, inte minst i fullt fungerande skick. Faktiskt första gången jag läser om hur en stämmgaffelklocka faktiskt fungerar. En liten fundering är att en vibration på 360 Hz ju borde höras som en ton från klockan...
 
Det här var ju tråkigt.

För ett tag sedan köpte jag tre (ja, jag vet...) Komandirskies med titannitrid-behandlade boetter. Syftet var att få ihop donatorer för att kunna pussla ihop en egen variant av en klocka med en väldigt ovanligt urtavla (som tarvar en guldfärgad boett). Dessutom skulle jag få tre övningsobjekt för att få mer vana vid att serva klockor.

Så långt allting gott. Två av klockorna ha levererats, men när det nu strax var dags för den tredje fick jag plötsligt nedanstående extremt nedslående meddelande från allas vår PostNord. Jag ringde deras kundtjänst (ja, det finns faktiskt ett nummer man kan ringa och, ja, det var kö...). Det besked jag fick från dem var att det saknades tulldeklaration på försändelsen. Jag påpekade att detta inte är speciellt ovanligt och att jag som mottagare relativt ofta uppmanas att gå in på deras webb och komplettera med uppgifter om innehåll och värde. Normalt löser man ju detta ex med en skärmdump från bukten eller likn.

Det svar jag då fick är att de nu har slutat med att skicka ut sådana förmaningar och att POSTNORD FROM NU RETURNERAR ALLA FÖRSÄNDELER SOM SAKNAR FULLSTÄNDIG TULLDEKLARATION!!! Att jag nästan började gråta och med darrande röst bedyrade att innehållet var ett ryskt, knappt fungerande, litet armbandsur till ett inköpsvärde av exakt 68 kr och 81 öre spelade ingen som helst roll.

Oavsett mitt eget öde låter ju detta ganska oroande, iom att det är relativt vanligt att det slarvas med tulldeklarationerna och att det ju har funnits en väl fungerande rutin för att rätta till dessa olyckliga fall.
Screenshot_20210408-131139_PostNord.jpg
 
Senast ändrad:
Det här var ju tråkigt.

För ett tag sedan köpte jag tre (ja, jag vet...) Komandirskies med titannitrid-behandlade boetter. Syftet var att få ihop donatorer för att kunna pussla ihop en egen variant av en klocka med en väldigt ovanligt urtavla (som tarvar en guldfärgad boett). Dessutom skulle jag få tre övningsobjekt för att få mer vana vid att serva klockor.

Så långt allting gott. Två av klockorna ha levererats, men när det nu strax var dags för den tredje fick jag plötsligt nedanstående extremt nedslående meddelande från allas vår PostNord. Jag ringde deras kundtjänst (ja, det finns faktiskt ett nummer man kan ringa och, ja, det var kö...). Det besked jag fick från dem var att det saknades tulldeklaration på försändelsen. Jag påpekade att detta inte är speciellt ovanligt och att jag som mottagare relativt ofta uppmanas att gå in på deras webb och komplettera med uppgifter om innehåll och värde. Normalt löser man ju detta ex med en skärmdump från bukten eller likn.

Det svar jag då fick är att de nu har slutat med att skicka ut sådana förmaningar och att POSTNORD FROM NU RETURNERAR ALLA FÖRSÄNDELER SOM SAKNAR FULLSTÄNDIG TULLDEKLARATION!!! Att jag nästan började gråta och med darrande röst bedyrade att innehållet var ett ryskt, knappt fungerande, litet armbandsur till ett inköpsvärde av exakt 68 kr och 81 öre spelade ingen som helst roll.

Oavsett mitt eget öde låter ju detta ganska oroande, iom att det är relativt vanligt att det slarvas med tulldeklarationerna och att det ju har funnits en väl fungerande rutin för att rätta till dessa olyckliga fall.
Screenshot_20210408-131139_PostNord.jpg
Inte helt ovanligt,samma sak har hänt mig ett antal ggr och jag brukar alltif be säljarna skiva i vikt,värde och vad som är i i förebyggande och ser jag inte att något hänt i tullen på en vecka så skickar jag alltid in kompletterande uppgiter till tullen...jag lider ärligt med dig broder!!!😫
 
Inte helt ovanligt,samma sak har hänt mig ett antal ggr och jag brukar alltif be säljarna skiva i vikt,värde och vad som är i i förebyggande och ser jag inte att något hänt i tullen på en vecka så skickar jag alltid in kompletterande uppgiter till tullen...jag lider ärligt med dig broder!!!😫
Bra idé. Dum fråga, men hur gör man för att fylla i kompletterande uppgifter på det förebyggande sätt som du så föredömligt föreslår?
 
Det här var ju tråkigt.

För ett tag sedan köpte jag tre (ja, jag vet...) Komandirskies med titannitrid-behandlade boetter. Syftet var att få ihop donatorer för att kunna pussla ihop en egen variant av en klocka med en väldigt ovanligt urtavla (som tarvar en guldfärgad boett). Dessutom skulle jag få tre övningsobjekt för att få mer vana vid att serva klockor.

Så långt allting gott. Två av klockorna ha levererats, men när det nu strax var dags för den tredje fick jag plötsligt nedanstående extremt nedslående meddelande från allas vår PostNord. Jag ringde deras kundtjänst (ja, det finns faktiskt ett nummer man kan ringa och, ja, det var kö...). Det besked jag fick från dem var att det saknades tulldeklaration på försändelsen. Jag påpekade att detta inte är speciellt ovanligt och att jag som mottagare relativt ofta uppmanas att gå in på deras webb och komplettera med uppgifter om innehåll och värde. Normalt löser man ju detta ex med en skärmdump från bukten eller likn.

Det svar jag då fick är att de nu har slutat med att skicka ut sådana förmaningar och att POSTNORD FROM NU RETURNERAR ALLA FÖRSÄNDELER SOM SAKNAR FULLSTÄNDIG TULLDEKLARATION!!! Att jag nästan började gråta och med darrande röst bedyrade att innehållet var ett ryskt, knappt fungerande, litet armbandsur till ett inköpsvärde av exakt 68 kr och 81 öre spelade ingen som helst roll.

Oavsett mitt eget öde låter ju detta ganska oroande, iom att det är relativt vanligt att det slarvas med tulldeklarationerna och att det ju har funnits en väl fungerande rutin för att rätta till dessa olyckliga fall.
Screenshot_20210408-131139_PostNord.jpg

Så fort dom har en bra rutin så ersätter postmord det med en sämre!!! 😥
 
Kul, verkar vara ganska sällsynta klockor, inte minst i fullt fungerande skick. Faktiskt första gången jag läser om hur en stämmgaffelklocka faktiskt fungerar. En liten fundering är att en vibration på 360 Hz ju borde höras som en ton från klockan...

Ja, ungefär så låter dom :)
Hörs om man håller klockan mot örat och lägger man den på ett träbord eller liknande får man ha bandet mellan annars hörs det i hela rummet.
 
Dagens klocka!

20210408_153524.jpg


Okej, vad har en svensk Gul med ryssland o göra?!

Det var så att Delgada hade en länk från Vostok som jag förbarmade mig över (tack @Delgada 😃).

Såklart är det ju till någon nyare Vostok, så den passar inte på mina Vintage med 18mm bandbredd. Fick leta lite i lådan och hittade Gul-klockan. Den har ju urverk från Kina som ju är granne med ryssland då det känns okej med ryskt band på den!

Tyvärr är bandet alldeles för stort på min handled (trots minsta inställning), men jag antar att detta går o lösa (bandet saknar sprintar). Kanske kapar jag ner det till 18mm... TBC...

20210408_153543.jpg
 
Antingen via den här länken https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/import-fran-annat-land/infortullning-av-importforsandelser
Eller på mail [email protected] och då får man handskaknings mail tillbaka för det får man inte via länken..😊
Bra idé. Dum fråga, men hur gör man för att fylla i kompletterande uppgifter på det förebyggande sätt som du så föredömligt föreslår?
Steg ett är dock att med hjälp av Google Translate försöka få säljaren förstå "hur galet noggranna svenska tullen är" och vad dom behöver för klarering.
Kanske hade jag otur för en dryg vecka sedan, men min uppfattning är att backoffice-adressen ej fungerar längre.
 
Dagens klocka!

20210408_153524.jpg


Okej, vad har en svensk Gul med ryssland o göra?!

Det var så att Delgada hade en länk från Vostok som jag förbarmade mig över (tack @Delgada 😃).

Såklart är det ju till någon nyare Vostok, så den passar inte på mina Vintage med 18mm bandbredd. Fick leta lite i lådan och hittade Gul-klockan. Den har ju urverk från Kina som ju är granne med ryssland då det känns okej med ryskt band på den!

Tyvärr är bandet alldeles för stort på min handled (trots minsta inställning), men jag antar att detta går o lösa (bandet saknar sprintar). Kanske kapar jag ner det till 18mm... TBC...

20210408_153543.jpg
Den synen gläder mig!😃👍
 
Steg ett är dock att med hjälp av Google Translate försöka få säljaren förstå "hur galet noggranna svenska tullen är" och vad dom behöver för klarering.
Kanske hade jag otur för en dryg vecka sedan, men min uppfattning är att backoffice-adressen ej fungerar längre.
Du har en poäng där, dvs att alltid försöka påpeka för säljaren vikten med att göra en komplett tulldeklaration. 👍
 
Det här var ju tråkigt.

För ett tag sedan köpte jag tre (ja, jag vet...) Komandirskies med titannitrid-behandlade boetter. Syftet var att få ihop donatorer för att kunna pussla ihop en egen variant av en klocka med en väldigt ovanligt urtavla (som tarvar en guldfärgad boett). Dessutom skulle jag få tre övningsobjekt för att få mer vana vid att serva klockor.

Så långt allting gott. Två av klockorna ha levererats, men när det nu strax var dags för den tredje fick jag plötsligt nedanstående extremt nedslående meddelande från allas vår PostNord. Jag ringde deras kundtjänst (ja, det finns faktiskt ett nummer man kan ringa och, ja, det var kö...). Det besked jag fick från dem var att det saknades tulldeklaration på försändelsen. Jag påpekade att detta inte är speciellt ovanligt och att jag som mottagare relativt ofta uppmanas att gå in på deras webb och komplettera med uppgifter om innehåll och värde. Normalt löser man ju detta ex med en skärmdump från bukten eller likn.

Det svar jag då fick är att de nu har slutat med att skicka ut sådana förmaningar och att POSTNORD FROM NU RETURNERAR ALLA FÖRSÄNDELER SOM SAKNAR FULLSTÄNDIG TULLDEKLARATION!!! Att jag nästan började gråta och med darrande röst bedyrade att innehållet var ett ryskt, knappt fungerande, litet armbandsur till ett inköpsvärde av exakt 68 kr och 81 öre spelade ingen som helst roll.

Oavsett mitt eget öde låter ju detta ganska oroande, iom att det är relativt vanligt att det slarvas med tulldeklarationerna och att det ju har funnits en väl fungerande rutin för att rätta till dessa olyckliga fall.
Screenshot_20210408-131139_PostNord.jpg
Historien fortsätter:
Killen i Ryssland blev inte alls så speciellt glad när han nåddes av mitt meddelande ang att paketet skulle returneras. Det visade sig nämligen att han definitivt hade gjort en fullständig tulldeklaration i Ryssland. Det är ibland kanske lätt att mer eller mindre tänka på Ryssland som ett U-land på vissa områden, men i detta fall ligger det tydligen till så att man inte ens får posta ett paket som skall utomlands utan att göra en fullständig elektronisk tulldeklaration. Jag har nu även fått en kopia på denna deklaration och har nu försökt att komplettera mitt ärende hos Postnord med dessa uppgifter.
Detta är nästan mer irriterande, eftersom det antyder att det saknas kommunikation mellan den svenska tullmyndigheten och motsvarande parter i andra (närliggande) länder och då hjälper det ju inte att avsändaren trots allt faktiskt gör rätt, suck... :mad:
 
Historien fortsätter:
Killen i Ryssland blev inte alls så speciellt glad när han nåddes av mitt meddelande ang att paketet skulle returneras. Det visade sig nämligen att han definitivt hade gjort en fullständig tulldeklaration i Ryssland. Det är ibland kanske lätt att mer eller mindre tänka på Ryssland som ett U-land på vissa områden, men i detta fall ligger det tydligen till så att man inte ens får posta ett paket som skall utomlands utan att göra en fullständig elektronisk tulldeklaration. Jag har nu även fått en kopia på denna deklaration och har nu försökt att komplettera mitt ärende hos Postnord med dessa uppgifter.
Detta är nästan mer irriterande, eftersom det antyder att det saknas kommunikation mellan den svenska tullmyndigheten och motsvarande parter i andra (närliggande) länder och då hjälper det ju inte att avsändaren trots allt faktiskt gör rätt, suck... :mad:
Är tulldeklarationen rätt så ska det ju inte returneras. Är deklarationen på engelska? Är bokstäverna så att de går att läsa?
 
God morgon vänner!
Glöm inte att det är Ryssfredag idag.
Jag helgar dagen med en Desert Shield som lite vanvördigt klätts i modern amerikansk camouflage.
Gammalt och nytt; ryskt och amerikanskt.
(Och ja; datumet var fel tidigt i morse - ordnat nu! ;))
5DE02BD2-200F-4442-8CBF-04A26468C0CC.jpeg
 
Senast ändrad:
Historien fortsätter:
Killen i Ryssland blev inte alls så speciellt glad när han nåddes av mitt meddelande ang att paketet skulle returneras. Det visade sig nämligen att han definitivt hade gjort en fullständig tulldeklaration i Ryssland. Det är ibland kanske lätt att mer eller mindre tänka på Ryssland som ett U-land på vissa områden, men i detta fall ligger det tydligen till så att man inte ens får posta ett paket som skall utomlands utan att göra en fullständig elektronisk tulldeklaration. Jag har nu även fått en kopia på denna deklaration och har nu försökt att komplettera mitt ärende hos Postnord med dessa uppgifter.
Detta är nästan mer irriterande, eftersom det antyder att det saknas kommunikation mellan den svenska tullmyndigheten och motsvarande parter i andra (närliggande) länder och då hjälper det ju inte att avsändaren trots allt faktiskt gör rätt, suck... :mad:
Är tulldeklarationen rätt så ska det ju inte returneras. Är deklarationen på engelska? Är bokstäverna så att de går att läsa?
Även detta har hänt mig!då har säljaren skrivit på ryska🙄!det finns ju tranlate så var är problemet egentligen??
 
Även detta har hänt mig!då har säljaren skrivit på ryska🙄!det finns ju tranlate så var är problemet egentligen??
Själv är jag lite mer förstående (även om jag inte är glad om jag blir drabbad). Men att nyttja Google Translate "digitalt" via en dator är en sak (då är det ju bara att kopiera en text på främmande språk, och låta GT översätta), men då det är skrivet på ett suddigt papper för hand är det inte lika lätt.
Jag har ju själv fått BILDER på bank- och kontouppgifter med kyrilliska bokstäver, och då blir det mer knepigt. Skall jag öppna språkets alfabet i en dator och hålla på att kopiera bokstav för bokstav som jag gissar personen skrivit, eller skall jag behöva testa bildöversättningar med kamera? (Inte helt lätta med handskriven text ...) Nästa gång kommer det ett paket med språk liknande Thai som ser ut som stenografi ...
Så jag har ändå en förståelse.
Inte kul, men ...
 
Är tulldeklarationen rätt så ska det ju inte returneras. Är deklarationen på engelska? Är bokstäverna så att de går att läsa?
Jag vet inte vad ni tycker, men detta är väl både läsbart och tydligt, dessutom på två språk. Mitt personliga fall spelar egentligen inte så himla stor roll mer än på ett principiellt plan, men jag undrar vad Postnord sysslar med, om de menar allvar med att detta är deras nya inställning till inkommande paket från länder utanför EU.

tulldeklaration.png
 
Själv är jag lite mer förstående (även om jag inte är glad om jag blir drabbad). Men att nyttja Google Translate "digitalt" via en dator är en sak (då är det ju bara att kopiera en text på främmande språk, och låta GT översätta), men då det är skrivet på ett suddigt papper för hand är det inte lika lätt.
Jag har ju själv fått BILDER på bank- och kontouppgifter med kyrilliska bokstäver, och då blir det mer knepigt. Skall jag öppna språkets alfabet i en dator och hålla på att kopiera bokstav för bokstav som jag gissar personen skrivit, eller skall jag behöva testa bildöversättningar med kamera? (Inte helt lätta med handskriven text ...) Nästa gång kommer det ett paket med språk liknande Thai som ser ut som stenografi ...
Så jag har ändå en förståelse.
Inte kul, men ...
Ja du har helt rätt där,är det slarvit skrivet så kan man ej fota och köra translate så jag har viss förståelse med kanske för tullen kan ju inte då veta vad som är i och värde.🤨
 
Tillbaka
Topp