Det här var ju tråkigt.
För ett tag sedan köpte jag tre (ja, jag vet...) Komandirskies med titannitrid-behandlade boetter. Syftet var att få ihop donatorer för att kunna pussla ihop en egen variant av en klocka med en väldigt ovanligt urtavla (som tarvar en guldfärgad boett). Dessutom skulle jag få tre övningsobjekt för att få mer vana vid att serva klockor.
Så långt allting gott. Två av klockorna ha levererats, men när det nu strax var dags för den tredje fick jag plötsligt nedanstående extremt nedslående meddelande från allas vår PostNord. Jag ringde deras kundtjänst (ja, det finns faktiskt ett nummer man kan ringa och, ja, det var kö...). Det besked jag fick från dem var att det saknades tulldeklaration på försändelsen. Jag påpekade att detta inte är speciellt ovanligt och att jag som mottagare relativt ofta uppmanas att gå in på deras webb och komplettera med uppgifter om innehåll och värde. Normalt löser man ju detta ex med en skärmdump från bukten eller likn.
Det svar jag då fick är att de nu har slutat med att skicka ut sådana förmaningar och att POSTNORD FROM NU RETURNERAR ALLA FÖRSÄNDELER SOM SAKNAR FULLSTÄNDIG TULLDEKLARATION!!! Att jag nästan började gråta och med darrande röst bedyrade att innehållet var ett ryskt, knappt fungerande, litet armbandsur till ett inköpsvärde av exakt 68 kr och 81 öre spelade ingen som helst roll.
Oavsett mitt eget öde låter ju detta ganska oroande, iom att det är relativt vanligt att det slarvas med tulldeklarationerna och att det ju har funnits en väl fungerande rutin för att rätta till dessa olyckliga fall.