• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
KGB idag.
IMG_20210419_165334.jpg


Edit: Blev byte till länk.
IMG_20210419_174538.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Dagens Vostok, eller ja snarare kvällens. Hämta den efter middagen.

20210419_180205.jpg


Boetten fick sig ett snabbspa.Verkar vara servad senast 30/7 -02 😃

20210419_182813.jpg


Har inte gjort något åt det repiga glaset, det verkar ha krympt lite, så det får nog bli ett nytt glas...

20210419_183707.jpg


Edit: En bild till så man ser den ovala boetten bättre. Gillar även samurajvisarna 😎
20210419_185225.jpg
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
2-Faktor
Ja, jag har bara lyckats beställa än så länge, får se om något kommer fram 😃.

Har kört allt utan försäkring på posten (små summor), men frågan är nog om man nästan bör använda det då säljarna i princip aldrig verkar stå för om något försvinner längs vägen...
Jag har aldrig varit med om att nått varit fel eller inte kommit fram från köp på Meshok,däremot är tydligen tullhel..e för j...a långsamma just nu,har väntat på att tulla ett paket från Cousins i england i 3 veckor nu så de är f..n inte snabba...
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Jag har aldrig varit med om att nått varit fel eller inte kommit fram från köp på Meshok,däremot är tydligen tullhel..e för j...a långsamma just nu,har väntat på att tulla ett paket från Cousins i england i 3 veckor nu så de är f..n inte snabba...
Jag har två paket som har lämnat Ryssland redan efter en vecka, men räknar med 3-4 veckor här i Sverige innan de är på väg till postlådan.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag har aldrig varit med om att nått varit fel eller inte kommit fram från köp på Meshok,däremot är tydligen tullhel..e för j...a långsamma just nu,har väntat på att tulla ett paket från Cousins i england i 3 veckor nu så de är f..n inte snabba...

Tja, har haft problem två gånger so far (dock ej från ryssland).

Ett paket i sverige försvann helt. Ett annat paket från uk åkte runt lite i europa innan det åkte tillbaka till uk (kom aldrig fram till sverige).

Såvisst händer det att saker inte kommer fram...
 

Beo

Patek
2-Faktor
Tja, har haft problem två gånger so far (dock ej från ryssland).

Ett paket i sverige försvann helt. Ett annat paket från uk åkte runt lite i europa innan det åkte tillbaka till uk (kom aldrig fram till sverige).

Såvisst händer det att saker inte kommer fram...
Ja postgången har en del att önska just nu verkar det som,men som med allt annat så är det tydligen Coronas fel🙄?!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ja det är inte roligt att de saboterar en hobby och klen glädje i dessa jädra tider!😢

Jag skulle nog tro att det finns flera orsaker till den långa väntetiden, det börjar med ett gäng socialt svältfödda klocknördar, en massa andra socialt svältfödda människor...

... alla har alldeles för mycket tid över till och hitta "nya" saker på nätet de behöver, så de unnar sig en sak eller två (eller 30)...

... och så blir det problem. Lösningen är ju rätt uppenbar, sluta köp så löser det sig!

Då blir det mer åt mig o köpa o kortare behandligstid hos tullen etc för mig och ni andra har inga problem! Man brukar kalla det win-win! 😇
 

Beo

Patek
2-Faktor
Jag skulle nog tro att det finns flera orsaker till den långa väntetiden, det börjar med ett gäng socialt svältfödda klocknördar, en massa andra socialt svältfödda människor...

... alla har alldeles för mycket tid över till och hitta "nya" saker på nätet de behöver, så de unnar sig en sak eller två (eller 30)...

... och så blir det problem. Lösningen är ju rätt uppenbar, sluta köp så löser det sig!

Då blir det mer åt mig o köpa o kortare behandligstid hos tullen etc för mig och ni andra har inga problem! Man brukar kalla det win-win! 😇
Så är det men man kan med göra som så att man anställer och utökar när man med skaffat sig en ytterligare inkomstkälla(75:- för allt utaför eu) samt att de ger högaktningsfullt i om paketen under 500:- inte ska momsas om de kommer som gåva mm..men jag kan ha fel och är bara en j..a gnällgubbe😎
 

Vostok

Audemars
Jag skulle nog tro att det finns flera orsaker till den långa väntetiden, det börjar med ett gäng socialt svältfödda klocknördar, en massa andra socialt svältfödda människor...

... alla har alldeles för mycket tid över till och hitta "nya" saker på nätet de behöver, så de unnar sig en sak eller två (eller 30)...

... och så blir det problem. Lösningen är ju rätt uppenbar, sluta köp så löser det sig!

Då blir det mer åt mig o köpa o kortare behandligstid hos tullen etc för mig och ni andra har inga problem! Man brukar kalla det win-win! 😇
Jag minns en tid innan Postnord höll på och lekte tullverk och faktiskt levererade post och då va det nästan aldrig något problem sen började folk handla en massa plastskit från Kina på Wish och helt plötsligt blev det Postnords uppgift att börja ta ut en massa avgifter för detta och då löstes det genom att man betalar tull direkt till Wish och allt var frid och fröjd trodde man.... Men Postnord fortsatte sitt korståg mot väderkvarnarna och ta ut avgifter av privatpersoner även fast "Wish problematiken" är löst... Morr!!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Godmorgon!
Som sades igår blir det på nytt en kronograf på armen idag. Denna "Poljot Sport" delar boett med en av de Shturmanskies jag presenterade i förra veckan och har även samma inbyggda bezel, här dock med klassisk 60-minutersgradering. Tavlans layout är lite egen och kanske ngt rörig iom de ganska stora "klossarna" bakom några av index-markeringarna. Kronografens småtavlor har ngt mindre diameter jämfört med övriga kronografer i samlingen, vilket kan påverka läsbarheten en aning. Oavsett inget stort problem. Kontraster och färgval är annars helt OK och det är inga problem med läsbarheten.
Just denna modell har ett inte oviktig symbolisk plats i Sovjet/Rysslands historia. Som synes är det en export-modell och den presenterades precis i skarven innan Ryssland blev till i sin nya skepnad. Landet måste närmast ha knakat av förväntningar kring vad den nya verkligheten skulle medföra för fantastiska möjligheter. Så, att klockan riktar sig utåt mot en annan marknad än den inhemska är alltså knappast en slump. Sport-referensen är kanske den allra viktigaste i sammanhanget. OS 1992 hölls i Albertville strax efter det nya Rysslands tillkomst och de fd Soviet-staterna (förutom Baltländerna) deltog som "OSS" och tävlade för sista gången i de röda Soviet-färgerna. Det blev ett sista OS-guld för detta lag och man kanske kan säga att guldet symboliserar avslutet av en epok, med allt vad den hade inneburit på gott och ont.
20210420_080316.jpg


Länk till Polmax och sida relaterad till ovanstående:
 
Senast ändrad:

Chimy27

Cartier
0F52BEDD-F806-4FA3-B1FC-BDFE8E30DAF6.jpeg

Idag fick min Poljot hänga med till jobbet. Jag tycker så sjukt mycket om den, men den läggs sällan ut på forumet pga att jag aldrig lyckas ta en bra bild på den.
Dock vet jag väldigt lite om denna modell. Är det någon här i tråden som vet något om klockan?
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
0F52BEDD-F806-4FA3-B1FC-BDFE8E30DAF6.jpeg

Idag fick min Poljot hänga med till jobbet. Jag tycker så sjukt mycket om den, men den läggs sällan ut på forumet pga att jag aldrig lyckas ta en bra bild på den.
Dock vet jag väldigt lite om denna modell. Är det någon här i tråden som vet något om klockan?
Jag vet inte jättemycket om denna, men klockan tycks vara baserad på Poljot/Maktime 31681. Riktigt snygg i ditt utförande med lite militär look.

 

Rikala

Patek
2-Faktor
0F52BEDD-F806-4FA3-B1FC-BDFE8E30DAF6.jpeg

Idag fick min Poljot hänga med till jobbet. Jag tycker så sjukt mycket om den, men den läggs sällan ut på forumet pga att jag aldrig lyckas ta en bra bild på den.
Dock vet jag väldigt lite om denna modell. Är det någon här i tråden som vet något om klockan?

Det är en Aviator som är märket. Finns lite och läsa om märket om du söker i tråden...

Numera är det Schweitzisktägt märke.
 

Chimy27

Cartier

Jox

Rolex
2-Faktor
Kan man gilla ryska klockor utan att sympatisera eller tycka KGB är så värst koolt? ...frågar åt en vän.
Du kan hälsa din vän att det kan man absolut. Dock ska man vara försiktig med att yttra detta i närheten av klockorna då KGB garanterat byggt in avlyssning i dem och har spetznaz agenter redo att ta in alla oliktänkande på "vänskapliga samtal" på Gulag-vis
 

v0n

Patek
2-Faktor
Du kan hälsa din vän att det kan man absolut. Dock ska man vara försiktig med att yttra detta i närheten av klockorna då KGB garanterat byggt in avlyssning i dem och har spetznaz agenter redo att ta in alla oliktänkande på "vänskapliga samtal" på Gulag-vis
Såg den sjukaste dokumentären igår kväll, eller min vän gjorde och blev lite tveksam till KGBs sätt att "arbeta" bara 🤷🏻‍♂️
Hälsar vännen att han inte ska fundera så mycket, hej hej.
 
Topp