• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Tar igen mig en stund i fåtöljen i sällskap av trevligt patinerad tunna. Har slitit ute på tomten med att börja gräva för ny häck (då med japansk quartz på handleden 😀)
20210417_173233.jpg

Tror inte det - jag kan ju ställa om klockan utan problem (så att visarna är långt ifrån varandra) och den vill ändå inte gå igång...
Jag har varit med om att automatuppdragets tänder har rensats lite och att några tänder har satt sig i löpverket,lite mer jobbigt att hitta om man inte skruvat så mycket i klockor.😞

Senast ändrad:
Perf👌😍!gör inte alla så🤪!det är ju för enkelt med dubbelhäftande tape va😊?
Jag har faktiskt lött nya fötter på en urtavla en gång men den va inte rysk :D Dock finns det ju "dial dots" att köpa.
Eller så tar man "Ivans kalasklister" vilket jag varit med om på en klocka där jag fick spränga bort urtavla från verket, efter det förespråkar jag att man EJ ANVÄNDER LIM!!!

Senast ändrad:
Cool!
Ser ut som en (gammal) sekundvisar-plupp fastnat på 5-indexet?
Eller är det en rysk rosa diamant som Sergei råkat tappa in i boetten?
;) :cool:
Nädå, Oleg har "fixat till" en av tavlans fötter på detta estetiskt fulländade sätt. Som av en händelse doldes detta av en av visarna på samtliga bilder som Oleg visade upp på bukten. Jag ser det närmast som en del av klockans personlighet. Sedan fanns det lite annat som behövde fixas till. Bla påpekade skarpögd forumkamrat att stötskyddet hade lossnat från balanshjulets infästning och låg löst i boetten 🤣

Som sagt inspirerande tråd! Grävde i lådorna och hittade min första Ryss inköpt i Athen 90 eller 91 på väg hem från båtluff. Stod Ryssar i varje gathörn och krängde allt möjligt. Snacka om en värld i förändring.
16186759721518120946335449062675.jpg
Lite coolt med gamla klockor som köptes "DÅ" - och inte letas upp på eBay idag!
Fint skick!
Vilka minnen man har från den tiden!!!

Lite coolt med gamla klockor som köptes "DÅ" - och inte letas upp på eBay idag!
Fint skick!
Vilka minnen man har från den tiden!!!

Det var då man skulle börjat samla klockor!

Klockan jag kommer ihåg att jag köpte under 90-talet var en fake-rolex (på Cypern), inget man direkt är stolt över idag. Antagligen köpte jag någon mer klocka, får kolla lite i arkivet, inga ryssar dock på den tiden.

Trevlig!!👍
Visst är det en 170600?
Jag är lite brydd över just den. Jag har nämligen sett att de skiljer sig åt mellan vostok-watches.24com och soviet.market med samma ref nr.
Så här ser den ut på vostok-watches.24com
image.jpg

Som din alltså.
Så här ser den ut på soviet.market
0bbdd6811a3fa5f72bb043b2cf60c339.jpg

Fetare markeringar och annan bezel. Jag har aldrig sett tidigare att samma ref.nr kan se olika ut på olika ställen.
Någon annan som noterat detta eller liknande fenomen?
Det var detta jag menade med "gamla" och "nya" tavlor, som kan heta samma nummer - men ändå vara rätt olika.
Denna klassiska (0)820 tavla som härstammar från en av de tidiga 119-tunnorna från ca 1983.
Originalet med "Sergei-klantigt handmålade" index och siffror:
_GAMMAL.PNG

och de senare fabriksgjorda med samma referensnummer, men lite tristare och mer könlösa:
_NY.PNG

Det var detta jag menade med "gamla" och "nya" tavlor, som kan heta samma nummer - men ändå vara rätt olika.
Denna klassiska (0)820 tavla som härstammar från en av de tidiga 119-tunnorna från ca 1983.
_GAMMAL.PNG

och de senare fabriksgjorda med samma referensnummer, men lite tristare och mer könlösa:
_NY.PNG

Det är ju dessutom helt olika sekundvisare på de där!

_GAMMAL.PNG

_NY.PNG

Vad högt T det var i BocTok logotypen :) Jag tror den sista tavlan är nytillverkad men dock inte av Vostok :)

fakedial.jpg

Senast ändrad:
Vilket söndagsväder!!👍😁
20210418_175927.jpg
Ah, jasså? :oops:
Jag håller på och röjer här hemma för att ge plats åt hantverkare som ska komma och renovera imorgon. Jag får ta igen det nästa helg.
I röran hittade jag den här:
IMG_20210418_170535.jpg

Ibland när man slösurfar hittar man grejer som bara är för bra för att släppa. Den här kinesiska kronografen var för intressant för att bara bläddra förbi. Nu hittade jag den igen. Har inte ens tagit av plasten från den.
Förlåt för att det blivit off topic.

Tillbaka
Topp