• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Blev lite inspirerad av gårdagens diskussioner, så min spion får hänga på idag 😃.

20210421_110429.jpg

Disclamer:

Varken jag eller klockan står för vad som skett i historien bakåt i tiden (gäller även frammåt i tiden heller för den delen), generellt allt vad klockans utseende/funktion etc som ev. skulle kunna tolkas som stötande m.m. för tredje part.

Tyvärr är inte bandet vegant, utan tillverkat av restprodukt från annan produktion.

Förstår de som inte gillar bund, för det var väl nazisterna som började med dom?! 😜
Nja, det spelar nog inte in i mitt fall och då är jag verkligen ingen som på något sätt vill framhäva någonting som nassarna åstadkom på något positivt sätt över huvud taget. I mitt fall är det bara så enkelt att jag inte tycker att bund framhäver själva klockan tillräckligt mycket. Känns lite som att boetten blir pålägget på en smörgås på något sätt... :) Min första klocka någonsin i början av 70-talet satt på svart bund med nitar, så jag har egentligen en i grunden positiv relation till bund, men numera... nja.

Postade ju detta citat från en klocksida i mars.
Personligen är jag mer där åt, än tvärt om ;) 🤣:cool: Men det är jag.
"I’m a fan of, and can appreciate, just about anything that’s associated with the little timekeeping marvels that we love.
That is, unless you are talking about Bund straps. Because Bund straps are terrible. I don’t use the word hate very often, but when I do, it’s in reference to the Bund strap.
Here’s a fun game. How many redeeming qualities do Bund straps have? Answer, none. The only man who could pull one off was the coolest man who ever lived, Paul Newman … and even he only barely got away with it.
"
1618999419887.png

• Like
Reactions: Beo
Nja, det spelar nog inte in i mitt fall och då är jag verkligen ingen som på något sätt vill framhäva någonting som nassarna åstadkom på något positivt sätt över huvud taget. I mitt fall är det bara så enkelt att jag inte tycker att bund framhäver själva klockan tillräckligt mycket. Känns lite som att boetten blir pålägget på en smörgås på något sätt... :) Min första klocka någonsin i början av 70-talet satt på svart bund med nitar, så jag har egentligen en i grunden positiv relation till bund, men numera... nja.

Vill bara påpeka att det inte var menat åt dig på något sett!

Skulle faktiskt tro att nassarna faktiskt gjorde en del bra saker, som säkert används än idag, även om det mesta de gjorde var sjukt! Tänk vad en person kan ställa till med...

"I’m a fan of, and can appreciate, just about anything that’s associated with the little timekeeping marvels that we love.
That is, unless you are talking about Bund straps. Because Bund straps are terrible. I don’t use the word hate very often, but when I do, it’s in reference to the Bund strap.
Here’s a fun game. How many redeeming qualities do Bund straps have? Answer, none. The only man who could pull one off was the coolest man who ever lived, Paul Newman … and even he only barely got away with it.
"
1618999419887.png

Tål o upprepas! Bund e najs!
Så även skinn, länk, nato, lädernato, raggarlänk, tyg, gummi...

"
1618999419887.png
Jag är ganska säker på att det där bundbandet satt på när klockan såldes hos Phillips för typ 150 mille.

Jag tror faktisk bund är äldre än så. Vill minnas att jag sett någon orch med bund i "Sagan om ringen" filmerna. Fast då utan klocka förstås...
Ja, Sagan om ringen utspelar sig ju faktiskt för jätte-jätte-jätte-längesen! :D

Allvarligt så såg väl de första armhölstren för fickur, som användes under första världskrigets skyddegravsstrider, ganska mycket ut som bund, så idén är högst sannolikt pre-nasse-tid. Tanken är väl att helt enkelt skydda armen från den kalla metallen. Ja, och så var det ju det här med orcherna...

Bund straps were first issued to German aviators during WWII by the Federal Republic of Germany, a.k.a. Bundesrepublik Deutschland. Particularly useful in hostile war circumstances, the strap was equipped with the famous bund, a protective leather backing that came between the wrist and the watch.

Mera Bund läsning
Redan avhandlat ☝
Jag tror faktisk bund är äldre än så. Vill minnas att jag sett någon orch med bund i "Sagan om ringen" filmerna. Fast då utan klocka förstås...

"Bund, värt sin vikt i guld!" (nä, det räcker nog inte i detta fall... :) )

Oj! Det var en riktigt fin samling bund straps. Kul att se!👍

Tack! Har inte samlat på bund, men råkat bli några på vägen eftersom det är såå snyggt och ubercoolt! 😃

Väldigt mycket bund plötsligt... hur hamnade vi egentligen här? 🤣

Hehe. Mer bund åt folket!

Kanske skall ge igen med o köra en bundvecka framöver... Tycker det vart alldeles för mycket kronografer det senaste?! 😜

(Iofs kan det nog inte bli för mycket kronografer).

Sedan finns det ju dom som inte fattat grejjen med bund än, eller mao inte är tillräckligt coola (än) för o bära bund 😉

• Like
Reactions: Jox
Ännu ett grymt läckert urverk som man vill kika närmre på :)

1619032960212.png

1619032730773.png

1619032730162.png

Någon som har ett sådant? Snyggt iallfall 😃. Nu har jag inte full koll på automater, men 31 stenar, behöver man verkligen det?

Edit: Antalet stenar kanske är fler än normalt pga alarm-funktionen? Missade det igår... Coolt med mekaniskt alarm, har bara en klocka so far med det o det är ingen ryss.

Senast ändrad:
Någon som har ett sådant? Snyggt iallfall 😃. Nu har jag inte full koll på automater, men 31 stenar, behöver man verkligen det?

Edit: Antalet stenar kanske är fler än normalt pga alarm-funktionen? Missade det igår... Coolt med mekaniskt alarm, har bara en klocka so far med det o det är ingen ryss.
Den är ganska ovanlig och har sett till salu endast en gång och då med ett pris på över hundratusen :)
33 juveler är det i verket (vilket även @Beo skrev ser jag) :) Den som har mest juveler vinner ;)

Efter att ha testat lite olika band och länkar landade jag till slut på brunt sportläder för denna Dude-utan-datum-med-stora-lumeprickar, som @Samlarn hade den oerhört trevliga smaken att låta mig ta över. Grym kombo tycker jag själv inkl avskalad look från cool bezel. Och de där sprickorna i tavlan... 😍
20210422_080000.jpg

Tillbaka
Topp