• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Godmorgon kamrater!
Är det inte lite ryssväder idag? Jo visst. Vilken tur att man kunde matcha med en ryssklocka då. Och så lite kontemplation vid kaffemaskinen väl framme på ämbetet.
Jag önskar er en bra dag!
20210422_080010.jpg
 

Samlarn

Rolex
Efter att ha testat lite olika band och länkar landade jag till slut på brunt sportläder för denna Dude-utan-datum-med-stora-lumeprickar, som @Samlarn hade den oerhört trevliga smaken att låta mig ta över. Grym kombo tycker jag själv inkl avskalad look från cool bezel. Och de där sprickorna i tavlan... 😍
20210422_080000.jpg
Det är kul när klockorna kommer i händerna på människor som förstår det unika i en detalj som urtavlan.
Att du eller jag får se en så'n där blå urtavla till salu igen - till rimligt pris - tror jag inte kommer att hända. Fler kommer att upptäcka det unika i urtavlan och se skönheten.
Vostok kanske utvecklar designen av urtavlan lite mer?
Bezeln var ett "långskott" som gick in. :D Hoppas att du får användning för klockan länge!
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Oj här händer det grejer när man är borta från ryska delen några dagar^^.
Men en sak jag funderat på är hur kan det komma sig att Poljot klockorna är så mycket dyrare än vad Vostok är?
Menar du några av kronograferna som visats här på forumet så är det väl just för att det är mekaniska kronografer.
Överlag historiskt ansågs väl även Poljot göra de bästa ryska klockorna rent tekniskt och "finish-mässigt". Rätta mig gärna om jag har fel.

Kikar du på nya "Poljot" så hamnar du nog på Poljot Internationals sida och det är ett tyskt märke som, vad jag förstår det som, inte har mycket att göra med ursprungliga Poljot. De priserna ligger ett par snäpp högre än Vostok, ja.

Sen handlar det ju en del om modeller också. Finns nya Vostok-klockor som går på en del om man går ifrån Amphibia-linjen.
 
Menar du några av kronograferna som visats här på forumet så är det väl just för att det är mekaniska kronografer.
Överlag historiskt ansågs väl även Poljot göra de bästa ryska klockorna rent tekniskt och "finish-mässigt". Rätta mig gärna om jag har fel.

Kikar du på nya "Poljot" så hamnar du nog på Poljot Internationals sida och det är ett tyskt märke som, vad jag förstår det som, inte har mycket att göra med ursprungliga Poljot. De priserna ligger ett par snäpp högre än Vostok, ja.

Sen handlar det ju en del om modeller också. Finns nya Vostok-klockor som går på en del om man går ifrån Amphibia-linjen.
Tack för svaret!

Trodde Poljot fortfarande var ryska klockor än idag. Så det är bara Vostok som fortfarande gör klockor i Ryssland?
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Tack för svaret!

Trodde Poljot fortfarande var ryska klockor än idag. Så det är bara Vostok som fortfarande gör klockor i Ryssland?
Slava och Raketa gör fortfarande klockor i Ryssland vad jag vet.
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tack för svaret!

Trodde Poljot fortfarande var ryska klockor än idag. Så det är bara Vostok som fortfarande gör klockor i Ryssland?
Raketa har väl fortfarande kvar tillverkning i Ryssland, vad jag kan förstå.

Om du kollar på Meranoms hemsida hittar du en hel del varianter på märken. Det som kallas "Amfibia" resp "Vostok Europe" är mer eller mindre avknoppade märken som inte har så jättemycket att göra med det ursprungliga Vostok. Här är priserna också betydligt högre och kanske mer på modern Poljot-nivå.

Om du däremot ser på Vostok Amphibian resp Komandirskie så är detta fortfarande klockor som har väldigt mycket gemensamt med de modeller som tillverkades under Soviet-tiden och som fortfarande även är baserade på exakt motsvarande 24xx-urverk.

Jag lyssnade på en podd av TBWS, där killen som heter Kaz beskrev dagens klockor från Vostok ganska bra som att man kan köpa en vintage-klocka med alla fördelarna med en ny klocka utan att få några av nackdelarna med att köpa vintage. Det är helt enkelt klockor som har kvar mycket/allt av arvet från den gamla tiden. Dessutom har Amphibian-klockorna fortfarande samma ruskigt bra fungerande vattentäthet som när grundmodellen konstruerades på 60-talet! (du dör långt innan klockan gör det... :) )

Som har påpekats ovan är en mekanisk kronograf alltid dyrare jmf med en mekanisk klocka med färre komplikationer, så är det nog hos alla klockmärken i världen.

 

Rikala

Patek
2-Faktor

Rikala

Patek
2-Faktor
Efter att ha testat lite olika band och länkar landade jag till slut på brunt sportläder för denna Dude-utan-datum-med-stora-lumeprickar, som @Samlarn hade den oerhört trevliga smaken att låta mig ta över. Grym kombo tycker jag själv inkl avskalad look från cool bezel. Och de där sprickorna i tavlan... 😍
20210422_080000.jpg

Snygg!

Jag hittade någon med stora pluppar till ok pris o tänkte, wow den skall jag köpa tills jag kom på att det var datum på den tavlan. Nåja, får leta vidare... Gillar igentligen datum, men inser att jag är för lat för att ändra.

Gårdagens klocka brydde jag mig aldrig om att ställa in datum på trots att det var en dag ifrån. Dessutom blev det inte ens av att jag ställde tiden rätt...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det stämmer väldigt bra det. 1936 tror jag det var som Sovietunionen förvärvade verktyg, material, patent och kunskap via ett samarbete med franska LIP. Att det just blev LIP berodde på att det företaget hade ganska grava ekonomiska problem. Detta blev grunden till det ryska klockmärket Zvezda, vars första modeller var mer eller mindre rakt av ryska utgåvor av de franska förlagorna. Modellerna i fråga var av i "tank-stil"; den fyrkantiga modell som jag tror det var Cartier som var först med. En rolig detalj är att de tidiga utgåvorna av de rysktillverkade urverken fortfarande fick "Geneva stripes", något som sedan dess inte riktigt har varit en Sovietisk/Rysk tradition. Det här med att smycka ut verken tillför ju ingenting funktionellt och därmed är det ointressant enligt den senare synen på hur ett urverk skall tillverkas... :)

Som av en händelse har jag just ett exemplar av en Zvezda från 50-talet på väg hem från ett land öst. Om jag inte har fattat fel tror jag att det är frågan om en klocka av modellen Zvezda 151-K, men jag kan ju ha killgissat fel, detta är relativt okänd mark för mig.

Bundbandet kommer att ryka till förmån för svart läder. Tror att det är 18 mm luggvidd, som för en gångs skull sannolikt inte kommer att se smalt ut i förhållande till boetten... :)
zvezda_02.jpg


18 mm brett verk med Geneva stripes: 😍
zvezda_07.jpg


Edit: Det finns ett intressant pod-avsnitt med TBWS som tar upp just LIP och hela historien med det ryska förvärvet. Det var pga detta som jag plötsligt kände att jag villhövde just en Zvezda, attans! 🤣

Måste... stå... emot...

Okej, gick inte!
Blev inspererad, så jag slog till på den här...

20210422_142414.jpg


Jo, jag vet att det är en dammodell, men inte helt omöjligt att liknande faktiskt bars även av män tidigt. Kommer på bund, men med väldigt smalt band och även avsmalande "skyddsläder" under klockan.
Funderar på och köra något annat bund med samma smala bandtyp fast med ett mer rakt "skyddsläder", så klockan upplevs större än vad den är. Får se om det är någon bra idé när den kommer...
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Måste... stå... emot...

Okej, gick inte!
Blev inspererad, så jag slog till på den här...

20210422_142414.jpg


Jo, jag vet att det är en dammodell, men inte helt omöjligt att liknande faktiskt bars även av män tidigt. Kommer på bund, men med väldigt smalt band och även avsmalande "skyddsläder" under klockan.
Funderar på och köra något annat bund med samma smala bandtyp fast med ett mer rakt "skyddsläder", så klockan upplevs större än vad den är. Får se om det är någon idé när den kommer...
Kul! Min är på ingång, har landat i Sverige nu...
 

Samlarn

Rolex
Snygg!

Jag hittade någon med stora pluppar till ok pris o tänkte, wow den skall jag köpa tills jag kom på att det var datum på den tavlan. Nåja, får leta vidare... Gillar igentligen datum, men inser att jag är för lat för att ändra.

Gårdagens klocka brydde jag mig aldrig om att ställa in datum på trots att det var en dag ifrån. Dessutom blev det inte ens av att jag ställde tiden rätt...
Är det den här du letar efter?
s-l1600.jpg

 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Vissa klockor ruvar på hemligheter. Jag har misstänkt att min Generalskie med vackert krackelerad tavla i skimrande guld egentligen var tänkt som någonting helt annat. Främst har min tanke baserats på att visarna och även tavlans text har relativt dålig kontrast mot tavlan. I praktiken har det helt enkelt varit ganska svårt att se hur mycket klockan är.

20210422_163348.jpg


Som ett litet eftermiddagsprojekt plockade jag därför ut verket från boetten och tog en närmare till på tavlans kant, och minsann, visst har tavlan varit blå!

20210422_164205.jpg


Jag letade fram en uppsättning svarta minut- och timvisare från gömmorna. En röd sekundvisare hade jag nyligen fått över från en Komandirskie jag hade slaktad i utbildningssyfte. Eftersom tavlan gissningsvis är duktigt skör i det nuvarande skicket var det en ganska nervös nybörjaramatörurmakare som väldigt försiktigt drog bort de gamla visarna. Ersättningsvisarna satt snart på plats, och...

20210422_171754.jpg


Inte helt fel om jag får säga det själv. Franken? Jamenvisst!!! :D

Nedan en kompisbild tillsammans med en Komandirskie från samma tid med motsvarande tavla i originalfärg. Den klockan är NOS och har enligt uppgift bokstavligen legat i en mörk låda hela sitt liv (hittills... :) )

20210422_174412.jpg

Edit: Tittar man riktigt nära på tavlan på den blå Komandirskien kan man se att även denna har fått antydningar till tunna sprickor. Dock ingen blekning av färgen.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor

Delgada

Patek
Vissa klockor ruvar på hemligheter. Jag har misstänkt att min Generalskie med vackert krackelerad tavla i skimrande guld egentligen var tänkt som någonting helt annat. Främst har min tanke baserats på att visarna och även tavlans text har relativt dålig kontrast mot tavlan. I praktiken har det helt enkelt varit ganska svårt att se hur mycket klockan är.

20210422_163348.jpg


Som ett litet eftermiddagsprojekt plockade jag därför ur verket ur boetten och tog en närmare till på tavlans kant, och minsann, visst har tavlan varit blå!

20210422_164205.jpg


Jag letade fram en uppsättning svarta minut- och timvisare från gömmorna. En röd sekundvisare hade jag nyligen fått över från en Komandirskie jag hade slaktad i utbildningssyfte. Eftersom tavlan gissningsvis är duktigt skör i det nuvarande skicket var det en ganska nervös amatörurmakare som väldigt försiktigt drog bort de gamla visarna. Ersättningsvisarna satt snart på plats, och...

20210422_171754.jpg


Inte helt fel om jag får säga det själv. Franken? Jamenvisst!!! :D

Nedan en kompisbild tillsammans med en Komandirskie från samma tid med motsvarande tavla i originalfärg. Den klockan är NOS och har enligt uppgift bokstavligen legat i en mörk låda hela sitt liv (hittills... :) )

20210422_174412.jpg

Edit: Tittar man riktigt nära på tavlan på den blå Komandirskien kan man se att även denna har fått antydningar till tunna sprickor. Dock ingen blekning av färgen.
Sånt gillar man att läsa om!👍
 
Topp