• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

+1

Sedan känns ju den frankenmodden väldigt okej särskilt som den högra hade svarta visare som orginal så är är det la bara sekundvisaren som kanske är franken?

Om nu någon bryr sig så mycket om franken här inne i denna tråd, då det moddas på rätt friskt här 😃.
Jag hämtade lite inspiration från mroatmans sida om Generalskie och där finns det faktiskt ett och annat exemplar med röda sekundvisare... 😉

Gissar på att du "snodde" den här som jag hade span på? 😡😂😘
Edit: Va menat till @Rikala
Screenshot_20210422_190440_com.ebay.mobile.jpg

Förvillande lik den jag köpte... 😇

Du kan få köpa den dyrare av mig sen när jag tröttnat 😜😘

Haha, får skylla mig själv som va dumsnål. Det var ett bra originalpris, men gav ett skambud och hoppades på ett motbud någonstans mitten. Har ju fungerat ibland innan 🤔😂

Men grattis, fin är den 👍

Jo, jag kanske borde gjort samma sak och fått den billigare (brukar ge annat bud när man kan)... Men, nu vann jag den 😃.

Hade inte gjort något om du köpt den innan mig heller, har blivit lite mycker det senaste...

Godmorgon och trevlig ryssfredag på er alla! Jag tänkte att jag dagen till ära skulle passa på att presentera innehållet i de lådor jag bara visade utsidan av häromveckan.

Så, här är min samling (ja, några klockor som inte är ryska har nog lyckats smyga sig med, men de är i kraftig minoritet :) )

1619156204112.png

1619156239919.png

1619156272474.png

1619156352322.png

1619156397102.png

1619156422021.png

1619156439812.png

Godmorgon och trevlig ryssfredag på er alla! Jag tänkte att jag dagen till ära skulle passa på att presentera innehållet i de lådor jag bara visade utsidan av häromveckan.

Så, här är min samling (ja, några klockor som inte är ryska har nog lyckats smyga sig med, men de är i kraftig minoritet :) )

1619156204112.png

1619156239919.png

1619156272474.png

1619156352322.png

1619156397102.png

1619156422021.png

1619156439812.png

Herregud vad många fina klockor... Vilken samling!

Såg, som du även sa, ett par andra klockor, som t.ex. Omega, Zenith, Tissot, dessa är ju bra o ha när skall göra grovjobb som t.ex. byta däck på bilen etc 😉

Du har några platser över till nya fynd med! 😃

1619156204112.png

1619156239919.png

1619156272474.png

1619156352322.png

1619156397102.png

1619156422021.png

1619156439812.png
Aha!jag såg några luckor som behöver fyllas!🤪👍

Det stämmer väldigt bra det. 1936 tror jag det var som Sovietunionen förvärvade verktyg, material, patent och kunskap via ett samarbete med franska LIP. Att det just blev LIP berodde på att det företaget hade ganska grava ekonomiska problem. Detta blev grunden till det ryska klockmärket Zvezda, vars första modeller var mer eller mindre rakt av ryska utgåvor av de franska förlagorna. Modellerna i fråga var av i "tank-stil"; den fyrkantiga modell som jag tror det var Cartier som var först med. En rolig detalj är att de tidiga utgåvorna av de rysktillverkade urverken fortfarande fick "Geneva stripes", något som sedan dess inte riktigt har varit en Sovietisk/Rysk tradition. Det här med att smycka ut verken tillför ju ingenting funktionellt och därmed är det ointressant enligt den senare synen på hur ett urverk skall tillverkas... :)

Som av en händelse har jag just ett exemplar av en Zvezda från 50-talet på väg hem från ett land öst. Om jag inte har fattat fel tror jag att det är frågan om en klocka av modellen Zvezda 151-K, men jag kan ju ha killgissat fel, detta är relativt okänd mark för mig.

Bundbandet kommer att ryka till förmån för svart läder. Tror att det är 18 mm luggvidd, som för en gångs skull sannolikt inte kommer att se smalt ut i förhållande till boetten... :)
zvezda_02.jpg

18 mm brett verk med Geneva stripes: 😍
zvezda_07.jpg

Edit: Det finns ett intressant pod-avsnitt med TBWS som tar upp just LIP och hela historien med det ryska förvärvet. Det var pga detta som jag plötsligt kände att jag villhövde just en Zvezda, attans! 🤣
Detta är utan tvekan den klockan jag tänkt mest på den här veckan. Så jäkla bra.

Herregud vad många fina klockor... Vilken samling!

Såg, som du även sa, ett par andra klockor, som t.ex. Omega, Zenith, Tissot, dessa är ju bra o ha när skall göra grovjobb som t.ex. byta däck på bilen etc 😉

Du har några platser över till nya fynd med! 😃
Det där med att byta däck på bilen stämmer faktiskt väldigt bra! :D (men jag tror ärligt talat att varken Omegan eller Zenithen sitter på armen då heller... :) ) G-shocken har varit med om en hel del. Man kan lätt nästan lite se ner på "slit-och-släng-klockor", men fasen vad den Casion har fått uppleva mycket genom åren jag har haft den!

Det där med att byta däck på bilen stämmer faktiskt väldigt bra! :D (men jag tror ärligt talat att varken Omegan eller Zenithen sitter på armen då heller... :) ) G-shocken har varit med om en hel del. Man kan lätt nästan lite se ner på "slit-och-släng-klockor", men fasen vad den Casion har fått uppleva mycket genom åren jag har haft den!

När jag byter däck på bilen sitter ingen klocka på alls! Jag är rädd om alla mina klockor, även billiga 😃

Hade gärna ägt en Omega eller Zenith, jädrans fina klockor!

När jag byter däck på bilen sitter ingen klocka på alls! Jag är rädd om alla mina klockor, även billiga 😃

Hade gärna ägt en Omega eller Zenith, jädrans fina klockor!
Omegan har jag fått efter min pappa, som bokstavligt talat hade den på armen under hela min uppväxt, så jag har en egen väldigt stark relation till den klockan som inte går att mäta i pengar.

Zenithen är lite kul, eftersom den är hittegods. Jag bodde i Eksjö i Småland för drygt 20 år sedan. En (väldigt) kall januaridag, när jag och frugan var ute på en promenad, hittade jag denna lilla stackare liggandes i snön intill en lyktstolpe. Jag drog upp den och den startade direkt. Eftersom jag är en laglydig person lämnade jag in den till polisen, som efter några månader meddelade att ingen hade gjort anspråk på klockan och att den var min om jag ville ha den. Den gick i raketfart och var mao i desperat behov av service. Efter att en urmakare i Nässjö hade gett klockan lite kärlek har den sedan dess gått som... en klocka. Den är från andra halvan av 60-talet och är faktiskt riktigt grym med ett fantastiskt urverk som tickar på i 28 800 bph. Datumöverslaget är fö episkt och man känner hur hela klockan skakar till lite granna av rörelsen! 😍

Tillbaka
Topp