Det stämmer väldigt bra det. 1936 tror jag det var som Sovietunionen förvärvade verktyg, material, patent och kunskap via ett samarbete med franska LIP. Att det just blev LIP berodde på att det företaget hade ganska grava ekonomiska problem. Detta blev grunden till det ryska klockmärket Zvezda, vars första modeller var mer eller mindre rakt av ryska utgåvor av de franska förlagorna. Modellerna i fråga var av i "tank-stil"; den fyrkantiga modell som jag tror det var Cartier som var först med. En rolig detalj är att de tidiga utgåvorna av de rysktillverkade urverken fortfarande fick "Geneva stripes", något som sedan dess inte riktigt har varit en Sovietisk/Rysk tradition. Det här med att smycka ut verken tillför ju ingenting funktionellt och därmed är det ointressant enligt den senare synen på hur ett urverk skall tillverkas...
Som av en händelse har jag just ett exemplar av en Zvezda från 50-talet på väg hem från ett land öst. Om jag inte har fattat fel tror jag att det är frågan om en klocka av modellen Zvezda 151-K, men jag kan ju ha killgissat fel, detta är relativt okänd mark för mig.
Bundbandet kommer att ryka till förmån för svart läder. Tror att det är 18 mm luggvidd, som för en gångs skull sannolikt inte kommer att se smalt ut i förhållande till boetten...
18 mm brett verk med Geneva stripes:
Edit: Det finns ett intressant pod-avsnitt med TBWS som tar upp just LIP och hela historien med det ryska förvärvet. Det var pga detta som jag plötsligt kände att jag villhövde just en Zvezda, attans!