• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Är på väg att beställa visare till några Amphibias av äldre modell. Fungerar visare avsedda för 24xx-verk även till 2209? Läste någonstans att tim- och minutvisare passar till båda, men att sekundvisare till 24xx inte passar 2209?
Så har jag förstått och även erfarit att det är. Nedan ett uttömmande inlägg i ärendet upplagt på watchuseek:

Tack @Beo och @Johanaxe66!
Dagens klocka som för övrigt vill ha just en ny sekundvisare.
IMG_20210423_104629.jpg

Senast ändrad:
Är på väg att beställa visare till några Amphibias av äldre modell. Fungerar visare avsedda för 24xx-verk även till 2209? Läste någonstans att tim- och minutvisare passar till båda, men att sekundvisare till 24xx inte passar 2209?
Är inte storfixare själv, men såg (även) denna på netet:

"Vostok 2409 hands size:
1.40 x 0.88 x 0.17mm

Vostok 2209 hands size:
1.40 x 0.86 x 0.22mm

That would indicate to me 24xx hours hand is a perfect fit, minutes a loose fit [...] and second hands completely incompatible. "

Är inte storfixare själv, men såg (även) denna på netet:

"Vostok 2409 hands size:
1.40 x 0.88 x 0.17mm

Vostok 2209 hands size:
1.40 x 0.86 x 0.22mm

That would indicate to me 24xx hours hand is a perfect fit, minutes a loose fit [...] and second hands completely incompatible. "

Tack! Har beställt visare till 2409 som jag även behöver, men känner inte att jag är riktigt bekväm med pillandet att justera några till 2209. Det bästa är väl kanske att försöka hitta donatorer till dessa.

Senast ändrad:
Hmm, har ju missat att lägga upp den sedvanliga fredagsbilden på dagens klocka, som dagen till ära är min Neptune-Dude från sent 80-tal. Fram tills precis nyligen satt det nato i tunt känguruläder på denna, som tyvärr gjorde att klockan hamnade lite högt över handleden. Efter att ha stuvat runt en del bland länkar och band blev det mesh i stället. OBS (de nytillverkade) adaptrarna mellan boett och länk.

20210423_115212.jpg

Omegan har jag fått efter min pappa, som bokstavligt talat hade den på armen under hela min uppväxt, så jag har en egen väldigt stark relation till den klockan som inte går att mäta i pengar.

Zenithen är lite kul, eftersom den är hittegods. Jag bodde i Eksjö i Småland för drygt 20 år sedan. En (väldigt) kall januaridag, när jag och frugan var ute på en promenad, hittade jag denna lilla stackare liggandes i snön intill en lyktstolpe. Jag drog upp den och den startade direkt. Eftersom jag är en laglydig person lämnade jag in den till polisen, som efter några månader meddelade att ingen hade gjort anspråk på klockan och att den var min om jag ville ha den. Den gick i raketfart och var mao i desperat behov av service. Efter att en urmakare i Nässjö hade gett klockan lite kärlek har den sedan dess gått som... en klocka. Den är från andra halvan av 60-talet och är faktiskt riktigt grym med ett fantastiskt urverk som tickar på i 28 800 bph. Datumöverslaget är fö episkt och man känner hur hela klockan skakar till lite granna av rörelsen! 😍

Alltid lite speciellt när man har historier hur man fått tag på klockorna! Har också några arvegods, och de kommer jag aldrig göra med av med!

Finns det någon dokumentär om hur Ryssarna kom över den här konstruktionen med?? :D

1618936046290.png

Edit:
Jämför urverket mot originalet från Bulova nedan :D

1618937149254.png

Måste nog finnas i någon av de andra dokumentärfilmerna om Bonds leverne, kanske From Russia with love? 😉

Khrushchev fick iallafall kaliber 214 av president Lyndon Johnson, som sovjet sedan kopierade glatt!

Stämgaffel ur från sovjet, finns det?! Verkar vara så!

Screenshot_20210407-204104_Chrome.jpg

Är dock rätt svåra och få tag på idag i fungerande skick (och dyra).

fs78113 https://www.fromrussiawithwatch.com...578fec31f509f83&wix-vod-comp-id=comp-jj4plemj

Hur gör ni som har många klockor och försöker ha lite koll på dem, skriver ni upp någonstans typ i Excel eller något annat vad inköpspris var, tillverkningsår, urverk, ev mer info om själva klockan, senast servad, etc?

Eller gör ni bara som jag, försöker komma ihåg (typ hopplöst)?

Har funderat på och bli lite mer seriös i samlandet...

Hur gör ni som har många klockor och försöker ha lite koll på dem, skriver ni upp någonstans typ i Excel eller något annat vad inköpspris var, tillverkningsår, urverk, ev mer info om själva klockan, senast servad, etc?

Jag skulle vilja göra det. Någon gång har jag bara summerat de inköpspriser som jag minns. Siffran blir så hög att jag "stöter bort" tanken. o_O Det är nog en bra idé ändå, tror jag.

Man har ju självklart en SQL-databas som lägger upp allt i som man sedan kan söka i ;)
Skämt åsido Excel är ju inte så dum idé faktiskt :)

Det diskuterades överlevande ryska märken tidigare i tråden. Förutom Slava, Raketa och Vostok så dök ett till, bortglömt av mig iaf, upp: Pobeda.

Ska tydligen produceras av Petrodvorets Watch Factory, där även Raketa tillverkas sedan 1961 och ägs nu också även av Raketa som jag fattar det som. Enligt Wikipedia startade Pobeda upp 1945 och ska bl a ha producerat klockor till militären.

De verkar främst satsa på reissues av deras modeller om man kikar på sidan. Verkar endast vara quartz runt tusenlappen i pris och rikta in sig på "unga vuxna" med klassiska dressklockor i lite tuffare stil. Säljer även en del brandat merch.
Hittade inte om det var inköpta eller egentillverkade urverk.

En klocka stack dock ut från övriga sortimentet, "Pobeda Officer".

PW-09-55-10-0093_3_1080x.jpg

Pobedas sajt: https://www.pobedawatches.com/

Senast ändrad:
Det diskuterades överlevande ryska märken tidigare i tråden. Förutom Slava, Raketa och Vostok så dök ett till, bortglömt av mig iaf, upp: Pobeda.

Ska tydligen produceras av Petrodvorets Watch Factory, där även Raketa tillverkas sedan 1961 och ägs nu också även av Raketa som jag fattar det som. Enligt Wikipedia startade Pobeda upp 1945 och ska bl a ha producerat klockor till militären.

De verkar främst satsa på reissues av deras modeller om man kikar på sidan. Verkar endast vara quartz runt tusenlappen i pris och rikta in sig på "unga vuxna" med klassiska dressklockor i lite tuffare stil. Säljer även en del brandat merch.

Verkar om man tittar på hemsidan vara Rysslands svar/version av DW.

Frän! 😃

• Like
Reactions: Beo
Tillbaka
Topp