• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

v0n

Patek
2-Faktor
Till salu...5000 spänn! Ganska billigt beroende på vad man jämför med tycker jag, måste ju leva också.

:pirate:
V9GcpwO.jpeg
 

Delgada

Patek
Jag tycker blå gjorde den snyggare!

Har tittat på Soviet markets sida. Oj, 100-tals modeller! På vissa av dem står det akryl, andra mineral men på vissa är det inte angivet vilket glas som används. Jag antar att kvaliten är hyfsad eftersom det finns intresse för dem här.
Välkommen till ryssträsket! När du väl doppat tårna finns ingen återvändo.
Beträffande glas så är det alltid acrylglas på Amphibia och Komandirskie. Det är väl mest de som figurerar här i olika stadier av moddning, och en hel del vintage förstås.
De andra modellerna med mineralglas har jag faktiskt mindre koll på.
 

Patric J

Audemars
2-Faktor
Välkommen till ryssträsket! När du väl doppat tårna finns ingen återvändo.
Beträffande glas så är det alltid acrylglas på Amphibia och Komandirskie. Det är väl mest de som figurerar här i olika stadier av moddning, och en hel del vintage förstås.
De andra modellerna med mineralglas har jag faktiskt mindre koll på.

Tack för info!

Akryl är lättrepat men också lättpolerat vad jag förstått. Och 18mm skänkelbredd(eller vad det kallas) innebär väl att det finns gott om armband att välja mellan på marknaden om man vill byta, eller hur?
 

MAz_666

Rolex
Tack för info!

Akryl är lättrepat men också lättpolerat vad jag förstått. Och 18mm skänkelbredd(eller vad det kallas) innebär väl att det finns gott om armband att välja mellan på marknaden om man vill byta, eller hur?
Många av de gamla rys(s)arna har 18mm, men sedan beroende på val av boett finns det både 20 och 22: or.
Lite kanske beroende på om man vill ha lite retrokänsla (ofta 18mm) eller lite modernare stuk på ryssen (ofta 20 och på vissa 22mm).
 
Senast ändrad:

Delgada

Patek
Tack för info!

Akryl är lättrepat men också lättpolerat vad jag förstått. Och 18mm skänkelbredd(eller vad det kallas) innebär väl att det finns gott om armband att välja mellan på marknaden om man vill byta, eller hur?
Det finns olika lug-bredder beroende på vilken boett man väljer.
420 boetten tex har 18 mm lug-bredd...
20210330_124108.jpg

..medan 090 boetten har 22 mm lug-bredd.
20210326_140252.jpg

Och alla tavlor är kompatibla med alla boetter. När det gäller bezel så är det vissa som bara passar till de större boetterna men de flesta passar till alla.
Med andra ord finns oändliga möjligheter att skapa egna unika moddar med bara band och bezel.
Sen finns ju överkurs att modda visare och krona samt byta tavla. Men där inte jag ännu, men det finns goda exempel på det också här i tråden.
 

Patric J

Audemars
2-Faktor
Teddy Baldassarre beskriver en dålig erfarenhet av sin beställning av en Vostok.
Det tog 2 månader och klockan kom i ett dåligt emballage. Och han säger att det var från en ansedd försäljare. Hur är er erfarenhet av beställning av Vostok?

 

Jox

Rolex
2-Faktor
Teddy Baldassarre beskriver en dålig erfarenhet av sin beställning av en Vostok.
Det tog 2 månader och klockan kom i ett dåligt emballage. Och han säger att det var från en ansedd försäljare. Hur är er erfarenhet av beställning av Vostok?

Jag har bara beställt från komandirskie.com hittills. Gick helt smärtfritt och snabb leverans med UPS direkt till dörren
 

v0n

Patek
2-Faktor
Teddy Baldassarre beskriver en dålig erfarenhet av sin beställning av en Vostok.
Det tog 2 månader och klockan kom i ett dåligt emballage. Och han säger att det var från en ansedd försäljare. Hur är er erfarenhet av beställning av Vostok?

Du ska inte tro på allt som sägs på internät 😉
Har köpt många nya klockor och prylar från ryska Meranom/Soviet Market/Komandirkie.com , samtliga har paketerats väl och anlänt på några få dagar...ingen aning om varför det är så många som trilskas med snigelpost när det finns expressfrakt som alternativ men alla är vi olika.
 

Delgada

Patek
Teddy Baldassarre beskriver en dålig erfarenhet av sin beställning av en Vostok.
Det tog 2 månader och klockan kom i ett dåligt emballage. Och han säger att det var från en ansedd försäljare. Hur är er erfarenhet av beställning av Vostok?

Jag har handlat klockor från soviet.market och från vostok-watches24. Bezel och band även från meranom och komandirskie.com. Det har aldrig varit några problem. Första gången kändes det lite osäkert att få betalningsbekräftelse på ryska men det har aldrig varit något strul. En gång köpte jag från en privat handlare i Ryssland via e-bay. Det paketet försvann spårlöst men jag gick pengar åter via eBay. Från de större handlarna jag räknade upp här aldrig nåt sånt hänt.
 

Patric J

Audemars
2-Faktor
Då har man fastnat i den ryska delen av klockträsket. Har kollat igenom sortimentet samt sett en del youtubevideor om Vostok.
Registrerade mig hos soviet.market.
Blir definitivt en beställning och då antagligen 2 olika klockor när jag ändå beställer!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jaha, missade en nolla nu igen, typiskt 😂
Japp, 50 000 låter definitivt som en mer lämplig prisnivå. Jag tackar för detta initiativ att försöka driva upp prisnivån så att våra resp samlingar når ett mer anständigt värde. Kanske dock att jag skulle vilja att du väntar tills jag känner att jag inte behöver köpa fler klockor till min samling. Jag är fö snart där, känner att det kanske bara behövs ett par klockor till, sedan är det definitivt klart. Kommer sedan inte att köpa någon mer klocka alls. Någonsin. Aldrig. Finns inget mer som kan fånga min uppmärksamhet. Lovar. Tummis! 🤪
 

Delgada

Patek
Japp, 50 000 låter definitivt som en mer lämplig prisnivå. Jag tackar för detta initiativ att försöka driva upp prisnivån så att våra resp samlingar når ett mer anständigt värde. Kanske dock att jag skulle vilja att du väntar tills jag känner att jag inte behöver köpa fler klockor till min samling. Jag är fö snart där, känner att det kanske bara behövs ett par klockor till, sedan är det definitivt klart. Kommer sedan inte att köpa någon mer klocka alls. Någonsin. Aldrig. Finns inget mer som kan fånga min uppmärksamhet. Lovar. Tummis! 🤪
Just One More Watch.....😄
 

Samlarn

Rolex
Teddy Baldassarre beskriver en dålig erfarenhet av sin beställning av en Vostok.
Det tog 2 månader och klockan kom i ett dåligt emballage. Och han säger att det var från en ansedd försäljare. Hur är er erfarenhet av beställning av Vostok?

Jag har nästan alltid köpt vintage klockor från Ryssland och är alltid medveten om att det är en risk med begagnade klockor.
Ett par - tre stycken av mina klockor är nya upplagor efter gamla, klassiska, sovjetiska klockor. ( Det kan jag rekommendera faktiskt. Det är några intressanta projekt som pågår nu, tror jag. ) Det har varit från Vostok, Raketa och Slava. Projekten drar alltid ut på tiden men när det väl är klart så har allt funkat bra.
Tidigare har jag läst att medlemmar här på forumet har haft oturen att få "måndagsexemplar". Packningar som inte varit täta bl.a. Båda kunde utnyttja sin garanti utan problem.
Att ett vanligt paket tar 2 månader får man nog räkna med. Ryska paket har nog ingen "gräddfil" på Postnord.
 
Topp