• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Teddy Baldassarre beskriver en dålig erfarenhet av sin beställning av en Vostok.
Det tog 2 månader och klockan kom i ett dåligt emballage. Och han säger att det var från en ansedd försäljare. Hur är er erfarenhet av beställning av Vostok?

Jag har handlat en hel del från Meranom, Soviet Market, Vostok-watches24 och har utnyttjat omväxlande både snabb- och snigeltransport, men har alltid varit 100% nöjd med både kvalitén på både produkter och packning. Det mesta av det jag har köpt har dock varit vintage, oftast från Ryssland eller Ukraina, och även i de fallen har jag uteslutande positiva erfarenheter från packningen av grejerna. Det är snarare så att jag ofta är nästan lite lätt irriterad över den övernitiskhet med vilken sakerna har förpackats i typ tusen lager plastfolie inuti bubbelplast eller annan skyddande tjock skumplast. Kanske har jag haft extrem tur, men jag har iafall en tydlig erfarenhet åt det positiva hållet.
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Slänger in en klockbild och frågar hur lång tid det brukar ta för ett paket från Vostok24 att hitta fram? Alltså det som går via Tyskland 😊
IMG_20210518_134040.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Dagens mögel från lådan... En vanlig Kommandirski, från 90-talet gissningsvis.

20210519_102017.jpg


Väldigt fin i boett, dock lite smutsig, men knappt några repor.

20210519_101942.jpg

20210519_101857.jpg

Saknar delar i urverket, m.a.o. mer kul och pilla med i höst när det är dåligt väder!
 

Delgada

Patek
Dagens mögel från lådan... En vanlig Kommandirski, från 90-talet gissningsvis.

20210519_102017.jpg


Väldigt fin i boett, dock lite smutsig, men knappt några repor.

20210519_101942.jpg

20210519_101857.jpg

Saknar delar i urverket, m.a.o. mer kul och pilla med i höst när det är dåligt väder!
Va?! Vad är det du säger? Ska det bli dåligt väder i höst??
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Najs, tack för svar ✌🏻😊
Haha! 😂 Då vet jag det med 👌🏻🥳🤔
Jag har samma erfarenhet. PN har dock enligt min erfarenhet segat till sig ordentligt under senare tid, så räkna med att det tar ett tag även efter att paketet har nått Sverige. I övrigt har jag bara bra erfarenheter av att handla därifrån. Lite högre priser jmf med de billigaste men intressant sortiment, inte minst av delar för moddning.
 

Vostok

Audemars
Dagens mögel från lådan... En vanlig Kommandirski, från 90-talet gissningsvis.

20210519_102017.jpg


Väldigt fin i boett, dock lite smutsig, men knappt några repor.

20210519_101942.jpg

20210519_101857.jpg

Saknar delar i urverket, m.a.o. mer kul och pilla med i höst när det är dåligt väder!
Det där urverket har varit ett 2416 verk så det har nog inte suttit i den där boetten från början :)
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Det där urverket har varit ett 2416 verk så det har nog inte suttit i den där boetten från början :)

Jag noterade samma sak. Kunde först inte förstår vad det var för fel på bryggan innan jag insåg vad det var jag kikade på. I princip borde väl detta egentligen funka, bara man plockar i en komplett balans, typ? :D

Aha, så det är! Fick inte heller ihop det riktigt!

Kanske skall byta hela urverket då, nåja, vi får se hur det blir. Annars saknar det ju mer delar än bara balansen, fast den kanske (som nämns) skulle funka med bara en ny balans (även om det inte känns rätt).

Tack för infon! 😀
 

Delgada

Patek
Visst är dom goa på smaaaalt band?
Embrace the anti-bund movement!!!
;) 😂 🤣 😂 :cool:

Absolut, eftersom vi ju vill att KLOCKAN skall vara i fokus och inte någonting annat! ;) 🤣
Ha ha ha. Ja så SKULLE man ju kunna se det. Men man kan ju också tänka sig att ett lite bredare band fungerar som en inramning för att förhöja intrycket av klockan.

Jämför tex slottet i Versailles. Den ganska stora trädgården lyfter fram slottet som förmodligen skulle framstå som mindre magnifikt om det placerades på IKEAS parkering utan trädgård.

Bund. Trädgård.

Ja... Det var nog den mest självklara liknelsen jag kunde hitta, men det går säkert att hitta mer långsökta liknelser också..🤔
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Vad jag läst mig till ska Kirova Type 1 ha varit den officiella klockan för sovjetiska soldater under ww2.
Den ska tydligen ha varit/är 44 mm i diameter, vilket låter riktigt stort för ett 40-talsarmbandsur.
Någon som har mer info om den här intressanta klockan?
Sterile_Oversized_Soviet_Wristwatch_AS02259__1_grande.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vad jag läst mig till ska Kirova Type 1 ha varit den officiella klockan för sovjetiska soldater under ww2.
Den ska tydligen ha varit/är 44 mm i diameter, vilket låter riktigt stort för ett 40-talsarmbandsur.
Någon som har mer info om den här intressanta klockan?
Sterile_Oversized_Soviet_Wristwatch_AS02259__1_grande.jpg

 

Jox

Rolex
2-Faktor
Gammal paddel-Amphibian på armen idag, där jag fortsätter att prisa principen att inte ha överdrivet breda band/länkar. Som någon bör ha sagt någon gång för länge sedan: "18 mm ought to be enough" ;)

20210520_073606.jpg
Jag föredrar bredare band, tvingar hellre dit ett 24 än gå ner i bredd. Men alla är vi olika och vissa föredrar bund ;P (vilket iofs kan vara helt ok på till vissa klockor :) )
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det går inte att "vålda" upp länken bakifrån?
Jag brukar tänka: har någon satt ihop den - går det att få isär den.
Men länken är grym!
Synd om den ej går att få passa.
Jag har i alla fall min på präglat "krokodil-liknande" svart 70-talsläder.
Passar bra till "undre svarta ringen" på boetten.
Ang den ädla (?) konsten att korta av en rysk klocklänk i gulddoublé...

Edit: Notera att jag inte använder Bergeon-mejslarna till detta arbete :D

20210520_112650.jpg
 
Senast ändrad:
Topp