• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Är det någon som vet ngt om nedanstående modell och framförallt tavla? Jag har en sådan (tavla) i fint skick i mina samlingar och tänkte bygga ihop någon form av sommarmod med inspiration från klockan på bilden. Modellen tycks vara från 80-talet och kombineras därför med 2409-verket och, vad jag kan se, just denna boett.

1623759024358.png
 
Senast ändrad:

Delgada

Patek
Alla behöver en 710 och en 090!!!
(Och en 420, och en 110, och minst en 350 ...)
;)🤣😂🤣😂:cool:
Jo det är roligt med de olika boetterna till Amphibian. Tidigare har jag nog hållit 710 som den snyggaste men jag börjar gilla 090 allt mer. Den sticker ut lite mer, lite mer kompromisslös i sitt uttryck.
20210615_102817.jpg
20210615_102822.jpg

Jag förmodar att du menar 019, föregångaren till 090? Ja.. en sån skulle man ha.... mmm..

Och 420 (720) är ju riktigt skojiga också. Med slät bezel och fint läder är det en dress-watch. Tycker man 18mm är tunt klär de perfekt i bund.

100 och 110 däremot är för mig lite okända. Jag ser inget som lockar mer med dem som inte de andra har. Jag skulle gärna se lite snygga 100 och110 moddar så jag får se mer. Och fatta bättre...
Ni som har kan väl visa upp era. 😊👍
 

MAz_666

Rolex
Jo det är roligt med de olika boetterna till Amphibian. Tidigare har jag nog hållit 710 som den snyggaste men jag börjar gilla 090 allt mer. Den sticker ut lite mer, lite mer kompromisslös i sitt uttryck.
20210615_102817.jpg
20210615_102822.jpg


Jag förmodar att du menar 019, föregångaren till 090? Ja.. en sån skulle man ha.... mmm..

Och 420 (720) är ju riktigt skojiga också. Med slät bezel och fint läder är det en dress-watch. Tycker man 18mm är tunt klär de perfekt i bund.

100 och 110 däremot är för mig lite okända. Jag ser inget som lockar mer med dem som inte de andra har. Jag skulle gärna se lite snygga 100 och110 moddar så jag får se mer. Och fatta bättre...
Ni som har kan väl visa upp era. 😊👍
110 är en favorit (bland många). Gillar den lite kantiga Albatrossliknande boetten med sitt ngt speciella kronskydd.
Detta är min 110647 ”Sniper Dial” på kvalitetsläder.

Och för att vara ”den som är den” - föregångaren till 090 hette 119 eller ibland 1190. Nästan samma utseende, men hade 18mm luggar.
E45FAA07-7973-4DC0-8E69-3429B3E8D059.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jo det är roligt med de olika boetterna till Amphibian. Tidigare har jag nog hållit 710 som den snyggaste men jag börjar gilla 090 allt mer. Den sticker ut lite mer, lite mer kompromisslös i sitt uttryck.
20210615_102817.jpg
20210615_102822.jpg


Jag förmodar att du menar 019, föregångaren till 090? Ja.. en sån skulle man ha.... mmm..

Och 420 (720) är ju riktigt skojiga också. Med slät bezel och fint läder är det en dress-watch. Tycker man 18mm är tunt klär de perfekt i bund.

100 och 110 däremot är för mig lite okända. Jag ser inget som lockar mer med dem som inte de andra har. Jag skulle gärna se lite snygga 100 och110 moddar så jag får se mer. Och fatta bättre...
Ni som har kan väl visa upp era. 😊👍

Nej, jag menar en 091!

Man borde nog ha minst en av varje 😀tillverkad boett
 

Vostok

Audemars
Är det någon som vet ngt om nedanstående modell och framförallt tavla? Jag har en sådan (tavla) i fint skick i mina samlingar och tänkte bygga ihop någon form av sommarmod med inspiration från klockan på bilden. Modellen tycks vara från 80-talet och kombineras därför med 2409-verket och, vad jag kan se, just denna boett.

1623759024358.png
Från Vostok-katalogen 1990

1623771666258.png
 
Senast ändrad:

Delgada

Patek
110 är en favorit (bland många). Gillar den lite kantiga Albatrossliknande boetten med sitt ngt speciella kronskydd.
Detta är min 110647 ”Sniper Dial” på kvalitetsläder.

Och för att vara ”den som är den” - föregångaren till 090 hette 119 eller ibland 1190. Nästan samma utseende, men hade 18mm luggar.
E45FAA07-7973-4DC0-8E69-3429B3E8D059.jpeg
Just det ja.. 119 heter den gamla tunnan ja. De är så snygga med slipningen som utgår från centrum av boetten.
En sån får det bli när jag börjar med vintage.
Och på tal om vintage. Kan man säga att 350 boetten utgör en vintagemodell till 420? På samma sätt som 119 gör till 090?
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor

MAz_666

Rolex
Just det ja.. 119 heter den gamla tunnan ja. De är så snygga med slipningen som utgår från centrum av boetten.
En sån får det bli när jag börjar med vintage.
Och på tal om vintage. Kan man säga att 350 boetten utgör en vintagemodell till 420? På samma sätt som 119 gör till 090?
Nja, här har säkert folk olika syn.
Jag själv tycker nog ändå den speciella 350 är mer speciell, än alla de som kom senare med eller utan kronskydd.
Definitivt är dom inte besläktade som 090 är till 119.
Om ngt så finns ju viss likhet mellan 350:s "luggar" där man hänger på swivels eller swings, och Neptune (t.ex. 960-boetten) - som har liiite liknande luggar.
Men om igen, så tycker jag personligen 350 är den speciella i familjen. Som en härligt rund och tjock klump, där man väljer vilka armband som skall hängas på. Stor, men ändå liten. Me like!
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor

Samlarn

Rolex
Svårt motljus när jag tog det här fotot eller om det var motlut.
Håller på och röjer på min svårt igenvuxna tomt ute på landet. Tänkte att jag behövde nå't "hårt" när jag kör min elektriska motorssåg.
IMG_20210616_133141.jpg

Det kan bli fler och bättre bilder på den här skönheten senare.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
God eftermiddag rysskunniga.
Håller precis på att införskaffa en Amphibia Neptune, men snubblade över denna.
Enligt beskrivningen en ovanlig "Turtle" och "Ministry" (!) men känner inte igen "tunna-modellen" helt utan kronskydd.
Tyckte den var riktigt cool, med sitt kantiga utseende.
Ovanlig, eller en gammal känd?
trutle.jpg

(Bild stulen från nätet).

Jag har läst om den och sett den en gång förr och även den hade den där urtavlan.. Ska vara jäkligt ovanlig och kallas som du skriver "Turtle".
Den jag såg hade exakt den där urtavlan som ser ut som en ministry tavla men är märkt med 17 juveler och har de skumma sekund markeringarna tryckt mellan index..
Jäkligt cool men jag vet inte mer än så.. Det sas att det va en prototyp på det forumet jag läste om den och jag har aldrig sett en någonsin efter det.. Har för mig det va 18mm mellan luggar och boetten va minder än ministery så det är ingen omslipat ministery boett.
Kollar man så har den bara ett spår för boettlocket på baksidan så inget amphibia lock passar men boetten verkar vara i rostfritt så det är ingen komandirskie boett heller :)

Hittade de här gamla inläggen, googla lite och hittade lite mer info. Verkar vara gamla ministry-boetter


Edit: glöm ovan. Inser att de inte är lika dana boetter...
Edi
 

MAz_666

Rolex
Hittade de här gamla inläggen, googla lite och hittade lite mer info. Verkar vara gamla ministry-boetter


Edit: glöm ovan. Inser att de inte är lika dana boetter...
Edi
Det stämmer. På den sidan presenteras ”vanliga” Ministerial:en eller som den också kallas: Old Ministry. Förenklad sanning: brutna luggar med synliga ”vassa kanter” visar att den är äldre än 1985. Runda och mjuka utan ngn kant: yngre än 1985.
 
Topp