• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Som utlovad kommer här en lite bättre bild av scuba dude-en tagen med en riktig kamera.
IMG_0752.JPG
Helt klart cool klocka! Men begriper inte varför vostok valde 18mm luggar...

Har en rysk klocka med ETA verk(7750)
Bygd i Tyskland av Alexander Shorokhoff och är en hyllningsklocka till en rysk boxare som heter Kostoya Tszyu. Limiterad i 270 utgåvor som är samma antal som amatörmatcherna. Skall släppas en ny limiterad klocka för proffsmatcherna...
Känns som lite ripoff på såväl Vacheron Constantin (bezel) som Bell & Ross (siffror). Kul ändå.
Pris vid utgåva var Eur 4700...

Utgjorde min beater ett tag och tyvärr har sekundvisaren hoppat ur läge och återfinns under glaset.
Bild på klockan nedan
image.jpeg

@rogart-63, är sekundvisaren lätt att få dit igen?

Trevlig kväll
B

En "Radio room" ligger högt upp på min önskelista. Alruts hade en så'n fantastisk historia om hur hans "Radio room" överlevt ett fall från tionde våningen nästan helskinnad.
Köpte den här klockan för några månader sedan. När den kom hade den en röd och svart bezel på en kromad botten. Nu hittade jag några bezels i rostfritt stål till klockor med 2209-urverk. Ok, det är inte en orginalbezel men den är ganska lik orginalbezeln som är i kromad mässing ( tror jag ). Den här - i rostfritt stål - kommer att hålla bättre. Den blev lite snyggare, tycker jag. Det är en 2209 i en 20 ATM-boett. Jag gillade byglarna på klockan. En av de få klockorna som är märkt USSR i min samling. Försöker begränsa den till CCCP-märkta klockor. Den här platsar just nu.
2209_20_atm.jpg

Senast ändrad:
Klocklådan är full! Nu är det en in - en ut som gäller. Dyker det upp en oemotståndlig klocka köper jag naturligtvis. Alla klockorna fungerar utmärkt. Så här ser samlingen ut idag. Ingenting är till salu. Alla är Vostok Amphibian. Alla - utom en - är märkta CCCP.
20161009_samlingen.jpg

Senast ändrad:
Tack toftich! Det har varit ett rent nöje att samla ihop dem. Man skulle ju vilja köpa hur många som helst men det måste finnas en gräns. De måste få plats i lådan är min gräns. Alternativt att man köper en till låda. *skrattar* :D Saknar fortfarande några klockor. En samling blir nog aldrig komplett?
Köp en låda till!!:)

Klocklådan är full! Nu är det en in - en ut som gäller. Dyker det upp en oemotståndlig klocka köper jag naturligtvis. Alla klockorna fungerar utmärkt. Så här ser samlingen ut idag. Ingenting är till salu. Alla är Vostok Amphibian. Alla - utom en - är märkta CCCP.
20161009_samlingen.jpg
Kul samling, jag hoppas att du använder dem också?

Kul samling, jag hoppas att du använder dem också?
Jag tycker de är skitcoola! Skiftar mellan klockorna ganska frekvent. Enkla, stilrena och ändå coola. Löjligt billiga med tanke på hur stabila de känns. Ok, det är inte schweizisk kvalitet men de är minst lika charmiga. De kommer att stiga i värde när fler upptäcker deras charm, tror jag. :)

Jag tycker de är skitcoola! Skiftar mellan klockorna ganska frekvent. Enkla, stilrena och ändå coola. Löjligt billiga med tanke på hur stabila de känns. Ok, det är inte schweizisk kvalitet men de är minst lika charmiga. De kommer att stiga i värde när fler upptäcker deras charm, tror jag. :)
Härligt!
Ja visst är dom kul, jag har dock bara två, men det räcker för min del :)

20161009_samlingen.jpg
Vilken trevlig samling Samlarn! Det är ett gift:).

Ebay-surfade efter en Vostok Amfibia med krackelerad tavla och hittade några med automatverk. Kan detta vara original eller har urverket transplanterats in från en modernare Vostok? Tavlorna är alla märkta CCCP. Jag har, av nån anledning, fått för mig att klockor från Sovjettiden är manuella.
s-l1600.jpg
s-l1600.jpg

http://www.ebay.com/itm/Vostok-Wost...5c52a3e9d:g:GbkAAOSwOyJX7T8x&autorefresh=true
http://www.ebay.com/itm/Vostok-Amphibia-AUTO-200m-Scuba-Divers-Watch-USSR-Serviced-Oiled/182310285104?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid=222007&algo=SIC.MBE&ao=1&asc=39007&meid=30a711d50ae246ea8d099343ac668edd&pid=100005&rk=1&rkt=6&sd=182310352221

Ebay-surfade efter en Vostok Amfibia med krackelerad tavla och hittade några med automatverk. Kan detta vara original eller har urverket transplanterats in från en modernare Vostok? Tavlorna är alla märkta CCCP. Jag har, av nån anledning, fått för mig att klockor från Sovjettiden är manuella.
s-l1600.jpg
s-l1600.jpg

http://www.ebay.com/itm/Vostok-Wost...5c52a3e9d:g:GbkAAOSwOyJX7T8x&autorefresh=true
http://www.ebay.com/itm/Vostok-Amphibia-AUTO-200m-Scuba-Divers-Watch-USSR-Serviced-Oiled/182310285104?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid=222007&algo=SIC.MBE&ao=1&asc=39007&meid=30a711d50ae246ea8d099343ac668edd&pid=100005&rk=1&rkt=6&sd=182310352221
Jag är ju ingen expert men den ser bra ut. Ett automaturverk! Syns en stämpel på urverket "SU" ( Soviet Union? ). Jag är själv väldigt förtjust i Scuba Dude. Armbanden är inget vidare på de där rackarna. Jag brukar byta ut dem.

s-l1600.jpg
s-l1600.jpg

Det manuella verk som Vostok har idag heter väl 2409. Jag tror att 24xx-verken först utvecklades av Raketa men har producerats av Vostok sen 70-talet. 2415 och 2416 är väl de automatiska varianterna av 24-verken och jag tror att jag läst någonstans att de kom till någon gång på 80-talet. Dock inte säker på detta så nån expert får gärna fylla på och rätta till..

Jag såg inte SU-märkningen förrän vid en andra koll så den känns ju ganska reko. Den andra klockan har ett nyare verk, något som annonstexten slog fast. Dagens lärdom, kolla annonserna noga!

Jag såg inte SU-märkningen förrän vid en andra koll så den känns ju ganska reko. Den andra klockan har ett nyare verk, något som annonstexten slog fast. Dagens lärdom, kolla annonserna noga!
Jag är helt säker på att du har gjort ett fynd Macklin. Det är väldigt mycket klocka för en begränsad summa pengar. En lite krackelerad urtavla ger en underbar patina. :)

IMG_5634.JPG

En tjugosjundedel av senaste fylleinropet från Auctionet!
Ingen koll alls, egentligen, men av namnet att döma så bör den vara rysk. Right?
Någon som vet nåt mer om min kära (något av en stretch, faktiskt) sjuttiotals Tegrov?

Tillbaka
Topp