• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Beo

Patek
2-Faktor
Den här va lite spännande.. Serkisof Vostok 2427

1624117247918.png

1624117283409.png

1624117314297.png
Hmmmm!undrar vart jag sett boetten och så tidigare😳😜
16241194436333661697375639361117.jpg
16241195037735189583355525193367.jpg
 

Vostok

Audemars
Någon mer info för den ovetande?
Finns hur mycket som helst men en lite sammanfattning:
Serkisof (occasionally Serkjsof) was a wholesale importer established under the Ottoman Empire in Istanbul, Turkey. Since the 19th century, Serkisof has been the exclusive supplier of watches to the Turkish National Railways (TCDD). Serkisof pocket- and wristwatches were a common gift from for retired employees from the Turkish Railways. Serkisof also imported/produced watches for the consumer market; those from the USSR were identical to domestic Soviet watches aside from the brand on the dial.
 

Vostok

Audemars
Ifall någon är sugen på en lite ovanligare Polarklocka :)

 

Beo

Patek
2-Faktor
Ifall någon är sugen på en lite ovanligare Polarklocka :)

Den är redan såld!😢
 

Samlarn

Rolex
Wow, vilken samling, inkl alla tre generationerna av NVCh-30? 😍
Japp! Jag är svårt förtjust i både klockornas utseende och historiska bakgrund.
Det började med att jag "forskade" lite om klockan. Gjorde en noggrann granskning innan jag köpte den första generationen. Snubblade mer eller mindre över den andra generationen. Den tredje generationen är så ovanlig att man vet väldigt lite om den. Det som samlare är överens om - när det gäller den klockan - stämmer in på klockan i min samling. Serienumrets placering på klockan och att serienumrena ligger väldigt nära varandra i en bestämd serie. Jag letade väldigt intensivt ( maniskt? ) efter den innan jag hittade den.
Sen är det ju så att man vill alltid ha klockorna i så fint skick som möjligt. Det är därför som jag har några dubletter av dem.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Japp! Jag är svårt förtjust i både klockornas utseende och historiska bakgrund.
Det började med att jag "forskade" lite om klockan. Gjorde en noggrann granskning innan jag köpte den första generationen. Snubblade mer eller mindre över den andra generationen. Den tredje generationen är så ovanlig att man vet väldigt lite om den. Det som samlare är överens om - när det gäller den klockan - stämmer in på klockan i min samling. Serienumrets placering på klockan och att serienumrena ligger väldigt nära varandra i en bestämd serie. Jag letade väldigt intensivt ( maniskt? ) efter den innan jag hittade den.
Sen är det ju så att man vill alltid ha klockorna i så fint skick som möjligt. Det är därför som jag har några dubletter av dem.
NVCh-30 med burk och certifikat är riktiga rariteter, bara att gratulera! Gen 3 verkar, som du skriver, vara väldigt ovanliga och de hann väl knappt ens komma i produktion innan Sovietunionen upplöstes.
Jag är i vilket fall oerhört nöjd med att ha fått in min första NVCh-30 till min samling.
 

Samlarn

Rolex
NVCh-30 med burk och certifikat är riktiga rariteter, bara att gratulera! Gen 3 verkar, som du skriver, vara väldigt ovanliga och de hann väl knappt ens komma i produktion innan Sovietunionen upplöstes.
Jag är i vilket fall oerhört nöjd med att ha fått in min första NVCh-30 till min samling.
Både burkarna och dokumenten är svåra - men inte omöjliga - att hitta. Det kanske är nå'n gammal dykare som använder nå'n burk att förvara metmask i? På två av mina klockor matchar t.o.m. dokumenten klockan. Det är lite halvknepigt att hitta.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Avslutar denna dag utan ett enda klockbyte. Rundar av med det röda området av kostcirkeln.
20210619_194050.jpg

Samma här, skål! 😀 Dock är det nu slut...

20210619_200657.jpg


Från paketet häromdan. Kommandirskie Zakaz-tavla i amfibiaboett. Cristipolmärkt med.
Funderar på om det är fel bom, går inte o skruva fast, finns det nya bommar o köpa till denna boett? Någon som har en bättre begagnad bom som passar?
 

Beo

Patek
2-Faktor
Samma här, skål! 😀 Dock är det nu slut...

20210619_200657.jpg


Från paketet häromdan. Kommandirskie Zakaz-tavla i amfibiaboett. Cristipolmärkt med.
Funderar på om det är fel bom, går inte o skruva fast, finns det nya bommar o köpa till denna boett? Någon som har en bättre begagnad bom som passar?
Suverän tavla😋!det är ju 22xx verk så frågan är om gängorna i kronan är kass eller om bommen är för lång?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Både burkarna och dokumenten är svåra - men inte omöjliga - att hitta. Det kanske är nå'n gammal dykare som använder nå'n burk att förvara metmask i? På två av mina klockor matchar t.o.m. dokumenten klockan. Det är lite halvknepigt att hitta.

På tal om dokument, sista klockan från paketet häromdan...

Ny i box, från 1993. Tyvärr går den inte, men lite rengörning och ny olja så...

20210619_193509.jpg

20210619_193528.jpg

20210619_193613.jpg
 

Beo

Patek
2-Faktor
Dom där e j-vligt coola, har ett par på min watchlist, ofta verkar de vara trasiga dock! Fulsnygga på ett bra sätt!
Kan rekomendera den här om nån är sugen?är min Ukrainske vän som säljer och den är nyservad och går och ser ut som en dröm.👌
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Kör den här idag.

Tyvärr går inte tim/minutvisarna alls, antar att något lossnat (gick lite sporadiskt häromdan). Det roliga är att sekundvisaren går.

Fördelen är iallafall att det är lättare att alltid ha visarma i fotoläge 😇
20210620_123907.jpg
 
Topp