• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Fick inte paketet jag trodde idag, men en tavla till min Big Zero dök iaf upp!
Monterad och klar återstår det första bandet som ska på. Sovjetiska färger, somrigt rosa, ett Cordura-band, länk eller klassiskt svart läder.
Förslag?
IMG_20210618_140716.jpg IMG_20210618_140815.jpg IMG_20210618_140913.jpg IMG_20210618_141001.jpg IMG_20210618_140852.jpg

Jag röstar på röda eller svartrosa. Canvasen är somrig med... Hmmm, svårt val. Svartrosa skulle jag nog köra på!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Rena rama jumafton! Det andra paketet dök upp idag... Bara en klocka i detta paket!

20210618_172207.jpg


Fick två bonusgrejer. Den högra, pins:en, verkar vara nytillverkad. Kul ändå.

20210618_172442.jpg


Själva klockan. Känns Bezeln bekant?

20210618_172618.jpg


Baksidan är kul! Den har texten "Från President L Kutjma".
20210618_172630.jpg


Vem är då L Kujtma? Det är Leonid Kutjma, som var president i Ukraina mellan 1994 till 2004. Innan dess var han premiärminister mellan 1992 till 1993. Han verkar leva fortfarande och är idag 82 år gammal.

Undra vem som fick en sådan här klocka...
 

Samlarn

Rolex
Ytterligare en Zissou!
Jag trodde att jag hade alla ryska klockor som jag ville ha nu men så hittade jag en annons med den här. Det blev ett köp. Annonsen var lite vag om urverkets status men det är urtavlan jag är ute efter. En Zissou. Jag har ju en "transitional" Zissou sen tidigare och den får väl kanske "stryka på foten" och lämna min samling nu?
Efter rekordtiden ( mindre än 3 veckor ) damp den ner i min brevlåda.
Klockan var redan "moddad" innan den kom till mig. Urverket är bytt. Bezelringen är bytt men det gör inget. Jag hade redan planer på nya delar till klockan innan den kom hem. Urtavlan har lite "sunburst" effekt. Ungefär som Scuba dude har. Det var jag inte beredd på.
IMG_20210618_174031.jpg

IMG_20210618_174100.jpg

IMG_20210618_181250.jpg


Det sladdriga armbandet åkte väck och bezeln byttes ut. Urtavlan är ganska "busy" så jag tänkte att en "slät" skulle lugna ner den lite.

IMG_20210618_185811.jpg

IMG_20210618_184630.jpg


Nu är det bara att kolla om den håller tiden.
 
Senast ändrad:

Samlarn

Rolex
Det här känns ju inte så dumt. Antingen är jag tvärlurad eller så är den oväntat mycket mint.
20210618_190516.jpg


Tjockt glas, som det skall vara.
20210618_190533.jpg
Ett stort grattis! Vilket fynd!
Den där är praktiskt taget oanvänd serru. Det såg jag redan i annonsen. Bakboetten avslöjade det.
Bakboetterna är oftast blanka på den där - superhäftiga - modellen. Det är precis när de är flong-nya som bakboetten ser lite "borstad" ut. Efter lite användning så tror jag att den blir blank.
Efter vad jag har läst tillhörde klockan utrustningen på fartyg och användes vid dykningar. Efter uppdragen återlämnades utrustningen och klockan följde med utrustningen och stannade ombord på fartygen.
Jag antar att ryska marinen utrangerar gammal utrustning allt eftersom de moderniseras och vissa av klockorna kanske inte ens har använts vid utrangeringen?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ett stort grattis! Vilket fynd!
Den där är praktiskt taget oanvänd serru. Det såg jag redan i annonsen. Bakboetten avslöjade det.
Bakboetterna är oftast blanka på den där - superhäftiga - modellen. Det är precis när de är flong-nya som bakboetten ser lite "borstad" ut. Efter lite användning så tror jag att den blir blank.
Efter vad jag har läst tillhörde klockan utrustningen på fartyg och användes vid dykningar. Efter uppdragen återlämnades utrustningen och klockan följde med utrustningen och stannade ombord på fartygen.
Jag antar att ryska marinen utrangerar gammal utrustning allt eftersom de moderniseras och vissa av klockorna kanske inte ens har använts vid utrangeringen?
Wow, tack, ibland skall man ha tur.
 

MAz_666

Rolex
Skulle någon kunna posta en länk till tydlig jämförelse i tjocklek mellan civila 350:an och den militära Nvch30 Gen1?
Eller kanske någon kan förbarma sig och lägga sina två olika ex på varandra och ta en tydlig bild?
Har letat men inte hittat några bra jämförelsebilder.
Hittar Gen2: or liggande på varandra, men inga 350: or ...
Tack på förhand Russkies!
 

Samlarn

Rolex
Skulle någon kunna posta en länk till tydlig jämförelse i tjocklek mellan civila 350:an och den militära Nvch30 Gen1?
Eller kanske någon kan förbarma sig och lägga sina två olika ex på varandra och ta en tydlig bild?
Har letat men inte hittat några bra jämförelsebilder.
Hittar Gen2: or liggande på varandra, men inga 350: or ...
Tack på förhand Russkies!
Åh, jag ska se vad jag kan göra. Idag är bra fotoljus också.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Skulle någon kunna posta en länk till tydlig jämförelse i tjocklek mellan civila 350:an och den militära Nvch30 Gen1?
Eller kanske någon kan förbarma sig och lägga sina två olika ex på varandra och ta en tydlig bild?
Har letat men inte hittat några bra jämförelsebilder.
Hittar Gen2: or liggande på varandra, men inga 350: or ...
Tack på förhand Russkies!
Hoppas det förlåtes med bund på😁!
image.jpg
image.jpg


skillnaden är glas tjocklek och tjocklek på baklock och i övrigt inget annat,experterna brukar väga baklock för äkthet.😊
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Rena rama jumafton! Det andra paketet dök upp idag... Bara en klocka i detta paket!

20210618_172207.jpg


Fick två bonusgrejer. Den högra, pins:en, verkar vara nytillverkad. Kul ändå.

20210618_172442.jpg


Själva klockan. Känns Bezeln bekant?

20210618_172618.jpg


Baksidan är kul! Den har texten "Från President L Kutjma".
20210618_172630.jpg


Vem är då L Kujtma? Det är Leonid Kutjma, som var president i Ukraina mellan 1994 till 2004. Innan dess var han premiärminister mellan 1992 till 1993. Han verkar leva fortfarande och är idag 82 år gammal.

Undra vem som fick en sådan här klocka...

Svara på min egen fråga. Frågade helt enkelt säljaren som sa att han köpt klockan av en herre som jobbade som statstjänsteman på 90-talet och hade tilldelats klockan i tjänsten.

"I bought this watch from a man for a long time, he was a civil servant in the 90s, if he spoke the truth, he was awarded this watch. Usually watches with similar rare covers from the president, they were awarded to law enforcement officers and administrative workers of city halls (as a rule) .Sometimes I met similar series for railway workers"

Alltid kul o få lite mer info 😀
 
Topp