• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Eftersom jag har fel klocka på mig just nu, bjuder jag på en off-focus-bild på ryssvärmen istället... Tur att man är här o inte i stan (hör ca 25grader i stan skall det tydlugen bli 30 idag!)

20210713_114847.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag håller helt med dig ang känslan i en perfekt smörjd gänga. Med klockor och då inte minst urverk är det ev lite annorlunda. Jag har faktiskt inte tänkt på det innan, men man skall ju aldrig smörja gängorna till de små mysiga skruvarna man sätter på plats i ett mekaniskt urverk. I urmakeriets värld är det endast rörliga delar som skall smörjas och då dessutom väldigt sparsamt.
Jag finner dock en liknande känsla som den med smorda gängor när jag håller på med urverk; När en större brygga glider på plats utan att man behöver trycka med någon större kraft och skruvarna sedan bara smiter åt i sina gängor via den perfekta känslan i skruvmejselns skaft. En timme med sådant då och då tror jag är som balsam för hjärnan. 😍

Jag har smort ett par skruvar, men endast när de vart rostiga och jag vart lat (samt inte haft någon reservskruv).
 

MAz_666

Rolex
Berätta! Varför gör man så?
Jag brukar ju mest läder men har två ryska tropic band på ingående. Är det för passformen? Ingen risk att de smälter?
Vissa plastarmband är rätt hårda och "raka". Lite osköna att spänna fast på armen.
Genom att forma dom med varmt vatten blir de normalt böjda som armen - rundade.
Känns då i mångas ögon lite skönare att ha på sig.
Lägg dom böjda/hoprullade som om du har på dom - i med hett vatten. De formar sig; och ja: de går inte sönder.
 

Kreacon

Audemars
Själv var jag ute och shoppade med min vuxna dotter för några år sedan, och hade hittat att Ahlsell hade Glidex.
For in där och rafsade åt mig 4 tuber. I kassan frågade kassören om mitt konto; det visade sig bara att de sålde momsfritt åt företag.
Jag lyckades säga ngt förvirrat om att "jag behöver dessa ..." - och kanske var det bara i min hjärna, men jag tyckte både att kassören såg lite illa till mods ut, och att han innerst inne funderade om jag och kvinnan bredvid mig egentligen inte skulle till Lustgården ...
Han tyckte dock synd om oss så han satte upp mina fyra tubers redovisning på ngt annat stort bolag.
Mina fyra räcker även de ett tag!
Glidex fo the win!
Ahlsell är ett jävla maffiaföretag. Här har det öppnat en rörfirma precis bredvid Ahlsell. När jag behöver nåt går jag dit och så springer de in på Ahlsell och köper det åt mig. 🤣
Berätta! Varför gör man så?
Jag brukar ju mest läder men har två ryska tropic band på ingående. Är det för passformen? Ingen risk att de smälter?
Som Maz skrev så är det ”plastgummin” från cns som kokas då de är för hårda. Men när de är kokta är de sköna, resistenta mot smuts och svala tack vare att de är så hårda. Cns är billiga och har rätt så roliga färger imo!
 

Beo

Patek
2-Faktor
Själv var jag ute och shoppade med min vuxna dotter för några år sedan, och hade hittat att Ahlsell hade Glidex.
For in där och rafsade åt mig 4 tuber. I kassan frågade kassören om mitt konto; det visade sig bara att de sålde momsfritt åt företag.
Jag lyckades säga ngt förvirrat om att "jag behöver dessa ..." - och kanske var det bara i min hjärna, men jag tyckte både att kassören såg lite illa till mods ut, och att han innerst inne funderade om jag och kvinnan bredvid mig egentligen inte skulle till Lustgården ...
Han tyckte dock synd om oss så han satte upp mina fyra tubers redovisning på ngt annat stort bolag.
Mina fyra räcker även de ett tag!
Glidex fo the win!
Elektrikens bäste vän!😁
image.jpg
 

Delgada

Patek
Lite tveksam semesterkänsla idag då jag mest far omkring och handlar och gör ärenden.
Hinner alltid med lite fågelskådning dock.
Beundrar skarvarna. Dåligt rykte har de stackarna. Jag tycker de är coola. Gillar man Amphibia platsar ju skarvarna bra. Kan både flyga och simma mycket bra under vattnet. Respekt!
20210713_145811.jpg
20210713_145519.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Lite tveksam semesterkänsla idag då jag mest far omkring och handlar och gör ärenden.
Hinner alltid med lite fågelskådning dock.
Beundrar skarvarna. Dåligt rykte har de stackarna. Jag tycker de är coola. Gillar man Amphibia platsar ju skarvarna bra. Kan både flyga och simma mycket bra under vattnet. Respekt!
20210713_145811.jpg
20210713_145519.jpg
Amphibian: 12 p
Skarvarna: 0 P
Vi har båt i sjön Sommen i Småland och där finns det ett antal "Skarv-öar" som ser ut som Tjernobyl, typ. En bra grej är att det sägs att havsörnar gillar att kalasa på dessa fåglar och att det nu lär skall finnas flera just havsörnspar som häckar i/runt sjön, så då kanske de fyller en vettig funktion.
Jag håller annars med om att Skarvarna som fåglar sett är ganska coola; Lite som ett vackert skulpterat Su-15 Flagon, som lågflyger över vattnet.
 

Delgada

Patek
Amphibian: 12 p
Skarvarna: 0 P
Vi har båt i sjön Sommen i Småland och där finns det ett antal "Skarv-öar" som ser ut som Tjernobyl, typ. En bra grej är att det sägs att havsörnar gillar att kalasa på dessa fåglar och att det nu lär skall finnas flera just havsörnspar som häckar i/runt sjön, så då kanske de fyller en vettig funktion.
Jag håller annars med om att Skarvarna som fåglar sett är ganska coola; Lite som ett vackert skulpterat Su-15 Flagon, som lågflyger över vattnet.
Perfekta marinflyget in action.
Som dock förorenar sina baser.. Jo det är sant. Inte helt olikt sovjetiska militära flyget i Baltikum på sin tid. Ha ha ha.
 

Samlarn

Rolex
Det var inte så länge sen jag postade den här men det är en av få "tunnor" i min samling. Den är "moddad" som ni ser. Boetten är skuren från en "tunna" till det här. Ingen aning vem som gjort det. Det är bra gjort och boetten är fint arbetad.
Urtavlan tycker jag är underskattad. Det här är en av de gånger som ett 18 mm armband passar på en "tunna", tycker jag.
IMG_20210713_191332.jpg

IMG_20210713_191354.jpg

IMG_20210713_191435.jpg
 

Delgada

Patek
Det var inte så länge sen jag postade den här men det är en av få "tunnor" i min samling. Den är "moddad" som ni ser. Boetten är skuren från en "tunna" till det här. Ingen aning vem som gjort det. Det är bra gjort och boetten är fint arbetad.
Urtavlan tycker jag är underskattad. Det här är en av de gånger som ett 18 mm armband passar på en "tunna", tycker jag.
IMG_20210713_191332.jpg

IMG_20210713_191354.jpg

IMG_20210713_191435.jpg
Kul! Den blir ju rätt så lik 160 boetten eller 060 boetten.
De är ju båda två avsmalnade med täckta bandluggar.
Det är ju ytterligare två doldisar i boett-djungeln hos Amphibia.
Nån som har någon sådan att visa upp och gärna förklara skillnaden på de två, 160 vs 060.
 

Kreacon

Audemars
Det var inte så länge sen jag postade den här men det är en av få "tunnor" i min samling. Den är "moddad" som ni ser. Boetten är skuren från en "tunna" till det här. Ingen aning vem som gjort det. Det är bra gjort och boetten är fint arbetad.
Urtavlan tycker jag är underskattad. Det här är en av de gånger som ett 18 mm armband passar på en "tunna", tycker jag.
IMG_20210713_191332.jpg

IMG_20210713_191354.jpg

IMG_20210713_191435.jpg
Förstår inte riktigt vadå skuren? Frästa luggar? Grym är den hur som helst! Tavlan är ju 👌. Skulle gärna ha mer vintage men det får nog bli när beaterlivet övergår till nåt lugnare.
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Svidat om till scuba dude no date till kvällen!
16261975056923595371271219996398.jpg

Men så måste jag fråga om nån ligger på en sån här bezel som jag kunde få köpa för jag stör mig på att duden inte har en med lumeplupp!🤪
20210713_192935.jpg
Fram med aceton och ta bort färgen med en tops i stora hålet... Pilla även med en tandpetare eller en nål ur alla färgrester och måla sedan lite vit modellfärg i botten på hålet låt torka och blanda lumepulver med epoxy och fyll i hålet så får du en lumeplupp där så länge tills du hittar en riktig :)
Har ingen äkta på lager jag heller just nu tyvärr...
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
2-Faktor
Fram med aceton och ta bort färgen med en tops i stora hålet... Pilla även med en tandpetare eller en nål ur alla färgrester och måla sedan lite vit modellfärg i botten på hålet låt torka och blanda lumepulver med epoxy och fyll i hålet så får du en lumeplupp där så länge tills du hittar en riktig :)
Har ingen äkta på lager jag heller just nu tyvärr...
Jag tänkte först det för jag har gjort det på andra men vill ha död lume som på visare och index.😊
Den gröna har jag gjort plupp på.
20210303_114621.jpg
 

Vostok

Audemars
Jag tänkte först det för jag har gjort det på andra men vill ha död lume som på visare och index.😊
20210303_114621.jpg
Aha! Ja då är det nog bara original som fungerar...
Det jag gjort en gång va att jag hade sparat gammalt lume från gamla visare som jag skulle reluma och "mortlade" det fint och använde det på en visare som jag ville ha lika "död" som resten av lumet på den klockan men det är ju lite fippel att samla ihop så mycket så man kan fylla hålet på en bezel så det går nog bort i detta fallet med..
 

Kreacon

Audemars
Aha! Ja då är det nog bara original som fungerar...
Det jag gjort en gång va att jag hade sparat gammalt lume från gamla visare som jag skulle reluma och "mortlade" det fint och använde det på en visare som jag ville ha lika "död" som resten av lumet på den klockan men det är ju lite fippel att samla ihop så mycket så man kan fylla hålet på en bezel så det går nog bort i detta fallet med..
Kör enligt ditt första förslag och baka sedan i ugn så dör den väl? Lumen alltså.
 

MAz_666

Rolex
Förstår inte riktigt vadå skuren? Frästa luggar? Grym är den hur som helst! Tavlan är ju 👌. Skulle gärna ha mer vintage men det får nog bli när beaterlivet övergår till nåt lugnare.
Letar du runt lite så kan du hitta boetter där Oleg (jättefull eller bara kreativ) har omformat originalboetten genom slipning eller fräsning. Ibland kanske ”avsmalnad” som den där, ibland gjord ”utsmyckad” som värsta Alien- eller Game of Thrones-klockan.
Ofta har Oleg nyttjat en originalboett typ 1190- eller 090-boett som har mycket stål att arbeta med.
Köper du en sån har du garanterat en klocka tillhörande en mycket liten utgåva/modell!
Att ”fräsa luggarna” är att med slip och våld slipa upp luggarnas öppning så att klockan tar t.ex. 22mm-band istället för originalets 18mm.
Detta gjordes ”fabriksmässigt” på t.ex. Nvch-klockorna, men kan ha gjorts av vem som helst som fått feeling med en rasp.
 

Vostok

Audemars
Kör enligt ditt första förslag och baka sedan i ugn så dör den väl? Lumen alltså.
Frågan är om epoxyn pallar det samt att övrig färg på bezeln troligen missfärgas med men det går ju att måla om.. Men klart värt att pröva så man vet :)
Kanske börja med lite löst lumepulver isf och köra det i ugnen för att se vad som händer och blir det "dött" kan man ju använda det sen så slipper man baka med epoxy och hela bezeln.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Efter @MAz_666 föredömligt intressanta historiska odysséer bland Komandirskies tidiga modeller känner jag plötsligt ett sug efter att lufta lite dylika tingestar, som inte fått armtid under lång tid. Nedanstående skönhet från uppskattat tidigt 70-tal gör mig alltid på gott humör, så lite synd att den så ofta får ligga kvar i lådan.
Sekundvisaren är fortfarande lika estetiskt fulländad med sin lilla pilspets. Som vi avhandlade tidigare känns det verkligen som att denna tavla kan ha varit inspiration till NVCh-30, vars tidiga tavlor i stort sett ser ut som denna utan datum. Inte så konstigt egentligen. Vi kan anta att läsbarhet hade hög prio när man formgav den militära Amphibian och jag skulle påstå att få klockor är just lika lätta att läsa av som denna. Starka och tydliga kontraster och en tavla utan onödig information. Snyggt jobbat i Chistopol, för väldigt många år sedan! 2234-verket har hack, vilket gör att jag kan synkronisera tiden med mina kamrater strax för en hemlig samordnad operation.
Den röda stjärnan har antydningar till tunna sprickor, men ser i övrigt ut att ha kvar sin originalfärg. Det är annars inte ovanligt att dessa antingen har en solblekt gråaktig färg alternativt en nymålad klarröd nyans. Siffror och index är sådär lite lagom knöliga som det ofrånkomligt blir när de är handmålade. Om jag får killgissa tror jag att det snarare är Olgas stadiga och ansvarsfulla hand än Olegs vodka-trimmade dito som ligger bakom det lilla konsthantverket.
I morgon blir det en annan gammal goding.
20210714_075855.jpg
 
Topp