• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
Efter @MAz_666 föredömligt intressanta historiska odysséer bland Komandirskies tidiga modeller känner jag plötsligt ett sug efter att lufta lite dylika tingestar, som inte fått armtid under lång tid. Nedanstående skönhet från uppskattat tidigt 70-tal gör mig alltid på gott humör, så lite synd att den så ofta får ligga kvar i lådan.
Sekundvisaren är fortfarande lika estetiskt fulländad med sin lilla pilspets. Som vi avhandlade tidigare känns det verkligen som att denna tavla kan ha varit inspiration till NVCh-30, vars tidiga tavlor i stort sett ser ut som denna utan datum. Inte så konstigt egentligen. Vi kan anta att läsbarhet hade hög prio när man formgav den militära Amphibian och jag skulle påstå att få klockor är just lika lätta att läsa av som denna. Starka och tydliga kontraster och en tavla utan onödig information. Snyggt jobbat i Chistopol, för väldigt många år sedan! 2234-verket har hack, vilket gör att jag kan synkronisera tiden med mina kamrater strax för en hemlig samordnad operation.
Den röda stjärnan har antydningar till tunna sprickor, men ser i övrigt ut att ha kvar sin originalfärg. Det är annars inte ovanligt att dessa antingen har en solblekt gråaktig färg alternativt en nymålad klarröd nyans. Siffror och index är sådär lite lagom knöliga som det ofrånkomligt blir när de är handmålade. Om jag får killgissa tror jag att det snarare är Olgas stadiga och ansvarsfulla hand än Olegs vodka-trimmade dito som ligger bakom det lilla konsthantverket.
I morgon blir det en annan gammal goding.
20210714_075855.jpg
Tyckte 70-talsexplosionen av enormt många Komandirskies i 392 olika modeller blev lite för mycket.
Massor av färger och massor av typsnitt - det ena "modernare" än det andra.
Men den där som behållit 60-talets rena uttryck men i lite modernare boett, är riktigt cool!
Och Oleg har ju föredömligt snitsat till siffrorna och indexlinjerna med sin roller!!!
 

Delgada

Patek
Enligt utlovad prognos ska jag få paket idag från UPS! Hoppas det stämmer. Då är det exakt en veckas leveranstid. Från komandirskie.com.
Fick en inbetalningsanmodan igår från UPS om importmoms på 312 kr som jag givetvis betalade.
Hur man kommit fram till summan 312 har jag ingen aning om. Jag har varor för ca 1100 i paketet så det stämmer säkert.
Den tiden då NL posten och UPS smet förbi importmoms är förmodligen förbi. Vilket ju egentligen är helt rätt.
Jag har ingenting emot att betala skatt. Jag jobbar ju själv i en skattefinansierad verksamhet och jag tycker det tyder på en viss robusthet i samhället när såna rutiner fungerar.
Att jag däremot fortfarande föraktar post nord och dess beteende står jag för, då det rör sig om en helt annan fråga.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Enligt utlovad prognos ska jag få paket idag från UPS! Hoppas det stämmer. Då är det exakt en veckas leveranstid. Från komandirskie.com.
Fick en inbetalningsanmodan igår från UPS om importmoms på 312 kr som jag givetvis betalade.
Hur man kommit fram till summan 312 har jag ingen aning om. Jag har varor för ca 1100 i paketet så det stämmer säkert.
Den tiden då NL posten och UPS smet förbi importmoms är förmodligen förbi. Vilket ju egentligen är helt rätt.
Jag har ingenting emot att betala skatt. Jag jobbar ju själv i en skattefinansierad verksamhet och jag tycker det tyder på en viss robusthet i samhället när såna rutiner fungerar.
Att jag däremot fortfarande föraktar post nord och dess beteende står jag för, då det rör sig om en helt annan fråga.

Bättre o betala lite till än att det inte kommer fram alls.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Enligt utlovad prognos ska jag få paket idag från UPS! Hoppas det stämmer. Då är det exakt en veckas leveranstid. Från komandirskie.com.
Fick en inbetalningsanmodan igår från UPS om importmoms på 312 kr som jag givetvis betalade.
Hur man kommit fram till summan 312 har jag ingen aning om. Jag har varor för ca 1100 i paketet så det stämmer säkert.
Den tiden då NL posten och UPS smet förbi importmoms är förmodligen förbi. Vilket ju egentligen är helt rätt.
Jag har ingenting emot att betala skatt. Jag jobbar ju själv i en skattefinansierad verksamhet och jag tycker det tyder på en viss robusthet i samhället när såna rutiner fungerar.
Att jag däremot fortfarande föraktar post nord och dess beteende står jag för, då det rör sig om en helt annan fråga.
Jag håller med dig helt och hållet om att det inte är momsreglerna som är problemet. Även jag betalar den skatt jag anmodas betala och jag arbetar också i en skattefinansierad verksamhet, så jag är beroende av att skatt kommer in (även om det är kommunal skatt i mitt fall... :D). Skulle det sedan vara så att Oleg deklarerar att innehållet är en gåva, som nästan inte är värd någonting alls och det sedan leder till att det inte blir någon importmoms alls kommer jag inte reklamera den lilla detaljen. Och om det är ett felaktigt kryphål att skicka prylar via Nederländerna så är det så och inte så mycket att göra åt. Problemet med PN är ju de gånger de faktiskt inte levererar över huvud taget och därmed inte fullföljer sitt uppdrag.
Sedan måste jag erkänna att jag har haft flyt med PN ganska länge nu. Jag har ett exempel, som jag har beskrivit tidigare, där en klocka blev tillbakaskickad pga påstått undermålig tulldeklaration. I övrigt har just jag nog haft lite tur och de senaste försändelserna har dykt upp som väntat. Det kan nämnas att ett av dessa var min NVCh-30, som just skickades via NL och där jag åkte på att betala moms, vilket antyder att detta kryphål nu faktiskt är igentäppt. Ett snart inkommande paket från vostok-watches24 (via NL) får definitivt bekräfta hur det är med den saken.
Förr sa man att posten alltid kom fram, men det var förr i tiden det och det kanske även var då man sa att någonting "går som tåget" 🤔 Vi vet ju att den korrekta liknelsen är att någonting går som ett rysktillverkat urverk.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Bättre o betala lite till än att det inte kommer fram alls.
Intressant det där med UPS. När jag tänker efter har jag faktiskt konsekvent sluppit att betala både importmoms och tull när jag tidigare har valt UPS som leveransalternativ från Ryssland. (dock absolut inte från UK sedan nyår...) Det verkar tydligt att även detta har stramats åt en del sedan en tid tillbaka.
Som sagt, hellre korrekta avgifter och paket som faktiskt levereras jmf med alternativet.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tyckte 70-talsexplosionen av enormt många Komandirskies i 392 olika modeller blev lite för mycket.
Massor av färger och massor av typsnitt - det ena "modernare" än det andra.
Men den där som behållit 60-talets rena uttryck men i lite modernare boett, är riktigt cool!
Och Oleg har ju föredömligt snitsat till siffrorna och indexlinjerna med sin roller!!!
Jag upptäckte fö igår att jag verkar ha en komplett Komandirskie med triangel-index i delar i mina gömmor. (slipsvisare och rostfri boett) Blir ett intressant projekt att få ihop den, måste bara lära mig 22xx-verken först.
 

ShogunB

Omega
Tänkte säga hej här med, kopierar texten från ny-användare-delen:

Hittade hit för ett par veckor sedan när jag fick en idé om att köpa något ryskt och gediget. Slog precis till på en Vostok Komandirskie efter att ha lurat runt här på forumet likt U-137 ett tag.

En vacker dag ska jag köpa en Tag Heuer Monaco men först ska jag nog kasta alla mina pengar i den ryska sjön. Ska bli kul att klä upp sig med en cool klocka istället för att alltid bara kunna välja slips. Ett par NATO-band har det beställts med efter att jag upptäckt det här.

Är för övrigt fortfarande chockad över att en klocka som beskrivs som vintage är åtskilliga år yngre än mig...

Och bild på mitt första köp som kanske kommer om en månad eller så. Troligtvis fejk från Kina, fejkat urverk och allt det där. Men det är ryskt, vad kan gå fel?

s-l1600.jpg
Edit: vad kan man säga om urverket? Enligt säljaren ska det vara en 2234.
 

Bilagor

  • Screenshot_20210714-235215.jpg
    Screenshot_20210714-235215.jpg
    305.6 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Tänkte säga hej här med, kopierar texten från ny-användare-delen:

Hittade hit för ett par veckor sedan när jag fick en idé om att köpa något ryskt och gediget. Slog precis till på en Vostok Komandirskie efter att ha lurat runt här på forumet likt U-137 ett tag.

En vacker dag ska jag köpa en Tag Heuer Monaco men först ska jag nog kasta alla mina pengar i den ryska sjön. Ska bli kul att klä upp sig med en cool klocka istället för att alltid bara kunna välja slips. Ett par NATO-band har det beställts med efter att jag upptäckt det här.

Är för övrigt fortfarande chockad över att en klocka som beskrivs som vintage är åtskilliga år yngre än mig...

Och bild på mitt första köp som kanske kommer om en månad eller så. Troligtvis fejk från Kina, fejkat urverk och allt det där. Men det är ryskt, vad kan gå fel?

s-l1600.jpg
Edit: vad kan man säga om urverket? Enligt säljaren ska det vara en 2234.
Välkommen hit!!
Jäkla fin klocka!! Grattis!! :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Denna torsdag en Komandirskie med vacker patina från 1969 (belagt via inskription på baksidan). Tavlan ser ut att inte bara ha blivit solblekt, utan har väl gissningsvis råkat ut för någon form av väl nitisk rengöring. Detta har dock lockat fram en vacker mässington underifrån, som skapar en alldeles egen och unikt vacker yta.
Samma sekundvisare med pilspets som vi har sett tidigare på en klocka som definitivt förtjänar att få lite armtid.

Edit: Missade att nämna en lite rolig detalj. Verken på dessa relativt tidiga Komandirskies var fortfarande märkta 2214 trots att de hade försetts med hack-funktion. Något senare kom väl Vostok på att det av olika anledningar kunde finnas en poäng i att skilja på dessa båda varianter av samma grund-verk och lade därför till en liten trea i beteckningen.

20210715_074245.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tänkte säga hej här med, kopierar texten från ny-användare-delen:

Hittade hit för ett par veckor sedan när jag fick en idé om att köpa något ryskt och gediget. Slog precis till på en Vostok Komandirskie efter att ha lurat runt här på forumet likt U-137 ett tag.

En vacker dag ska jag köpa en Tag Heuer Monaco men först ska jag nog kasta alla mina pengar i den ryska sjön. Ska bli kul att klä upp sig med en cool klocka istället för att alltid bara kunna välja slips. Ett par NATO-band har det beställts med efter att jag upptäckt det här.

Är för övrigt fortfarande chockad över att en klocka som beskrivs som vintage är åtskilliga år yngre än mig...

Och bild på mitt första köp som kanske kommer om en månad eller så. Troligtvis fejk från Kina, fejkat urverk och allt det där. Men det är ryskt, vad kan gå fel?

s-l1600.jpg
Edit: vad kan man säga om urverket? Enligt säljaren ska det vara en 2234.
Välkommen till tråden!
Riktigt fin klocka du har fått tag på där, som sannolikt härstammar från 70-talet. Verket är definitivt inte fejk från Kina utan äkta vara från Vostok. Om det är 2234 (vilket det bör vara) innebär det att verket har hack-funktion, dvs att sekundvisaren stannar när kronan dras ut. (Mao enkelt att kolla när du får klockan.) Röd text på datumet ser också ut som det skall. Det enda jag ser som inte verkar vara original är sekundvisaren, som nog har bytts ut till en från en senare Komandirskie. Den röda stjärnan har sannolikt bättrats på med ny röd färg, men det är väldigt vanligt pga att många av dessa stjärnor annars har solblekts till en mer gråaktig nyans.
Tavlan är märkt i underkant med "3AKA3 MO CCCP", vilket betyder att klockan har beställts av försvarsministeriet i Sovietunionen och sålts via butiker dit endast militär personal hade tillträde. Ofta brukar man därför kalla dessa för typ officersklockor, men det skall även ganska ofta ha förkommit att "vanligt" civilt folk gick omkring med dessa på armen. Oavsett är alltid en "3AKA3" mer attraktiv jmf med klockor som saknar denna märkning.
Om du är intresserad av historien bakom Vostok finns det naturligtvis hur mycket som helst att läsa på nätet. Inläggen i denna tråd är tex en bra ingång till världen av rysktillverkade klockor. Jag kan även rekommendera ett besök på https://www.klockanett.se/. Förutom att det finns klockor att köpa (dock dyrare jmf med direkt från Ryssland) hittar du mycket att läsa om Vostok och dess intressanta historik.
Skall bli kul att få se fler bilder på klockan när du har fått hem den.
 
Topp