MAz_666
Guld
Tyckte 70-talsexplosionen av enormt många Komandirskies i 392 olika modeller blev lite för mycket.Efter @MAz_666 föredömligt intressanta historiska odysséer bland Komandirskies tidiga modeller känner jag plötsligt ett sug efter att lufta lite dylika tingestar, som inte fått armtid under lång tid. Nedanstående skönhet från uppskattat tidigt 70-tal gör mig alltid på gott humör, så lite synd att den så ofta får ligga kvar i lådan.
Sekundvisaren är fortfarande lika estetiskt fulländad med sin lilla pilspets. Som vi avhandlade tidigare känns det verkligen som att denna tavla kan ha varit inspiration till NVCh-30, vars tidiga tavlor i stort sett ser ut som denna utan datum. Inte så konstigt egentligen. Vi kan anta att läsbarhet hade hög prio när man formgav den militära Amphibian och jag skulle påstå att få klockor är just lika lätta att läsa av som denna. Starka och tydliga kontraster och en tavla utan onödig information. Snyggt jobbat i Chistopol, för väldigt många år sedan! 2234-verket har hack, vilket gör att jag kan synkronisera tiden med mina kamrater strax för en hemlig samordnad operation.
Den röda stjärnan har antydningar till tunna sprickor, men ser i övrigt ut att ha kvar sin originalfärg. Det är annars inte ovanligt att dessa antingen har en solblekt gråaktig färg alternativt en nymålad klarröd nyans. Siffror och index är sådär lite lagom knöliga som det ofrånkomligt blir när de är handmålade. Om jag får killgissa tror jag att det snarare är Olgas stadiga och ansvarsfulla hand än Olegs vodka-trimmade dito som ligger bakom det lilla konsthantverket.
I morgon blir det en annan gammal goding.
Massor av färger och massor av typsnitt - det ena "modernare" än det andra.
Men den där som behållit 60-talets rena uttryck men i lite modernare boett, är riktigt cool!
Och Oleg har ju föredömligt snitsat till siffrorna och indexlinjerna med sin roller!!!