• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
Eller den här godingen!
Känns mer som något i hustruns sänglåda, än nåt till min klocka …
😉😂😂😂
37C47678-5A03-48CB-B412-BBF201C9E6CE.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ja det kanske funkar. Får prova mig fram.
@MAz_666 vad används för silicon till det? Härdar inte det? Nån typ av fett istället? Skulle nästan vilja dra lite fett i gängorna oxå men då är jag kanske ute och cyklar?
Jag skulle påstå att gängorna inte är en del i bakstyckets tätning, som i stället åstadkoms genom att bakstycket pressas mot den breda gummipackningen. Gängorna skall nog hållas så fria som möjligt från vadsomhelst, inkl sand och silikonfett 😉
Jag har fö haft span på just silikonfett på Biltema och nu äntligen ser jag att en butik nära mig verkar ha fått in detta. 70-g-tub för ca 65 kr lär ju räcka i några år, sedan kanske det egentligen är bäst med en tub med smal pip om man tänker efter...
 

Kreacon

Audemars
Jag skulle påstå att gängorna inte är en del i bakstyckets tätning, som i stället åstadkoms genom att bakstycket pressas mot den breda gummipackningen. Gängorna skall nog hållas så fria som möjligt från vadsomhelst, inkl sand och silikonfett 😉
Jag har fö haft span på just silikonfett på Biltema och nu äntligen ser jag att en butik nära mig verkar ha fått in detta. 70-g-tub för ca 65 kr lär ju räcka i några år, sedan kanske det egentligen är bäst med en tub med smal pip om man tänker efter...
Nej det är inte pga tätning jag vill smörja gängorna. Är bara van att smörja (smeka) gängor på saker som ska spännas. Har fått lära mig att metallen annars kan slitas. Men det har handlat om snickerimaskiner/verktyg och dessutom är det inte faktakollat. Har bara en källa och det är en sur gammal snickargubbe. 🤣 Men om man spänner tex en skruvtving som har legat ett tag, så känns det nästan som gängorna skär. Smörjer man den så spänner den mjukt och fint. 🙂

edit men givetvis är ju ett baklock tänkt att sitta still, till skillnad från maskiner/verktyg.
 

MAz_666

Rolex
Jag skulle påstå att gängorna inte är en del i bakstyckets tätning, som i stället åstadkoms genom att bakstycket pressas mot den breda gummipackningen. Gängorna skall nog hållas så fria som möjligt från vadsomhelst, inkl sand och silikonfett 😉
Jag har fö haft span på just silikonfett på Biltema och nu äntligen ser jag att en butik nära mig verkar ha fått in detta. 70-g-tub för ca 65 kr lär ju räcka i några år, sedan kanske det egentligen är bäst med en tub med smal pip om man tänker efter...
Själv var jag ute och shoppade med min vuxna dotter för några år sedan, och hade hittat att Ahlsell hade Glidex.
For in där och rafsade åt mig 4 tuber. I kassan frågade kassören om mitt konto; det visade sig bara att de sålde momsfritt åt företag.
Jag lyckades säga ngt förvirrat om att "jag behöver dessa ..." - och kanske var det bara i min hjärna, men jag tyckte både att kassören såg lite illa till mods ut, och att han innerst inne funderade om jag och kvinnan bredvid mig egentligen inte skulle till Lustgården ...
Han tyckte dock synd om oss så han satte upp mina fyra tubers redovisning på ngt annat stort bolag.
Mina fyra räcker även de ett tag!
Glidex fo the win!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nej det är inte pga tätning jag vill smörja gängorna. Är bara van att smörja (smeka) gängor på saker som ska spännas. Har fått lära mig att metallen annars kan slitas. Men det har handlat om snickerimaskiner/verktyg och dessutom är det inte faktakollat. Har bara en källa och det är en sur gammal snickargubbe. 🤣 Men om man spänner tex en skruvtving som har legat ett tag, så känns det nästan som gängorna skär. Smörjer man den så spänner den mjukt och fint. 🙂

edit men givetvis är ju ett baklock tänkt att sitta still, till skillnad från maskiner/verktyg.
Jag håller helt med dig ang känslan i en perfekt smörjd gänga. Med klockor och då inte minst urverk är det ev lite annorlunda. Jag har faktiskt inte tänkt på det innan, men man skall ju aldrig smörja gängorna till de små mysiga skruvarna man sätter på plats i ett mekaniskt urverk. I urmakeriets värld är det endast rörliga delar som skall smörjas och då dessutom väldigt sparsamt.
Jag finner dock en liknande känsla som den med smorda gängor när jag håller på med urverk; När en större brygga glider på plats utan att man behöver trycka med någon större kraft och skruvarna sedan bara smiter åt i sina gängor via den perfekta känslan i skruvmejselns skaft. En timme med sådant då och då tror jag är som balsam för hjärnan. 😍
 

MAz_666

Rolex
Då Poseidon/Neptun hade sin treudd - trident, är det väl helt ok med en TridentTisdag?
Min coola Neptune Scuba Dude #9370 från sent 1980-tal; möjligen 1990.
Säljaren påstod att denna ”champagne-tavla” är en blekt 059, d.v.s. den klassiska turkosblå. Rätt eller fel, så kunde jag inte hålla mig utan skruvade isär den idag för att se på ”oblekta kanterna”. Blå/lila: ja. Lite: ja. Fortfarande osäker: ja.
Men en go’ ScubaKille på ett präglat Zulu-läder.
C82B9489-5878-453E-BE3F-E1E0A7F78C2D.jpeg

3964E85D-D9BB-415B-A78E-36354573B756.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Själv var jag ute och shoppade med min vuxna dotter för några år sedan, och hade hittat att Ahlsell hade Glidex.
For in där och rafsade åt mig 4 tuber. I kassan frågade kassören om mitt konto; det visade sig bara att de sålde momsfritt åt företag.
Jag lyckades säga ngt förvirrat om att "jag behöver dessa ..." - och kanske var det bara i min hjärna, men jag tyckte både att kassören såg lite illa till mods ut, och att han innerst inne funderade om jag och kvinnan bredvid mig egentligen inte skulle till Lustgården ...
Han tyckte dock synd om oss så han satte upp mina fyra tubers redovisning på ngt annat stort bolag.
Mina fyra räcker även de ett tag!
Glidex fo the win!
Ja, Ahlsell har jag aldrig lyckats handla hos. Vet att jag ringde till dem och bad om pris på en nätverkskontakt nät jag skulle bygga nätverk hemma för en del år sedan och fick just motfrågan ang konto och företag. Det var bara att ge upp och leta annorstädes. :D
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Då Poseidon/Neptun hade sin treudd - trident, är det väl helt ok med en TridentTisdag?
Min coola Neptune Scuba Dude #9370 från sent 1980-tal; möjligen 1990.
Säljaren påstod att denna ”champagne-tavla” är en blekt 059, d.v.s. den klassiska turkosblå. Rätt eller fel, så kunde jag inte hålla mig utan skruvade isär den idag för att se på ”oblekta kanterna”. Blå/lila: ja. Lite: ja. Fortfarande osäker: ja.
Men en go’ ScubaKille på ett präglat Zulu-läder.
C82B9489-5878-453E-BE3F-E1E0A7F78C2D.jpeg

3964E85D-D9BB-415B-A78E-36354573B756.jpeg
Jag tycker att du skall skrota den där osäkerheten och bara kapitulera inför det faktum att tavlan har haft den blåaktiga nyansen i ett tidigare mer omoget liv. Färgen på visarna talar också sitt tydliga språk, precis som det var på min Generalskie innan jag bytte till svarta:
1626169172715.png
 
Topp