Sent svar, men jag försöker komma ikapp lite efter en vecka i fjällen.
Först och främst välkommen hit till Rysstråden! Här finns massvis med läsning, så första tipset är att kolla igenom vad vi andra har bidragit med. Har du frågor är det annars bara att fråga på. Rysstråden torde vara välkänd för högt tak och en trevlig ton, så bara kör på.
Kort svar på din fråga är att Vostok definitivt inte är bara skit utan extremt mycket klocka för pengarna. På köpet får du ett stycke historia och klock-tradition inom mekaniska urverk som inte går av för hackor.
Om du först och främst är ute efter en klocka som kan användas i ur och skur skall du definitivt kika på nya klockor. Min samling består iof av en förkrossande majoritet av vintage-ryssar, men när jag vill ha något som tål tuffa tag åker det uteslutande på en nytillverkad klocka.
Jag skulle rekommendera sajten
https://www.klockanett.se/ för att få en första inblick. Här finns allt du behöver för en bra start; Mycket och intressant läsning om Vostoks historia, men även gott om klockor att kika på och köpa. Här finns främst moddar, men även "Vostok original" finns för försäljning. Priserna är högre jmf med att handla direkt från Ryssland, men om du bara vill testa av hur du trivs med en Vostok kan jag varmt rekommendera att du startar här. Leverans från Sverige gör även det hela väldigt enkelt. Och även om du väljer en moddad, ngt dyrare klocka, så pratar vi oftast om under 2000 kr, för en klocka som är hyfsat garanterat unik jmf med någonting som någon i din omgivning kan tänkas ha på handleden. Jag gick själv just denna väg via klockanett som en dörröppnare till en dittills okänd värld.
En liten varning bara, så du vet: Det är väldigt lätt att fastna om man väl har klivit igenom dörren!