• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Även jag bryter mot etikettsreglerna idag🤪!men som det var sagt så är ju tonneau ett cussion case så det får äl gå med va?😊
image.jpg
Jo visst är tunnan i någon mening också ett cushion case .


Sanningen torde väl även vara den att 150 (och således även 170) torde kunna platsa på tonneau då 150 egentligen är en 090 där man fräst bort taket över luggarna. (Kanske 710får vara med då också eftersom den är så lik 150).

 

v0n

Patek
2-Faktor
Sent svar, men jag försöker komma ikapp lite efter en vecka i fjällen.
Först och främst välkommen hit till Rysstråden! Här finns massvis med läsning, så första tipset är att kolla igenom vad vi andra har bidragit med. Har du frågor är det annars bara att fråga på. Rysstråden torde vara välkänd för högt tak och en trevlig ton, så bara kör på.
Kort svar på din fråga är att Vostok definitivt inte är bara skit utan extremt mycket klocka för pengarna. På köpet får du ett stycke historia och klock-tradition inom mekaniska urverk som inte går av för hackor.
Om du först och främst är ute efter en klocka som kan användas i ur och skur skall du definitivt kika på nya klockor. Min samling består iof av en förkrossande majoritet av vintage-ryssar, men när jag vill ha något som tål tuffa tag åker det uteslutande på en nytillverkad klocka.
Jag skulle rekommendera sajten https://www.klockanett.se/ för att få en första inblick. Här finns allt du behöver för en bra start; Mycket och intressant läsning om Vostoks historia, men även gott om klockor att kika på och köpa. Här finns främst moddar, men även "Vostok original" finns för försäljning. Priserna är högre jmf med att handla direkt från Ryssland, men om du bara vill testa av hur du trivs med en Vostok kan jag varmt rekommendera att du startar här. Leverans från Sverige gör även det hela väldigt enkelt. Och även om du väljer en moddad, ngt dyrare klocka, så pratar vi oftast om under 2000 kr, för en klocka som är hyfsat garanterat unik jmf med någonting som någon i din omgivning kan tänkas ha på handleden. Jag gick själv just denna väg via klockanett som en dörröppnare till en dittills okänd värld.
En liten varning bara, så du vet: Det är väldigt lätt att fastna om man väl har klivit igenom dörren!
Hatar att vara den men det var en trollfråga av ett numera raderat troll 😜
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
I helgen bytte jag fjädern på ett 2409 verk!
Klockan jag gjorde inlägg om för en tid sedan och Beo tipsade om hur man kunde göra utan att plocka ner hjul mm. Funkade perfekt var super smidigt!
Upptäckte även på vägen att det finns olika generationer av detta verk, tänkte byta hela fjäderhus men det funka inte fanns skillnader. Så bytte bara fjädern för de var lika, så allting gott!
Här är ett par länkar med bra fakta:

Citat från sista länken, helt underbart 😍
”Vostok watches are meant to be field serviceable by people who aren't watchmakers.”

Egna bilder!
CEFD0499-DFA0-4189-B3D4-FC411F78341E.jpeg
6EA843E0-B550-4544-84F1-D066372D205E.jpeg
EF240B6F-4081-44E9-94BE-56A7EA91FFE3.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
I helgen bytte jag fjädern på ett 2409 verk!
Klockan jag gjorde inlägg om för en tid sedan och Beo tipsade om hur man kunde göra utan att plocka ner hjul mm. Funkade perfekt var super smidigt!
Upptäckte även på vägen att det finns olika generationer av detta verk, tänkte byta hela fjäderhus men det funka inte fanns skillnader. Så bytte bara fjädern för de var lika, så allting gott!
Här är ett par länkar med bra fakta:

Citat från sista länken, helt underbart 😍
”Vostok watches are meant to be field serviceable by people who aren't watchmakers.”

Egna bilder!
CEFD0499-DFA0-4189-B3D4-FC411F78341E.jpeg
6EA843E0-B550-4544-84F1-D066372D205E.jpeg
EF240B6F-4081-44E9-94BE-56A7EA91FFE3.jpeg
Bra jobbat, intressant länk och naturligtvis: En riktigt snygg Vostok!
 

MAz_666

Rolex
Ja det kanske funkar. Får prova mig fram.
@MAz_666 vad används för silicon till det? Härdar inte det? Nån typ av fett istället? Skulle nästan vilja dra lite fett i gängorna oxå men då är jag kanske ute och cyklar?
Det var därför jag citationstecknade det.
Kolla bara ngn/några sidor bakåt. Det som oftast används är armaturfett eller ett specialfett som heter Glidex (sant! ;) ).
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Ja det kanske funkar. Får prova mig fram.
@MAz_666 vad används för silicon till det? Härdar inte det? Nån typ av fett istället? Skulle nästan vilja dra lite fett i gängorna oxå men då är jag kanske ute och cyklar?
Denna tätade min nu när jag hade den isär. Tog sparsamt på tumme och pekfinger och smekte in o ringen på bägge sidor sen tog jag en tandpetare och pillade in i kronpackningen.👍
DSC_4280.JPG
 
Topp