• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Nej jag bor inte i en ubåt i småbåtshamnen... Tyvärr. Men vad jag just nu önskar jag gjorde det. Skulle slippa klippa gräset en måndag kväll..😩
En begagnad rysk ubåt kan väl inte vara lika dyr som en Mig 29 vi sett här tidigare i tråden?
Nån som vet var man kollar?
Jag har inte köpstopp just nu.
Tror de är rea på de som är självlysande 😉

Skruvar amerikansk bil med ryss på armen.
IMG_20210823_193541.jpg

Nej jag bor inte i en ubåt i småbåtshamnen... Tyvärr. Men vad jag just nu önskar jag gjorde det. Skulle slippa klippa gräset en måndag kväll..😩
En begagnad rysk ubåt kan väl inte vara lika dyr som en Mig 29 vi sett här tidigare i tråden?
I Murmansk finns det nog och troligen till väldigt bra pris ;)

Vad gillar du 710 boetten då? Visst är den skön. Jag tycker den är skönare än 170 boetten, vilket är lite märkligt då det måttmässigt är väldigt lite som skiljer.
Sen är ju 420 bezeln riktigt bra på. Den bästa original bezeln skulle jag påstå. 710 original bezel är inget vidare imo.
20210823_153102.jpg
Jag gillar 710 boetten den sitter väldigt skönt och balanserat. Håller med att den bärs skönare än 170. Jäkla kul att ha ministry nu, gillar den skarpt. Tavlan är hur mysig som helst och som du säger bezelen är riktigt snygg. Ett väldigt roligt inköp😊

I Murmansk finns det nog och troligen till väldigt bra pris ;)

Ring Tarzan!

Fick hem en Amphibia 1967 190B55 Titanium idag men den är lite för stor för att jag ska trivas med den, möjligtvis någon som är intresserad här innan jag lägger upp annons?

PXL_20210823_125700766.MP.jpg
PXL_20210823_125751960.MP.jpg
PXL_20210823_125842194.MP.jpg
PXL_20210823_125859978.MP.jpg
Nja... lite sugen blir man ju.
Men det ska nog inte bli nån tunna just nu iallafall.

Men hur skiljer dig den där boetten från en vanlig 090?
Är den större? Vad är det för mått på en sån där? Hur ser glaset ut? Är det lika dan kupa som på vanliga Amphibia eller är det annorlunda?
Tusen frågor...ursäkta men jag blir bara så nyfiken.😄

Är den större? Vad är det för mått på en sån där? Hur ser glaset ut? Är det lika dan kupa som på vanliga Amphibia eller är det annorlunda?
Jag förstår alldeles för väl 😁 Det är ju en mycket bättre klocka i alla avsendeen och det reflekteras naturligtvis även i priset, allt som ytfinish, safirglas istället för plexi (på gott och ont), traditionell vridring med fjäder dvs. inte friktion, länk och över lag mycket bättre materialval som titan rakt igenom bortsett från bakboett och själva viklåset. Måtten kommer här nedan

Case width approx., mm.42
Case depth approx., mm15
Lug to lug size, mm.50
LuminousSuper-LumiNova BGW9
Case materialTitanium
CasebackStainless steel
DialSunburst blue dial
CrownScrew-in
LensDomed sapphire lens with anti reflective coating
Water Resistant200m
Strap typeTitianium bracelet with stainless steel buckle
Strap width22
Wrist size, mm220
MovementVostok 2415
Automatic windingYes
Manual windingYes
Jewels31
Accuracy-20+60 seconds per day
Power reserve31 hour
Average term of service10 years
Weight147

PXL_20210823_125817088.MP.jpg
PXL_20210823_125829632.MP.jpg
PXL_20210823_125911604.MP.jpg
PXL_20210823_125931378.MP.jpg

Bytte... Fixades igår med rengjord balans, ny uppdragsfjäder och ruckning. Nu verkar den gå som den skall 😀 (balansfjädern klibbade ihop, uppdragsfjädern var nog av).

20210823_153052.jpg
Helt underbart charmig dem där, såg en likadan på Ebay igår. Hur upplever du avläsningen, är den svår i vissa ljus? Väldigt påhittigt att kombinera motiv med index markeringar

Helt underbart charmig dem där, såg en likadan på Ebay igår. Hur upplever du avläsningen, är den svår i vissa ljus? Väldigt påhittigt att kombinera motiv med index markeringar

Tack!

Inga problem o läsa av, har ju svarta visare så 😃.

Dock upplever jag klockan som något stor på mina spinkiga armar, det är nog pga bandhornen är raka (följer inte armen kurvning undertill). Men, det syns inte på bund, så bund passar bäst på denna (för mig).

Jag skulle inte kunna klara mig med en Vostok utan just det kupade plexit, är ju på något vis vostoks indentitet 😍

Jag förstår alldeles för väl 😁 Det är ju en mycket bättre klocka i alla avsendeen och det reflekteras naturligtvis även i priset, allt som ytfinish, safirglas istället för plexi (på gott och ont), traditionell vridring med fjäder dvs. inte friktion, länk och över lag mycket bättre materialval som titan rakt igenom bortsett från bakboett och själva viklåset. Måtten kommer här nedan

Case width approx., mm.42
Case depth approx., mm15
Lug to lug size, mm.50
LuminousSuper-LumiNova BGW9
Case materialTitanium
CasebackStainless steel
DialSunburst blue dial
CrownScrew-in
LensDomed sapphire lens with anti reflective coating
Water Resistant200m
Strap typeTitianium bracelet with stainless steel buckle
Strap width22
Wrist size, mm220
MovementVostok 2415
Automatic windingYes
Manual windingYes
Jewels31
Accuracy-20+60 seconds per day
Power reserve31 hour
Average term of service10 years
Weight147

PXL_20210823_125817088.MP.jpg
PXL_20210823_125829632.MP.jpg
PXL_20210823_125911604.MP.jpg
PXL_20210823_125931378.MP.jpg
En tunna de luxe med andra ord.
Tjusig. Riktigt grann!! Men helt omöjlig att modda med delar som en vanlig Amphibia då.

Jag skulle inte kunna klara mig med en Vostok utan just det kupade plexit, är ju på något vis vostoks indentitet 😍
Jag håller med; Det kupade plexit med tillhörande underbara reflexer och brytningar i ljuset är för mig en del av Vostoks identitet. Dessutom känns det tryggt att veta att det i stort sett inte finns någon ev repa i plexit som jag inte kan putsa bort. En repa i ett hårt glas och det är ofta i förstört. Visst, jag VET att det är mindre risk för repor i ett typ safirglas, men jag har tidigare haft minst en klocka som råkade ut för en skada i ett hårt glas, där detta har krävt byte av glaset.

När det är ändå är Tonneau-tisdag passar jag på att presentera denna kompis som låg och väntade hos PN när jag kom hem från Tyskland.
Jag letat ett tag efter en 119-tunna i rätt skick med denna tavla. Det som fällde avgörandet i detta fall var den kupade kronan, som jag bara inte kan låta bli att tycka om. Glaset är sannolikt bytt, eftersom det är högt och platt, som på nyare Amphibians, men kan jag leva med.
20210824_075819.jpg

Tillbaka
Topp