• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Bestämde mig igår för ett köpstop… Försökte intala mig själv att den klockan som nu är på väg med posten får bli den sista på ett tag. Beställt ytterligare en idag. Vad fan hände egentligen? 😳

Tidigare försökt begränsa begäret till vintage. Men nu blev det en ny Vostok… Så inte ens det kunde jag hålla 😂
4EB46B74-EA73-4AA6-9712-9682B8A9739B.jpeg

Senast ändrad:
Bestämde mig igår för ett köpstop… Försökte intala mig själv att den klockan som nu är på väg med posten får bli den sista på ett tag. Beställt ytterligare en idag. Vad fan hände egentligen? 😳

Tidigare försökt begränsa begäret till vintage. Men nu blev det en ny Vostok… Så inte ens det kunde jag hålla 😂
Ja det borde finnas en varningstext på de siter som säljer Vostok, typ nåt sånt :
" obs ett inköp av denna produkt kan leda till livslångt beroende"
Eller nåt liknande.

Men det var fina klockor du beställt... nåt sånt skulle man kanske...???

• Like
Reactions: Jox
Ja det borde finnas en varningstext på de siter som säljer Vostok, typ nåt sånt :
" obs ett inköp av denna produkt kan leda till livslångt beroende"
Eller nåt liknande.

Men det var fina klockor du beställt... nåt sånt skulle man kanske...???
Tack! Ska jag vara ärlig så är den här tråden helt livsfarlig. Man får massor snygga klockor med grymt ha-begär rakt i ansiktet dagligen samtidigt som man kan intala sig själv att det finns andra som är ”värre” vad gäller sitt köpande. Sanningen är dock att vi alla vandrar på samma väg, bara kommit olika långt på den 🙂

Härligt med en till med en 110 a här, antar du köpte den av Bosse på klockanett. Då går de undan brukar komma på en dag

Tack! Ska jag vara ärlig så är den här tråden helt livsfarlig. Man får massor snygga klockor med grymt ha-begär rakt i ansiktet dagligen samtidigt som man kan intala sig själv att det finns andra som är ”värre” vad gäller sitt köpande. Sanningen är dock att vi alla vandrar på samma väg, bara kommit olika långt på den 🙂
Precis!
"Jag gillar inte blanka bezeler" - Jag vill ha en med blank bezel!
"Jag gillar inte kronografer" -Varför inte en kronograf?
"Jag HATAR bund!" - Men bara ett liiiitet bund eller två ...
"Jag hatar klockor med mindre luggavstånd än 22mm" - Varför inte en Zvezda eller Svet med 16mm?
Det bara fortsätter.
Finns det ngt liknande Alkolås på denna sida? Men som förbjuder mig JÄMT?
;) 😂 🤣😂

Precis!
"Jag gillar inte blanka bezeler" - Jag vill ha en med blank bezel!
"Jag gillar inte kronografer" -Varför inte en kronograf?
"Jag HATAR bund!" - Men bara ett liiiitet bund eller två ...
"Jag hatar klockor med mindre luggavstånd än 22mm" - Varför inte en Zvezda eller Svet med 16mm?
Det bara fortsätter.
Finns det ngt liknande Alkolås på denna sida? Men som förbjuder mig JÄMT?
;) 😂 🤣😂
Instämmer till 100 %. Varit intresserad av vintage ryska klockor i mer än 20 år. Främst Vostok, även om jag börjat köpa nyligen. Helt ointresserad av nya klockor. Men den här sidan har öppnat mina ögon även för nya ryska klockor 🙂 Nu finns det ingen återvändo

Tur att priserna på ryska klockor fortfarande är väldigt lågt. :pompus:
Ja, men stressande. För då kan ju bara priserna gå upp 😬😂 Ångrar att jag inte köpte massor ryska vintageklockor på det sena 1990- och tidiga 2000-talet. Det var ju riktiga pärlor som gick för typ skrotpris under en period. Men jag satt på min kammare och läste om dem istället, för jag var för bekväm för att köpa då. Så jag intalar mig själv att jag har ett 20 årigt uteblivet köpande att ta igen nu 🤪

Ja, men stressande. För då kan ju bara priserna gå upp 😬😂 Ångrar att jag inte köpte massor ryska vintageklockor på det sena 1990- och tidiga 2000-talet. Det var ju riktiga pärlor som gick för typ skrotpris under en period. Men jag satt på min kammare och läste om dem istället, för jag var för bekväm för att köpa då. Så jag intalar mig själv att jag har ett 20 årigt uteblivet köpande att ta igen nu 🤪
Jag ratade sovjetiska klockor helt tidigare. De håller inte schweizisk kvalitet men skillnaden i priset speglar inte skillnaden i kvalitet. De ryska klockorna är för lågt prissatta, tycker jag.
När jag kollade på de sovjetiska klockorna tidigare fanns inget skrivet om dem. Man visste inte vad man skulle kolla på. Reservdelar fanns inte att köpa.
Nu har flera duktiga samlare gått före och skrivit massor om olika klockor på nätet. Reservdelar är ganska enkla att hitta.
Jag tror att intresset för de ryska klockorna kommer att öka i takt med att kunskapen om dem ökar. Jag vet inte om priset på klockorna kommer att stiga men förmodligen.

Senast ändrad:
Hann inte få klockan innan semestern, men den låg i varje fall och väntade på posten när jag kom hem idag. En fin 170548-1, men jag lyckas dock inte att få den att fungera. Tycker det känns som om kronan "fjädrar tillbaka" när jag försöker dra upp den manuellt och som mest kanske den tickar 15 sekunder. Gör jag något fel kanske?

Hann inte få klockan innan semestern, men den låg i varje fall och väntade på posten när jag kom hem idag. En fin 170548-1, men jag lyckas dock inte att få den att fungera. Tycker det känns som om kronan "fjädrar tillbaka" när jag försöker dra upp den manuellt och som mest kanske den tickar 15 sekunder. Gör jag något fel kanske?
När du skruvat ut kronan drar du den då försiktigt utåt samtidigt som du drar upp?

Verkar som om 10 dagar på postkontoret fått saker och ting att fastna lite. Efter att ha skakat en del rasslade det till och nu verkar den ticka. Men vi får väl se :)
Egentligen kan man säga som så att om man gängar ut kronan försiktigt och inte drar hamnar man i "winding läget" direkt. Prova det nu om du känner det. Så min beskrivning var lite missvisande

Reflexion angående dagens klocka. När jag fick hem den i juli tänkte jag ha den med orange bezel och orange gummi som sommarmodd för att till hösten återgå till originalbezeln och sätta dit ett 18 mm band som en vintage modd. (Mycket inspirerad av kamrat @MAz_666 ska medges som har en liknande , men blank boett om jag inte misstar mig.)
20210804_093559.jpg
20210828_205732.jpg

Nu har jag dock blivit så förtjust i den orangea bezeln att det känns synd att ta bort. Istället satte jag på ett svart gummiband (original bandet till min 170865). Så får den bli åtminstone tills vidare, lätt inspirerad av Planet Ocean men bättre, nämligen Planet Amphibian!
20210828_200348.jpg
20210828_200357.jpg

Vad säger ni andra? Kul att höra olika inpass.
Men visst är det kul att samma klocka kan bli så olika i sitt uttryck med bara bezel- och bandbyte.

Reflexion angående dagens klocka. När jag fick hem den i juli tänkte jag ha den med orange bezel och orange gummi som sommarmodd för att till hösten återgå till originalbezeln och sätta dit ett 18 mm band som en vintage modd. (Mycket inspirerad av kamrat @MAz_666 ska medges som har en liknande , men blank boett om jag inte misstar mig.)
20210804_093559.jpg
20210828_205732.jpg

Nu har jag dock blivit så förtjust i den orangea bezeln att det känns synd att ta bort. Istället satte jag på ett svart gummiband (original bandet till min 170865). Så får den bli åtminstone tills vidare, lätt inspirerad av Planet Ocean men bättre, nämligen Planet Amphibian!
20210828_200348.jpg
20210828_200357.jpg

Vad säger ni andra? Kul att höra olika inpass.
Men visst är det kul att samma klocka kan bli så olika i sitt uttryck med bara bezel- och bandbyte.
Lite småsjukt att jag just idag av mina +25 sitter med just denna på armen!
Great minds think alike!
D4C45050-8CFC-49A6-A6C2-1676CD094C82.jpeg

Tillbaka
Topp