• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

På tal om bruna tavlor...

Tänker inte visa den för frugan bara så du vet, jag vill inte äta knäckebröd hela veckan😛

DSC_5652.JPG
DSC_5659.JPG

Då har den samfällda vägen fått sitt efter regnet. Kom visst transmissionsolja för slutväxlar och våta skivbromsar på plexit, men de löste sig efter en tvätt när jag kom hem
DSC_5661.JPG

Ajdå, vad är fel på den? 🤔
Det står amphibia under vostok och det har det aldrig gjort på dom där plus om du tittat på bokstaven T i Boktok så är det högre än övriga bokstäver... Dom där tavlorna är efterproducerade och ej av Vostok..
Den har en Kommaderskie krona med och fel bezel :) Men allt det där går ju att återställa om man vill så det är inte hela världen :)

Det står amphibia under vostok och det har det aldrig gjort på dom där plus om du tittat på bokstaven T i Boktok så är det högre än övriga bokstäver... Dom där tavlorna är efterproducerade och ej av Vostok..
Den har en Kommaderskie krona med och fel bezel :) Men allt det där går ju att återställa om man vill så det är inte hela världen :)
Tack för ett snabbt svar! Bezeln såg jag att den var fel och tänkte byta den. Men det andra bommade jag. Klantigt av mig 😬

Ah, trevlig söndag allihopa! Glömde skriva det.

Fasen, sugen på o köpa något sådant här, så man har lite reservdelar, men inser samtidigt att det där nog är lite o ta i för mycket...

Risken finns ju att man hittar några fina klockor i högen som faktiskt går o rädda och även behöver nya delar som kanske inte finns där, och så behöver man köpa en hög till...

Screenshot_20210827-142835_Chrome.jpg
Fasen!det där skulle vi dela på i tråden!🤪👌🏼

Starta upp som typ en samfälld vägförening med andelstal. Den som har flest klockor som därav har störst service behov får betala högre avgift. Bara bilda styrelse, pax för justeringsman
Happhapphapp!! Jag va med där tills jag läste "Den som har flest klockor som därav har störst service behov får betala högre avgift" Vi får nog se över stadgarna en aning innan jag godkänner något här ;) 😂
Jag har slutat köpa dom där lotterna för det slutar med att jag renoverar alla "reservdels klockorna" så det blir bara dyrare i slutänden att köpa "reservdelar" sådär ;)

Nummer 1 ser helt rätt ut...
Nr 2 är tavlan ytterst tveksam på :)
Hur är läget med dessa två? Någon av dem som är mer genuin? Kanske kan få säljaren att skicka någon av dem istället.
07AD8B6B-4F6F-47E4-901A-8639DB4683F0.jpeg
D55ED6AA-CCF2-48F4-A498-4C8000FDB750.jpeg
Tycker också 1:an ser helt kosher ut. Sekunden ser väldigt blek ut, så troligen är det ändå en röd som blekts rejält. Originalet har jag nämligen för mig skall ha en röd "dot-sekund" (och inte t.ex. i silver). Men de ska vara en smula (eller mer) blekta. Helt jätteröd = nyditsatt.
Den har "pentagonen" på baksidan som var den "ryska kvalitetsstämpeln" vilket är helt rätt!
Dessutom har den en cool länk som "breddar" smala 18mm-öppningen till lite fetare länk!
I Vostoks 1983-katalog hade denna (1190046) en kupolkrona (sådan satt också på min jag hittade i Ukraina), men många fick säkert "vanliga platta" kronor.

2:an ser ut som en ganska rätt 119-boett (gamla tunnan) med ngt nyare baklock (utan pentagonen), rätt äldre urverk (2209), rätt bezel, rätt visare sett till typ (men väldigt nya och sekunden röd med lite skum lume-färg, så de är utbytta) - men tavlan är en nyare "aftermarket".
Så såklart: smaken är som baken; men det är en lite hopkok-klocka.

Tycker också 1:an ser helt kosher ut. Sekunden ser väldigt blek ut, så troligen är det ändå en röd som blekts rejält. Originalet har jag nämligen för mig skall ha en röd "dot-sekund" (och inte t.ex. i silver). Men de ska vara en smula (eller mer) blekta. Helt jätteröd = nyditsatt.
Den har "pentagonen" på baksidan som var den "ryska kvalitetsstämpeln" vilket är helt rätt!
Dessutom har den en cool länk som "breddar" smala 18mm-öppningen till lite fetare länk!
I Vostoks 1983-katalog hade denna (1190046) en kupolkrona (sådan satt också på min jag hittade i Ukraina), men många fick säkert "vanliga platta" kronor.

2:an ser ut som en ganska rätt 119-boett (gamla tunnan) med ngt nyare baklock (utan pentagonen), rätt äldre urverk (2209), rätt bezel, rätt visare sett till typ (men väldigt nya och sekunden röd med lite skum lume-färg, så de är utbytta) - men tavlan är en nyare "aftermarket".
Krona är ju en baggis att byta. Så det kanske jag gör på den framöver. Värre att behöva byta urtavla. Så än en gång tusen tack för ditt skarpa öga, dina kunskaper och för att du hojtade till med än gång! 🙂👍

Det finns dock en sak som är lite spännande med klocka nummer 2 och det är den lilla märkningen av verk-hållarringen, jag har sett det förr på någon klocka men kan ej minnas vad det var jag såg den i för klocka??
Se det lilla instansade strecket på bilden:

1630230658165.png

Säljaren återkom direkt och bytte gladeligen ut den klocka jag först beställt till klocka nr 1. Den var ju trots allt billigare enligt honom och han slängde på ett armband som kompensation. Bjuder dig #Vostok på en öl om vi springer på varandra någon gång 👍🙂
De är just detta som är så underbart med detta forum. Att få expert hjälp när man väl behöver det. Denna tråden med alla dess användare får iaf mitt liv att bli bra mycket roligare👌

Happhapphapp!! Jag va med där tills jag läste "Den som har flest klockor som därav har störst service behov får betala högre avgift" Vi får nog se över stadgarna en aning innan jag godkänner något här ;) 😂
Jag har slutat köpa dom där lotterna för det slutar med att jag renoverar alla "reservdels klockorna" så det blir bara dyrare i slutänden att köpa "reservdelar" sådär ;)
De får du ta med lantmäteriet ansökan redan inskickad😂😂😂

Det finns dock en sak som är lite spännande med klocka nummer 2 och det är den lilla märkningen av verk-hållarringen, jag har sett det förr på någon klocka men kan ej minnas vad det var jag såg den i för klocka??
Se det lilla instansade strecket på bilden:

1630230658165.png
Herre jävlar vad du har ett bra öga för detaljer 😳 Den har jag aldrig noterat och än mindre reflekterat över. Men nu kan jag inte släppa den. Blir att kolla efter den framöver och se om den finns på några av mina klockor eller kommande klockor 🙂

Herre jävlar vad du har ett bra öga för detaljer 😳 Den har jag aldrig noterat och än mindre reflekterat över. Men nu kan jag inte släppa den. Blir att kolla efter den framöver och se om den finns på några av mina klockor eller kommande klockor 🙂
Ja det är bra ibland men kan vara jobbigt med när man ej kan få fram svaret till vad olika märkningar och saker står för 😂

Precis så funkar jag, alla klockor känns värda o fixa till, livsfarligt!!! Kanske skall sikta in mig på enbart lotter med urverk! 😇

Ta t.ex. dessa två, köpta enbart som reservdelar.

Denna köpte jag enbart för jag ville åt visarna, men funderar skarpt på o fixa en ny tavla o sätta ihop (har iofs snott någon annan del redan).

20210829_124516.jpg

Eller denna här, köpte den billigast mest slitna jag kunde hitta då jag ville åt den inre indexenringen i plast...

Har länge funderat på o serva o sätta ihop den igen, får skaffa en ny indexring igen dock... funderar på om man kan 3d printa nått!

20210829_124545.jpg

Inte helt lätt när man ser potential i allt!!!

Ja jag rotade runt lite och det verkar vara en 1:a som är instansad... Jag hittade 3st och alla är i "tunnor"...
Undra vad det står för och om det finns fler siffror eller märkningar av verkringarna??

1.jpg
33.jpg
2.jpg

Tillbaka
Topp