• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Har en person utanför den här sidan som ev vill köpa en Raketa av mig. Jag kan sjukt lite om dem så är tacksam om någon här kan komma med lite kloka synpunkter.
1, Ser den autentisk ut?
2, Rimligt pris? (sett priser på nätet på allt från 500 kr till 5000 kr för dessa. I det skick denna är ser det ut som om de går för ca 3000-4000 kr på flera ställen. Men det kanske finns något med dessa som gör att priser blir högt som jag inte känner till och som inte min uppfyller)
3, Något övrigt?

Vill ju inte kränga en klocka till överpris i tron att den är autentisk om det sedan visar sig är en franken eller kopia. Verktygen att för att öppna den är tyvärr bortslarvade av posten. Så jag kan inte bjuda på några bilder av urverket tyvärr.
Tack på förhand 🙂
E314D361-EFD7-436C-8912-9240DA5664E5.jpeg
11CE665A-2263-40FE-B31E-97651BB72499.jpeg

Senast ändrad:
Ja jag rotade runt lite och det verkar vara en 1:a som är instansad... Jag hittade 3st och alla är i "tunnor"...
Undra vad det står för och om det finns fler siffror eller märkningar av verkringarna??

1.jpg
33.jpg
2.jpg
Cool iakttagelse. Ska kolla mina nästa gång jag har anledning att öppna dem. Har inte några tunnor än dock. Men den kanske finns i andra modeller (även om den bara finns i tunnor i ditt fall) 🤔

Köpte några av dessa härliga Natoarmband för några år sedan. Minns jag inte fel, så tillverkas (tillverkades?) de i Ukraina. Någon som vet om det går att få tag i dem? Hittar inget om dem på nätet, så tillverkare kanske har kursat. Kommer inte heller ihåg från vilken sida jag köpte dem. De känns sköna ihop med Vostok-klockor och man får den där ruffa öststatskänslan. Kanske inte passar perfekt med komandirskien men ändå.
378E4ED9-F46E-450F-8FCB-4936209605BB.jpeg
EBC32169-05DD-43D8-9D1C-940F5AD1E5B9.jpeg
1A6B2A6A-170E-47B2-BABC-F75B187CB896.jpeg

Köpte några av dessa härliga Natoarmband för några år sedan. Minns jag inte fel, så tillverkas (tillverkades?) de i Ukraina. Någon som vet om det går att få tag i dem? Hittar inget om dem på nätet, så tillverkare kanske har kursat. Kommer inte heller ihåg från vilken sida jag köpte dem. De känns sköna ihop med Vostok-klockor och man får den där ruffa öststatskänslan. Kanske inte passar perfekt med komandirskien men ändå.
Inte just "commander", men feta lädernato:
Surfa in på etsy.com och sök på "leather nato 18mm" så får du 100-tals träffar.
Där är många handgjorda, och många jättefina.
Jag har köpt ett handgjort till min 350-amphibian från CozySG - världsklass!!!

Senast ändrad:

Visst passade det bandet till den klockan. Perfekt tycker jag.

Har en person utanför den här sidan som ev vill köpa en Raketa av mig. Jag kan sjukt lite om dem så är tacksam om någon här kan komma med lite kloka synpunkter.
1, Ser den autentisk ut?
2, Rimligt pris? (sett priser på nätet på allt från 500 kr till 5000 kr för dessa. I det skick denna är ser det ut som om de går för ca 3000-4000 kr på flera ställen. Men det kanske finns något med dessa som gör att priser blir högt som jag inte känner till och som inte min uppfyller)
3, Något övrigt?

Vill ju inte kränga en klocka till överpris i tron att den är autentisk om det sedan visar sig är en franken eller kopia. Verktygen att för att öppna den är tyvärr bortslarvade av posten. Så jag kan inte bjuda på några bilder av urverket tyvärr.
Tack på förhand 🙂
E314D361-EFD7-436C-8912-9240DA5664E5.jpeg
11CE665A-2263-40FE-B31E-97651BB72499.jpeg

Oj, svårprissatt. Jag skulle börja med att kolla om papprena stämmer över med klockan. Leta i gamla kataloger o se om ref nr stämmer överrens. Ser ut o vara i bra skick!
Sedan tycker jag man skall ta utländska priser med viss skepsis, tror inte de brukar bli sålda för det pris de ligger ute med, jag har t.ex. erbjudits 50% rabatt utan ens ha frågat!

Oj, svårprissatt. Jag skulle börja med att kolla om papprena stämmer över med klockan. Leta i gamla kataloger o se om ref nr stämmer överrens. Ser ut o vara i bra skick!
Sedan tycker jag man skall ta utländska priser med viss skepsis, tror inte de brukar bli sålda för det pris de ligger ute med, jag har t.ex. erbjudits 50% rabatt utan ens ha frågat!
Tack för inputen 🙂 Råkar inte sitta på tips vart man kan hitta katalogerna med ref nr? Såg nu att sovietwatchstore.com har två stycken ute. En för ca 2500 kr och en för ca 4300 kr. Typ 1500 kr kanske inte är orimligt för mitt ex om pappren stämmer?

Tack för inputen 🙂 Råkar inte sitta på tips vart man kan hitta katalogerna med ref nr? Såg nu att sovietwatchstore.com har två stycken ute. En för ca 2500 kr och en för ca 4300 kr. Typ 1500 kr kanske inte är orimligt för mitt ex om pappren stämmer?
På ditt papper tycker jag det står 4691471 och då hittade jag:
Raketa 24 Hour
Caliber: 2623.H (19 jewels)
Model: 4691471
Year: 1980s
Notes: 24-hour movement, Petrodvorets Watch Factory

Och jag hittade den i Raketa katalogen från 1989 (Tyvärr kan jag väldigt lite om Raketa men hoppas detta är till någon hjälp?)

1630255638530.png

Ja testade den nyss frugans, men tycker den ser så nätt ut på mina handleder, kanske är en vanesak. Men jag tycker på så vis om 22mm luggarna
Gör som jag. Börja jobba på kontor och flytta till villa, efter mindre än ett år så matchar 18 mm luggarna handlederna. Vet dock inte om det är värt det. Utbudet på klockarmband blir ju större, men fy fn vad jag saknar att bo på landet och få jobba med kroppen. Har till och med abstinens på att hugga ved. Det trodde jag aldrig för ett par år sedan 😂

Gör som jag. Börja jobba på kontor och flytta till villa, efter mindre än ett år så matchar 18 mm luggarna handlederna. Vet dock inte om det är värt det. Utbudet på klockarmband blir ju större, men fy fn vad jag saknar att bo på landet och få jobba med kroppen. Har till och med abstinens på att hugga ved. Det trodde jag aldrig för ett par år sedan 😂
Eller så säljer man även villan, ser på proletärerna som arbetar åt föreningen i trädgården, största arbetsinsatsen är en fondvägg vartannat år, och handlederna nöjer sig strax med 16-millimeters Zvezdas!
Ingen abstinens! 😂 😂 😂 😂 :cool:

Tillbaka
Topp