• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hepanter

Patek
2-Faktor
Klockbyte såhär på ryssfredagseftermiddag.
20210910_171150.jpg
Bra armar där förresten, bra tryck😀 De kan väl knappast vara byggda på kontor?
 

Utvisaren

Patek
Perkele vahvaa sinappi! Note to self. Klöver skall inte vara högre än hela klipparen. Men det har vart trevligt att ha hela trädgården som ängsmark i år. Mycket bin och humlor. Men... man får nog skaffa en sån där trädgårdstraktor s
20210910_210828.jpg
om hepanter har. Var det John Deere man skulle ha? Räcker en sådan till 400 kvadrat?

Nya strelan med så klart. Tror den kan bli permanent.
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Perkele vahvaa sinappi! Note to self. Klöver skall inte vara högre än hela klipparen. Men det har vart trevligt att ha hela trädgården som ängsmark i år. Mycket bin och humlor. Men... man får nog skaffa en sån där trädgårdstraktor s
20210910_210828.jpg
om hepanter har. Var det John Deere man skulle ha? Räcker en sådan till 400 kvadrat?

Nya strelan med så klart. Tror den kan bli permanent.
Screenshot_20210910-194719.png
Krone den slukar hektar
 

Delgada

Patek
Ägnar fredagskvällen åt soffläge ( fortfarande ingen TV) och reflekterar lite över klockan på armen, nämligen min 170865.
170 serien kom väl i början av 2020 (eller slutet 2019) om jag minns rätt. Lite mer exklusiva än standard, mer arbetade tavlor, graverad krona, borstad boett... osv . Som en serie SE klockor.
Men varför valde man att göra den på 150 boetten?? Gåtfullt...
20210910_171342.jpg

Visst jag gillar min 170 men hade jag fått välja hade jag föredragit en borstad 710 boett.
Många 170 klockor har ju blivit omåttligt populära, tex 170548 och 170862, de tar slut snabbt så fort de kommer in, men jag är helt övertygad om att de varit lika populära på 710 chassi.
710 tycker jag känns mer klassisk cushion case.
Och man skulle ju kunna tänka sig en serie på 090 chassit också med borstad boett istället för den kulblästrade som är den vanliga. Jag tror det hade sålt bra också. En borstad tunna kan man sakna lite....
Diverse spridda tankar bara så här en fredagkväll.
20210910_171352.jpg


Känns i alla fall angeläget att förändra lite och inte köra på bara original. Band - och bezelmodd är ett måste. Originalbezeln till min 170865 har fått ett bättre hem hos annan medlem här i rysstråden och originalgummit passar bra på en av mina 090 tunnor.
Nuvarande bezel får sitta men orangea gummit tillhör den flyende sommaren och ska snart ersättas av läder.
Ha en fin fredagkväll kamrater.
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Snubblade över en länk till detta ”conversion case” i en av Vostokgrupperna på FB, är det någon här som testat och vet om det är något att ha?


Känns väl lite som att sätta spoilers på en terrängbil iofs men man blir ju ändå nyfiken..

Edit: det handlar alltså om ett modcase för att kunna använda en ”vanlig” dykarbezel, sorry för otydlig post.
 

Utvisaren

Patek
Ägnar fredagskvällen åt soffläge ( fortfarande ingen TV) och reflekterar lite över klockan på armen, nämligen min 170865.
170 serien kom väl i början av 2020 (eller slutet 2019) om jag minns rätt. Lite mer exklusiva än standard, mer arbetade tavlor, graverad krona, borstad boett... osv . Som en serie SE klockor.
Men varför valde man att göra den på 150 boetten?? Gåtfullt...
20210910_171342.jpg

Visst jag gillar min 170 men hade jag fått välja hade jag föredragit en borstad 710 boett.
Många 170 klockor har ju blivit omåttligt populära, tex 170548 och 170862, de tar slut snabbt så fort de kommer in, men jag är helt övertygad om att de varit lika populära på 710 chassi.
710 tycker jag känns mer klassisk cushion case.
Och man skulle ju kunna tänka sig en serie på 090 chassit också med borstad boett istället för den kulblästrade som är den vanliga. Jag tror det hade sålt bra också. En borstad tunna kan man sakna lite....
Diverse spridda tankar bara så här en fredagkväll.
20210910_171352.jpg


Känns i alla fall angeläget att förändra lite och inte köra på bara original. Band - och bezelmodd är ett måste. Originalbezeln till min 170865 har fått ett bättre hem hos annan medlem här i rysstråden och originalgummit passar bra på en av mina 090 tunnor.
Nuvarande bezel får sitta men orangea gummit tillhör den flyende sommaren och ska snart ersättas av läder.

Ägnar fredagskvällen åt soffläge ( fortfarande ingen TV) och reflekterar lite över klockan på armen, nämligen min 170865.
170 serien kom väl i början av 2020 (eller slutet 2019) om jag minns rätt. Lite mer exklusiva än standard, mer arbetade tavlor, graverad krona, borstad boett... osv . Som en serie SE klockor.
Men varför valde man att göra den på 150 boetten?? Gåtfullt...
20210910_171342.jpg

Visst jag gillar min 170 men hade jag fått välja hade jag föredragit en borstad 710 boett.
Många 170 klockor har ju blivit omåttligt populära, tex 170548 och 170862, de tar slut snabbt så fort de kommer in, men jag är helt övertygad om att de varit lika populära på 710 chassi.
710 tycker jag känns mer klassisk cushion case.
Och man skulle ju kunna tänka sig en serie på 090 chassit också med borstad boett istället för den kulblästrade som är den vanliga. Jag tror det hade sålt bra också. En borstad tunna kan man sakna lite....
Diverse spridda tankar bara så här en fredagkväll.
20210910_171352.jpg


Känns i alla fall angeläget att förändra lite och inte köra på bara original. Band - och bezelmodd är ett måste. Originalbezeln till min 170865 har fått ett bättre hem hos annan medlem här i rysstråden och originalgummit passar bra på en av mina 090 tunnor.
Nuvarande bezel får sitta men orangea gummit tillhör den flyende sommaren och ska snart ersättas av läder.
Ha en fin fredagkväll kamrater.
Inte så hemma på de olika boetterna precis. Men så fort man får applicerade index på tavlan så lyfter det hela klockan rejält. Man kan ju undra vad de tänker för mäkret i ett längre perspektiv. Skall de vara kvar i klockor för alla segmentet eller vill de flytta märket upp en bit till 5-10k klassen? Då får man ju börja göra sjukt mycket värde för pengarna ur och sedan höja priset bit för bit. Kanske vad de tänkt på sikt. Tänker lite på tex Steinhart som successivt har flyttat sin prisbild uppåt då haft stor efterfrågan på snomage klockor. De ryska märkena har ju egen historia att spinna på och skulle kunna sträcka märket en bit uppåt i flera fall. Men jag är glad så länge man för mycket klocka för pengarna. Det är tråkigt att bara ha en klocka liksom... :)
 

Utvisaren

Patek
Snubblade över en länk till detta ”conversion case” i en av Vostokgrupperna på FB, är det någon här som testat och vet om det är något att ha?


Känns väl lite som att sätta spoilers på en terrängbil iofs men man blir ju ändå nyfiken..

Edit: det handlar alltså om ett modcase för att kunna använda en ”vanlig” dykarbezel, sorry för otydlig post.
Klart man skall ha spoiler på terrängbilen. Helt rimligt! :)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
På begäran, en urverksbild på Chaika'n.

SU-märkt quartz (svårt o se, men märkt på metallskyddet för spolen)

Tickade på med ett för litet batteri, får se om jag får tag på rätt storlek i helgen...

20210910_212612.jpg


20210910_213204.jpg

CCCP-märkt tavla.
20210910_213212.jpg


Kan nog funka fint till skjorta och kostym, kanske till och med till smokingen. 😃
 

Utvisaren

Patek
På begäran, en urverksbild på Chaika'n.

SU-märkt quartz (svårt o se, men märkt på metallskyddet för spolen)

Tickade på med ett för litet batteri, får se om jag får tag på rätt storlek i helgen...

20210910_212612.jpg


20210910_213204.jpg

CCCP-märkt tavla.
20210910_213212.jpg


Kan nog funka fint till skjorta och kostym, kanske till och med till smokingen. 😃
Snygg som den är, men ett svart armband så är den nog hemma till smokingen med. Intressant kombo designmässigt. Lite 70-tals TV-boett och så vad som påminner om sent 40 eller 50-tals visare. Vid klockan 12, det ser inte ut som en klassisk orm runt en stav. Mer som en orm runt ett martiniglas :) Men ryssarna har kanske inte importerat lika mycket från Grekland som övriga Europa har?
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Ha ha. Nja jag har ju ett kontorsjobb med lite inslag av handarbete också i mitt jobb som sjukgymnast. Men de krafterna du behöver i ditt hantverk kommer jag ju knappast upp i.
Det förklarar saken sjukgymnaster naprapater mm brukar ju ha bra nypor😀 nu gick du in in rävsaxen, hehe kommer bli bombarderad av frågor av alla mina krämpor😆 bara skoja...🤩 Då förstår jag varför du inte får bära klocka på jobbet
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Ägnar fredagskvällen åt soffläge ( fortfarande ingen TV) och reflekterar lite över klockan på armen, nämligen min 170865.
170 serien kom väl i början av 2020 (eller slutet 2019) om jag minns rätt. Lite mer exklusiva än standard, mer arbetade tavlor, graverad krona, borstad boett... osv . Som en serie SE klockor.
Men varför valde man att göra den på 150 boetten?? Gåtfullt...
20210910_171342.jpg

Visst jag gillar min 170 men hade jag fått välja hade jag föredragit en borstad 710 boett.
Många 170 klockor har ju blivit omåttligt populära, tex 170548 och 170862, de tar slut snabbt så fort de kommer in, men jag är helt övertygad om att de varit lika populära på 710 chassi.
710 tycker jag känns mer klassisk cushion case.
Och man skulle ju kunna tänka sig en serie på 090 chassit också med borstad boett istället för den kulblästrade som är den vanliga. Jag tror det hade sålt bra också. En borstad tunna kan man sakna lite....
Diverse spridda tankar bara så här en fredagkväll.
20210910_171352.jpg


Känns i alla fall angeläget att förändra lite och inte köra på bara original. Band - och bezelmodd är ett måste. Originalbezeln till min 170865 har fått ett bättre hem hos annan medlem här i rysstråden och originalgummit passar bra på en av mina 090 tunnor.
Nuvarande bezel får sitta men orangea gummit tillhör den flyende sommaren och ska snart ersättas av läder.
Ha en fin fredagkväll kamrater.
Fin klocka de där bra mycket mer stjäl och indentitet än 548. Den är nog mest hypad för att den ser ut som en konkurrent, detta är ju mer THE real deal Russian style. Skrev jag just detta!!! Jag som har en 548. Egentligen skulle inte ryssarna behöva göra Homage klockor när dom har en sån stark indentitet och historisk förankring. Men men 548 är ändå cool, grymt toolig och kommer bli riktigt najs med åren.
 

MAz_666

Rolex
Morrn russkies!
Moderator får skrika till om det är mot all rim och reson att erbjuda mina Ryssvänner ett offer-you-can't-refuse.
Tänkte ni, ryssintresserade i tråden först skulle få se dessa - lite senare stoppar jag (annars) in dem i vanliga Köp&Sälj.
På grund av felskick har jag kommit över ryska lite armband ("Nato-band") i single-pass.
Materialet skulle kunna sägas vara en mix mellan typ 60-70% vanligt tunt Natonylon - men med en cool inblandning av 30-40% av perlonkänsla.
Säljaren hävdade "begagnat", men med skicket skulle jag ha killgissat på NOS.
Jag har personligen ingen kunskap om dessa, men säljaren kallade dem Aviator model made in the 80s Vintage USSR Soviet genuine.
Lika grym kvalitet som Vostoks lyxlådor i svart plast ... ;) 😂
Är det någon i gruppen som vill bygga ihop en tidstypisk cool rackare: PM:a mig så skickar jag på momangen!
Tjocklek: ca 0,6mm
Längd: ca 25,4cm
Finns i 18mm och 17mm (som passar perfekt på 16mm Zvezdas!)
Spännet påminner mycket om 350-boetternas s.k. Swivel Lugs.
Flärphållaren ser ni är en helt lös "hård ståltråd" som Oleg knåpat ihop! Genialt!!!
Ha en super Saturday! 😎
IMG_0657.jpg
IMG_0658.jpg
IMG_0659.jpg
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Hantel press,flyes, utåtrotationer för cuffarna sen avsluta med 2 varv med grippers, från 20 kg upp till 75kg två varv, nu dags att coacha frugan.
Träningen är absolut inte va den varit, men försöker att inte blicka bakåt, fasen man förändras med tiden bara att försöka hålla igång så gått de går
DSC_6082.JPG
DSC_6083.JPG
 

Delgada

Patek
Det verkar helt klart finnas ett kausalt samband. Höstmodd på...sommarvärmen väller in över oss.
Klocka med sommargummi på...höstvädret lägger sig som en våt filt över tillvaron.
20210911_101407.jpg
20210911_101346.jpg



Men sedan händer något som gör förvirringen total. Solen tittar fram trots att jag fortfarande har samma klocka på!
20210911_111247.jpg

Sannolikt har detta fenomen med den oberäkneliga kvantfysiken att göra...
 

Delgada

Patek
Morrn russkies!
Moderator får skrika till om det är mot all rim och reson att erbjuda mina Ryssvänner ett offer-you-can't-refuse.
Tänkte ni, ryssintresserade i tråden först skulle få se dessa - lite senare stoppar jag (annars) in dem i vanliga Köp&Sälj.
På grund av felskick har jag kommit över ryska lite armband ("Nato-band") i single-pass.
Materialet skulle kunna sägas vara en mix mellan typ 60-70% vanligt tunt Natonylon - men med en cool inblandning av 30-40% av perlonkänsla.
Säljaren hävdade "begagnat", men med skicket skulle jag ha killgissat på NOS.
Jag har personligen ingen kunskap om dessa, men säljaren kallade dem Aviator model made in the 80s Vintage USSR Soviet genuine.
Lika grym kvalitet som Vostoks lyxlådor i svart plast ... ;) 😂
Är det någon i gruppen som vill bygga ihop en tidstypisk cool rackare: PM:a mig så skickar jag på momangen!
Tjocklek: ca 0,6mm
Längd: ca 25,4cm
Finns i 18mm och 17mm (som passar perfekt på 16mm Zvezdas!)
Spännet påminner mycket om 350-boetternas s.k. Swivel Lugs.
Flärphållaren ser ni är en helt lös "hård ståltråd" som Oleg knåpat ihop! Genialt!!!
Ha en super Saturday! 😎
IMG_0657.jpg
IMG_0658.jpg
IMG_0659.jpg
Onekligen coola. Man får lite kalla kriget vibbar.
 

MAz_666

Rolex
Slöade igenom 60 sidor mrshok och fick ihop 30 intressanta klockor... jobbigt värre. Extrajobbigt att där även fanns flera! tyska ww2 Hanhart chronos. Ajajaj. Hade någon köpstopp?
Bulla upp med ett nystartat Western Union-konto, ett Paysend-konto, ett PayPal-konto (en del unga "nykomlingar" har börjat med PayPal) och en flik med Google translate uppe - kombinerat med oändligt tålamod (och lite "Dare Devil-inställning") - så är det bara att gå loss!!!
👍💪😎
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Tänk om jag hade haft en hjälptolk då hade de varit kört
Superenkelt:
;) 🤣😂
Bara att Google Translate:a från ryskan till engelskan, så förstår man ofta dom.
Sedan när man skriver tillbaka till dom skall man först översätta sin text från svenska (men helst engelska - då jag tycker dom två språken lite lättare översätter mellan varandra) men sedan "kolla den ryska texten" först tillbaka till engelska - så ser vad ryskan missförstått.
Tar lite tid, men vips köper du fina tunnor för 250kr och massa annat godis!!!
 

MAz_666

Rolex
Superenkelt:
;) 🤣😂
Bara att Google Translate:a från ryskan till engelskan, så förstår man ofta dom.
Sedan när man skriver tillbaka till dom skall man först översätta sin text från svenska (men helst engelska - då jag tycker dom två språken lite lättare översätter mellan varandra) men sedan "kolla den ryska texten" först tillbaka till engelska - så ser vad ryskan missförstått.
Tar lite tid, men vips köper du fina tunnor för 250kr och massa annat godis!!!
Tänk om jag hade haft en hjälptolk då hade de varit kört
Och indiantipset är att ha förberett ett lite längre meddelande på "bra ryska" som du kan skicka till säljaren direkt vid köpe-klicket.
Typ:
"Svenska tullen är numer a pain in the *ss, och kräver supertydliga uppgifter med innehåll (ej "documents" etc.) vikt, värde och så. Det måste vara skrivet med latinska bokstäver bl.a. bl.a."
Jag har t.o.m. skickat med en bild på bra ryskt paket som kom fram, men också varnat för att t.ex. klistra över stora tracking-koden ovanpå de skrivna uppgifterna (har hänt - paketet skickades tillbaka till Ryssland ...)
Med ett sånt tydligt "tänk på detta" kan man snabbt klistra in den texten - och vips har du nya leksaker inom några månader!!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Snygg som den är, men ett svart armband så är den nog hemma till smokingen med. Intressant kombo designmässigt. Lite 70-tals TV-boett och så vad som påminner om sent 40 eller 50-tals visare. Vid klockan 12, det ser inte ut som en klassisk orm runt en stav. Mer som en orm runt ett martiniglas :) Men ryssarna har kanske inte importerat lika mycket från Grekland som övriga Europa har?

Ah, svart band kan nog funka fint. Kanske ett blankt svart? Tack för tipset!
Gillar också tv formen! Angående ryssen så kör de nog på sin mer avskalade design som med allt annat!


Slöade igenom 60 sidor mrshok och fick ihop 30 intressanta klockor... jobbigt värre. Extrajobbigt att där även fanns flera! tyska ww2 Hanhart chronos. Ajajaj. Hade någon köpstopp?

Hehe, jag har 1300 objekt på min favorotlista (dock en del dubbletter och allt är inte klockor, men det mesta är det)! Finns fortfarande lite kvar o köpa...

Edit: Var visst drygt 1400 på listan...
 
Topp