• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

branting

Cartier
Ultra-snygg kombo den tavlan med orange bezel och det bruna bandet.
Själv kör jag blå bezel till den tavlan men nästa sommar kanska det blir en orange sommar modd.
20210903_161214.jpg



Och ja @Min utvisare den tavlan är faktisk köpvärd. Ingen datumruta som sabbar helhetsbilden heller.
Tack! Gått och sneglat på en blå bezel med till den. Men den orangea får nog sitta kvar ett tag till. Gillade inte den oranga alls i början men börjar faktiskt tycka att den är ganska snygg nu. Passar iaf med årstiden.
 

branting

Cartier
Vad säger ni som kan detta med vintage. Är detta ett kosher ställe att kolla på och att köpa från?


Jag har aldrig köpt vintage utan hållit mig till nya och moddat.... tänk om jag blivit smittad.
Jag har köpt några därifrån. Verkar finnas en del franken där dock. Så titta noggrant innan du beställer eller lägg upp här (jag höll på att köpa en franken men blev uppmärksammad om det här och hann ändra beställningen). Brukar ta ca 2 veckor att få klockorna. Köpte dock en med leverans via FedEx och den tog en omväg över Atlanten. De jag köpt och fått levererade med ukrainsk post har gått smidigt. Vlad är riktigt bra att ha att göra med. Klockorna känns servade iaf. Inte haft några problem med någon av mina därifrån. Men priset är lite saftigt på många av klockorna på sidan.
 

Utvisaren

Patek
Vad säger ni som kan detta med vintage. Är detta ett kosher ställe att kolla på och att köpa från?


Jag har aldrig köpt vintage utan hållit mig till nya och moddat.... tänk om jag blivit smittad.
Allt blir äldre och dyrare... klockorna, whiskyn, frugan. 😉😁

Men de blir iofs också bättre och bättre och uppskattas ännu mer. 😁😁
 

Utvisaren

Patek
Söndagsfrukost med bullbakande. Strelan är som fastvuxen. En av mina trevligaste klockor alla kategorier. Visst man kunde haft en Lemania 105 eller nån Breitling Cadette lika gärna. Också trevliga klockor men lite mer av "dussinklockor" ur mitt perspektiv. Strelan flyger mer under radarn. Lite if you know you know klocka tycker jag den är.
20210912_090438.jpg
 

Delgada

Patek
Söndagsfrukost med bullbakande. Strelan är som fastvuxen. En av mina trevligaste klockor alla kategorier. Visst man kunde haft en Lemania 105 eller nån Breitling Cadette lika gärna. Också trevliga klockor men lite mer av "dussinklockor" ur mitt perspektiv. Strelan flyger mer under radarn. Lite if you know you know klocka tycker jag den är.
20210912_090438.jpg
Jag förstår dig. Den är verkligen formidabelt snygg.
 

Beo

Patek
2-Faktor
En sådan 3133 står härnäst på listan. Sturmanskie och med eehh... dubbla rattar... en på var sida. Nej snuskisar. Jag menar inte så. Är det en senare variant du har? Ser ingen tachymeter? 🤔😁👍
Nej det är nog en 90 talare men @Johanaxe66 är mer påläst om dem och kan säkert berätta mer för jag gillar modellen och är mer inne på vintage Amphibian egentligen😊.
image.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nej det är nog en 90 talare men @Johanaxe66 är mer påläst om dem och kan säkert berätta mer för jag gillar modellen och är mer inne på vintage Amphibian egentligen😊.
image.jpg
Det här är lite snårigt och det är inte alltid enkelt att avgöra ålder på 3133-baserade kronografer. De två Shturmanskie-kronografer jag har skiljer sig ganska mycket åt:
1631445412962.jpeg

Till höger den kanske mer klassiska boetten med inbyggd bezel, som vrids med kronan på den vänstra sidan av boetten. Snyggt och grymt coolt men i ärlighetens namn ganska opraktiskt om man inte råkar bära klockan på höger handled. Mitt exemplar är sannolikt tillverkat 1993 eller senare eftersom balanshjulet inte är mässingsfärgat. Tavlan är typiskt jämngrå och stram i sin utstrålning.

Vänstra klockan har samma boett som den som @Beo har, men min skiljer sig genom att ha 31659-verk med hack som extra komplikation. Mitt exemplar är producerat under kvartal 2 1988 enligt märkning på balansbryggan. Bezel saknas helt, vilket ger en helt annan och lite nättare utstrålning (dessutom ä den relativt ovanlig). Här har tavlan betydligt mer liv med mer färg och ganska mycket olika kontraster som ökar läsbarheten.

Båda två är oavsett grymt snygga klockor.

Edit: Man bör tex vara medveten om att det fanns en massa delar på hyllan vid Sovietunionens fall. Detta gör att det tex tillverkades urverk med "SU"-märkning säkerligen fram till 1995.

Nedan en länk till info som försöker bringa mer klarhet i ämnet, som synes en hel del att tänka på :)
 

Beo

Patek
2-Faktor
Nej det är nog en 90 talare men @Johanaxe66 är mer påläst om dem och kan säkert berätta mer för jag gillar modellen och är mer inne på vintage Amphibian egentligen😊.
image.jpg
3an är en klassisk 350 med kyrillisk tavla och baklock samt lilla lumepluppen på sekundvisaren,10an är en så kallad banana som är lite homage på omegas och den sista en albatross med märkningen 50 år kvpo border kontroll på baklocket och deras helikopter på urtavlan.
 

Utvisaren

Patek
Det här är lite snårigt och det är inte alltid enkelt att avgöra ålder på 3133-baserade kronografer. De två Shturmanskie-kronografer jag har skiljer sig ganska mycket åt:
1631445412962.jpeg

Till höger den kanske mer klassiska boetten med inbyggd bezel, som vrids med kronan på den vänstra sidan av boetten. Snyggt och grymt coolt men i ärlighetens namn ganska opraktiskt om man inte råkar bära klockan på höger handled. Mitt exemplar är sannolikt tillverkat 1993 eller senare eftersom balanshjulet inte är mässingsfärgat. Tavlan är typiskt jämngrå och stram i sin utstrålning.

Vänstra klockan har samma boett som den som @Beo har, men min skiljer sig genom att ha 31659-verk med hack som extra komplikation. Mitt exemplar är producerat under kvartal 2 1988 enligt märkning på balansbryggan. Bezel saknas helt, vilket ger en helt annan och lite nättare utstrålning (dessutom ä den relativt ovanlig). Här har tavlan betydligt mer liv med mer färg och ganska mycket olika kontraster som ökar läsbarheten.

Båda två är oavsett grymt snygga klockor.

Edit: Man bör tex vara medveten om att det fanns en massa delar på hyllan vid Sovietunionens fall. Detta gör att det tex tillverkades urverk med "SU"-märkning säkerligen fram till 1995.

Nedan en länk till info som försöker bringa mer klarhet i ämnet, som synes en hel del att tänka på :)
Nu är jag inte så djupt in i 3133 ännu. Men den vänstra kunde man ju tagit för en homage/replika mht att den skiljer sig så och ser rätt... kommersiell ut? Nästan lite juvenil i jämförelse med den högra? Kan man säga så? Den högra bokstavligen andas ju MIG/SU och fotogen.

Det stod inte så mycket om vilka märken de gått under. Har mest sett Poljot. En och annan Sturmanskie. Finns någon officiell förklaring till det eller är det system Oleg som fått regera?
 

Utvisaren

Patek
Måste säga att jag tyckte Bulova hade otur när de tänkte hur de skulle märka sina ur initialt - dvs du måste båda ha urverkets modell och veta intervallet år de tillverkades inom samt ha en lista med Bulovas egna påhittade krumelurer de märkte urverkan med. Dessa krumelurer återanvände de lite av och till, ofta inom ett 10-årsintervall. Dvs ingen krumelur unik för ett visst år... Men Oleg tog det ett steg till alltså. Så skall man nu datera en 3133 och måste kolla upp små skillnader i konstruktion, materialtyp man använt i olika delar och därutöver typsnitt och märkningstyp och fn vet vad för att kanske kunna få fram någorlunda när den var tillverkad. Amerikanarna verkade inte ha tänkt tanken att deras ur skulle användas i mer än 10 år, för efter 10 år köper man väl ett nytt ur? Och för ryssen är det helt egalt när de producerats, antingen fungerar klockan eller så gör den inte det. Känns onekligen som lite vagt olika filosofier. 🤔🤔
 

Utvisaren

Patek
Det här är lite snårigt och det är inte alltid enkelt att avgöra ålder på 3133-baserade kronografer. De två Shturmanskie-kronografer jag har skiljer sig ganska mycket åt:
1631445412962.jpeg

Till höger den kanske mer klassiska boetten med inbyggd bezel, som vrids med kronan på den vänstra sidan av boetten. Snyggt och grymt coolt men i ärlighetens namn ganska opraktiskt om man inte råkar bära klockan på höger handled. Mitt exemplar är sannolikt tillverkat 1993 eller senare eftersom balanshjulet inte är mässingsfärgat. Tavlan är typiskt jämngrå och stram i sin utstrålning.

Vänstra klockan har samma boett som den som @Beo har, men min skiljer sig genom att ha 31659-verk med hack som extra komplikation. Mitt exemplar är producerat under kvartal 2 1988 enligt märkning på balansbryggan. Bezel saknas helt, vilket ger en helt annan och lite nättare utstrålning (dessutom ä den relativt ovanlig). Här har tavlan betydligt mer liv med mer färg och ganska mycket olika kontraster som ökar läsbarheten.

Båda två är oavsett grymt snygga klockor.

Edit: Man bör tex vara medveten om att det fanns en massa delar på hyllan vid Sovietunionens fall. Detta gör att det tex tillverkades urverk med "SU"-märkning säkerligen fram till 1995.

Nedan en länk till info som försöker bringa mer klarhet i ämnet, som synes en hel del att tänka på :)
Färdiggrävt. Att hitta en tidig 70 talare lär ju inte hända. Av de varianter som återstår tilltalar den helgrå 86-88 nog mest. Men jag undrar om jag inte håller mig till 3017 istället. Kanske köper en nyare med 3133 de verkar ju gå att gå tag i for a few rubel more. Alterntivet vore ju att hitta andra boetter som 3133 passar i och bygga något eget. Men... har väl lite för många sådana där bra ideer som bara går halvvägs och sedan blir liggande...
 
Topp