Det här är lite snårigt och det är inte alltid enkelt att avgöra ålder på 3133-baserade kronografer. De två Shturmanskie-kronografer jag har skiljer sig ganska mycket åt:
Till höger den kanske mer klassiska boetten med inbyggd bezel, som vrids med kronan på den vänstra sidan av boetten. Snyggt och grymt coolt men i ärlighetens namn ganska opraktiskt om man inte råkar bära klockan på höger handled. Mitt exemplar är sannolikt tillverkat 1993 eller senare eftersom balanshjulet inte är mässingsfärgat. Tavlan är typiskt jämngrå och stram i sin utstrålning.
Vänstra klockan har samma boett som den som
@Beo har, men min skiljer sig genom att ha 31659-verk med hack som extra komplikation. Mitt exemplar är producerat under kvartal 2 1988 enligt märkning på balansbryggan. Bezel saknas helt, vilket ger en helt annan och lite nättare utstrålning (dessutom ä den relativt ovanlig). Här har tavlan betydligt mer liv med mer färg och ganska mycket olika kontraster som ökar läsbarheten.
Båda två är oavsett grymt snygga klockor.
Edit: Man bör tex vara medveten om att det fanns en massa delar på hyllan vid Sovietunionens fall. Detta gör att det tex tillverkades urverk med "SU"-märkning säkerligen fram till 1995.
Nedan en länk till info som försöker bringa mer klarhet i ämnet, som synes en hel del att tänka på