• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

IMG_20210929_123437_edit_269453597865655.jpg

För den som är lite inriktad mot kronografer baserade på Poljot 3133 så upptäckte jag idag en trevlig nyhet, trots att det inte är en egentlig nyhet. Sajten Polmax3133 var länge lite av en referensbibel just för ämnet Poljot 3133. När den ursprungliga sidan övergavs för några år sedan (jag TROR tyvärr att han som höll i sidan avled) föll denna helt i träda. Nu upptäckte jag precis att en entusiast har tagit på sig arbetet med att spegla upp den ursprungliga sajten inkl navigering med tidaxel. Dessutom har några fel i den ursprungliga HTML-koden fixats till, så sajten är nu bättre än någonsin, inkl historik och guider.
Håll till godo, klicka runt och njut!

Nu begriper ju även jag att man kanske inte vill slakta åtråvärda vintageklockor för att göra nya moddar, men bara för att leka med tanken, tänk vilken snygg modd det skulle bli med den här bezeln...
Tvättad boett, glaset skulle behöva lite lättare polering...

Grymt snygg bezel på den här! Kanske kommer o sätta ihop en bezelkavalkad nu när man har lite olika..

20210925_100715.jpg

Ok, här kommer min kompis! 😍
20210925_232205.jpg
... på en sån här tavla.
744016.png

Och ett svart läder till det.

Nu begriper ju även jag att man kanske inte vill slakta åtråvärda vintageklockor för att göra nya moddar, men bara för att leka med tanken, tänk vilken snygg modd det skulle bli med den här bezeln...

... på en sån här tavla.
744016.png

Och ett svart läder till det.

Det kanske kan blir bra!

Man kan ju alltid låna om man har en sådan bezel... Det finns säkert någon klocka som har så kass tavla som man kan slakta klockan o sno bezeln eller kanske man hittar en lös bezel.
Har för mig att jag öven sett denna bezel på helt fel klocka, då känns det ju ännu mer ok o sno den! Bara ut o leta objekt!

B55933F1-FCAA-4D05-A067-ED6580E0BDD4.jpeg

Ryska tomten öppnade säcken här idag. Synd bara att man hunnit hitta halvtjoget nya grejer man önskade hade legat i paketet sedan man beställde 😂
Jo jag lurarde på det. Skall man köpa lösdelar och plocka ihop eller inte. Boetter kan man ju införskaffa gamla och polera lite. Men när en ny klocka samtidigt är såpass låg i pris att det liksom inte känns som det är värt det. Ett verk kostar typ 2500-3000 och man kan samtidigt få en hel klocka för 4000 rubeluringar. Det blir nog lite delar över men det verkar inte vara någon brist på svultna gamar i den här gruppen. Bara att kasta ut en urtavla så kommer de flaxande! 😁 ;) 😁

Det lär vara ett fulur. Glaset är platt, ie har en kant som går i 75 grader uppåt 3 mm och sedan platt. Ser inte med ögat om det är tryckt tavla eller applicerade lappar. Visarna har "det lilla hörnet" innan rundningen dock. En del i taget... 😬 :rolleyes: 😵
Tavlan är ju i väldigt bra skick... Jag köpte själv en Big Zero där allt förutom glaset nog stämde (var kupat och fulslipat av Oleg för att över huvud taget få plats... 🤣 ). Ett till ex med helt kass tavla införskaffades och glaset flyttades över.

Det lär vara ett fulur. Glaset är platt, ie har en kant som går i 75 grader uppåt 3 mm och sedan platt. Ser inte med ögat om det är tryckt tavla eller applicerade lappar. Visarna har "det lilla hörnet" innan rundningen dock. En del i taget... 😬 :rolleyes: 😵

Glaset på dessa big zero skall vara platt och klart sämre kvalitet än t.ex. glasen på Vostok. Jag tror nog det är en helt kosher big zero du fått tag på!

Glaset på dessa big zero skall vara platt och klart sämre kvalitet än t.ex. glasen på Vostok. Jag tror nog det är en helt kosher big zero du fått tag på!

Jorå så att eeeh... man är ju en redi kånnässör på ryska klåcker... 🤔😉
Glaset enligt bild. Baksidan... kan nog ha varit en guldfärgad en gång i tiden. Lite spår av det på kronan med. Så gott och blandat är det nog men är det rätt delar så funkar det för mig.
20210929_153243.jpg
20210929_153255.jpg

Godkväll!
Är på jakt efter balans med spiral till Raketa 2609.HA
Tog fram ett gammalt projekt och kollade! En tap av och spiralen var lös från bryggan, vore kul och se om den tickar!
Så om någon har delar är jag tacksam!
129CB27F-C651-4B5F-A73C-6532C6DB1A1B.jpeg
213B79D6-C922-49DB-AF5D-1CFE75626779.jpeg
Hitta reserv ur på EBay, flytande över balansen så nu tickar den på!
Rätt skitig i verket men påverkar ju inte öst klockorna, mer problem med ost klockor!!!
Och den är go att bära!
D1DABDD8-2371-4A5F-B273-5FC3FED6716F.jpeg

Jo jag lurarde på det. Skall man köpa lösdelar och plocka ihop eller inte. Boetter kan man ju införskaffa gamla och polera lite. Men när en ny klocka samtidigt är såpass låg i pris att det liksom inte känns som det är värt det. Ett verk kostar typ 2500-3000 och man kan samtidigt få en hel klocka för 4000 rubeluringar. Det blir nog lite delar över men det verkar inte vara någon brist på svultna gamar i den här gruppen. Bara att kasta ut en urtavla så kommer de flaxande! 😁 ;) 😁
Haha ja för min del blir det nog lite mixat och matchat, är inte så noga med historia och riktighet och sånt utan tycker att det är roligt att pillra just nu så det gör inte så mkt om det blir delar över - tänker att de kommer att kunna bli något kul på sikt de med 😄

men tror du har rätt, det kommer nog att gå att hitta intressenter om du skulle få prylar liggande

Jorå så att eeeh... man är ju en redi kånnässör på ryska klåcker... 🤔😉
Glaset enligt bild. Baksidan... kan nog ha varit en guldfärgad en gång i tiden. Lite spår av det på kronan med. Så gott och blandat är det nog men är det rätt delar så funkar det för mig.
20210929_153243.jpg
20210929_153255.jpg

Ja, guld nej. Däremot är det mässingen du ser igenom chrome-lagret som är ytterst på klockan där chromet är bortskavt...

Tillbaka
Topp