• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

IMG_20210929_195011_edit_279470840417772.jpg
 
Om igen: är inte överförtjust i "plottriga" bezeler, men den där passade mkt bra i färger och text - med tavlan!

Den här då? Lagom plottrig bezel?

Mitt senaste bygge, byggde precis ihop den. Inte helt övertygad av den röda sekundvisaren, skall fundera på en annan. Just nu sitter timvisaren löst av någon anledning, jag får öppna igen, men väntar kanske tills jag får tag på en annan sekundvisare.

Min första 090-boett! Känns klart större än den gamla 119.

20210929_202452.jpg
 
Den här då? Lagom plottrig bezel?

Mitt senaste bygge, byggde precis ihop den. Inte helt övertygad av den röda sekundvisaren, skall fundera på en annan. Just nu sitter timvisaren löst av någon anledning, jag får öppna igen, men väntar kanske tills jag får tag på en annan sekundvisare.

Min första 090-boett! Känns klart större än den gamla 119.

20210929_202452.jpg
Kina visare, dom brukar ha lite dålig passform..
Vet du om det där är samma bezel som på "pamfibian"? Var har du köpt den?? (Jag fick en idé på ett nytt bygge och har det mesta utom en sån bezel) :D
 
@Rikala
Det där var riktigt bra!
Blir lite avis på den polerade 090 boetten. Gillar även den vanliga kulblästrade varianten men hade nog föredragit den polerade om den hade funnits när jag beställde. Oftast slut. Sen funderar man på en borstad 090. Skulle nog vara snygg...🤔
Men inte går det att få fram en borstad look på en blästrad? Eller vad säger ni som vet?
 
CB716AFD-1BBF-4E2E-A7BD-157FFE039F6C.jpeg

Kvällens terapi-pyssel blev att ge den blå ett nytt hus. Nu har den varit 420, 960 och 100, får se om den stannar kvar den här gången.

Lustigt att denna tappning ser så mkt större ut på bild än den gör med blotta ögat, och framför allt känns det inte som en särskilt stor klocka på armen - men bilden; liite navkapselvarning? 😂
 
Kina visare, dom brukar ha lite dålig passform..
Vet du om det där är samma bezel som på "pamfibian"? Var har du köpt den?? (Jag fick en idé på ett nytt bygge och har det mesta utom en sån bezel) :D

Får fixa andra visare, bara och beställa igen, eller så får jag se om jag har något i lådan.

Bezeln är köpt på vostok-watches24, tror det är samma som pamfibian. Hade sett en blank 090-boett med just en sådan här bezel, blev precis som jag tänkt mig.

@Rikala
Det där var riktigt bra!
Blir lite avis på den polerade 090 boetten. Gillar även den vanliga kulblästrade varianten men hade nog föredragit den polerade om den hade funnits när jag beställde. Oftast slut. Sen funderar man på en borstad 090. Skulle nog vara snygg...🤔
Men inte går det att få fram en borstad look på en blästrad? Eller vad säger ni som vet?

Tack!
Jo, en borstad som 119-botten hade vart snyggt, kanske även borstad på andra sett.
Tror nog att det kan vara svårt o få till en snygg borstning på den blästrade, men det är en killgissning från min sida.
 
CB716AFD-1BBF-4E2E-A7BD-157FFE039F6C.jpeg

Kvällens terapi-pyssel blev att ge den blå ett nytt hus. Nu har den varit 420, 960 och 100, får se om den stannar kvar den här gången.

Lustigt att denna tappning ser så mkt större ut på bild än den gör med blotta ögat, och framför allt känns det inte som en särskilt stor klocka på armen - men bilden; liite navkapselvarning? 😂

Coolt!
Ser rätt stor ut på bild, men ibland kan det ju som sagt se annorlunda ut på bild än i verkligheten!
 
Helt oanvänd i 40 år. Som ny. Och jag fick hålla i den. En sån där när luften bara går ur en. Satan alltså. Bra dag idag.
20210929_211021.jpg
Dvs annan samlare som har suttit på denna sedan han köpte den ny. Han handlade alltså med dessa i Malmö när det begav sig. Originalarmbandet var Oleg standard dvs det desintregreade helt efter ca 20 år. Inte en repa någonstans på hela boetten. Inte en hairline ingenting. Jag trodde verkligen inte att det fanns sådana här och dessutom med EXACTA märket på. Det är inte ofta det händer men den här tog helt luften ur mig. Hade han sålt den hade han fått allt jag har och en njure.
 
Dvs annan samlare som har suttit på denna sedan han köpte den ny. Han handlade alltså med dessa i Malmö när det begav sig. Originalarmbandet var Oleg standard dvs det desintregreade helt efter ca 20 år. Inte en repa någonstans på hela boetten. Inte en hairline ingenting. Jag trodde verkligen inte att det fanns sådana här och dessutom med EXACTA märket på. Det är inte ofta det händer men den här tog helt luften ur mig. Hade han sålt den hade han fått allt jag har och en njure.
Min farbror bodde i Oxie när jag var ung, och då var det Skånemässan i Malmö varje år! Med allsköns prylar, vet att det köptes en och annan klocka där av oss! Och någon var ryss, men tyvärr borta!
(Kan vara mina första klock meckar försök som gjort det)
Men jag är 48år nu så det är ju en 40år sedan, samma man kanske!?!
 
Den här då? Lagom plottrig bezel?

Mitt senaste bygge, byggde precis ihop den. Inte helt övertygad av den röda sekundvisaren, skall fundera på en annan. Just nu sitter timvisaren löst av någon anledning, jag får öppna igen, men väntar kanske tills jag får tag på en annan sekundvisare.

Min första 090-boett! Känns klart större än den gamla 119.

20210929_202452.jpg
Den nya är faktiskt lite större jmf med gamla 119, närmare bestämt två mm smalare och en mm kortare :)
1632987313390.png
 
Senast ändrad:
Kina visare, dom brukar ha lite dålig passform..
Vet du om det där är samma bezel som på "pamfibian"? Var har du köpt den?? (Jag fick en idé på ett nytt bygge och har det mesta utom en sån bezel) :D
Jag går i lite tankar på att bygga ihop en egen Pamfibia, både för att det är roligt men också för att modellen inte alltid är enkel att få tag på out there. En fråga: Vet någon var man hittar sekundvisaren utan lumeplut utan bara ett hål? (det är väl så sekundvisaren brukar se ut på Pamfibian...) Ja, jag vet att man kan pilla bort lysmassan, men... :)
 
Coolt!
Ser rätt stor ut på bild, men ibland kan det ju som sagt se annorlunda ut på bild än i verkligheten!
Tack 🙂 Haha ja bilden ser helt galen ut, det är lite bättre i verkligheten i alla fall. Planen var att dumpa vridringen så fort den nya kommer men nu när jag ser den i verkligheten så har den växt lite i mina ögon, så vi får se hur det blir 😄
 
Får fixa andra visare, bara och beställa igen, eller så får jag se om jag har något i lådan.

Bezeln är köpt på vostok-watches24, tror det är samma som pamfibian. Hade sett en blank 090-boett med just en sådan här bezel, blev precis som jag tänkt mig.



Tack!
Jo, en borstad som 119-botten hade vart snyggt, kanske även borstad på andra sett.
Tror nog att det kan vara svårt o få till en snygg borstning på den blästrade, men det är en killgissning från min sida.
Den gamla 119-boetten var ju inte direkt borstad utan har ett distinkt och mycket medvetet slipat "solstrålemönster" runt hela boettens ovansida. Kanterna är å andra sidan polerade.
1632987060494.png
 
Right. Har seriösa problem med att tolka google translates översättning. Detta är alltså felet på en kronograf och jag fattar... noll.

Hej, på spaken som stoppar klockans balans (stopp andra) finns det inget hår som rullar balanshjulet.

Vad i hela Frans Jäger menas?
 
Right. Har seriösa problem med att tolka google translates översättning. Detta är alltså felet på en kronograf och jag fattar... noll.

Hej, på spaken som stoppar klockans balans (stopp andra) finns det inget hår som rullar balanshjulet.

Vad i hela Frans Jäger menas?
Kan det vara att klockan har hack och att den lilla fjädern som skall stoppa balanshjulet när man drar ut kronan saknas?
 
Tillbaka
Topp