• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Något icke kosher på denna som någon ser? Allt på ryska, ingen Su märkning, nya "lösningen" i urverket. Dassiga lumepluttar men tja...


1632987987536.png

1632988050096.png
 
JA! Klockan har hack. En sån 3133 du har! Helgrå tavla från 86-88 osv. Dyrt/svårt att laga? Delar finnes det?
Delen, om det är den som avses, ser ut som nedan (pilen till vänster visar den tunna fjädern som bromsar balanshjulet). Mitt exemplar var NOS, fullständigt orörd, och plockades isär för en service av den jag köpte klockan av. Han passade då på att ta nedanstående väldigt illustrativa bild. Hela processen dokumenterades ganska noga i en tråd på www.watchuseek.com för den som är intresserad, men några extra delar till salu har jag aldrig sett (eller letat efter å andra sidan... :) ) Den jag handlade av har ingenting sådant liggandes. 31659 är ju heller inte ett lika vanligt verk som vanliga 3133...
1632987934611.png
 
Delen, om det är den som avses, ser ut som nedan (pilen till vänster visar den tunna fjädern som bromsar balanshjulet). Mitt exemplar var NOS, fullständigt orörd, och plockades isär för en service av den jag köpte klockan av. Han passade då på att ta nedanstående väldigt illustrativa bild. Hela processen dokumenterades ganska noga i en tråd på www.watchuseek.com för den som är intresserad, men några extra delar till salu har jag aldrig sett (eller letat efter å andra sidan... :) ) Den jag handlade av har ingenting sådant liggandes. 31659 är ju heller inte ett lika vanligt verk som vanliga 3133...
1632987934611.png
Ligger ju en till ute med lite sämre tavla. Men samtidigt... "Klockan är på en stabil och exakt kurs, efter profylax." Ja ja. Det kommer väl fler.
 
Du antyder att du är tveksam... :) Jag mätte nyss med mitt gamla Luna-skjutmått och fick det till dessa siffror jmf med siffror i tidigare publicerad bild:
1632987662733.png
Inte alls, det var bara en lite skämtsam blinkning, ty om du tittar på ditt inlägg kan det missförstås om man har lika trång hjärna som jag har: ”den är större - närmare bestämt 2 mm smalare …”
Självklart har du storleksmässigt rätt. Det var bara svenskprofessorn i mig som inte kunde låta bli!
😉😂😂
 
Inte alls, det var bara en lite skämtsam blinkning, ty om du tittar på ditt inlägg kan det missförstås om man har lika trång hjärna som jag har: ”den är större - närmare bestämt 2 mm smalare …”
Självklart har du storleksmässigt rätt. Det var bara svenskprofessorn i mig som inte kunde låta bli!
😉😂😂
Utmärkt! Nu inleds jakten. Alltså inte älgjakten - utan jakten på syftningsfel, särskrivningar och annat förekommande grammatiskt okynne! 😁 😁 😁
 
  • Like
Reactions: Beo
Något icke kosher på denna som någon ser? Allt på ryska, ingen Su märkning, nya "lösningen" i urverket. Dassiga lumepluttar men tja...


1632987987536.png

1632988050096.png
Spontant ser den fin ut. Verket tycks vara producerat under 1987. Om du går till http://www.mfkrlives.com/polmax3133/?i=3 och klickar på "1986-1989" i kolumnen ute till höger tror jag att det är den modellen som kommer upp.
 
Utmärkt! Nu inleds jakten. Alltså inte älgjakten - utan jakten på syftningsfel, särskrivningar och annat förekommande grammatiskt okynne! 😁 😁 😁
Det här gillar jag! Och, @MAz_666, du har rätt, det var ett syftningsfel, vilket har noterats, tack! Som sagt, nu inleds jakten. Om någon undrar vart den hittills trevliga, förlåtande, tillåtande, inbjudan och kamratliga tonen i tråden tog vägen så vet ni nu varför det blev som det blev. 🤣 :cool:
 
Det här gillar jag! Och, @MAz_666, du har rätt, det var ett syftningsfel, vilket har noterats, tack! Som sagt, nu inleds jakten. Om någon undrar vart den hittills trevliga, förlåtande, tillåtande, inbjudan och kamratliga tonen i tråden tog vägen så vet ni nu varför det blev som det blev. 🤣 :cool:
Jag antar att du menar "inbjudande" och inte "inbjudan" som du skrev i ditt meddelande? ;)
 
Jag får nog tillstå att herrns bilder på traktorer är med tilltalande än kloakvyerna man nu får beskåda. Är det månne snart tid att se över och serva sin John Deere? Om så är fallet, spara inte på kamerarullen utan ta alla 24 bilderna direkt! :)
Detta är tro de eller ej vattenbrunn, borrhålet, vi har en jäkla massa mangan tyvärr. Har rensat hela förmiddan nu i med ny pump
 
Spontant ser den fin ut. Verket tycks vara producerat under 1987. Om du går till http://www.mfkrlives.com/polmax3133/?i=3 och klickar på "1986-1989" i kolumnen ute till höger tror jag att det är den modellen som kommer upp.
Det enda jag hittar är den gröna lumepluppen klockan 12. Den skall nog ha samma gulvita kulör som resten av "los pluppos" har.

Denna vanliga 3133 finns för samma peng ca. Ett nytt glas så vore den nog helt ok? Måste bara övertyga säljaren att skicka utomlands... 😬 :rolleyes:

1633000150018.png


Sedan har jag kanske lite köpiver. Ie skaffa en 3133 så är det avklarat... kommer kanske bättre om man väntar?

De aningen nyare Poljot/Sekonda med färgglada paddelvisare är ju också sjukt snygga.

 
Wow! Wire lugs (det är väl så de kallas?) ger ett helt unikt utseende. Finns ens samma formgivning någon annanstans i klockvärlden? Jag menar då förutom de olika NVCh-30-homage-modellerna som har producerats genom åren. Det är även lite kul att ursprunget till konstruktionen skall ha berott på att Vostok saknade verktyg för att göra en boett med klassiska bandhorn i rostfritt stål. Det är vi ju väldigt tacksamma för idag, eller hur?
Snyggt jobbat!!! 😍
 
Jag går i lite tankar på att bygga ihop en egen Pamfibia, både för att det är roligt men också för att modellen inte alltid är enkel att få tag på out there. En fråga: Vet någon var man hittar sekundvisaren utan lumeplut utan bara ett hål? (det är väl så sekundvisaren brukar se ut på Pamfibian...) Ja, jag vet att man kan pilla bort lysmassan, men... :)
Jag har samma idé men jag tror jag vill ha kvar lumen? Känns konstigt med ett hål i sekunden utan funktion :)
 
Wow! Wire lugs (det är väl så de kallas?) ger ett helt unikt utseende. Finns ens samma formgivning någon annanstans i klockvärlden? Jag menar då förutom de olika NVCh-30-homage-modellerna som har producerats genom åren. Det är även lite kul att ursprunget till konstruktionen skall ha berott på att Vostok saknade verktyg för att göra en boett med klassiska bandhorn i rostfritt stål. Det är vi ju väldigt tacksamma för idag, eller hur?
Snyggt jobbat!!! 😍
Jepp; de "gamla" i platt och bockad plåt ger plats för 18mm-band. De heter/kallas för Swivel Lugs eller ibland Swing Lugs.
De där i tjock ståltråd ger plats för 22mm-band. De kallas som du skriver för Wire Lugs.
 
Tillbaka
Topp