• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Hade en sån där Slava för en tid sedan. På originalrassellänk i oäkta tunn metall.
Kändes som att ha ett plastarmband från Buttericks eller låtsasklocka från Ur&Penn på sig.
Jag avyttrade min.
Hur känns den där?
Kanske skulle ha testat den på läderNato eller så.
Gillar den ruffa lite annorlunda bezelen!

Jag gillar bezeln med! Inte testat nato än, skall göra det!

Jag gillar den, men tycker visarna är lite spinkiga, kanske byter...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ok, så jag har använt min nya Pamphibia rätt mycket sen jag fick den, och jag älskar den! Dock en sak jag stör mig på är de "vassa" kanterna där bandet sitter. Någon som har bra tips på hur man kan minimera risken att göra sig illa på dessa, eller kanske lika bra flytta allt till ett 710-case? Eller bara gilla läget? :) (bild lånad från nätet)

1635230225770.png

Jag har inte känt att de stört mig, men fram med en väldigt fin metallfil och fila lite lätt för o runda av dem?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
ÄLSKAR sådan nördkunskap! Jag minns att jag har sett exakt detta i någon oumbärlig överlevnadshandbok för länge sedan, men har sedan tappat bort det i glömskans dunkla avkrokar. Bilden är nu nersparad på en hårddisk i närheten. Skall testa när det passar och funkar en solig dag. Just det, sommar-/vintertid, skit också! Då finns ju riskan att man navigerar 30 grader fel och det kan ju visa sig vara ett fatalt misstag. Dessutom är ju våra tidzoner ganska inexakta... Kul oavsett!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Välsigt snyggt med grönt o rött! Vart ifrån kommer bandet?
CNS:

Fö måste jag ge deras kundtjänst och servicekänsla beröm. Jag köpte ett knippe band från dem för ett tag sedan. Vid leverans missade jag att ett av läderbanden var 20 mm istf 22. Jag mejlade dem ang detta, väl medveten om att det gått ett bra tag sedan banden hade levererats och att jag ju borde ha noterat detta vid uppackningen. Jag fick snabbt svar att de beklagade misstagen och igår fick jag rätt band i brevlådan utan krångel!

Edit: Jag hade alltså beställt ett 22-mm-band :)
 
Senast ändrad:

hepanter

Patek
2-Faktor
Ok, så jag har använt min nya Pamphibia rätt mycket sen jag fick den, och jag älskar den! Dock en sak jag stör mig på är de "vassa" kanterna där bandet sitter. Någon som har bra tips på hur man kan minimera risken att göra sig illa på dessa, eller kanske lika bra flytta allt till ett 710-case? Eller bara gilla läget? :) (bild lånad från nätet)

1635230225770.png
Håller med fullständigt förstår inte hur dom tänkte där. De va de första ja la märke till dagen jag fick hem min. Dock har jag inte skärt mig men irriterande detalj
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Håller med fullständigt förstår inte hur dom tänkte där. De va de första ja la märke till dagen jag fick hem min. Dock har jag inte skärt mig men irriterande detalj
Jag hade nog nästan tagit hjälp via några försiktiga tag med en liten diamantfil för att runda av hörnen en liten aning, men det är klart, då kanske man på ett sätt har förstört boetten....
Annars blir jag nu mer och mer övertygad om det känns både roligt och rätt att bygga en egen Pamphibia med 710-boetten som utgångspunkt.
 

Vostok

Audemars
ÄLSKAR sådan nördkunskap! Jag minns att jag har sett exakt detta i någon oumbärlig överlevnadshandbok för länge sedan, men har sedan tappat bort det i glömskans dunkla avkrokar. Bilden är nu nersparad på en hårddisk i närheten. Skall testa när det passar och funkar en solig dag. Just det, sommar-/vintertid, skit också! Då finns ju riskan att man navigerar 30 grader fel och det kan ju visa sig vara ett fatalt misstag. Dessutom är ju våra tidzoner ganska inexakta... Kul oavsett!
Det är ännu enklare med en 24h klocka men hittar inte den beskrivningen just nu :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det här var nytt för mig. En Komandirskie på väg där Oleg tydligen har lyckats skriva en siffra fel postnumret. Försändelsen har därför skickats till fel PN-ombud. Jag kontaktade nyss PN via deras chat och dryftar mig nu till att delge er hur bra det gick (vissa personliga uppgifter är borttagna från texten):

(2021/10/21 15:29) Johan: Jag ser i appen att försändelsen tycks ha skickats till fel adress. Om det är till hjälp kan jag ange korrekt adress.
(2021/10/21 15:30) Marut K : Hej Marut här, ska kika på ditt kolli kommer tillbaks strax. Medans jag är borta skulle jag kunna ta ditt namn samt adress tack.
(2021/10/21 15:32) Johan: Tack, jättebra: xxxxxx
(2021/10/21 15:34) Marut K : Tack så mycket, ser att det har blivit fel med försändelsen då det står en siffra fel i postnumret
(2021/10/21 15:35) Johan: Aj, går det att orda till så att det blir rätt?
(2021/10/21 15:36) Marut K : Tyvärr så har inga möjligheter att ändra dem adressuppgifterna som står
(2021/10/21 15:36) Marut K : utan den här försändelsen kommer att skickas till Coop Koppom
(2021/10/21 15:37) Johan : Men, vad händer då med paketet? Kan ni inte eftersända det till rätt adress?
(2021/10/21 15:41) Johan : Om det står rätt gatuadress och ort så borde det väl visa vart paketet skall skickas i alla fall?
(2021/10/21 15:42) Marut K : Vi har fått fel elektroniska uppgifter utav avsändaren och din försändelse kommer att styras till det ombudet som vi har fått elektroniskt
(2021/10/21 15:43) Marut K : Men vi har uppmärksammat om att det står fel adress på försändelsen, så det finns möjlighet till att försändelsen kommer till ditt ombud tills nästa vecka men kan inte lova något du vi har fått fel uppgifter
(2021/10/21 15:44) Johan : OK, men då håller jag tummarna. Kan jag få en kopia på de felaktiga elektroniska adressuppgifterna?
(2021/10/21 15:45) Marut K : tyvärr kan jag inte uppge några uppgifter på grund av GDPR lagen.
(2021/10/21 15:46) Johan : Men det är ju mina personuppgifter och jag ger samtycke till att du ger dem till mig.
(2021/10/21 15:46) Marut K : Som sagt finns inga möjligheter för mig att ge dig en kopia på dem felaktiga elektroniska uppgifterna
(2021/10/21 15:46) Johan : OK.
(2021/10/21 15:47) Marut K : Önskar dig en trevlig torsdag 🙂
Screenshot_20211021-153401_PostNord.jpg
Fortsättning följer nu på denna lilla parodi.

Försändelsen hade alltså felaktigt hade hamnat i Arvika. Absolut inget ont om Arvika, men det är inte där jag bor. Enligt Postnord berodde det på att Oleg hade slarvat och skrivit fel postnummer. Jag beskrev situationen i ett meddelande till Oleg, som kände sig både grovt och felaktigt anklagad och omedelbart kontrade med att skicka mig en kopia på en, just det, 100% korrekt och TYDLIGT ifylld adresslapp. Varför är jag inte förvånad?

Efter ett par dagar ändrades status för försändelsen i PN-appen till att försändelsen återigen skulle tulldeklareras (WTF!?).

Eftersom denna status inte tycktes ändras ringde jag precis nyss till PNs kundservice (har ni fö noterat hur nästan omöjligt det är att hitta telefonnumret dit?) och pratade med en person som:
1. Erkände att det var de som hade matat in första siffran fel i mitt postnummer.
2. Att det (naturligtvis!) var fel att skicka tillbaka försändelsen för en andra hantering i tullen.
3. Lovade att försändelsen omedelbart skulle släppas från tullen för leverans till (rätt) PN-ombud.

Hur svårt kan det vara?
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
God middag (eller, ja, lunch)!

Tillbaka i förskoleköket - hårt moddad klocka idag. Utbytt boett, bezel, krona, verk, tavla, visare, och säkert något mer. Strängt taget bytte jag nog faktisk klocka när jag tänker efter 🤔 men jag KÄNNER mig som om jag hade på mig en ryss.
5AB3E451-FD43-45B1-8C87-DFBA7391BB73.jpeg
 

Utvisaren

Patek
Mmm... den där situationen när man inte har någon som helst koll på vad som är på väg hem. Men man är ändå rätt säker på att man köpt mer än man borde. Ja ja. Tomten kommer tidigt. Som tomtemor sa. 🥴🥴🥴
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Mmm... den där situationen när man inte har någon som helst koll på vad som är på väg hem. Men man är ändå rätt säker på att man köpt mer än man borde. Ja ja. Tomten kommer tidigt. Som tomtemor sa. 🥴🥴🥴

Hehe, jag hämta tre paket igår, men kunde hämtat ett fjärde då det tydligen låg hos posten. Mejlet med tracking låg i skräpposten som jag hittade sent igår...
 

Utvisaren

Patek
"Luna dude" bezel finns till salu nu om man vill ha tag på en sådan.

Jo den hade ju kunnat sitta på min Neptun gmt. Men den är ju rätt fin som den är. Är mer angelägen att byta bort "prickigkorv-bezeln" som kommer original på de flesta amfibierna. Med länk blir det för bara mycket stål. Och sen några små färgglada pluttar i ring liksom... hm.. nej... den skall bytas.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jo den hade ju kunnat sitta på min Neptun gmt. Men den är ju rätt fin som den är. Är mer angelägen att byta bort "prickigkorv-bezeln" som kommer original på de flesta amfibierna. Med länk blir det för bara mycket stål. Och sen några små färgglada pluttar i ring liksom... hm.. nej... den skall bytas.
Salami är ju annars ganska gott, typ fransk eller italiensk 🤪
 
Topp