Det här var nytt för mig. En Komandirskie på väg där Oleg tydligen har lyckats skriva en siffra fel postnumret. Försändelsen har därför skickats till fel PN-ombud. Jag kontaktade nyss PN via deras chat och dryftar mig nu till att delge er hur bra det gick (vissa personliga uppgifter är borttagna från texten):
(2021/10/21 15:29)
Johan: Jag ser i appen att försändelsen tycks ha skickats till fel adress. Om det är till hjälp kan jag ange korrekt adress.
(2021/10/21 15:30)
Marut K : Hej Marut här, ska kika på ditt kolli kommer tillbaks strax. Medans jag är borta skulle jag kunna ta ditt namn samt adress tack.
(2021/10/21 15:32)
Johan: Tack, jättebra: xxxxxx
(2021/10/21 15:34)
Marut K : Tack så mycket, ser att det har blivit fel med försändelsen då det står en siffra fel i postnumret
(2021/10/21 15:35)
Johan: Aj, går det att orda till så att det blir rätt?
(2021/10/21 15:36)
Marut K : Tyvärr så har inga möjligheter att ändra dem adressuppgifterna som står
(2021/10/21 15:36)
Marut K : utan den här försändelsen kommer att skickas till Coop Koppom
(2021/10/21 15:37)
Johan : Men, vad händer då med paketet? Kan ni inte eftersända det till rätt adress?
(2021/10/21 15:41)
Johan : Om det står rätt gatuadress och ort så borde det väl visa vart paketet skall skickas i alla fall?
(2021/10/21 15:42)
Marut K : Vi har fått fel elektroniska uppgifter utav avsändaren och din försändelse kommer att styras till det ombudet som vi har fått elektroniskt
(2021/10/21 15:43)
Marut K : Men vi har uppmärksammat om att det står fel adress på försändelsen, så det finns möjlighet till att försändelsen kommer till ditt ombud tills nästa vecka men kan inte lova något du vi har fått fel uppgifter
(2021/10/21 15:44)
Johan : OK, men då håller jag tummarna. Kan jag få en kopia på de felaktiga elektroniska adressuppgifterna?
(2021/10/21 15:45)
Marut K : tyvärr kan jag inte uppge några uppgifter på grund av GDPR lagen.
(2021/10/21 15:46)
Johan : Men det är ju mina personuppgifter och jag ger samtycke till att du ger dem till mig.
(2021/10/21 15:46)
Marut K : Som sagt finns inga möjligheter för mig att ge dig en kopia på dem felaktiga elektroniska uppgifterna
(2021/10/21 15:46)
Johan : OK.
(2021/10/21 15:47)
Marut K : Önskar dig en trevlig torsdag 🙂
Fortsättning följer nu på denna lilla parodi.
Försändelsen hade alltså felaktigt hade hamnat i Arvika. Absolut inget ont om Arvika, men det är inte där jag bor. Enligt Postnord berodde det på att Oleg hade slarvat och skrivit fel postnummer. Jag beskrev situationen i ett meddelande till Oleg, som kände sig både grovt och felaktigt anklagad och omedelbart kontrade med att skicka mig en kopia på en, just det, 100% korrekt och TYDLIGT ifylld adresslapp. Varför är jag inte förvånad?
Efter ett par dagar ändrades status för försändelsen i PN-appen till att försändelsen återigen skulle tulldeklareras (WTF!?).
Eftersom denna status inte tycktes ändras ringde jag precis nyss till PNs kundservice (har ni fö noterat hur nästan omöjligt det är att hitta telefonnumret dit?) och pratade med en person som:
1. Erkände att det var de som hade matat in första siffran fel i mitt postnummer.
2. Att det (naturligtvis!) var fel att skicka tillbaka försändelsen för en andra hantering i tullen.
3. Lovade att försändelsen omedelbart skulle släppas från tullen för leverans till (rätt) PN-ombud.
Hur svårt kan det vara?