• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Öppnade en Vostok Komandierski från tidigt 90-tal för att rätta till tavlan. Nu orolig att ha intagit en mindre stråldos..... Någon som vet vilken typ av lysmassa ryssen använde vid denna tid?
Ryssarna slutade med radium i lumet på 60-talet tror jag, så någon stråldos därifrån lär du sannolikt inte ha fått. Om din lume är stendöd efter en natt i en byrålåda är det Vostoks grisusla standardlume som sitter på. Om din Vostok däremot lyser konstant lika bra oavsett hur länge den legat i kolmörker skulle det vara intressant med en Geiger-mätning.:nailbiting:

Ang radioaktiva klockor, dessa gubbar har grottat ner sig rejält i ämnet:bookworm:
http://www.orau.org/ptp/PTP Library/library/Subject/Consumer Products/timepiece dose.pdf
 
Senast ändrad:

nocount66

Cartier
Bytt tavla och bezel på denna:
IMG_20170822_082012.jpg
 

Samlarn

Rolex
Av gammal vana skummar jag igenom Vostoks klockor på eBay.:) Hittar den här. En Scuba Dude utan datum. Den liknar de nya modellerna utan datum men den här saknar texten med tillverkningsland på urtavlan. Texten med antal stenar saknas också på urtavlan. Det finns inga stämplar på urverket heller. :watching: Klart att jag köper. Chansar på att det inte är en förfalskning. Den är tillräckligt lik en riktig Vostok på bilderna.
Nu när jag ser den på riktigt så är jag övertygad om att det är en riktig Vostok. Den verkar helt oanvänd. Armbandet som sitter på klockan är nytt och sitter upp och ned. o_O
20170824_urtavla.jpg
20170824_bakstycke.jpg
20170824_urverk.jpg

Nu väntar jag bara på ytterligare en klocka inköpt från eBay. Det blir min första Slava. Jag lägger upp bilder på den när den kommit. :snaphappy:
 
D

Deleted member 11690

Guest
Rolig tråd ! Finns ju massa kul ryska klockor för några hundralappar bara :D perfekt när man bara känner för att köpa en ny klocka bara för att :) klickade hem en poljot typ 10 min efter att jag upptäckt tråden :D härligt när man kan bredda sitt missbruk lite :)
 

Samlarn

Rolex
Slava Amphibian
20170830_urverk.jpg
20170830_boettlock.jpg
20170830_urtavla.jpg

Jag hade tänkt att begränsa min samling av ryska ur till "dykare" och Vostok från CCCP tills den här skönheten dök upp till ytan. En Slava med 21 stenars verk. Väldigt sällsynt, enligt vad andra samlare har skrivit på nätet. Kanske ett av de ovanligaste dykaruren från det gamla Sovjet?
Det finns ett roligt - obekräftat - rykte om att Slava aldrig officiellt släppte ut klockan på marknaden utan alla exemplar smugglades ut ur fabriken i delar av anställda som sen monterade ihop klockorna. En rolig historia. Ingen aning om den är sann.
 

Vostok

Audemars
Slava Amphibian
20170830_urverk.jpg
20170830_boettlock.jpg
20170830_urtavla.jpg

Jag hade tänkt att begränsa min samling av ryska ur till "dykare" och Vostok från CCCP tills den här skönheten dök upp till ytan. En Slava med 21 stenars verk. Väldigt sällsynt, enligt vad andra samlare har skrivit på nätet. Kanske ett av de ovanligaste dykaruren från det gamla Sovjet?
Det finns ett roligt - obekräftat - rykte om att Slava aldrig officiellt släppte ut klockan på marknaden utan alla exemplar smugglades ut ur fabriken i delar av anställda som sen monterade ihop klockorna. En rolig historia. Ingen aning om den är sann.
Grym!! En sån måste man ju ha!! :D
 

Samlarn

Rolex
Hej vänner!
Spenderar en regnig eftermiddag med att leta intressanta klockor och snubblar över den här annonsen: https://www.etsy.com/se-en/listing/...llery&ga_search_query=vostok&ref=sr_gallery_1 .
Ok, det är ju inget för en samlare men kom att tänka på er som gillar att "modda" klockor. "Unbranded" urtavlor för Vostoks 24xx-urverk flyttar gränserna lite för hur en Vostok kan se ut.
Paddelhänder till Vostoks 24xx-verk? Finns det ens i orginal?
Jag har aldrig köpt något av säljaren så jag vet inget om kvaliteten på grejjerna. Någon kanske letar efter det här?
Handgjorda detaljer.
 
Senast ändrad:

herrhewel

Breitling
Jag har aldrig köpt något av säljaren så jag vet inget om kvaliteten på grejjerna. Någon kanske letar efter det här?
Handgjorda detaljer.
igorIV gör top kvalitet, han är aktiv på WUS. han gör custom orders också.
Min 1sta post btw, Har precis registrerat för att kommentera här :)
IMG_3217.JPG

Här min 150 "Gagarin anniversary" med pers 24gmt bezel, för mycket krom på den originale tyckar jag...
Mir! (och ursäkta för mit svenska, är ursprungligen från tyskland...)
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
igorIV gör top kvalitet, han är aktiv på WUS. han gör custom orders också.
Min 1sta post btw, Har precis registrerat för att kommentera här :)
IMG_3217.JPG

Här min 150 "Gagarin anniversary" med pers 24gmt bezel, för mycket krom på den originale tyckar jag...
Mir! (och ursäkta för mit svenska, är ursprungligen från tyskland...)
Snyggt! Välkommen hit.
 
Topp