• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

@herrhewel
Här är min Komandirskie (Tankist). Sekundvisare med lysprick och boettlock med lökkupol och Engelsk text! Klockan har dock civil märkning under klockan 6.

DSCF3833.JPG

DSCF3834.JPG

Kastar ut en fråga som dykt upp i mitt lilla huvud. Är det nå'n som vet hur många stora klockfabriker det fanns i Sovjet? Var det stenhård konkurrens och prestige mellan fabrikerna eller samarbetade de med varandra? Vilken fabrik har tillverkat flest klockor? Är det någon som har lite info? Själv köper jag klockor som jag vill ha på armen och gärna om det finns någon intressant historia runt dem. Kanske jag har missat något mindre urmakeri med en liten superintressant produktion? :watching:

Senast ändrad:
Slava Amphibian
20170830_urverk.jpg
20170830_boettlock.jpg
20170830_urtavla.jpg

Jag hade tänkt att begränsa min samling av ryska ur till "dykare" och Vostok från CCCP tills den här skönheten dök upp till ytan. En Slava med 21 stenars verk. Väldigt sällsynt, enligt vad andra samlare har skrivit på nätet. Kanske ett av de ovanligaste dykaruren från det gamla Sovjet?
Det finns ett roligt - obekräftat - rykte om att Slava aldrig officiellt släppte ut klockan på marknaden utan alla exemplar smugglades ut ur fabriken i delar av anställda som sen monterade ihop klockorna. En rolig historia. Ingen aning om den är sann.
Cool!

Den där känslan man får när man glad i hågen fiskar upp en avi i postlådan. Som förvandlas till något helt annat när man får höra på utlämmningstället att paketet inte är där. Förmodligen åkt tillbaka till centralen innan det kommer fram för utlämning.

Hade en utbildning 1730 och var hemma 2015. Nyfiken som man är kollar man spårningen ID:t. Visar sig klockan kom till utlämningstället strax efter 18. Givetvis stänger det 2000.

Bättre lycka imorgon Skogman...

Häftig skogman!:) Hade en -67:a men tyckte den var på tok för stor för mina klena leder!:(

Inga skogshuggararmar här heller men tycker de funkar fint.

Angående klockan hade jag gärna sett den hade kupat glas som förra omgången 67-orna. Annars känns den än mer gedigen. Snyggare detaljer som härligt brun sandwishtavla med lite struktur. Vridning och kronan känns även de bättre.

Nu återstår bara patinan.

Jo, glömde ju att säga... Försök att hitta rätt timvisare (pil)! Du kan alltid hitta någon donator som är lite halvrisig på tratten:)
Faktum är att jag valde den just därför att den inte hade pilvisaren. Har ju en del amphibians och tyckte det var uppfriskande utan. Gjorde en riktigt snabb research där jag kom fram till att den kanske kom i båda varianter.. lyckades säkert lura mig själv!

IMG_7940.JPG
Det kom ett litet paket från Ukraina idag. Klockan heter tydligen ZIM MAYAK. Upplys mig om vad jag fått hem, ni som kan...
ittam! Jo visst är det en Majak! Jag hade en fin NOS i box när min samling var ryss spretig (nu är det bara Vostok Komandirskie):) Det kan vara två verk i den. Dels 1 Moskva fabriken eller Petrodvorets (Pobeda och senare Raketa) S:T Petersburg! Den är från mitten av 50-talet! På bukten brukar dom ligga mellan 200-500kr beroende av skick och modell. En fin dressklocka!

ittam! Jo visst är det en Majak! Jag hade en fin NOS i box när min samling var ryss spretig (nu är det bara Vostok Komandirskie):) Det kan vara två verk i den. Dels 1 Moskva fabriken eller Petrodvorets (Pobeda och senare Raketa) S:T Petersburg! Den är från mitten av 50-talet! På bukten brukar dom ligga mellan 200-500kr beroende av skick och modell. En fin dressklocka!
Att du haft en förvånar inte, finns det någon ryssklocka du inte haft!?? Den fungerar kanon, och håller tiden bra, +20 sek på ett dygn. Och jag fick hem den för drygt 2 hundringar med frakten inräknad, så jag är nöjd.Och tack för all information....

Jag blir så nyfiken på rysk klockindustri. Alla olika märken och sorters klockor. Funderar på att köpa en bok eller nå't. Är det någon som kan rekommendera någon bra bok? Svensk eller engelsk text. :bookworm:

Tillbaka
Topp