• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
IMG_0129.JPG
Snygg klassisk svartvit modd!
 

Utvisaren

Patek
Rysk bandstiftsbonanza!

För en tid sedan ventilerades behovet av bandstift. I rätt längder och utan att behöva köpa en bridgeblandning av stift. Jag tog därför hem en massa stift. Stiften är 1,5 mm tjocka och bör vara bra för allt vintage. Nya, och tunga ur har ofta tjockare, 1,8 eller 2 mm. En del tom 2,5. Stiften har axlar och är fjädrande. Ändarna var svåra att mäta med skjutmått. Har provat ett dussin olika och de verkar inte överskrida 0,9 mm. De låg mellan 0,8 och 0,9. Det är alltså inte schweizisk precision i dessa som ni förstår.

De kommer i 20 pack.
Finns i 16, 18, 20 och 22 mm.
30 kr per 20-pack.
Skickas i vanligt brev då de är lätta och inte särskilt dyrbara, extra tejpat. Porto o pack är alltså 15 kr.

Vill man ha, messa mig så är det först till kvarn.
Lagret är alltså inte oändligt. Typ 10 eller 15st 20-pack av varje. 16 mm ett fåtal då det är en begränsad efterfrågan.

30 kr per pack, dvs 1,50 kr per stift.
Jag tänker att helst skall alla kunna få något paket. Så tänker man storbunkra så kanske man inte får hela sin order. Aningen solidaritet i rysstråden trots allt. Ja, jag ser hyckleriet när man har en avatar med "Kapitalistenschwein" 😁😁😁


20211113_074747.jpg
20211113_074756.jpg
Jag missttolkade nog intresset för bandstift här, men vill i all fall påminna om dem innan jag lägger dem på köp&sälj.
Verkmästarnas stift ligger mellan 2,50 och 10kr vad jag kan se. Dessa ligger alltså på 1,50 kr men är också made in china. Vill man ha så messa.
Men med hänsyn till den låga efterfrågan och låga tillgången så kommer priset sedan justeras upp om jag skall kunna gå plus minus noll på detta. (Räknar inte med att få alla sålda...) Men det blir mer av en björntjänst framöver skulle man kunna säga.
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Jag missttolkade nog intresset för bandstift här, men vill i all fall påminna om dem innan jag lägger dem på köp&sälj.
Verkmästarnas stift ligger mellan 2,50 och 10kr vad jag kan se. Dessa ligger alltså på 1,50 kr men är också made in china. Vill man ha så messa.
Men med hänsyn till den låga efterfrågan och låga tillgången så kommer priset sedan justeras upp om jag skall kunna gå plus minus noll på detta. (Räknar inte med att få alla sålda...) Men det blir mer av en björntjänst framöver skulle man kunna säga.
Jag hugger gärna en liten batch, skickar PM 👍
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag missttolkade nog intresset för bandstift här, men vill i all fall påminna om dem innan jag lägger dem på köp&sälj.
Verkmästarnas stift ligger mellan 2,50 och 10kr vad jag kan se. Dessa ligger alltså på 1,50 kr men är också made in china. Vill man ha så messa.
Men med hänsyn till den låga efterfrågan och låga tillgången så kommer priset sedan justeras upp om jag skall kunna gå plus minus noll på detta. (Räknar inte med att få alla sålda...) Men det blir mer av en björntjänst framöver skulle man kunna säga.

Gäller ju i komma ihåg o svara! Du har pm!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Inte direkt ryskt, men intressant ändå för alla klockolister.

 

Utvisaren

Patek
En del jobbar. Men det hindrar ju en inte från att ropa hem en billig klocka på lunchen ;) Inbillar mig att det står zakaz på tv3 eller något liknande på tavlan. Men det kan nog stå vad som helst. Men lite puts på rutan så blir den bra nog för mig :)
Inklusive profylax! ;)

1637059008838.png
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Fråga:
Bra vätska till ultraljudsrengöring. Någon som har provat någon av alla som finns speciellt avsedda till klockrengöring?
Vad är det specifikt du vill göra rent? Ni andra får gärna fylla på med egen erfarenhet, men jag skulle tex vara väldigt försiktig med att rengöra tavlan med ultraljudstvätt och/eller starkare medel. Tavlor rengör jag (efter tips från någon i denna tråd) genom att rulla (inte gnida) en saliv-fuktad bomullstopp över tavlan. Alkohol verkar lösa upp färgen på ex Vostok-tavlor med obehaglig effektivitet. Boett och glas rengör jag med ultraljudstvätt med vatten plus diskmedel. Ta INTE rödsprit, eftersom det ofta innehåller en liten mängd aceton, som i värsta fall dödar plexiglaset.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
En del jobbar. Men det hindrar ju en inte från att ropa hem en billig klocka på lunchen ;) Inbillar mig att det står zakaz på tv3 eller något liknande på tavlan. Men det kan nog stå vad som helst. Men lite puts på rutan så blir den bra nog för mig :)
Inklusive profylax! ;)

1637059008838.png
Trevlig! Efter lite plexiputs kommer den att bara växa. Men, ZAKAZ står det nog inte, oavsett puts eller ej :)
 

Utvisaren

Patek
Vad är det specifikt du vill göra rent? Ni andra får gärna fylla på med egen erfarenhet, men jag skulle tex vara väldigt försiktig med att rengöra tavlan med ultraljudstvätt och/eller starkare medel. Tavlor rengör jag (efter tips från någon i denna tråd) genom att rulla (inte gnida) en saliv-fuktad bomullstopp över tavlan. Alkohol verkar lösa upp färgen på ex Vostok-tavlor med obehaglig effektivitet. Boett och glas rengör jag med ultraljudstvätt med vatten plus diskmedel. Ta INTE rödsprit, eftersom det ofta innehåller en liten mängd aceton, som i värsta fall dödar plexiglaset.
Tar det grova med glasfiberpenna först på boett med bihang.

Sen åker i princip allt ner i tvätten.

Men inte tavlor. Tavlor kör jag samma metod som ovan, saliv och tops. Finns ju enzymer i saliven som tar hand om en del.

SPRIT löser de flesta färgtyper som normalt används (ja inte billacker etc då kanske). Och är det så tunt skikt som på en urtavla lär den ju vara kemiskt ren på några sekunder. Bokstavligen.

Jag har sett andra som lägger urtavlor i 40 grader vatten 5-10 minuter och sedan rullar en tops över tavlan. Upprepar behandlingen vid behov.

Funderar på om svag svag lösning med ammoniak eller klorin kan vara något. Men det är samma risk med ammoniak som med sprit, kan lösa upp färg så jag är skeptisk.

Mild rengöring med PH i närheten av 7 är ju det säkraste alternativet. Sedan om det är aningen surt eller basiskt, vet inte om det spelar så stor roll.
 
Topp