• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Måberg

Panerai
Få klockor som känns lika passande en solig sommardag på stranden som en grådassig och regnig höst/vinterdag som en Vostok..!

20211118_122347.jpg
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Intressant! Måste läsa mer, tack för svaren!
Delar detta igen som herr @Vostok skrev för nån vecka sedan här i tråden . Jag sparade ner infon för att ha den lätttillgänglig

"
3dje siffran anger alltså vilket material boetten är tillverkad av och vilken beläggning om sådan finns (nedan har jag gjort en liten sammanställning över de material jag hittat, finns fler men har ej hunnit längre)

0 = rostfritt stål

1 = kromad mässing

3 = förgylld mässing

6 = mässing med titanoxokarbonitrid plätering (silver/grafit färgad)

7 = titan

8 = Brons (CuSn8=Fosfortennbrons)

9 mässing med titannitridbeläggning (guld färgad"
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ja det intressant med de olika boetterna. Själv gillar jag 710 mycket. Nu har jag två stycken och händelsevis blev båda moddade med slät bezel. Jag tycker den tar vara på den rundade formen på 710. Påminner lite om Citroen DS "Paddan".
20211116_185412.jpg

20210913_191205.jpg

170 är ju lite kaxigare om man säger så. Och 150... min nästa tänkte jag skulle bli en 150 men den finns inte någonstans med den tavlan jag tänkt mig. Då får man vänta. Och be tålamodsbönen: "gode Gud ge mig tålamod.. men fort."
Jag tokgillar 710:an! 😍
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Intressant! Måste läsa mer, tack för svaren!
... men mässing under :)
Titannitrid ersatte förgyllning någon gång under 80-talet, tror jag det var. Man kan tycka att det på ett sätt är ett nerköp, men ryssarnas sätt att successivt minska ner på förgyllningens tjocklek jmf med den tjocka och generösa beläggning som användes under 60-talet gjorde att det till slut var en nästan löjligt tunn guldhinna som oftast nöttes ner nästan omgående.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Fosterlandet kallar!

Putsade lite på glaset, blev klart bättre.

20211118_151334.jpg


Statyn på bilden heter "Fosterlandet kallar", Родина-мать зовёт!

När statyn restes 1967 var det den högsta i världen och skall tydligen vara den högsta nuvarande kvinnliga statyn.

Statyn är 85m hög och står i staden Volograd (fd Stalingrad) och är till minne av när tyskarna belägrade Stalingrad i ww2. Belägringen varade i 200 dagar och de 200 trappstegen upp till statyn symboliserar dessa dagar.

En bild på statyn kan hittas här:

 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Fosterlandet kallar!

Putsade lite på glaset, blev klart bättre.

20211118_151334.jpg


Statyn på bilden heter "Fosterlandet kallar", Родина-мать зовёт!

När statyn restes 1967 var det den högsta i världen och skall tydligen vara den högsta nuvarande kvinnliga statyn.

Statyn är 85m hög och står i staden Volograd (fd Stalingrad) och är till minne av när tyskarna belägrade Stalingrad i ww2. Belägringen varade i 200 dagar och de 200 trappstegen upp till statyn symboliserar dessa dagar.

En bild på statyn kan hittas här:

Avbildningar på statyn finns ju på en hel del urtavlor men jag har aldrig insett hur stor statyn är i verkligheten! Jag har den tex på denna jubileumsmodell från 2010:
1637247454156.png
 
Fosterlandet kallar!

Putsade lite på glaset, blev klart bättre.

20211118_151334.jpg


Statyn på bilden heter "Fosterlandet kallar", Родина-мать зовёт!

När statyn restes 1967 var det den högsta i världen och skall tydligen vara den högsta nuvarande kvinnliga statyn.

Statyn är 85m hög och står i staden Volograd (fd Stalingrad) och är till minne av när tyskarna belägrade Stalingrad i ww2. Belägringen varade i 200 dagar och de 200 trappstegen upp till statyn symboliserar dessa dagar.

En bild på statyn kan hittas här:


Tänkte rent instinktivt att Frihetsgudinnan måste vara högre..🤔 Men en snabb googling gjorde gällande att den statyn inte är så hög om man bortser från det höga fundamentet den står på. (Med fundament och fackla når den dock 93 meter över marken..)
 

Utvisaren

Patek
Fosterlandet kallar!

Putsade lite på glaset, blev klart bättre.

20211118_151334.jpg


Statyn på bilden heter "Fosterlandet kallar", Родина-мать зовёт!

När statyn restes 1967 var det den högsta i världen och skall tydligen vara den högsta nuvarande kvinnliga statyn.

Statyn är 85m hög och står i staden Volograd (fd Stalingrad) och är till minne av när tyskarna belägrade Stalingrad i ww2. Belägringen varade i 200 dagar och de 200 trappstegen upp till statyn symboliserar dessa dagar.

En bild på statyn kan hittas här:

85 meter hög staty. Bara stanna upp och fundera på vad det innebär. Sveriges högsta fyr Långe Jan är 42 meter. Två sådana fyrar på höjden... det är en bit!
Sedan kan man ju undra varför det är så pass viktigt att man har en hög fyr just på Öland. Är det verkligen det hemskaste stället man kan förlisa på? Dvs om man överlever och kommer iland och träffar på äkta ölänningar? Ingen har förtjänat något så hemskt att de skall behöva träffa på en levande ölänning, så därför en extra hög fyr? Mycket oklart. 🤔 🤔
 

Rikala

Patek
2-Faktor
De lite ovala verkar det ju drälla av. Men det helt fyrkantiga, som den näst längst upp till vänster, verkar lite svårare att hitta i bra skick???

Ja, det där är en herr-Zvezda. Tavlorna är ofta i dålig skick på dessa, de har ju ingen direkt tätning så tidens tand har nog gått hårt åt de flesta, men hyfsat fina finns att hitta om man letar.
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Ja det intressant med de olika boetterna. Själv gillar jag 710 mycket. Nu har jag två stycken och händelsevis blev båda moddade med slät bezel. Jag tycker den tar vara på den rundade formen på 710. Påminner lite om Citroen DS "Paddan".
20211116_185412.jpg

20210913_191205.jpg

170 är ju lite kaxigare om man säger så. Och 150... min nästa tänkte jag skulle bli en 150 men den finns inte någonstans med den tavlan jag tänkt mig. Då får man vänta. Och be tålamodsbönen: "gode Gud ge mig tålamod.. men fort."
Alltså de där två klockorna är så jäkla läckra! Och jag gillar ju verkligen 710 på ett sätt - på bild skulle jag kanske säga att det är den som ser bäst ut i mitt tycke, men jag tycks bara inte riktigt bli kompis med min egen. Testade att ha den på ett zulu idag och det kändes bättre än innan men är inte riktigt framme vid succé ännu. Jämförde utseendet mellan just 170 och 710 innan jag skaffade någon av dem och kände att 710 var den, i mina ögon, ohotat snyggaste av dem - varför jag nu har sådana svårigheter att komma överens med den övergår mitt förstånd en liten aning 😂 men jag är övertygad om att det kommer att ge sig, tids nog. Jag är väldigt sugen på att följa ditt exempel och köra slät bezel på den och se hur det tar sig ut i verkligheten, har haft en tanke på det sedan tidigare men inte kommit till skott att beställa ännu.

Dagens version
 

Bilagor

  • 23BDFE9A-9E54-4EEC-A73B-D3DA37934D46.jpeg
    23BDFE9A-9E54-4EEC-A73B-D3DA37934D46.jpeg
    648.6 KB · Visningar: 4
  • E455E18A-1811-43D4-8FB7-BDF0DF10193E.jpeg
    E455E18A-1811-43D4-8FB7-BDF0DF10193E.jpeg
    767.1 KB · Visningar: 4

Utvisaren

Patek
Hittar jag bara en bom som passar så kommer denna nog bli bra (kronan bara intryckt så länge)

Franken Slava - Wostok

20211118_193954.jpg
Nu så. Oavsett tankar om Frank hit och dit. Att få ihop ett fint ur av lösa delar är lite av en konst det med. Så länge alla som säljer är ärliga med vad det är som sitter ihop så har jag inget emot Franks ur. Men är det egentligen inte frågan om en modd? Du bygger om den och är helt rak med det. Det är väl bara en franken om man försöker låta påskina att en ihopplockad är äkta vara? Eller hur tänker ni där` 🤔 🤔 Är modd = franken eller är det två olika ting?
 
Topp