Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är denna klocka i mässing?
Vad är beläggningen av då?Ja, under beläggningen!
Vad är beläggningen av då?
Intressant! Måste läsa mer, tack för svaren!Titanium-nitrid
Delar detta igen som herr @Vostok skrev för nån vecka sedan här i tråden . Jag sparade ner infon för att ha den lätttillgängligIntressant! Måste läsa mer, tack för svaren!
Jag tokgillar 710:an!Ja det intressant med de olika boetterna. Själv gillar jag 710 mycket. Nu har jag två stycken och händelsevis blev båda moddade med slät bezel. Jag tycker den tar vara på den rundade formen på 710. Påminner lite om Citroen DS "Paddan".
170 är ju lite kaxigare om man säger så. Och 150... min nästa tänkte jag skulle bli en 150 men den finns inte någonstans med den tavlan jag tänkt mig. Då får man vänta. Och be tålamodsbönen: "gode Gud ge mig tålamod.. men fort."
... men mässing underIntressant! Måste läsa mer, tack för svaren!
Helt klart en kraftigare förkylning av rysssjukan.Nuvarande ryska delen av samlingen.
Minus ett par Kirov.
Riktigt nöjd, gav 200kr vilket jag tror är ett väldigt bra pris, då den aldrig använts. Urverket säger S.U så borde vara äkta, allt annat är som det ska.Välkommen och grattis! Vi är ett gäng som har den klockan här, om du hänger här lär du få se den i flödet
Avbildningar på statyn finns ju på en hel del urtavlor men jag har aldrig insett hur stor statyn är i verkligheten! Jag har den tex på denna jubileumsmodell från 2010:Fosterlandet kallar!
Putsade lite på glaset, blev klart bättre.
Statyn på bilden heter "Fosterlandet kallar", Родина-мать зовёт!
När statyn restes 1967 var det den högsta i världen och skall tydligen vara den högsta nuvarande kvinnliga statyn.
Statyn är 85m hög och står i staden Volograd (fd Stalingrad) och är till minne av när tyskarna belägrade Stalingrad i ww2. Belägringen varade i 200 dagar och de 200 trappstegen upp till statyn symboliserar dessa dagar.
En bild på statyn kan hittas här:
Fosterlandet kallar – Wikipedia
sv.m.wikipedia.org
De lite ovala verkar det ju drälla av. Men det helt fyrkantiga, som den näst längst upp till vänster, verkar lite svårare att hitta i bra skick???Tror ni det här räcker för o få igång en klocka? Precis beställt
Om det är någon som behöver delar till en Zvezda så vet ni var de kommer finnas...
Fosterlandet kallar!
När statyn restes 1967 var det den högsta i världen och skall tydligen vara den högsta nuvarande kvinnliga statyn.
Statyn är 85m hög och står i staden Volograd (fd Stalingrad) och är till minne av när tyskarna belägrade Stalingrad i ww2. Belägringen varade i 200 dagar och de 200 trappstegen upp till statyn symboliserar dessa dagar.
sv.m.wikipedia.org
85 meter hög staty. Bara stanna upp och fundera på vad det innebär. Sveriges högsta fyr Långe Jan är 42 meter. Två sådana fyrar på höjden... det är en bit!Fosterlandet kallar!
sv.m.wikipedia.org
De lite ovala verkar det ju drälla av. Men det helt fyrkantiga, som den näst längst upp till vänster, verkar lite svårare att hitta i bra skick???
Cool! Ser stor ut eller är det bara boettens utformning som gör det?Sitter o väntar på bilen i besiktningen.
Klockan går, om än lite fort (balansenfjädern ser inte hundra ut), svårt o rucka den till och gå långsamt...
Cool! Ser stor ut eller är det bara boettens utformning som gör det?
Alltså de där två klockorna är så jäkla läckra! Och jag gillar ju verkligen 710 på ett sätt - på bild skulle jag kanske säga att det är den som ser bäst ut i mitt tycke, men jag tycks bara inte riktigt bli kompis med min egen. Testade att ha den på ett zulu idag och det kändes bättre än innan men är inte riktigt framme vid succé ännu. Jämförde utseendet mellan just 170 och 710 innan jag skaffade någon av dem och kände att 710 var den, i mina ögon, ohotat snyggaste av dem - varför jag nu har sådana svårigheter att komma överens med den övergår mitt förstånd en liten aning men jag är övertygad om att det kommer att ge sig, tids nog. Jag är väldigt sugen på att följa ditt exempel och köra slät bezel på den och se hur det tar sig ut i verkligheten, har haft en tanke på det sedan tidigare men inte kommit till skott att beställa ännu.Ja det intressant med de olika boetterna. Själv gillar jag 710 mycket. Nu har jag två stycken och händelsevis blev båda moddade med slät bezel. Jag tycker den tar vara på den rundade formen på 710. Påminner lite om Citroen DS "Paddan".
170 är ju lite kaxigare om man säger så. Och 150... min nästa tänkte jag skulle bli en 150 men den finns inte någonstans med den tavlan jag tänkt mig. Då får man vänta. Och be tålamodsbönen: "gode Gud ge mig tålamod.. men fort."
De tycker väl inte din Zlatoust att den där är storTack! Ca 40mm, så hyfsat stor...
Hmm, nu fick jag en bra idé ang ad som kan få sitta på handleden i morgon, aka ryssfredag...Ja, det där är en herr-Zvezda. Tavlorna är ofta i dålig skick på dessa, de har ju ingen direkt tätning så tidens tand har nog gått hårt åt de flesta, men hyfsat fina finns att hitta om man letar.
Nu så. Oavsett tankar om Frank hit och dit. Att få ihop ett fint ur av lösa delar är lite av en konst det med. Så länge alla som säljer är ärliga med vad det är som sitter ihop så har jag inget emot Franks ur. Men är det egentligen inte frågan om en modd? Du bygger om den och är helt rak med det. Det är väl bara en franken om man försöker låta påskina att en ihopplockad är äkta vara? Eller hur tänker ni där` Är modd = franken eller är det två olika ting?Hittar jag bara en bom som passar så kommer denna nog bli bra (kronan bara intryckt så länge)
Franken Slava - Wostok
Den är cool den där!Glad ryssfredag på er