• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Godmorgon och trevlig ryssfredag på er.
20211119_065319_001.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Inspirerad av gårdagens diskussioner föll valet på Zvezda som denna ryssfredags handledsprydnad. (Ännu ett nyord som Svenska Akademien borde ta i beaktande?)
Zvezdan är ett stycke både fascinerande och historiskt viktig del av den Sovietisk/ryska klockindustrin.
I mitten av 30-talet var den franska klocktillverkaren Lip på väg att gå omkull. Sovietunionen köpte då rätten att använda både patent och maskiner från Lip. Lip överlevde och finns fortfarande kvar idag, som Frankrikes äldsta kvarvarande klocktillverkare. Sovietunionen fick samtidigt en ovärderlig pusselbit för att få igång en inhemsk, oberoende klockindustri. Den första modellen var den som jag bär idag. Mitt exemplar är från 1957 och är mer eller mindre rakt av en kopia av en Lip T18.
20211119_071356.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
1
Nu så. Oavsett tankar om Frank hit och dit. Att få ihop ett fint ur av lösa delar är lite av en konst det med. Så länge alla som säljer är ärliga med vad det är som sitter ihop så har jag inget emot Franks ur. Men är det egentligen inte frågan om en modd? Du bygger om den och är helt rak med det. Det är väl bara en franken om man försöker låta påskina att en ihopplockad är äkta vara? Eller hur tänker ni där` 🤔 🤔 Är modd = franken eller är det två olika ting?

Tja, extremmoddad i så fall.

Har sett någon 3e-parts boett som säljs till Vostok för moddning (kommer ej ihåg var), såvisst förekommer det att man byter boett.

Jag skulle tro att det flesta på ks som inte moddar eller befinner sig i den här tråden nog skulle kalla min "styggelse" en franken. Kommer nog byta urtavla o ev urverk, men någon slags Vostok tavla kommer det bli, tycker den är allt för rolig för att inte bygga 😃
 

Utvisaren

Patek
1


Tja, extremmoddad i så fall.

Har sett någon 3e-parts boett som säljs till Vostok för moddning (kommer ej ihåg var), såvisst förekommer det att man byter boett.

Jag skulle tro att det flesta på ks som inte moddar eller befinner sig i den här tråden nog skulle kalla min "styggelse" en franken. Kommer nog byta urtavla o ev urverk, men någon slags Vostok tavla kommer det bli, tycker den är allt för rolig för att inte bygga 😃
Det är ju det allt handlar om. En rolig hobby :)
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
1


Tja, extremmoddad i så fall.

Har sett någon 3e-parts boett som säljs till Vostok för moddning (kommer ej ihåg var), såvisst förekommer det att man byter boett.

Jag skulle tro att det flesta på ks som inte moddar eller befinner sig i den här tråden nog skulle kalla min "styggelse" en franken. Kommer nog byta urtavla o ev urverk, men någon slags Vostok tavla kommer det bli, tycker den är allt för rolig för att inte bygga 😃
Det är ju det allt handlar. En rolig hobby :)
 

Utvisaren

Patek
Postnord snurrar vidare. Får avi hem och åker till uthämtningsstället. Väl där meddelar de att paketet inte har skickats till dem, trots att det står så på avin. Utan paketet har sänts till ett helt annat utlämningsställe på andra sidan stan...
Hur kan avin gå iväg för upphämtning till ställe A när man sänder paketet till ställe B? :banghead:
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Postnord snurrar vidare. Får avi hem och åker till uthämtningsstället. Väl där meddelar de att paketet inte har skickats till dem, trots att det står så på avin. Utan paketet har sänts till ett helt annat utlämningsställe på andra sidan stan...
Hur kan avin gå iväg för upphämtning till ställe A när man sänder paketet till ställe B? :banghead:

Det skall inte vara för lätt att köpa klockor!!! Ännu ett superarbete av Postnord!

images (3).jpeg
 

Delgada

Patek
Alltså de där två klockorna är så jäkla läckra! Och jag gillar ju verkligen 710 på ett sätt - på bild skulle jag kanske säga att det är den som ser bäst ut i mitt tycke, men jag tycks bara inte riktigt bli kompis med min egen. Testade att ha den på ett zulu idag och det kändes bättre än innan men är inte riktigt framme vid succé ännu. Jämförde utseendet mellan just 170 och 710 innan jag skaffade någon av dem och kände att 710 var den, i mina ögon, ohotat snyggaste av dem - varför jag nu har sådana svårigheter att komma överens med den övergår mitt förstånd en liten aning 😂 men jag är övertygad om att det kommer att ge sig, tids nog. Jag är väldigt sugen på att följa ditt exempel och köra slät bezel på den och se hur det tar sig ut i verkligheten, har haft en tanke på det sedan tidigare men inte kommit till skott att beställa ännu.

Dagens version
Ja, med risk att framstå som någon självutnämnd smakpolis skulle jag ändå vilja hävda att 710 boetten gör sig bäst med mer sluttande bezel. Den bezel du har ser nästan plan ut. En sluttande eller en slät bezel ger mer utrymme för boetten (tycker jag).
Jag skulle rekommendera att prova en slät bezel alt en tunn sluttande bezel , som benämns T2 på komandierski.
Prova det så skulle jag gissa att du och din 710 får en lycklig relation tillsammans.
 
Senast ändrad:
Topp